국립부산과학관 과학교육프로그램 만족도 조사 결과 분석으로 본 교육프로그램 운영 방향 연구 Analysis of the Satisfaction Survey Results of the Busan National Science Museum Science Education Programs: A Study on the Direction of Program Operation원문보기
본 연구는 국립부산과학관 교육프로그램 수강생 학부모를 대상으로 만족도 조사와 교육 요구 조사를 실시하고, 개정 교육과정 인지 여부와 과학관 교육프로그램 수강 여부에 따른 만족도 차이와 교육 선호도를 분석하는데 목적을 두었다. 2023년 국립부산과학관 겨울학기 프로그램에 참여한 수강생 학부모 910명을 대상으로 구글 폼(Google Forms)설문을 진행하였고, 참여한 364명을 연구대상으로 선정하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 교육프로그램 만족도는 교육과정 인지 여부, 수강경험에 따른 분류에서 유의미한 차이를 보였다. 교육과정 인지 여부에 대한 분류에서 교육과정을 알고 있는 집단이 모르는 집단에 비해 전체 만족도, 교육 내적 요소 만족도, 교육 외적 요소 만족도 모두 유의미하게 높았다. 수강경험에 따른 분류에서는 전체 만족도, 교육 내적 요소 만족도는 기존 수강생 집단이 신규 수강생 집단에 비해 유의미하게 높았으나 교육 외적 요소 만족도는 유의미한 차이가 보이지 않았다. 학부모들은 2022 개정 교육과정의 ...
본 연구는 국립부산과학관 교육프로그램 수강생 학부모를 대상으로 만족도 조사와 교육 요구 조사를 실시하고, 개정 교육과정 인지 여부와 과학관 교육프로그램 수강 여부에 따른 만족도 차이와 교육 선호도를 분석하는데 목적을 두었다. 2023년 국립부산과학관 겨울학기 프로그램에 참여한 수강생 학부모 910명을 대상으로 구글 폼(Google Forms)설문을 진행하였고, 참여한 364명을 연구대상으로 선정하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 교육프로그램 만족도는 교육과정 인지 여부, 수강경험에 따른 분류에서 유의미한 차이를 보였다. 교육과정 인지 여부에 대한 분류에서 교육과정을 알고 있는 집단이 모르는 집단에 비해 전체 만족도, 교육 내적 요소 만족도, 교육 외적 요소 만족도 모두 유의미하게 높았다. 수강경험에 따른 분류에서는 전체 만족도, 교육 내적 요소 만족도는 기존 수강생 집단이 신규 수강생 집단에 비해 유의미하게 높았으나 교육 외적 요소 만족도는 유의미한 차이가 보이지 않았다. 학부모들은 2022 개정 교육과정의 핵심역량 중 ‘창의적 사고 역량’이 가장 중요하다고 생각했으며, 자녀에게 필요한 교육으로 ‘창의적 사고를 키울 수 있는 교육’, 디지털 전환을 대비한 ‘기초 SW 교육’, 학생이 주체가 되는 ‘학생 참여형 · 주도형 수업 및 학습의 과정을 중시하는 교육’을 선호하였다. 결론적으로, 교육과정에 대해 인지하고 있거나 교육 수강경험이 있는 참여자 학부모들의 만족도가 유의미하게 높았으므로, 만족도가 높은 요소는 더욱 강화하고, 낮은 요소는 보완할 수 있는 다양한 방안들의 탐색이 필요해 보인다. 국립부산과학관이 대표적인 학교 밖 비형식 교육기관이자 동남권 주력의 선도적인 과학교육을 이끌어 가는 역할을 하기 위해 만족도, 요구조사를 토대로 한 발전적 방향 모색으로 대중들이 활용할 과학문화 소통의 장이 되기를 기대한다.
본 연구는 국립부산과학관 교육프로그램 수강생 학부모를 대상으로 만족도 조사와 교육 요구 조사를 실시하고, 개정 교육과정 인지 여부와 과학관 교육프로그램 수강 여부에 따른 만족도 차이와 교육 선호도를 분석하는데 목적을 두었다. 2023년 국립부산과학관 겨울학기 프로그램에 참여한 수강생 학부모 910명을 대상으로 구글 폼(Google Forms)설문을 진행하였고, 참여한 364명을 연구대상으로 선정하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 교육프로그램 만족도는 교육과정 인지 여부, 수강경험에 따른 분류에서 유의미한 차이를 보였다. 교육과정 인지 여부에 대한 분류에서 교육과정을 알고 있는 집단이 모르는 집단에 비해 전체 만족도, 교육 내적 요소 만족도, 교육 외적 요소 만족도 모두 유의미하게 높았다. 수강경험에 따른 분류에서는 전체 만족도, 교육 내적 요소 만족도는 기존 수강생 집단이 신규 수강생 집단에 비해 유의미하게 높았으나 교육 외적 요소 만족도는 유의미한 차이가 보이지 않았다. 학부모들은 2022 개정 교육과정의 핵심역량 중 ‘창의적 사고 역량’이 가장 중요하다고 생각했으며, 자녀에게 필요한 교육으로 ‘창의적 사고를 키울 수 있는 교육’, 디지털 전환을 대비한 ‘기초 SW 교육’, 학생이 주체가 되는 ‘학생 참여형 · 주도형 수업 및 학습의 과정을 중시하는 교육’을 선호하였다. 결론적으로, 교육과정에 대해 인지하고 있거나 교육 수강경험이 있는 참여자 학부모들의 만족도가 유의미하게 높았으므로, 만족도가 높은 요소는 더욱 강화하고, 낮은 요소는 보완할 수 있는 다양한 방안들의 탐색이 필요해 보인다. 국립부산과학관이 대표적인 학교 밖 비형식 교육기관이자 동남권 주력의 선도적인 과학교육을 이끌어 가는 역할을 하기 위해 만족도, 요구조사를 토대로 한 발전적 방향 모색으로 대중들이 활용할 과학문화 소통의 장이 되기를 기대한다.
The purpose of this study was to analyze the differences in satisfaction and educational needs assessments according to whether parents were aware of the revised curriculum and whether their children have previously attended the science museum education program or not at the Busan National Science M...
The purpose of this study was to analyze the differences in satisfaction and educational needs assessments according to whether parents were aware of the revised curriculum and whether their children have previously attended the science museum education program or not at the Busan National Science Museum. For this end, a Google Form survey was conducted on 910 parents of students who participated in the Winter Semester program at the Busan National Science Museum in 2023, and 364 participants were selected as the research subjects. The research results are as follows: Satisfaction with the educational programs showed significant differences based on awareness of the curriculum and participation experience. In the classification based on awareness of the curriculum, the group that was aware of the curriculum showed significantly higher overall satisfaction, satisfaction with intrinsic educational factors, and satisfaction with extrinsic educational factors compared to the group that was unaware of the curriculum. In the classification based on participation experience, overall satisfaction and satisfaction with intrinsic educational factors were significantly higher in the existing student group compared to the new student group, but there was no significant difference in satisfaction with extrinsic educational factors. Parents considered "creative thinking competency" as the most important among the key competencies of the revised curriculum in 2022. They preferred education that could foster "creative thinking" as an essential education for their children, "basic software education" in preparation for digital transformation, and education that emphasized student participation and student-centered teaching and learning processes. In conclusion, the satisfaction of parent participants who were aware of the curriculum or had experience in educational programs was significantly higher. In conclusions, it is necessary to strengthen the elements that contribute to satisfaction and to explore various approaches to enhance the lower aspects. Finally, in order for the Busan National Science Museum to play a leading role in informal education outside of school and to be a leading institution for science education in the southeastern region, the Museum must continue conducting satisfaction and needs assessments surveys to improve qualities of programs and provide general public with a cummunication platform for science and culture.
The purpose of this study was to analyze the differences in satisfaction and educational needs assessments according to whether parents were aware of the revised curriculum and whether their children have previously attended the science museum education program or not at the Busan National Science Museum. For this end, a Google Form survey was conducted on 910 parents of students who participated in the Winter Semester program at the Busan National Science Museum in 2023, and 364 participants were selected as the research subjects. The research results are as follows: Satisfaction with the educational programs showed significant differences based on awareness of the curriculum and participation experience. In the classification based on awareness of the curriculum, the group that was aware of the curriculum showed significantly higher overall satisfaction, satisfaction with intrinsic educational factors, and satisfaction with extrinsic educational factors compared to the group that was unaware of the curriculum. In the classification based on participation experience, overall satisfaction and satisfaction with intrinsic educational factors were significantly higher in the existing student group compared to the new student group, but there was no significant difference in satisfaction with extrinsic educational factors. Parents considered "creative thinking competency" as the most important among the key competencies of the revised curriculum in 2022. They preferred education that could foster "creative thinking" as an essential education for their children, "basic software education" in preparation for digital transformation, and education that emphasized student participation and student-centered teaching and learning processes. In conclusion, the satisfaction of parent participants who were aware of the curriculum or had experience in educational programs was significantly higher. In conclusions, it is necessary to strengthen the elements that contribute to satisfaction and to explore various approaches to enhance the lower aspects. Finally, in order for the Busan National Science Museum to play a leading role in informal education outside of school and to be a leading institution for science education in the southeastern region, the Museum must continue conducting satisfaction and needs assessments surveys to improve qualities of programs and provide general public with a cummunication platform for science and culture.
주제어
#국립부산과학관 교육프로그램 만족도 조사 2022 개정 교육과정 핵심역량 Busan National Science Museum Education Program Satisfaction Survey 2022 Revised Curriculum Core Competencies
학위논문 정보
저자
김명수
학위수여기관
부산대학교
학위구분
국내석사
학과
과학교육학과 생물교육전공
지도교수
서혜애
발행연도
2023
총페이지
51
키워드
국립부산과학관 교육프로그램 만족도 조사 2022 개정 교육과정 핵심역량 Busan National Science Museum Education Program Satisfaction Survey 2022 Revised Curriculum Core Competencies
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.