현재는 미래 사회가 첨단 과학기술을 기반으로 혁신적인 융복합 영역이 창출되는 사회로 과학적 문제해결력과 창의성을 발휘하는 전문가 집단과 과학적 소양을 갖춘 시민이 함께 이끄는 사회를 위한 교육의 필요성이 대두되고 있다. 21세기에 들어와 과학과 기술은 더욱 빠르게 발전되고 있으며, 주요 선진국들은 국가경쟁력의 열쇠가 될 미래 사회에 필요한 인재 양성을 위해 교육의 변화를 추구하고 있다. 본 연구는 초등학교 교사들에게 과학 탐구 수업에 적합한 ...
현재는 미래 사회가 첨단 과학기술을 기반으로 혁신적인 융복합 영역이 창출되는 사회로 과학적 문제해결력과 창의성을 발휘하는 전문가 집단과 과학적 소양을 갖춘 시민이 함께 이끄는 사회를 위한 교육의 필요성이 대두되고 있다. 21세기에 들어와 과학과 기술은 더욱 빠르게 발전되고 있으며, 주요 선진국들은 국가경쟁력의 열쇠가 될 미래 사회에 필요한 인재 양성을 위해 교육의 변화를 추구하고 있다. 본 연구는 초등학교 교사들에게 과학 탐구 수업에 적합한 샌드박스 게임을 선택할 수 있도록 샌드박스 게임의 평가 기준을 마련하고, 과학 영역, 탐구 요소, 탐구 활동별 샌드박스 게임의 적합한 활용 방안을 제시하는데 그 목적이 있다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 샌드박스 게임의 탐구 영역, 탐구 환경별 탐구 가능성 판단을 위한 평가 도구를 개발하여 Minecraft, Roblox, Algodoo, PowderToy 등 샌드박스 게임 소프트웨어 4종을 평가하였다. 분석 결과 Minecraft는 학생들이 자신의 지식을 탐색하고 구축할 수 있는 개방형 가상 환경을 제공하여 다양한 모델링 수업에 적합하였다. Algodoo는 플레이어가 물리 실험 장치를 설계하고 실험하기 위해 과학적 지식과 기술을 적용해야 하는 시뮬레이션 수업에 적합하였다. PowderToy는 다양한 물질 영역의 시뮬레이션 환경 수업에 적합하였다. 둘째, 샌드박스 게임 활용 과학과 교수·학습안 및 샌드박스 게임 평가 도구 내에 성취기준별 샌드박스 게임 활용 방안을 개발하여 제시하였다. 이상과 같은 연구를 통해 초등 교사들이 과학 탐구 수업에 적합한 샌드박스 게임을 선택하고 수업을 디자인할 수 있게 되었고, 샌드박스 게임 활용 수업을 통해 학생들의 창의적인 과학 탐구 학습을 지원할 수 있는 기반이 마련되었다.
현재는 미래 사회가 첨단 과학기술을 기반으로 혁신적인 융복합 영역이 창출되는 사회로 과학적 문제해결력과 창의성을 발휘하는 전문가 집단과 과학적 소양을 갖춘 시민이 함께 이끄는 사회를 위한 교육의 필요성이 대두되고 있다. 21세기에 들어와 과학과 기술은 더욱 빠르게 발전되고 있으며, 주요 선진국들은 국가경쟁력의 열쇠가 될 미래 사회에 필요한 인재 양성을 위해 교육의 변화를 추구하고 있다. 본 연구는 초등학교 교사들에게 과학 탐구 수업에 적합한 샌드박스 게임을 선택할 수 있도록 샌드박스 게임의 평가 기준을 마련하고, 과학 영역, 탐구 요소, 탐구 활동별 샌드박스 게임의 적합한 활용 방안을 제시하는데 그 목적이 있다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 샌드박스 게임의 탐구 영역, 탐구 환경별 탐구 가능성 판단을 위한 평가 도구를 개발하여 Minecraft, Roblox, Algodoo, PowderToy 등 샌드박스 게임 소프트웨어 4종을 평가하였다. 분석 결과 Minecraft는 학생들이 자신의 지식을 탐색하고 구축할 수 있는 개방형 가상 환경을 제공하여 다양한 모델링 수업에 적합하였다. Algodoo는 플레이어가 물리 실험 장치를 설계하고 실험하기 위해 과학적 지식과 기술을 적용해야 하는 시뮬레이션 수업에 적합하였다. PowderToy는 다양한 물질 영역의 시뮬레이션 환경 수업에 적합하였다. 둘째, 샌드박스 게임 활용 과학과 교수·학습안 및 샌드박스 게임 평가 도구 내에 성취기준별 샌드박스 게임 활용 방안을 개발하여 제시하였다. 이상과 같은 연구를 통해 초등 교사들이 과학 탐구 수업에 적합한 샌드박스 게임을 선택하고 수업을 디자인할 수 있게 되었고, 샌드박스 게임 활용 수업을 통해 학생들의 창의적인 과학 탐구 학습을 지원할 수 있는 기반이 마련되었다.
Currently, the future society is a society in which innovative convergence areas are created based on advanced science and technology, and the need for education for a society led by a group of experts who demonstrate scientific problem solving and creativity and citizens equipped with scientific kn...
Currently, the future society is a society in which innovative convergence areas are created based on advanced science and technology, and the need for education for a society led by a group of experts who demonstrate scientific problem solving and creativity and citizens equipped with scientific knowledge is emerging. Entering the 21st century, science and technology are developing more rapidly, and major advanced countries are pursuing changes in education to nurture talents needed in the future society, which will be the key to national competitiveness. The purpose of this study is to provide elementary school teachers with evaluation criteria for sandbox games so that they can select sandbox games suitable for science inquiry classes, and to suggest appropriate ways to use sandbox games for each science area, inquiry element, and inquiry activity. there is The results of the study are as follows. First, an evaluation tool was developed to determine the exploration potential of sandbox game areas and exploration environments, and four types of sandbox game software such as Minecraft, Roblox, Algodoo, and PowderToy were evaluated. As a result of the analysis, Minecraft is suitable for various modeling classes by providing an open virtual environment where students can explore and build their own knowledge. Algodoo was well-suited for simulation classes where players had to apply scientific knowledge and skills to design and experiment with physics lab devices. PowderToy was suitable for simulation environment classes in various material areas. Second, sandbox game utilization plans for each achievement standard were developed and presented in the sandbox game utilization science department teaching/learning plan and sandbox game evaluation tool. Through the above research, elementary teachers can select sandbox games suitable for science inquiry classes and design classes. In addition, the basis for supporting students' creative science inquiry learning was laid through classes using sandbox games.
Currently, the future society is a society in which innovative convergence areas are created based on advanced science and technology, and the need for education for a society led by a group of experts who demonstrate scientific problem solving and creativity and citizens equipped with scientific knowledge is emerging. Entering the 21st century, science and technology are developing more rapidly, and major advanced countries are pursuing changes in education to nurture talents needed in the future society, which will be the key to national competitiveness. The purpose of this study is to provide elementary school teachers with evaluation criteria for sandbox games so that they can select sandbox games suitable for science inquiry classes, and to suggest appropriate ways to use sandbox games for each science area, inquiry element, and inquiry activity. there is The results of the study are as follows. First, an evaluation tool was developed to determine the exploration potential of sandbox game areas and exploration environments, and four types of sandbox game software such as Minecraft, Roblox, Algodoo, and PowderToy were evaluated. As a result of the analysis, Minecraft is suitable for various modeling classes by providing an open virtual environment where students can explore and build their own knowledge. Algodoo was well-suited for simulation classes where players had to apply scientific knowledge and skills to design and experiment with physics lab devices. PowderToy was suitable for simulation environment classes in various material areas. Second, sandbox game utilization plans for each achievement standard were developed and presented in the sandbox game utilization science department teaching/learning plan and sandbox game evaluation tool. Through the above research, elementary teachers can select sandbox games suitable for science inquiry classes and design classes. In addition, the basis for supporting students' creative science inquiry learning was laid through classes using sandbox games.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.