장기요양기관의 운영과 노동법 적용의 문제 : 현지조사를 중심으로 Problems with the Operation of Long-Term Care Institutions and the Application of Labor Laws : Focusing on Field Investigation원문보기
노인장기요양보험제도는 민간에 공무수탁위임의 형태로 보급·확대되는 과정에서 시행초기부터 도덕적 해이에 대한 부분을 경계해왔다. 그 결과 국민건강보험공단은 현지조사를 통한 장기요양급여의 부당이익금을 환수하는 데 특별한 견제 없이 최대치의 성과를 달성하고 있다. 현지조사란 당사자의 동의여부를 불문하고 행하는 강제적 조사이므로 장기요양기관에 대해 보고 또는 서류제출을 명령하거나 소속공무원으로 하여금 관계인에게 질문하거나 관계서류 등을 검사하게...
노인장기요양보험제도는 민간에 공무수탁위임의 형태로 보급·확대되는 과정에서 시행초기부터 도덕적 해이에 대한 부분을 경계해왔다. 그 결과 국민건강보험공단은 현지조사를 통한 장기요양급여의 부당이익금을 환수하는 데 특별한 견제 없이 최대치의 성과를 달성하고 있다. 현지조사란 당사자의 동의여부를 불문하고 행하는 강제적 조사이므로 장기요양기관에 대해 보고 또는 서류제출을 명령하거나 소속공무원으로 하여금 관계인에게 질문하거나 관계서류 등을 검사하게 하는 공권력을 가지고 있다. 장기요양기관이 사업적 이익을 위해 부정 또는 허위로 청구함으로 부당하게 이득을 편취하는 행위는 당연히 법적제재가 필요하다. 이를 위해 국민건강보험공단과 지자체 등 행정청은 현지조사를 통해 그들의 지휘권을 사용하는 관리·감독을 하고 있는 것이다. 그러나 이 같은 현지조사에서 사회복지법, 노인복지법, 노인장기요양보험법, 시행령과 시행규칙 같은 법령에 더해 고시와 노인보건복지사업안내와 같은 지침들이 처분의 근거로 사용되고 있는데 이에 대한 논란은 현재도 진행형이다. 고시가 법적으로 효력이 있는지 여부도 사회적으로 지속되어온 논쟁의 주제이기는 하지만 「노인보건복지사업안내」와 같은 내부지침서가 법적구속력을 가지고 있다는 것을 현재까지 어떤 판결이나 사례에서도 찾아볼 수 없기 때문이다. 특히, 노인장기요양 관련 법령 및 고시가 노동관계법과 서로 다른 기준을 제시하면서 장기요양기관의 근로자와 사용자 모두에게 혼란을 야기하고 있어 이에 대한 정리와 개선은 시급하다. 현재 장기요양기관은 노동관계법을 지키는 것보다 고시와 지자체의 내부지침서를 우선 적용해야 처분을 피할 수 있는 것이다. 국민건강보험공단의 재정적 안정과 장기요양기관의 건전한 운영을 위해 적절한 관리·감독이 필요한 반면, 그로 인해 행해지는 근로자의 기본권 침해가 위법적 요소는 없는지 살펴보고 건전성과 근로기준법 준수를 동시에 달성할 수 있는 개선방안이 필요하다 하겠다.
노인장기요양보험제도는 민간에 공무수탁위임의 형태로 보급·확대되는 과정에서 시행초기부터 도덕적 해이에 대한 부분을 경계해왔다. 그 결과 국민건강보험공단은 현지조사를 통한 장기요양급여의 부당이익금을 환수하는 데 특별한 견제 없이 최대치의 성과를 달성하고 있다. 현지조사란 당사자의 동의여부를 불문하고 행하는 강제적 조사이므로 장기요양기관에 대해 보고 또는 서류제출을 명령하거나 소속공무원으로 하여금 관계인에게 질문하거나 관계서류 등을 검사하게 하는 공권력을 가지고 있다. 장기요양기관이 사업적 이익을 위해 부정 또는 허위로 청구함으로 부당하게 이득을 편취하는 행위는 당연히 법적제재가 필요하다. 이를 위해 국민건강보험공단과 지자체 등 행정청은 현지조사를 통해 그들의 지휘권을 사용하는 관리·감독을 하고 있는 것이다. 그러나 이 같은 현지조사에서 사회복지법, 노인복지법, 노인장기요양보험법, 시행령과 시행규칙 같은 법령에 더해 고시와 노인보건복지사업안내와 같은 지침들이 처분의 근거로 사용되고 있는데 이에 대한 논란은 현재도 진행형이다. 고시가 법적으로 효력이 있는지 여부도 사회적으로 지속되어온 논쟁의 주제이기는 하지만 「노인보건복지사업안내」와 같은 내부지침서가 법적구속력을 가지고 있다는 것을 현재까지 어떤 판결이나 사례에서도 찾아볼 수 없기 때문이다. 특히, 노인장기요양 관련 법령 및 고시가 노동관계법과 서로 다른 기준을 제시하면서 장기요양기관의 근로자와 사용자 모두에게 혼란을 야기하고 있어 이에 대한 정리와 개선은 시급하다. 현재 장기요양기관은 노동관계법을 지키는 것보다 고시와 지자체의 내부지침서를 우선 적용해야 처분을 피할 수 있는 것이다. 국민건강보험공단의 재정적 안정과 장기요양기관의 건전한 운영을 위해 적절한 관리·감독이 필요한 반면, 그로 인해 행해지는 근로자의 기본권 침해가 위법적 요소는 없는지 살펴보고 건전성과 근로기준법 준수를 동시에 달성할 수 있는 개선방안이 필요하다 하겠다.
The long-term care insurance system for the elderly has been wary of moral hazard from the beginning of its implementation in the process of distributing and expanding in the form of delegation of public service trust to the private sector. As a result, the National Health Insurance Corporation is a...
The long-term care insurance system for the elderly has been wary of moral hazard from the beginning of its implementation in the process of distributing and expanding in the form of delegation of public service trust to the private sector. As a result, the National Health Insurance Corporation is achieving maximum results without any special checks in recovering unfair profits from long-term care benefits through feild investigation. Since a field investigation is a compulsory investigation conducted regardless of the consent of the parties, it has the public power to order long-term care institutions to report or submit documents, or to have public officials affiliated with them ask questions or inspect related documents. Legal sanctions are naturally required for the act of unfairly defrauding long-term care institutions by fraudulently or falsely claiming for business benefits. To this end, administrative agencies such as the National Health Insurance Corporation and local governments are managing and supervising using their command through field investigations. However, in addition to laws such as the Social Welfare Act, the Welfare of the Aged Act, the Long-Term Care Insurance Act for the Aged, and the Enforcement Decree and Enforcement Rules, guidelines such as notices and health welfare programs for the Aged are used as the basis for disposition, and controversy is still ongoing. This is because, although whether the notice is legally effective is a subject of social debate, it cannot be found in any judgment or case to date that internal guidelines such as the "Guidelines for Health and Welfare Services for the Elderly" are legally binding. In particular, laws and notices related to long-term care for the elderly are causing confusion for both workers and employers in long-term care institutions while presenting different standards from labor-related laws, so it is urgent to organize and improve them. Currently, long-term care institutions must apply the notice and internal guidelines of local governments before following labor-related laws to avoid disposition. While proper management and supervision are necessary for the financial stability of the National Health Insurance Service and the sound operation of long-term care institutions, improvement measures are needed to see if there are any illegal factors in the infringement of workers' basic rights and to achieve both soundness and compliance with the Labor Standards Act.
The long-term care insurance system for the elderly has been wary of moral hazard from the beginning of its implementation in the process of distributing and expanding in the form of delegation of public service trust to the private sector. As a result, the National Health Insurance Corporation is achieving maximum results without any special checks in recovering unfair profits from long-term care benefits through feild investigation. Since a field investigation is a compulsory investigation conducted regardless of the consent of the parties, it has the public power to order long-term care institutions to report or submit documents, or to have public officials affiliated with them ask questions or inspect related documents. Legal sanctions are naturally required for the act of unfairly defrauding long-term care institutions by fraudulently or falsely claiming for business benefits. To this end, administrative agencies such as the National Health Insurance Corporation and local governments are managing and supervising using their command through field investigations. However, in addition to laws such as the Social Welfare Act, the Welfare of the Aged Act, the Long-Term Care Insurance Act for the Aged, and the Enforcement Decree and Enforcement Rules, guidelines such as notices and health welfare programs for the Aged are used as the basis for disposition, and controversy is still ongoing. This is because, although whether the notice is legally effective is a subject of social debate, it cannot be found in any judgment or case to date that internal guidelines such as the "Guidelines for Health and Welfare Services for the Elderly" are legally binding. In particular, laws and notices related to long-term care for the elderly are causing confusion for both workers and employers in long-term care institutions while presenting different standards from labor-related laws, so it is urgent to organize and improve them. Currently, long-term care institutions must apply the notice and internal guidelines of local governments before following labor-related laws to avoid disposition. While proper management and supervision are necessary for the financial stability of the National Health Insurance Service and the sound operation of long-term care institutions, improvement measures are needed to see if there are any illegal factors in the infringement of workers' basic rights and to achieve both soundness and compliance with the Labor Standards Act.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.