융합 교육에 대한 논의가 활발하게 진행되고 있는 상황에서 국어 교육과 융합 교육에 대한 논의 역시 진행되어 왔었다. 본고는 국어과와 관련된 융합 교육 논의가 기본적인 의사소통 능력 및 사고 능력의 신장의 관점에서 논의되어 왔음에 주목하고 이에서 더 나아가 개인의 해방성과 총체성의 실현이라는 목표와 관련되어 논의될 필요가 있음을 지적하였다. 그리고 본고는 이러한 논의를 실현할 수 있는 대안으로 비판적 문식성을 신장시키는 SF 소설 창작 교육 방안을 제시하였다. 프레이리를 비롯한 비판적 문식성의 관점에서 읽고 쓰는 능력은 글 읽기의 차원을 넘어 세계를 읽는 차원으로 확대되어 이해된다. 또한 언어 활동 역시 도구적, 인지적 측면을 넘어서 사회적, 정치적 측면에서 파악될 필요가 있다. 한편 소설 쓰기는 학습자들이 자신들이 살아가는 세계를 성찰하고 사회에 대해 비판적으로 인식하며 세계에 대한 자신의 생각을 표방할 수 있게 하는 활동이다. 특히 인지적 낯섦의 문학으로 정의되는 SF의 경우 학습자로 하여금 상상력을 통해 현실을 비판적으로 생각하고 변화를 모색할 수 있는 게 하는 데에 적합한 장르로, 창작 교육의 대상으로서 가치가 있다.
또한 SF 창작 교육은 융합 교육적 측면에서도 의의를 가진다. 인간 사고의 다양성을 논하는 기존의 논의들을 주목할 때 ...
융합 교육에 대한 논의가 활발하게 진행되고 있는 상황에서 국어 교육과 융합 교육에 대한 논의 역시 진행되어 왔었다. 본고는 국어과와 관련된 융합 교육 논의가 기본적인 의사소통 능력 및 사고 능력의 신장의 관점에서 논의되어 왔음에 주목하고 이에서 더 나아가 개인의 해방성과 총체성의 실현이라는 목표와 관련되어 논의될 필요가 있음을 지적하였다. 그리고 본고는 이러한 논의를 실현할 수 있는 대안으로 비판적 문식성을 신장시키는 SF 소설 창작 교육 방안을 제시하였다. 프레이리를 비롯한 비판적 문식성의 관점에서 읽고 쓰는 능력은 글 읽기의 차원을 넘어 세계를 읽는 차원으로 확대되어 이해된다. 또한 언어 활동 역시 도구적, 인지적 측면을 넘어서 사회적, 정치적 측면에서 파악될 필요가 있다. 한편 소설 쓰기는 학습자들이 자신들이 살아가는 세계를 성찰하고 사회에 대해 비판적으로 인식하며 세계에 대한 자신의 생각을 표방할 수 있게 하는 활동이다. 특히 인지적 낯섦의 문학으로 정의되는 SF의 경우 학습자로 하여금 상상력을 통해 현실을 비판적으로 생각하고 변화를 모색할 수 있는 게 하는 데에 적합한 장르로, 창작 교육의 대상으로서 가치가 있다.
또한 SF 창작 교육은 융합 교육적 측면에서도 의의를 가진다. 인간 사고의 다양성을 논하는 기존의 논의들을 주목할 때 STEAM 등 과학적 사고를 기반으로 인문학적 사고를 부가하는 논의들은 인간 사고의 다양성을 포괄하지 못한다는 문제점을 가진다. 한편 SF는 장르의 특성상 과학적 사고뿐만 아니라 인문학적 사고를 모두 포괄할 수 있는 장르이며 이를 창작하는 과정에서 학습자들은 다양한 사고를 종합적으로 발달시킬 수 있다. 또한 인간의 다양한 사고는 사고 그 자체로서도 가치를 지니지만 이것이 삶과 관련될 때 더욱 의미가 있다. SF는 현실의 문제를 비판적으로 인식하고 이에 대해 사유할 수 있게 해주는 장르로 인간의 다양한 사고를 학습자들이 살아가는 실제 세계와 관련짓게 해주는 유용한 매개체이다. 한편 이러한 SF 창작 교육 실현을 위해 작문 교실에서 학습자는 교사와 함께 대화적 협력 관계를 유지해야 하며 다른 학습자들과 협력을 통해 글쓰기의 주체이자 융합의 주체로서 존재해야 한다. 본고는 상술한 이론적 기반과 기존 창작 교육 연구의 결과를 종합하여 SF 창작 교수학습 과정을 설계하고 중학교 1학년 학생들을 대상으로 창작 교육을 실행하였다. 학생들의 수업 산출물 및 창작 결과물을 분석한 결과 ‘타자 되기를 통한 다양한 삶의 체험’, ‘다양한 정보 수집을 통해 소설의 세계 구상하기’, ‘현실에 대한 다면적인 문제 인식과 변화의 가능성 모색’, ‘협력을 통한 서사의 구체화 및 창작 동기 부여’라는 네 개의 범주를 도출하였다. 한편, 본고는 이처럼 비판적 문식성 신장을 위한 SF 창작 교육을 실행하였으나 이 과정에서 학습자들은 창작에 어려움을 겪거나 세계에 대한 총체적 형상화가 드러나지 않은 작품을 작성하기도 하였다. 또한 학생들이 다양한 과학적 지식을 활용하는 부분이나 교사와 학습자 간의 대화적 협력 관계를 유지하는 과정에서도 논의점이 도출되었다. 학생들의 주체성을 살리면서도 효과적으로 비판적 문식성을 신장할 수 있는 국어 교육 및 융합 교육의 방안이 향후에도 지속적으로 모색될 필요가 있다.
융합 교육에 대한 논의가 활발하게 진행되고 있는 상황에서 국어 교육과 융합 교육에 대한 논의 역시 진행되어 왔었다. 본고는 국어과와 관련된 융합 교육 논의가 기본적인 의사소통 능력 및 사고 능력의 신장의 관점에서 논의되어 왔음에 주목하고 이에서 더 나아가 개인의 해방성과 총체성의 실현이라는 목표와 관련되어 논의될 필요가 있음을 지적하였다. 그리고 본고는 이러한 논의를 실현할 수 있는 대안으로 비판적 문식성을 신장시키는 SF 소설 창작 교육 방안을 제시하였다. 프레이리를 비롯한 비판적 문식성의 관점에서 읽고 쓰는 능력은 글 읽기의 차원을 넘어 세계를 읽는 차원으로 확대되어 이해된다. 또한 언어 활동 역시 도구적, 인지적 측면을 넘어서 사회적, 정치적 측면에서 파악될 필요가 있다. 한편 소설 쓰기는 학습자들이 자신들이 살아가는 세계를 성찰하고 사회에 대해 비판적으로 인식하며 세계에 대한 자신의 생각을 표방할 수 있게 하는 활동이다. 특히 인지적 낯섦의 문학으로 정의되는 SF의 경우 학습자로 하여금 상상력을 통해 현실을 비판적으로 생각하고 변화를 모색할 수 있는 게 하는 데에 적합한 장르로, 창작 교육의 대상으로서 가치가 있다.
또한 SF 창작 교육은 융합 교육적 측면에서도 의의를 가진다. 인간 사고의 다양성을 논하는 기존의 논의들을 주목할 때 STEAM 등 과학적 사고를 기반으로 인문학적 사고를 부가하는 논의들은 인간 사고의 다양성을 포괄하지 못한다는 문제점을 가진다. 한편 SF는 장르의 특성상 과학적 사고뿐만 아니라 인문학적 사고를 모두 포괄할 수 있는 장르이며 이를 창작하는 과정에서 학습자들은 다양한 사고를 종합적으로 발달시킬 수 있다. 또한 인간의 다양한 사고는 사고 그 자체로서도 가치를 지니지만 이것이 삶과 관련될 때 더욱 의미가 있다. SF는 현실의 문제를 비판적으로 인식하고 이에 대해 사유할 수 있게 해주는 장르로 인간의 다양한 사고를 학습자들이 살아가는 실제 세계와 관련짓게 해주는 유용한 매개체이다. 한편 이러한 SF 창작 교육 실현을 위해 작문 교실에서 학습자는 교사와 함께 대화적 협력 관계를 유지해야 하며 다른 학습자들과 협력을 통해 글쓰기의 주체이자 융합의 주체로서 존재해야 한다. 본고는 상술한 이론적 기반과 기존 창작 교육 연구의 결과를 종합하여 SF 창작 교수학습 과정을 설계하고 중학교 1학년 학생들을 대상으로 창작 교육을 실행하였다. 학생들의 수업 산출물 및 창작 결과물을 분석한 결과 ‘타자 되기를 통한 다양한 삶의 체험’, ‘다양한 정보 수집을 통해 소설의 세계 구상하기’, ‘현실에 대한 다면적인 문제 인식과 변화의 가능성 모색’, ‘협력을 통한 서사의 구체화 및 창작 동기 부여’라는 네 개의 범주를 도출하였다. 한편, 본고는 이처럼 비판적 문식성 신장을 위한 SF 창작 교육을 실행하였으나 이 과정에서 학습자들은 창작에 어려움을 겪거나 세계에 대한 총체적 형상화가 드러나지 않은 작품을 작성하기도 하였다. 또한 학생들이 다양한 과학적 지식을 활용하는 부분이나 교사와 학습자 간의 대화적 협력 관계를 유지하는 과정에서도 논의점이 도출되었다. 학생들의 주체성을 살리면서도 효과적으로 비판적 문식성을 신장할 수 있는 국어 교육 및 융합 교육의 방안이 향후에도 지속적으로 모색될 필요가 있다.
In a situation where discussions on convergence education are actively underway, discussions on Korean language education and convergence education have also been conducted. . This paper noted that discussions on convergence education related to the Korean language education have been discussed in t...
In a situation where discussions on convergence education are actively underway, discussions on Korean language education and convergence education have also been conducted. . This paper noted that discussions on convergence education related to the Korean language education have been discussed in terms of basic communication and improvement of thinking skills, and pointed out that further discussions need to be made regarding the goal of individual liberation and totality. In addition, this paper proposed a SF creative education that strengthens critical literacy as an alternative to realizing these discussions. From the perspective of critical literacy, including Freire, literacy expands beyond ‘reading the word’ to ‘reading the world’. Also, language activities need to be identified in social and political aspects beyond instrumental and cognitive aspects. On the other hand, novel writing is an activity that allows learners to reflect on the world they live in, perceive society critically, and advocate their thoughts on the world. In particular, SF, defined as a literature of cognitive unfamiliarity, is a genre suitable for allowing learners to critically think about reality and seek change through imagination, and is valuable as an object of creative education. In addition, SF creative education has significance in terms of convergence education. When paying attention to existing discussions on the diversity of human thinking, discussions that add humanities thinking based on scientific thinking such as STEAM have a problem that they do not cover the diversity of human thinking. On the other hand, SF is a genre that can encompass both scientific and humanistic thinking and learners can develop various thoughts comprehensively in the process of creating it. In addition, various human thinking has value as thinking itself, but it is more meaningful when it is related to life. SF is a genre that allows students to critically recognize and think about matter of reality, and is a useful medium that allows learners to relate various human thoughts to the real world in which they live. Meanwhile, in order to realize science fiction creative education, learners must maintain a conversational cooperative relationship with teachers and exist as the subject of writing and convergence through cooperation with other learners.in order to realize such science fiction creative education, learners must maintain a conversational cooperative relationship with teachers and exist as the subject of writing and convergence through cooperation with other learners. This paper designed a science fiction creative teaching and learning process by synthesizing the above theoretical basis and the results of existing creative education research and implemented creative education for first-year middle school students. Students' class output and creative outcomes were analyzed, and four categories were derived: 'Experience of various lives through becoming others', 'conceiving the world of fiction through collecting various information', 'multi-faceted problem awareness of reality and seeking the possibility of change', and 'concrete and creative motivation through cooperation'. On the other hand, this paper implemented science fiction creative education to enhance critical literacy, but in this process, learners had difficulty creating or wrote works that did not reveal the overall shape of the world. In addition, discussion points were drawn in the part where students utilize various scientific knowledge or in the process of maintaining a conversational cooperative relationship between teachers and learners. It is necessary to continuously seek ways to effectively enhance critical literacy while utilizing students' initiative in the future.
In a situation where discussions on convergence education are actively underway, discussions on Korean language education and convergence education have also been conducted. . This paper noted that discussions on convergence education related to the Korean language education have been discussed in terms of basic communication and improvement of thinking skills, and pointed out that further discussions need to be made regarding the goal of individual liberation and totality. In addition, this paper proposed a SF creative education that strengthens critical literacy as an alternative to realizing these discussions. From the perspective of critical literacy, including Freire, literacy expands beyond ‘reading the word’ to ‘reading the world’. Also, language activities need to be identified in social and political aspects beyond instrumental and cognitive aspects. On the other hand, novel writing is an activity that allows learners to reflect on the world they live in, perceive society critically, and advocate their thoughts on the world. In particular, SF, defined as a literature of cognitive unfamiliarity, is a genre suitable for allowing learners to critically think about reality and seek change through imagination, and is valuable as an object of creative education. In addition, SF creative education has significance in terms of convergence education. When paying attention to existing discussions on the diversity of human thinking, discussions that add humanities thinking based on scientific thinking such as STEAM have a problem that they do not cover the diversity of human thinking. On the other hand, SF is a genre that can encompass both scientific and humanistic thinking and learners can develop various thoughts comprehensively in the process of creating it. In addition, various human thinking has value as thinking itself, but it is more meaningful when it is related to life. SF is a genre that allows students to critically recognize and think about matter of reality, and is a useful medium that allows learners to relate various human thoughts to the real world in which they live. Meanwhile, in order to realize science fiction creative education, learners must maintain a conversational cooperative relationship with teachers and exist as the subject of writing and convergence through cooperation with other learners.in order to realize such science fiction creative education, learners must maintain a conversational cooperative relationship with teachers and exist as the subject of writing and convergence through cooperation with other learners. This paper designed a science fiction creative teaching and learning process by synthesizing the above theoretical basis and the results of existing creative education research and implemented creative education for first-year middle school students. Students' class output and creative outcomes were analyzed, and four categories were derived: 'Experience of various lives through becoming others', 'conceiving the world of fiction through collecting various information', 'multi-faceted problem awareness of reality and seeking the possibility of change', and 'concrete and creative motivation through cooperation'. On the other hand, this paper implemented science fiction creative education to enhance critical literacy, but in this process, learners had difficulty creating or wrote works that did not reveal the overall shape of the world. In addition, discussion points were drawn in the part where students utilize various scientific knowledge or in the process of maintaining a conversational cooperative relationship between teachers and learners. It is necessary to continuously seek ways to effectively enhance critical literacy while utilizing students' initiative in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.