본 연구는 양육초기여성이 겪는 어려움과 정체성의 변화를 살펴보고, 그들이 정체성의 변화 과정에서 경험하는 독서경험과 그 의미를 파악하고자 했다. 이를 위해 기존의 연구를 검토해 이론적 관점을 정립하고, 양육초기여성을 대상으로 질적 연구를 진행했다. 양육초기여성에 대한 선행연구를 검토한 결과, 어머니됨의 기쁨이나 보람보다는 양육스트레스나 경력단절과 같은 어려움에 관한 연구가 많은 것을 알 수 있었다. 이를 개인적, 관계적, 사회적 어려움으로 구분하여 살펴보았다. 또한 독서치료, 독서경험과 관련된 기존의 연구에서는 독서치료 프로그램의 긍정적 효과에 대한 연구는 증가하고 있으나 양육초기여성에 대한 프로그램과 연구는 거의 없었고, 개인의 독서경험보다는 집단독서치료에 대한 연구가 주를 이루고 있는 것을 알 수 있었다. 이를 토대로 본 연구에서는 양육초기여성 개인의 독서경험에 주목했다. 이론적 고찰에서는 양육초기여성의 심리 정서적 특성으로 자아정체성과 어머니로의 정체성 변화에 대해 살펴보았다. 또한 연구 참여자들의 독서경험을 분석하기 위한 이론으로 Kohut의 자기심리학을 제시했다. 자기심리학의 자기대상인 미러링 경험, 일체감 경험, 이상화 경험을 들어 ‘자기대상으로서의 독서’를 본 연구의 관점으로 밝혔다. 이와 함께 독서치료의 의미와 유형을 살펴보고 본 연구에서 자가치유적 독서에 주목함을 설명했다. 양육초기여성에 대한 질적 분석을 위해서 ...
본 연구는 양육초기여성이 겪는 어려움과 정체성의 변화를 살펴보고, 그들이 정체성의 변화 과정에서 경험하는 독서경험과 그 의미를 파악하고자 했다. 이를 위해 기존의 연구를 검토해 이론적 관점을 정립하고, 양육초기여성을 대상으로 질적 연구를 진행했다. 양육초기여성에 대한 선행연구를 검토한 결과, 어머니됨의 기쁨이나 보람보다는 양육스트레스나 경력단절과 같은 어려움에 관한 연구가 많은 것을 알 수 있었다. 이를 개인적, 관계적, 사회적 어려움으로 구분하여 살펴보았다. 또한 독서치료, 독서경험과 관련된 기존의 연구에서는 독서치료 프로그램의 긍정적 효과에 대한 연구는 증가하고 있으나 양육초기여성에 대한 프로그램과 연구는 거의 없었고, 개인의 독서경험보다는 집단독서치료에 대한 연구가 주를 이루고 있는 것을 알 수 있었다. 이를 토대로 본 연구에서는 양육초기여성 개인의 독서경험에 주목했다. 이론적 고찰에서는 양육초기여성의 심리 정서적 특성으로 자아정체성과 어머니로의 정체성 변화에 대해 살펴보았다. 또한 연구 참여자들의 독서경험을 분석하기 위한 이론으로 Kohut의 자기심리학을 제시했다. 자기심리학의 자기대상인 미러링 경험, 일체감 경험, 이상화 경험을 들어 ‘자기대상으로서의 독서’를 본 연구의 관점으로 밝혔다. 이와 함께 독서치료의 의미와 유형을 살펴보고 본 연구에서 자가치유적 독서에 주목함을 설명했다. 양육초기여성에 대한 질적 분석을 위해서 내러티브 탐구 방법으로 연구를 진행했다. 출산 이전부터 양육시기에도 독서의 끈을 놓지 않았던 김지현과 박진주, 총 두 명을 연구 참여자로 선정해, 2021년 7월부터 9월까지 3개월 동안 심층 면담과 대화, 참여자들의 기록 등을 바탕으로 연구를 수행했다. 본 연구의 결과는 크게 세 가지로 살펴볼 수 있다. 첫째, 양육초기여성은 육체적 고통, 고립감, 양육의 어려움, 남편과의 갈등 등 여러 측면에서 위기를 겪고 있고, 양상은 개인마다 차이가 크다. 둘째, 양육초기여성은 정체성의 위기와 변화를 겪게 된다. 김지현은 정체성의 위기를 겪으며 엄마로서의 정체성을 통합해 나가려는 의지를 보였고, 박진주는 정체성의 위기를 통해 그동안 잃었던 자아실현에 대한 강한 의지를 갖게 되었다. 셋째, 양육과정에서의 독서경험은 그들에게 건강한‘자기대상’이 되어주고 있음을 알 수 있었다. 그들은 독서를 통해 Kohut이 제시한 자기대상의 세 가지 ‘미러링’‘일체감’‘이상화’의 경험을 하고 있었고, 독서는 그들에게 정신적 산소와 같은 존재가 되어 그들의 성장을 돕고 있었다. 양육초기여성을 위한 목회신학적 성찰로 Watkins Ali의 ‘생존과 해방(Survival & Liberation)’에 나타나는 우머니스트 목회신학 방법론을 살펴보고 적용했다. 첫째, 양육초기여성을 ‘주체’로 바라보고 세워나가야 하며, 둘째, 돌봄제공자 스스로의 성찰을 위해 내담자를 더 깊이 알기 위한 노력과 함께 판단 중지의 자세가 필요하고, 셋째, 양육초기여성 개인의 어려움에 대한 이해를 넘어 양육과 모성에 대한 사회적 편견과 맞서고, 넷째, 양육초기여성들을 위한 양육공동체 문화 형성이 필요함을 제시했다. 마지막으로, 본 연구의 결과는 두 참여자들의 경험이 전혀 달랐듯이 개인마다 정체성 변화와 독서의 의미는 크게 다를 수 있기 때문에, 독서를 양육초기여성들의 위기에 대한 일반적인 대안으로 제시하기에는 한계가 있을 수 있다. 또한 양육초기여성이 겪는 어려움은 사회문화적으로 함께 풀어야 하는 것임에도, 연구자의 대안이 양육초기여성이 혼자서 찾는 소극적인 방안이었다는 아쉬움이 있다. 그럼에도 독서는 개인이 쉽게 선택할 수 있는 현실적인 대안이 될 수 있으며, 향후 사회적 방안에 대한 연구와 함께 균형을 이룬다면 양육초기여성들의 위기에 긍정적인 영향을 미칠 것이다.
본 연구는 양육초기여성이 겪는 어려움과 정체성의 변화를 살펴보고, 그들이 정체성의 변화 과정에서 경험하는 독서경험과 그 의미를 파악하고자 했다. 이를 위해 기존의 연구를 검토해 이론적 관점을 정립하고, 양육초기여성을 대상으로 질적 연구를 진행했다. 양육초기여성에 대한 선행연구를 검토한 결과, 어머니됨의 기쁨이나 보람보다는 양육스트레스나 경력단절과 같은 어려움에 관한 연구가 많은 것을 알 수 있었다. 이를 개인적, 관계적, 사회적 어려움으로 구분하여 살펴보았다. 또한 독서치료, 독서경험과 관련된 기존의 연구에서는 독서치료 프로그램의 긍정적 효과에 대한 연구는 증가하고 있으나 양육초기여성에 대한 프로그램과 연구는 거의 없었고, 개인의 독서경험보다는 집단독서치료에 대한 연구가 주를 이루고 있는 것을 알 수 있었다. 이를 토대로 본 연구에서는 양육초기여성 개인의 독서경험에 주목했다. 이론적 고찰에서는 양육초기여성의 심리 정서적 특성으로 자아정체성과 어머니로의 정체성 변화에 대해 살펴보았다. 또한 연구 참여자들의 독서경험을 분석하기 위한 이론으로 Kohut의 자기심리학을 제시했다. 자기심리학의 자기대상인 미러링 경험, 일체감 경험, 이상화 경험을 들어 ‘자기대상으로서의 독서’를 본 연구의 관점으로 밝혔다. 이와 함께 독서치료의 의미와 유형을 살펴보고 본 연구에서 자가치유적 독서에 주목함을 설명했다. 양육초기여성에 대한 질적 분석을 위해서 내러티브 탐구 방법으로 연구를 진행했다. 출산 이전부터 양육시기에도 독서의 끈을 놓지 않았던 김지현과 박진주, 총 두 명을 연구 참여자로 선정해, 2021년 7월부터 9월까지 3개월 동안 심층 면담과 대화, 참여자들의 기록 등을 바탕으로 연구를 수행했다. 본 연구의 결과는 크게 세 가지로 살펴볼 수 있다. 첫째, 양육초기여성은 육체적 고통, 고립감, 양육의 어려움, 남편과의 갈등 등 여러 측면에서 위기를 겪고 있고, 양상은 개인마다 차이가 크다. 둘째, 양육초기여성은 정체성의 위기와 변화를 겪게 된다. 김지현은 정체성의 위기를 겪으며 엄마로서의 정체성을 통합해 나가려는 의지를 보였고, 박진주는 정체성의 위기를 통해 그동안 잃었던 자아실현에 대한 강한 의지를 갖게 되었다. 셋째, 양육과정에서의 독서경험은 그들에게 건강한‘자기대상’이 되어주고 있음을 알 수 있었다. 그들은 독서를 통해 Kohut이 제시한 자기대상의 세 가지 ‘미러링’‘일체감’‘이상화’의 경험을 하고 있었고, 독서는 그들에게 정신적 산소와 같은 존재가 되어 그들의 성장을 돕고 있었다. 양육초기여성을 위한 목회신학적 성찰로 Watkins Ali의 ‘생존과 해방(Survival & Liberation)’에 나타나는 우머니스트 목회신학 방법론을 살펴보고 적용했다. 첫째, 양육초기여성을 ‘주체’로 바라보고 세워나가야 하며, 둘째, 돌봄제공자 스스로의 성찰을 위해 내담자를 더 깊이 알기 위한 노력과 함께 판단 중지의 자세가 필요하고, 셋째, 양육초기여성 개인의 어려움에 대한 이해를 넘어 양육과 모성에 대한 사회적 편견과 맞서고, 넷째, 양육초기여성들을 위한 양육공동체 문화 형성이 필요함을 제시했다. 마지막으로, 본 연구의 결과는 두 참여자들의 경험이 전혀 달랐듯이 개인마다 정체성 변화와 독서의 의미는 크게 다를 수 있기 때문에, 독서를 양육초기여성들의 위기에 대한 일반적인 대안으로 제시하기에는 한계가 있을 수 있다. 또한 양육초기여성이 겪는 어려움은 사회문화적으로 함께 풀어야 하는 것임에도, 연구자의 대안이 양육초기여성이 혼자서 찾는 소극적인 방안이었다는 아쉬움이 있다. 그럼에도 독서는 개인이 쉽게 선택할 수 있는 현실적인 대안이 될 수 있으며, 향후 사회적 방안에 대한 연구와 함께 균형을 이룬다면 양육초기여성들의 위기에 긍정적인 영향을 미칠 것이다.
This research aimed to study the challenges and identify change experienced by women in the early stages of parenting and to define the meaning of reading as they experience the identify crisis. In order to achieve the research objective, the researcher established the theoretical perspective based ...
This research aimed to study the challenges and identify change experienced by women in the early stages of parenting and to define the meaning of reading as they experience the identify crisis. In order to achieve the research objective, the researcher established the theoretical perspective based on the literature review of existing research, and carried out qualitative research on women in the early stages of parenting. Based on the literacy review, it has been shown that there were more studies on difficulties women experienced, such as stress from parenting and career break, rather than joy or reward being a mother. These difficulties were categorized into personal, relational and social aspects. It also was observed that studies related to bibliotherapy have been increasing, but there have been few studies on women in the early stages of parenting. Furthermore studies on group reading therapy were more common than on individual reading experiences. Based on this, this research aimed to focus on the reading experience of individual women in the early stages of parenting. In the theoretical consideration, the change in self-identity and identity as a mother were examined as psycho-emotional characteristics of early parenting women. In addition, Kohut's self-psychology was suggested as a theory to analyze the reading experience of the study participants. The research revealed that reading as a self-object in the perspective of mirroring experience, twinship experience and Idealizing experience of self-psychology. With this, the researcher examined the meaning and different forms of bibliotherapy and focused on reading experience as self-healing. For qualitative analysis of early parenting women, the study was conducted using narrative inquiry methods. A total of two people, Kim Ji-hyun and Park Jin-joo, who had not let go of reading even before childbirth and during parenting, were selected as research participants. The research was conducted using in-depth interview, conversations, and journaling of participants for three months from July to September 2021. The results of research can be categorized in three main findings. First, women in the early stages of parenting are experiencing crises in many aspects, such as physical pain, isolation, difficulty in parenting, and conflict with their husbands. These patterns varied greatly from person to person. Second, women in the early stages of parenting experience a crisis and change in identity. Kim Ji-hyun showed her willingness to integrate her identity as a mother while going through an identity crisis, and Park Jin-joo gained a strong determination to recover self identify that she had lost through the early stages of parenting. Third, it was found that the reading experience in the parenting process has become a healthy 'self-object' for them. Through reading, they were experiencing ‘mirroring’, ‘twinship’ and ‘idealizing’ which were the three components of self psychology suggested by Kohut, and reading has helped them grow as it has become like mental oxygen. As a pastoral reflection for women in the early stages of parenting, the methodology of women's pastoral theology appearing in Watkins Ali's Survival & Liberation was examined and applied. First, it was suggested that early parenting women should be viewed as "subjects" to further develop. Second, caregivers need deeper self reflections to better understanding of themselves by refraining from judgment and adopting the attitude of epoke. Third, it is required to face social prejudice against parenting and motherhood. Forth, it was suggested to form a stronger culture of parenting society. The results of this research may have limitations in presenting reading as a general alternative to the crisis of early women in parenting, as the experiences of the two participants were completely different. In addition, it is ideal that the difficulties faced by early parenting women need be discussed and dealt at a social level, so the ‘reading’ might have been a rather limited or passive alternative chosen at the individual level. Nevertheless, reading can be a realistic alternative that individuals can easily access, and if balanced with research on social measures in the future, it will have a positive impact on the crisis of women in the early stages of parenting.
This research aimed to study the challenges and identify change experienced by women in the early stages of parenting and to define the meaning of reading as they experience the identify crisis. In order to achieve the research objective, the researcher established the theoretical perspective based on the literature review of existing research, and carried out qualitative research on women in the early stages of parenting. Based on the literacy review, it has been shown that there were more studies on difficulties women experienced, such as stress from parenting and career break, rather than joy or reward being a mother. These difficulties were categorized into personal, relational and social aspects. It also was observed that studies related to bibliotherapy have been increasing, but there have been few studies on women in the early stages of parenting. Furthermore studies on group reading therapy were more common than on individual reading experiences. Based on this, this research aimed to focus on the reading experience of individual women in the early stages of parenting. In the theoretical consideration, the change in self-identity and identity as a mother were examined as psycho-emotional characteristics of early parenting women. In addition, Kohut's self-psychology was suggested as a theory to analyze the reading experience of the study participants. The research revealed that reading as a self-object in the perspective of mirroring experience, twinship experience and Idealizing experience of self-psychology. With this, the researcher examined the meaning and different forms of bibliotherapy and focused on reading experience as self-healing. For qualitative analysis of early parenting women, the study was conducted using narrative inquiry methods. A total of two people, Kim Ji-hyun and Park Jin-joo, who had not let go of reading even before childbirth and during parenting, were selected as research participants. The research was conducted using in-depth interview, conversations, and journaling of participants for three months from July to September 2021. The results of research can be categorized in three main findings. First, women in the early stages of parenting are experiencing crises in many aspects, such as physical pain, isolation, difficulty in parenting, and conflict with their husbands. These patterns varied greatly from person to person. Second, women in the early stages of parenting experience a crisis and change in identity. Kim Ji-hyun showed her willingness to integrate her identity as a mother while going through an identity crisis, and Park Jin-joo gained a strong determination to recover self identify that she had lost through the early stages of parenting. Third, it was found that the reading experience in the parenting process has become a healthy 'self-object' for them. Through reading, they were experiencing ‘mirroring’, ‘twinship’ and ‘idealizing’ which were the three components of self psychology suggested by Kohut, and reading has helped them grow as it has become like mental oxygen. As a pastoral reflection for women in the early stages of parenting, the methodology of women's pastoral theology appearing in Watkins Ali's Survival & Liberation was examined and applied. First, it was suggested that early parenting women should be viewed as "subjects" to further develop. Second, caregivers need deeper self reflections to better understanding of themselves by refraining from judgment and adopting the attitude of epoke. Third, it is required to face social prejudice against parenting and motherhood. Forth, it was suggested to form a stronger culture of parenting society. The results of this research may have limitations in presenting reading as a general alternative to the crisis of early women in parenting, as the experiences of the two participants were completely different. In addition, it is ideal that the difficulties faced by early parenting women need be discussed and dealt at a social level, so the ‘reading’ might have been a rather limited or passive alternative chosen at the individual level. Nevertheless, reading can be a realistic alternative that individuals can easily access, and if balanced with research on social measures in the future, it will have a positive impact on the crisis of women in the early stages of parenting.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.