본 연구는 교사들의 인식을 중심으로 스마트기기 보급 정책의 효과를 판단하고 AI교육의 안정적인 정착 방안에 대한 시사점을 제공하고자 수행되었다. 이를 위하여, 스마트기기 활용 수업에 대한 만족도와 AI교육에 대한 지각된 유용성, 수용 정도, 관심도를 조사, 분석하였다. 연구 대상은 강원도교육청 소속 초등교사 107명이며, 할당 표집과 스노우볼 표집 방법을 활용하여 표집하였고, 연구 도구로는 온라인 설문지를 개발하여 활용하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 교사들의 인식을 중심으로 스마트기기 보급 정책의 효과를 판단하고 AI교육의 안정적인 정착 방안에 대한 시사점을 제공하고자 수행되었다. 이를 위하여, 스마트기기 활용 수업에 대한 만족도와 AI교육에 대한 지각된 유용성, 수용 정도, 관심도를 조사, 분석하였다. 연구 대상은 강원도교육청 소속 초등교사 107명이며, 할당 표집과 스노우볼 표집 방법을 활용하여 표집하였고, 연구 도구로는 온라인 설문지를 개발하여 활용하였다. 수집된 자료는 SPSS 25.0 프로그램과 R-Studio 프로그램으로 분석하였다. 기술 통계는 빈도 분석, 응답 평균, 표준편차 등을 산출하였고 차이 검정을 위해서는 교차분석, t검정, ANOVA 등을 하였다. 스마트기기 활용 수업 만족도와 AI교육에 대한 지각된 유용성, 수용 정도, 관심도 간 관련성을 규명하기 위해 상관분석과 회귀분석의 방법을 활용하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 스마트기기 활용 수업 경험의 유무는 교사의 연령대와 담당 학년에 따라 유의한 차이가 있음을 발견할 수 있었다. 연령대에 따라서는 30∼40대가, 담당 학년에 따라서는 1학년 담임을 제외한 모든 학년의 담임과 교과 전담 교사가 스마트기기 활용 수업을 경험해 본 비율이 높았다. 스마트기기 활용 수업 시도 정도는 고학년 담임교사들이 저학년 담임교사보다 더 높았다. 또한, 스마트기기 활용 수업을 더 잘한다고 인식할수록 스마트기기 활용 수업 시도 정도가 더 높게 나타나는 경향이 있었다. 스마트기기 활용 수업 효능감은 부장 교사가 일반교사보다 높았으며 스마트기기 활용 수업을 많이 할수록 더 높게 나타났다. 둘째, 스마트기기 활용 수업 만족도는 전반적으로 높은 편이었다. 특히, 학생들의 흥미 유발에 도움이 되었다는 응답 비율이 높았다. 그러나 스마트기기 활용 수업을 위해 스마트기기를 유지, 관리하는 부분에 대해서는 상대적으로 낮은 만족도를 보였다. 또한, 스마트기기 활용 수업을 자주 하는 교사들과 스마트기기 활용 수업을 잘한다고 인식하는 교사들의 만족도가 높은 것으로 나타났다. 스마트기기 활용 수업의 좋았던 점으로는 개별학습과 다양하고 질 좋은 수업 자료의 활용이 가능했던 것을 가장 많이 꼽았으며, 어려웠던 점으로는 학생들의 학습 격차와 디지털 콘텐츠의 저작권 문제를 가장 많이 꼽았다. 스마트기기 활용 수업의 활성화를 위해서는 다양한 수업 자료의 제공과 스마트 환경 구축이라고 생각하는 교사들의 비율이 높게 나타났다. 셋째, AI교육에 대한 교사의 지각된 유용성은 전반적으로 높게 나타났다. 연령대에 따라서는 20∼30대가 높았으며 교직 경력에 따라서는 21년 미만인 교사가 21년 이상인 교사보다 높게 나타났다. AI교육에 대한 교사의 수용 정도는 AI교육에 대한 교사의 지각된 유용성이나 관심도에 비해 상대적으로 낮게 나타났다. 구체적으로 살펴보면, AI교육을 위해 연수에 참여하겠다는 응답은 높았으나 수업에 활용하거나 연구회에 참석하겠다는 등 좀 더 적극적인 수준의 응답은 다소 낮게 나타났다. 다만, 스마트기기 활용 수업을 해본 교사가 그렇지 않은 교사보다 AI교육 수용 정도가 높은 것으로 나타났으며 스마트기기 활용 수업을 자주 시도하는 교사가 그렇지 않은 교사보다 AI교육 수용 정도가 높은 것으로 나타났다. AI교육에 대한 교사의 관심도는 스마트기기 활용 수업을 해본 교사와 스마트기기 활용 수업을 자주 시도하는 교사가 그렇지 않은 교사들보다 높게 나타났다. 담당 학년에 따라서는 1학년 담임교사들의 관심도가 상대적으로 낮게 나타났다. 또한, 교사들의 관심은 AI교육이 학생들에게 미치는 영향과 본인의 직무 변화에 미치는 영향에 집중되는 경향을 보였다. 넷째, 스마트기기 활용 수업에 대한 인식인 만족도와 AI 교육에 대한 인식인 지각된 유용성, 수용 정도, 관심도는 모두 정적인 상관관계가 있었다. 또한, 스마트기기 활용 수업에 대한 만족도가 높아질수록 AI 교육에 대한 지각된 유용성, 수용 정도, 관심도가 모두 높아지는 것으로 나타났다. 다섯째, 스마트기기의 보급이 AI교육에 도움이 될 것이라고 인식하는 교사의 비율이 높게 나타났는데, 스마트기기의 활용이 AI교육에 필요한 다양한 자료를 제공해줄 수 있을 것이라는 기대 때문이었다. 반면에 스마트기기의 보급이 AI교육에 도움이 되지 않을 것이라는 의견도 존재하였는데 기존에 보급된 스마트기기의 저성능과 스마트기기가 갖는 교수 매체로서의 결함을 이유로 응답한 교사들의 비율이 높게 나타났다. 여섯째, AI교육 활성화를 위해 가장 필요한 것은 수업 콘텐츠의 제공과 다양한 교사 연수 기회 확대라는 응답이 높게 나타났으나 인프라 구축, 인공지능교육을 위한 별도의 교과 마련 및 시수 확보라는 응답도 존재하였다. 도출된 결과를 통해 다음과 같이 AI교육 정착을 위한 3가지 방안을 제언하였다. 첫째, 스마트기기 활용 수업에 대한 긍정적인 인식이 인공지능교육에 대한 인식에 긍정적인 영향을 주는 것으로 파악되었다. 따라서 교사들의 스마트기기 활용 수업에 대한 만족도를 높이고 긍정적인 경험을 갖도록 유도하여 AI교육으로 긍정적인 인식과 수용 태도가 전이될 수 있도록 해야 한다. 둘째, AI교육의 유용성을 인지하고 좀 더 적극적으로 수용하며 관심도를 높이기 위해서 충분한 교사 연수 과정과 수업에 활용할 수 있는 자료들이 제공되어야 한다. 셋째, AI교육을 보다 더 체계적으로 실행할 수 있도록 수업 시수를 확대하거나 초등 정보 교과와 같은 과목의 신설이 필요하다. 본 연구의 한계는 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 강원도 소속 초등학교 교사만을 대상으로 할당 표집의 방법을 사용하여 연구를 수행했다는 한계점이 있다. 둘째, 스마트기기 활용 수업에 대한 만족도와 AI교육에 대한 인식 간의 관계를 파악하는 과정에서 영향을 줄 수 있는 매개 변수나 조절 효과를 고려하지 않았다. 후속 연구로는 스마트기기 활용 수업에 대한 만족도와 AI교육에 대한 인식을 교사뿐만 아니라 학생, 학부모 등으로 확대할 필요가 있으며, AI교육에 대한 긍정적 인식이 실제 수용으로 이어질 것인지 추가로 확인해보는 것이 필요하다.
본 연구는 교사들의 인식을 중심으로 스마트기기 보급 정책의 효과를 판단하고 AI교육의 안정적인 정착 방안에 대한 시사점을 제공하고자 수행되었다. 이를 위하여, 스마트기기 활용 수업에 대한 만족도와 AI교육에 대한 지각된 유용성, 수용 정도, 관심도를 조사, 분석하였다. 연구 대상은 강원도교육청 소속 초등교사 107명이며, 할당 표집과 스노우볼 표집 방법을 활용하여 표집하였고, 연구 도구로는 온라인 설문지를 개발하여 활용하였다. 수집된 자료는 SPSS 25.0 프로그램과 R-Studio 프로그램으로 분석하였다. 기술 통계는 빈도 분석, 응답 평균, 표준편차 등을 산출하였고 차이 검정을 위해서는 교차분석, t검정, ANOVA 등을 하였다. 스마트기기 활용 수업 만족도와 AI교육에 대한 지각된 유용성, 수용 정도, 관심도 간 관련성을 규명하기 위해 상관분석과 회귀분석의 방법을 활용하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 스마트기기 활용 수업 경험의 유무는 교사의 연령대와 담당 학년에 따라 유의한 차이가 있음을 발견할 수 있었다. 연령대에 따라서는 30∼40대가, 담당 학년에 따라서는 1학년 담임을 제외한 모든 학년의 담임과 교과 전담 교사가 스마트기기 활용 수업을 경험해 본 비율이 높았다. 스마트기기 활용 수업 시도 정도는 고학년 담임교사들이 저학년 담임교사보다 더 높았다. 또한, 스마트기기 활용 수업을 더 잘한다고 인식할수록 스마트기기 활용 수업 시도 정도가 더 높게 나타나는 경향이 있었다. 스마트기기 활용 수업 효능감은 부장 교사가 일반교사보다 높았으며 스마트기기 활용 수업을 많이 할수록 더 높게 나타났다. 둘째, 스마트기기 활용 수업 만족도는 전반적으로 높은 편이었다. 특히, 학생들의 흥미 유발에 도움이 되었다는 응답 비율이 높았다. 그러나 스마트기기 활용 수업을 위해 스마트기기를 유지, 관리하는 부분에 대해서는 상대적으로 낮은 만족도를 보였다. 또한, 스마트기기 활용 수업을 자주 하는 교사들과 스마트기기 활용 수업을 잘한다고 인식하는 교사들의 만족도가 높은 것으로 나타났다. 스마트기기 활용 수업의 좋았던 점으로는 개별학습과 다양하고 질 좋은 수업 자료의 활용이 가능했던 것을 가장 많이 꼽았으며, 어려웠던 점으로는 학생들의 학습 격차와 디지털 콘텐츠의 저작권 문제를 가장 많이 꼽았다. 스마트기기 활용 수업의 활성화를 위해서는 다양한 수업 자료의 제공과 스마트 환경 구축이라고 생각하는 교사들의 비율이 높게 나타났다. 셋째, AI교육에 대한 교사의 지각된 유용성은 전반적으로 높게 나타났다. 연령대에 따라서는 20∼30대가 높았으며 교직 경력에 따라서는 21년 미만인 교사가 21년 이상인 교사보다 높게 나타났다. AI교육에 대한 교사의 수용 정도는 AI교육에 대한 교사의 지각된 유용성이나 관심도에 비해 상대적으로 낮게 나타났다. 구체적으로 살펴보면, AI교육을 위해 연수에 참여하겠다는 응답은 높았으나 수업에 활용하거나 연구회에 참석하겠다는 등 좀 더 적극적인 수준의 응답은 다소 낮게 나타났다. 다만, 스마트기기 활용 수업을 해본 교사가 그렇지 않은 교사보다 AI교육 수용 정도가 높은 것으로 나타났으며 스마트기기 활용 수업을 자주 시도하는 교사가 그렇지 않은 교사보다 AI교육 수용 정도가 높은 것으로 나타났다. AI교육에 대한 교사의 관심도는 스마트기기 활용 수업을 해본 교사와 스마트기기 활용 수업을 자주 시도하는 교사가 그렇지 않은 교사들보다 높게 나타났다. 담당 학년에 따라서는 1학년 담임교사들의 관심도가 상대적으로 낮게 나타났다. 또한, 교사들의 관심은 AI교육이 학생들에게 미치는 영향과 본인의 직무 변화에 미치는 영향에 집중되는 경향을 보였다. 넷째, 스마트기기 활용 수업에 대한 인식인 만족도와 AI 교육에 대한 인식인 지각된 유용성, 수용 정도, 관심도는 모두 정적인 상관관계가 있었다. 또한, 스마트기기 활용 수업에 대한 만족도가 높아질수록 AI 교육에 대한 지각된 유용성, 수용 정도, 관심도가 모두 높아지는 것으로 나타났다. 다섯째, 스마트기기의 보급이 AI교육에 도움이 될 것이라고 인식하는 교사의 비율이 높게 나타났는데, 스마트기기의 활용이 AI교육에 필요한 다양한 자료를 제공해줄 수 있을 것이라는 기대 때문이었다. 반면에 스마트기기의 보급이 AI교육에 도움이 되지 않을 것이라는 의견도 존재하였는데 기존에 보급된 스마트기기의 저성능과 스마트기기가 갖는 교수 매체로서의 결함을 이유로 응답한 교사들의 비율이 높게 나타났다. 여섯째, AI교육 활성화를 위해 가장 필요한 것은 수업 콘텐츠의 제공과 다양한 교사 연수 기회 확대라는 응답이 높게 나타났으나 인프라 구축, 인공지능교육을 위한 별도의 교과 마련 및 시수 확보라는 응답도 존재하였다. 도출된 결과를 통해 다음과 같이 AI교육 정착을 위한 3가지 방안을 제언하였다. 첫째, 스마트기기 활용 수업에 대한 긍정적인 인식이 인공지능교육에 대한 인식에 긍정적인 영향을 주는 것으로 파악되었다. 따라서 교사들의 스마트기기 활용 수업에 대한 만족도를 높이고 긍정적인 경험을 갖도록 유도하여 AI교육으로 긍정적인 인식과 수용 태도가 전이될 수 있도록 해야 한다. 둘째, AI교육의 유용성을 인지하고 좀 더 적극적으로 수용하며 관심도를 높이기 위해서 충분한 교사 연수 과정과 수업에 활용할 수 있는 자료들이 제공되어야 한다. 셋째, AI교육을 보다 더 체계적으로 실행할 수 있도록 수업 시수를 확대하거나 초등 정보 교과와 같은 과목의 신설이 필요하다. 본 연구의 한계는 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 강원도 소속 초등학교 교사만을 대상으로 할당 표집의 방법을 사용하여 연구를 수행했다는 한계점이 있다. 둘째, 스마트기기 활용 수업에 대한 만족도와 AI교육에 대한 인식 간의 관계를 파악하는 과정에서 영향을 줄 수 있는 매개 변수나 조절 효과를 고려하지 않았다. 후속 연구로는 스마트기기 활용 수업에 대한 만족도와 AI교육에 대한 인식을 교사뿐만 아니라 학생, 학부모 등으로 확대할 필요가 있으며, AI교육에 대한 긍정적 인식이 실제 수용으로 이어질 것인지 추가로 확인해보는 것이 필요하다.
This study was conducted to understand the effectiveness of smart device dissemination policies based on teachers' perceptions and to provide implications for ways to the stable institutionalization of AI education. To this end, satisfaction with Smart Device-based Teaching & Learning and perceived ...
This study was conducted to understand the effectiveness of smart device dissemination policies based on teachers' perceptions and to provide implications for ways to the stable institutionalization of AI education. To this end, satisfaction with Smart Device-based Teaching & Learning and perceived usefulness, degree of acceptance, and interest in AI education were investigated and analyzed. As the subject of the study, 107 elementary school teachers belonging to the Gangwon-do Office of Education were sampled using the method of quota sampling and snowball sampling, and an online questionnaire was developed and used as a research tool. To analyze the collected data, SPSS 25.0 program and R-Studio program were used. Frequency analysis, response mean, and standard deviation were calculated as descriptive statistics, and cross-tabulation, t-test, ANOVA, and Scheffe's test were performed for difference testing. Correlation analysis and regression analysis were used to find out the relationship between satisfaction with Smart Device-based Teaching & Learning and perceived usefulness, degree of acceptance, and degree of interest in AI education. The results of the study are as follows. First, it was confirmed that there was a statistically significant difference in the presence or absence of Smart Device-based Teaching & Learning experience according to the age of the teacher and the grade in charge. According to age group, 30∼40 years of age, and depending on grade level, homeroom teachers and subject-only teachers in all grades except for 1st graders had a high rate of Smart Device-based Teaching & Learning experience. The degree of attempt at Smart Device-based Teaching & Learning was higher for upper grade homeroom teachers than for lower grade homeroom teachers, and the higher they perceived that they were better at teaching using smart devices, the higher it tended to appear. Self-efficacy in Smart Device-based Teaching & Learning was higher for head teachers than for regular teachers, and the more attempt at Smart Device-based Teaching & Learning, the higher it appeared. Second, satisfaction with Smart Device-based Teaching & Learning generally was high. In particular, the response rate that it was helpful to induce students' interest was high. However, satisfaction with the aspect of maintaining and managing smart devices for Smart Device-based Teaching & Learning was relatively low. In addition, it was found that teachers who higher atempt at Smart Device-based Teaching & Learning and teachers who recognize that they are good at Smart Device-based Teaching & Learning are highly satisfied. As for the good points of the Smart Device-based Teaching & Learning, individual learning and the use of various and high-quality learning materials were most cited, and the most difficult points were the learning gap between students and copyright issues of digital content. The proportion of teachers who thought that providing various class materials and establishing a smart environment was high in order to activate Smart Device-based Teaching & Learning. Third, teachers' perceived usefulness of AI education was generally high. Depending on the age group, those in their 20s and 30s were higher, and according to the teaching experience, teachers with less than 21 years of experience were higher than teachers with more than 21 years. Teachers' degree of acceptance of AI education was relatively low compared to teachers' perceived usefulness or degree of interest in AI education. Specifically, the response to participate in the training for AI education was high, but the response to a more active level of using it in class or attending a research meeting was somewhat low. However, it was found that the degree of acceptance of AI education was higher for teachers who had Smart Device-based Teaching & Learning than teachers who had not. Teachers' degree of interest in AI education was found to be higher in teachers who had Smart Device-based Teaching & Learning experience than in teachers who had not, and teachers who higher attempt at Smart Device-based Teaching & Learning are higher than teachers who had not. According to the grade level, first grade homeroom teacher's degree of interest was relatively low. In addition, teachers' interest tended to be focused on the impact of artificial intelligence education on students and their job changes. Fourth, there was a positive correlation between satisfaction, which is the perception of Smart Device-based Teaching & Learning, and perceived usefulness, degree of acceptance, and degree of interest, which are perceptions of AI education. In addition, it was found that the perceived usefulness, degree of acceptance, and degree of interest in AI education all increased as the satisfaction with Smart Device-based Teaching & Learning increased. Fifth, the proportion of teachers who recognized that the spread of smart devices would be helpful for AI education was high, because the use of smart devices would provide various materials necessary for AI classes. On the other hand, there was also an opinion that the spread of smart devices would not help AI education. The percentage of teachers who responded as the reason for the low performance and defects of smart devices was high. Sixth, the most necessary for vitalizing AI education was the provision of class contents and the expansion of various teacher training opportunities. Also, there was a response that it was necessary to prepare separate subjects and secure hours for infrastructure construction and AI education. Based on the results obtained, the following three measures were proposed for the establishment of AI education. First, it was found that the positive perception of Smart Device-based Teaching & Learning had a positive effect on the perception of AI education. Therefore, it is necessary to increase teachers' satisfaction with Smart Device-based Teaching & Learning and induce them to have positive experiences so that positive perceptions and acceptance attitudes can be transferred to AI education. Second, in order to recognize the usefulness of AI education, accept it more actively, and increase degree of interest, sufficient materials that can be used for teacher training courses and classes should be provided. Third, to implement AI education more systematically, it is necessary to expand class hours or establish new subjects such as elementary information subjects. The limitations of this study are as follows. First, this study has a limitation in that it was conducted using the method of quota sampling for only elementary school teachers belonging to Gangwon-do. Second, in the process of identifying the relationship between satisfaction with Smart Device-based Teaching & Learning and perceptions of AI education, parameters or adjustment effects that could have an impact were not considered. As a follow-up study, it is necessary to conduct research by expanding satisfaction with Smart Device-based Teaching & Learning and awareness of AI education to not only teachers but also students and parents, and it is necessary to further confirm whether positive perception of AI education will lead to actual acceptance.
This study was conducted to understand the effectiveness of smart device dissemination policies based on teachers' perceptions and to provide implications for ways to the stable institutionalization of AI education. To this end, satisfaction with Smart Device-based Teaching & Learning and perceived usefulness, degree of acceptance, and interest in AI education were investigated and analyzed. As the subject of the study, 107 elementary school teachers belonging to the Gangwon-do Office of Education were sampled using the method of quota sampling and snowball sampling, and an online questionnaire was developed and used as a research tool. To analyze the collected data, SPSS 25.0 program and R-Studio program were used. Frequency analysis, response mean, and standard deviation were calculated as descriptive statistics, and cross-tabulation, t-test, ANOVA, and Scheffe's test were performed for difference testing. Correlation analysis and regression analysis were used to find out the relationship between satisfaction with Smart Device-based Teaching & Learning and perceived usefulness, degree of acceptance, and degree of interest in AI education. The results of the study are as follows. First, it was confirmed that there was a statistically significant difference in the presence or absence of Smart Device-based Teaching & Learning experience according to the age of the teacher and the grade in charge. According to age group, 30∼40 years of age, and depending on grade level, homeroom teachers and subject-only teachers in all grades except for 1st graders had a high rate of Smart Device-based Teaching & Learning experience. The degree of attempt at Smart Device-based Teaching & Learning was higher for upper grade homeroom teachers than for lower grade homeroom teachers, and the higher they perceived that they were better at teaching using smart devices, the higher it tended to appear. Self-efficacy in Smart Device-based Teaching & Learning was higher for head teachers than for regular teachers, and the more attempt at Smart Device-based Teaching & Learning, the higher it appeared. Second, satisfaction with Smart Device-based Teaching & Learning generally was high. In particular, the response rate that it was helpful to induce students' interest was high. However, satisfaction with the aspect of maintaining and managing smart devices for Smart Device-based Teaching & Learning was relatively low. In addition, it was found that teachers who higher atempt at Smart Device-based Teaching & Learning and teachers who recognize that they are good at Smart Device-based Teaching & Learning are highly satisfied. As for the good points of the Smart Device-based Teaching & Learning, individual learning and the use of various and high-quality learning materials were most cited, and the most difficult points were the learning gap between students and copyright issues of digital content. The proportion of teachers who thought that providing various class materials and establishing a smart environment was high in order to activate Smart Device-based Teaching & Learning. Third, teachers' perceived usefulness of AI education was generally high. Depending on the age group, those in their 20s and 30s were higher, and according to the teaching experience, teachers with less than 21 years of experience were higher than teachers with more than 21 years. Teachers' degree of acceptance of AI education was relatively low compared to teachers' perceived usefulness or degree of interest in AI education. Specifically, the response to participate in the training for AI education was high, but the response to a more active level of using it in class or attending a research meeting was somewhat low. However, it was found that the degree of acceptance of AI education was higher for teachers who had Smart Device-based Teaching & Learning than teachers who had not. Teachers' degree of interest in AI education was found to be higher in teachers who had Smart Device-based Teaching & Learning experience than in teachers who had not, and teachers who higher attempt at Smart Device-based Teaching & Learning are higher than teachers who had not. According to the grade level, first grade homeroom teacher's degree of interest was relatively low. In addition, teachers' interest tended to be focused on the impact of artificial intelligence education on students and their job changes. Fourth, there was a positive correlation between satisfaction, which is the perception of Smart Device-based Teaching & Learning, and perceived usefulness, degree of acceptance, and degree of interest, which are perceptions of AI education. In addition, it was found that the perceived usefulness, degree of acceptance, and degree of interest in AI education all increased as the satisfaction with Smart Device-based Teaching & Learning increased. Fifth, the proportion of teachers who recognized that the spread of smart devices would be helpful for AI education was high, because the use of smart devices would provide various materials necessary for AI classes. On the other hand, there was also an opinion that the spread of smart devices would not help AI education. The percentage of teachers who responded as the reason for the low performance and defects of smart devices was high. Sixth, the most necessary for vitalizing AI education was the provision of class contents and the expansion of various teacher training opportunities. Also, there was a response that it was necessary to prepare separate subjects and secure hours for infrastructure construction and AI education. Based on the results obtained, the following three measures were proposed for the establishment of AI education. First, it was found that the positive perception of Smart Device-based Teaching & Learning had a positive effect on the perception of AI education. Therefore, it is necessary to increase teachers' satisfaction with Smart Device-based Teaching & Learning and induce them to have positive experiences so that positive perceptions and acceptance attitudes can be transferred to AI education. Second, in order to recognize the usefulness of AI education, accept it more actively, and increase degree of interest, sufficient materials that can be used for teacher training courses and classes should be provided. Third, to implement AI education more systematically, it is necessary to expand class hours or establish new subjects such as elementary information subjects. The limitations of this study are as follows. First, this study has a limitation in that it was conducted using the method of quota sampling for only elementary school teachers belonging to Gangwon-do. Second, in the process of identifying the relationship between satisfaction with Smart Device-based Teaching & Learning and perceptions of AI education, parameters or adjustment effects that could have an impact were not considered. As a follow-up study, it is necessary to conduct research by expanding satisfaction with Smart Device-based Teaching & Learning and awareness of AI education to not only teachers but also students and parents, and it is necessary to further confirm whether positive perception of AI education will lead to actual acceptance.
주제어
#스마트기기 활용 수업 스마트기기 활용 수업 만족도 AI교육에 대한 교사의 지각된 유용성 수용 정도 관심도 교육혁신의 확산
학위논문 정보
저자
최을용
학위수여기관
춘천교육대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
AI융합교육전공
지도교수
서순식
발행연도
2023
키워드
스마트기기 활용 수업 스마트기기 활용 수업 만족도 AI교육에 대한 교사의 지각된 유용성 수용 정도 관심도 교육혁신의 확산
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.