본 연구는 극놀이를 통한 만 5세 유아의 또래관계증진 실행연구이다. 만 5세 학급의 유아를 대상으로 극놀이를 실행하며 유아들의 또래관계 양상을 관찰한 후 문제점을 개선하여 재실행하는 실행과정을 거쳤으며, 이를 통해 유아의 의미 있는 변화를 알아보는 것에 그 목적이 있다. 이에 따른 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 극놀이를 통한 만 5세 유아의 또래관계 증진 실행연구의 과정은 어떠한가?
연구문제 2. 극놀이를 통한 만 5세 유아의 또래관계 증진 실행연구를 통해 나타나는 유아의 변화는 무...
본 연구는 극놀이를 통한 만 5세 유아의 또래관계증진 실행연구이다. 만 5세 학급의 유아를 대상으로 극놀이를 실행하며 유아들의 또래관계 양상을 관찰한 후 문제점을 개선하여 재실행하는 실행과정을 거쳤으며, 이를 통해 유아의 의미 있는 변화를 알아보는 것에 그 목적이 있다. 이에 따른 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 극놀이를 통한 만 5세 유아의 또래관계 증진 실행연구의 과정은 어떠한가?
연구문제 2. 극놀이를 통한 만 5세 유아의 또래관계 증진 실행연구를 통해 나타나는 유아의 변화는 무엇인가?
본 연구는 2023년 5월 8일부터 7월 18일까지 10주 동안 국공립 단설 M유치원 만 5세 은하수 반 유아 16명을 대상으로 실시하였으며, 자료는 문서 수집 및 동료 교사 인터뷰, 활동사진 및 유아 관찰 기록, 교사 반성적 저널, 학부모 상담기록 등의 방법을 활용해 자료를 수집하였다. 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 극놀이를 통한 만 5세 유아의 또래관계증진 실행연구는 1차에서 2차까지 총 2회에 걸쳐 이루어졌다. 연구자는 해당 학급의 유아들이 좁은 또래관계를 형성하고 있으며, 미숙한 갈등 해결로 인해 부정적 또래관계 양상이 나타나고, 협력 활동에 어려움을 겪는 문제점을 발견하였다. 이러한 문제점을 개선하기 위해 또래관계 확장과 긍정적 또래관계를 증진할 수 있으며, 협력적 과정 경험할 수 있는 극놀이 활동을 제공하였다. 극놀이를 실행하며 유아들에게 나타나는 변화를 관찰하고 이를 성찰 및 재반영하는 순환적인 과정을 실시하였다.
둘째, 극놀이를 통한 만 5세 유아의 또래관계증진 실행연구 과정에서 유아는 친구와 서로 배움을 주고받는 모습을 보였으며, 확장된 또래관계를 경험했다. 또한 친구와 함께 협력하는 즐거움을 느끼고 공동체 의식을 경험하게 되었으며, 서로 배려하며 소통하는 긍정적인 또래관계 양상이 나타났다.
본 연구는 극놀이를 통한 만 5세 유아의 또래관계증진 실행연구이다. 만 5세 학급의 유아를 대상으로 극놀이를 실행하며 유아들의 또래관계 양상을 관찰한 후 문제점을 개선하여 재실행하는 실행과정을 거쳤으며, 이를 통해 유아의 의미 있는 변화를 알아보는 것에 그 목적이 있다. 이에 따른 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 극놀이를 통한 만 5세 유아의 또래관계 증진 실행연구의 과정은 어떠한가?
연구문제 2. 극놀이를 통한 만 5세 유아의 또래관계 증진 실행연구를 통해 나타나는 유아의 변화는 무엇인가?
본 연구는 2023년 5월 8일부터 7월 18일까지 10주 동안 국공립 단설 M유치원 만 5세 은하수 반 유아 16명을 대상으로 실시하였으며, 자료는 문서 수집 및 동료 교사 인터뷰, 활동사진 및 유아 관찰 기록, 교사 반성적 저널, 학부모 상담기록 등의 방법을 활용해 자료를 수집하였다. 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 극놀이를 통한 만 5세 유아의 또래관계증진 실행연구는 1차에서 2차까지 총 2회에 걸쳐 이루어졌다. 연구자는 해당 학급의 유아들이 좁은 또래관계를 형성하고 있으며, 미숙한 갈등 해결로 인해 부정적 또래관계 양상이 나타나고, 협력 활동에 어려움을 겪는 문제점을 발견하였다. 이러한 문제점을 개선하기 위해 또래관계 확장과 긍정적 또래관계를 증진할 수 있으며, 협력적 과정 경험할 수 있는 극놀이 활동을 제공하였다. 극놀이를 실행하며 유아들에게 나타나는 변화를 관찰하고 이를 성찰 및 재반영하는 순환적인 과정을 실시하였다.
둘째, 극놀이를 통한 만 5세 유아의 또래관계증진 실행연구 과정에서 유아는 친구와 서로 배움을 주고받는 모습을 보였으며, 확장된 또래관계를 경험했다. 또한 친구와 함께 협력하는 즐거움을 느끼고 공동체 의식을 경험하게 되었으며, 서로 배려하며 소통하는 긍정적인 또래관계 양상이 나타났다.
This study is an action research on improving peer relationships using drama activities for 5 years of age. The purpose of this study was to observe the patterns of peer relationships among 5-year-old children in a classroom, identify problems, and improve them through repeated implementation of dra...
This study is an action research on improving peer relationships using drama activities for 5 years of age. The purpose of this study was to observe the patterns of peer relationships among 5-year-old children in a classroom, identify problems, and improve them through repeated implementation of drama activities . The research questions of this study are as follows.
1. What is the process of the action research on the promotion of peer relationships among 5-year-old children through drama activities?
2. What are the changes that occur in children through the action research on the promotion of peer relationships among 5-year-old children through drama activities?
This study was conducted for 10 weeks from May 8, 2023 to July 18, 2023, with 16 5-year-old children in the Milky Way class of M Kindergarten, a public-funded single-establishment kindergarten. The data were collected through document collection, interviews with fellow teachers, activity photos and child observation records, teacher reflective journals, and parent counseling records. The results of this study are as follows.
First, The action research on the promotion of peer relationships among 5-year-old children through drama activities was conducted in two phases, 1st and 2nd. The researcher found that the children in the class had formed narrow peer relationships, had negative peer relationship patterns due to immature conflict resolution, and had difficulty in cooperative activities. To address these problems, the researcher provided drama activities activities that could expand peer relationships, promote positive peer relationships, and experience cooperative processes. The researcher observed the changes that occurred in the children during the implementation of drama activities and conducted a cyclical process of reflecting and reflecting on them.
Second, In the process of the action research on the promotion of peer relationships among 5-year-old children through drama activities, the children showed a willingness to learn from each other, experienced expanded peer relationships. They also experienced the joy of collaborating with friends and the sense of community, and showed positive peer relationship patterns of caring for each other and communicating.
This study is an action research on improving peer relationships using drama activities for 5 years of age. The purpose of this study was to observe the patterns of peer relationships among 5-year-old children in a classroom, identify problems, and improve them through repeated implementation of drama activities . The research questions of this study are as follows.
1. What is the process of the action research on the promotion of peer relationships among 5-year-old children through drama activities?
2. What are the changes that occur in children through the action research on the promotion of peer relationships among 5-year-old children through drama activities?
This study was conducted for 10 weeks from May 8, 2023 to July 18, 2023, with 16 5-year-old children in the Milky Way class of M Kindergarten, a public-funded single-establishment kindergarten. The data were collected through document collection, interviews with fellow teachers, activity photos and child observation records, teacher reflective journals, and parent counseling records. The results of this study are as follows.
First, The action research on the promotion of peer relationships among 5-year-old children through drama activities was conducted in two phases, 1st and 2nd. The researcher found that the children in the class had formed narrow peer relationships, had negative peer relationship patterns due to immature conflict resolution, and had difficulty in cooperative activities. To address these problems, the researcher provided drama activities activities that could expand peer relationships, promote positive peer relationships, and experience cooperative processes. The researcher observed the changes that occurred in the children during the implementation of drama activities and conducted a cyclical process of reflecting and reflecting on them.
Second, In the process of the action research on the promotion of peer relationships among 5-year-old children through drama activities, the children showed a willingness to learn from each other, experienced expanded peer relationships. They also experienced the joy of collaborating with friends and the sense of community, and showed positive peer relationship patterns of caring for each other and communicating.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.