라이브 쇼핑이란 영상 라이브 방송으로 상품을 사용자에게 보여주고 판매하는 비즈니스 모델이다. 라이브로 진행하면서 호스트가 상품을 중심으로 전시, 테스트, 소개를 통해 사용자가 더욱 직관적으로 상품을 이해할 수 있도록 하며, 사용자는 스크린 댓글을 통해 호스트와 상호작용을 하면서 전자 상거래 플랫폼을 통해 상품을 구매한다. 중국에서 라이브 쇼핑은 새로운 마케팅 방식으로 이미 자리 잡았고, 이를 통해 많은 브랜드와 사업자, 개인이 사용자들의 관심을 끌고 매출을 올리고 있다. 중국에서는 라이브 쇼핑이 유행하고 있으며, 새로운 형태의 비즈니스 모델과 신흥 산업으로 자신만의 산업 사슬을 형성했다. 산업 사슬 이론을 바탕으로 중국 라이브 쇼핑이 발전할 수 있는 기본 법칙은 중국 라이브 방송 산업과 전자 상거래 산업이 인터넷 기술의 발전에 따른 산업 업그레이드라는 점을 제시했다. 본 연구에서는 중국 라이브 쇼핑 산업이 발전하면서 드러난 단계별 특징, 발전 현황, 실재하는 주요 문제(점), 전망과 미래 동향을 분석했으며, 중국 라이브 쇼핑 산업 사슬의 기본형태를 도출했다. 라이브 쇼핑 산업 사슬은 공급자(생산자와 브랜드사, 광고주), ...
라이브 쇼핑이란 영상 라이브 방송으로 상품을 사용자에게 보여주고 판매하는 비즈니스 모델이다. 라이브로 진행하면서 호스트가 상품을 중심으로 전시, 테스트, 소개를 통해 사용자가 더욱 직관적으로 상품을 이해할 수 있도록 하며, 사용자는 스크린 댓글을 통해 호스트와 상호작용을 하면서 전자 상거래 플랫폼을 통해 상품을 구매한다. 중국에서 라이브 쇼핑은 새로운 마케팅 방식으로 이미 자리 잡았고, 이를 통해 많은 브랜드와 사업자, 개인이 사용자들의 관심을 끌고 매출을 올리고 있다. 중국에서는 라이브 쇼핑이 유행하고 있으며, 새로운 형태의 비즈니스 모델과 신흥 산업으로 자신만의 산업 사슬을 형성했다. 산업 사슬 이론을 바탕으로 중국 라이브 쇼핑이 발전할 수 있는 기본 법칙은 중국 라이브 방송 산업과 전자 상거래 산업이 인터넷 기술의 발전에 따른 산업 업그레이드라는 점을 제시했다. 본 연구에서는 중국 라이브 쇼핑 산업이 발전하면서 드러난 단계별 특징, 발전 현황, 실재하는 주요 문제(점), 전망과 미래 동향을 분석했으며, 중국 라이브 쇼핑 산업 사슬의 기본형태를 도출했다. 라이브 쇼핑 산업 사슬은 공급자(생산자와 브랜드사, 광고주), MCN(Multi-Channel Network) 플랫폼(타오바오淘寶, 징둥京東 등의 전자 상거래 플랫폼, 위챗微信, 웨이보微博 등과 같은 소셜 플랫폼, 콰이쇼快手, 틱톡 등의 콘텐츠 플랫폼), 판매자(기업 호스트, 전문 호스트, 개인 호스트, 연예인 및 인플루언서 등), 소비자(고객, 소비자), 지원 서비스(전자결제, 물류, 디지털 기술 등), 파생 서비스(운영 대행이나 마케팅 서비스, 컨설팅 서비스, 교육 및 훈련 서비스 등)이 포함된다. 이 산업 사슬은 서비스를 중심으로 하고 기술이 뒷받침되고 MCN 플랫폼을 기반으로 호스트가 관건인 완전한 생태계를 구성하고 있었다. 또한 본 연구에서는 산업 사슬 최적화 이론을 참고하여 중국 라이브 쇼핑 산업 사슬의 최적화 메커니즘과 경로와 라이브 쇼핑 산업의 미래 발전을 제안했다.
라이브 쇼핑이란 영상 라이브 방송으로 상품을 사용자에게 보여주고 판매하는 비즈니스 모델이다. 라이브로 진행하면서 호스트가 상품을 중심으로 전시, 테스트, 소개를 통해 사용자가 더욱 직관적으로 상품을 이해할 수 있도록 하며, 사용자는 스크린 댓글을 통해 호스트와 상호작용을 하면서 전자 상거래 플랫폼을 통해 상품을 구매한다. 중국에서 라이브 쇼핑은 새로운 마케팅 방식으로 이미 자리 잡았고, 이를 통해 많은 브랜드와 사업자, 개인이 사용자들의 관심을 끌고 매출을 올리고 있다. 중국에서는 라이브 쇼핑이 유행하고 있으며, 새로운 형태의 비즈니스 모델과 신흥 산업으로 자신만의 산업 사슬을 형성했다. 산업 사슬 이론을 바탕으로 중국 라이브 쇼핑이 발전할 수 있는 기본 법칙은 중국 라이브 방송 산업과 전자 상거래 산업이 인터넷 기술의 발전에 따른 산업 업그레이드라는 점을 제시했다. 본 연구에서는 중국 라이브 쇼핑 산업이 발전하면서 드러난 단계별 특징, 발전 현황, 실재하는 주요 문제(점), 전망과 미래 동향을 분석했으며, 중국 라이브 쇼핑 산업 사슬의 기본형태를 도출했다. 라이브 쇼핑 산업 사슬은 공급자(생산자와 브랜드사, 광고주), MCN(Multi-Channel Network) 플랫폼(타오바오淘寶, 징둥京東 등의 전자 상거래 플랫폼, 위챗微信, 웨이보微博 등과 같은 소셜 플랫폼, 콰이쇼快手, 틱톡 등의 콘텐츠 플랫폼), 판매자(기업 호스트, 전문 호스트, 개인 호스트, 연예인 및 인플루언서 등), 소비자(고객, 소비자), 지원 서비스(전자결제, 물류, 디지털 기술 등), 파생 서비스(운영 대행이나 마케팅 서비스, 컨설팅 서비스, 교육 및 훈련 서비스 등)이 포함된다. 이 산업 사슬은 서비스를 중심으로 하고 기술이 뒷받침되고 MCN 플랫폼을 기반으로 호스트가 관건인 완전한 생태계를 구성하고 있었다. 또한 본 연구에서는 산업 사슬 최적화 이론을 참고하여 중국 라이브 쇼핑 산업 사슬의 최적화 메커니즘과 경로와 라이브 쇼핑 산업의 미래 발전을 제안했다.
Live shopping is a business model that shows and sells products to users through video live broadcasting. As the live progresses, the host performs exhibitions, tests, and introductions around the product so that users can understand the product more intuitively. In addition, users can interact with...
Live shopping is a business model that shows and sells products to users through video live broadcasting. As the live progresses, the host performs exhibitions, tests, and introductions around the product so that users can understand the product more intuitively. In addition, users can interact with the host, ask questions, or give advice through methods such as ammunition (a kind of comment form flying on the screen) or comments. After the live broadcast is over, the user may directly purchase the product through the e-commerce platform. Live shopping has already established itself as a new marketing method in China, through which many brands, operators, and individuals are attracting users' attention and making sales. Live shopping is very popular in China, and it has formed its own industrial chain with new types of business models and emerging industries. Based on the industrial chain theory, this study summarized the production, development, and status of the Chinese live shopping industry, and suggested that live shopping is an industrial upgrade caused by the upgrade of Internet technology. With this as a clue, this study analyzed the characteristics of each stage, development status, major problems that exist, prospects, and future trends revealed as the Chinese live shopping industry developed. Therefore, the basic form of the Chinese live shopping industry chain was derived. In other words, the live shopping industry chain includes suppliers (producers, brands, advertisers), MCN (Multi-Channel Network) platforms (e-commerce platforms such as Taobao and Jingdong, social platforms such as WeChat and Weibo), sales (business hosts, professional hosts, entertainers and influencers). This industry chain forms a complete ecosystem centered on services, backed by technology and based on the MCN platform, where hosts are key. Finally, this study discussed the optimization mechanism and path of the Chinese live shopping industry chain by referring to the industry chain optimization theory and presented proposals for the future development of this industry.
Live shopping is a business model that shows and sells products to users through video live broadcasting. As the live progresses, the host performs exhibitions, tests, and introductions around the product so that users can understand the product more intuitively. In addition, users can interact with the host, ask questions, or give advice through methods such as ammunition (a kind of comment form flying on the screen) or comments. After the live broadcast is over, the user may directly purchase the product through the e-commerce platform. Live shopping has already established itself as a new marketing method in China, through which many brands, operators, and individuals are attracting users' attention and making sales. Live shopping is very popular in China, and it has formed its own industrial chain with new types of business models and emerging industries. Based on the industrial chain theory, this study summarized the production, development, and status of the Chinese live shopping industry, and suggested that live shopping is an industrial upgrade caused by the upgrade of Internet technology. With this as a clue, this study analyzed the characteristics of each stage, development status, major problems that exist, prospects, and future trends revealed as the Chinese live shopping industry developed. Therefore, the basic form of the Chinese live shopping industry chain was derived. In other words, the live shopping industry chain includes suppliers (producers, brands, advertisers), MCN (Multi-Channel Network) platforms (e-commerce platforms such as Taobao and Jingdong, social platforms such as WeChat and Weibo), sales (business hosts, professional hosts, entertainers and influencers). This industry chain forms a complete ecosystem centered on services, backed by technology and based on the MCN platform, where hosts are key. Finally, this study discussed the optimization mechanism and path of the Chinese live shopping industry chain by referring to the industry chain optimization theory and presented proposals for the future development of this industry.
주제어
#라이브 쇼핑 산업 사슬 중국 라이브 쇼핑 산업 산업 사슬의 최적화 산업 사슬의 메커니즘 live shopping industry chain China live shopping industry
학위논문 정보
저자
장고아
학위수여기관
한국외국어대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
글로벌문화콘텐츠학과
지도교수
이종오
발행연도
2023
총페이지
viii, 139p.
키워드
라이브 쇼핑 산업 사슬 중국 라이브 쇼핑 산업 산업 사슬의 최적화 산업 사슬의 메커니즘 live shopping industry chain China live shopping industry
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