프로축구단의 SNS 서비스품질이 구단이미지, 만족 및 행동의도에 미치는 영향 경희대학교 체육대학원 스포츠빅테인먼트 전공 장 승 민 본 연구는 프로축구 관람 혹은 시청 경험이 있거나 국내외 프로축구단의 SNS를 구독한 경험이 있는 사람들을 대상으로 프로축구단에서 제공하는 SNS 서비스품질과 구단이미지, 만족, 및 행동의도을 파악하여, 프로축구단의 SNS 서비스품질의 개선하여 효과적인 마케팅 전략수립을 위한 기초자료를 제공하는데 본 연구의 목적이 있다. 본 연구의 대상은 프로축구 SNS를 구독한 경험이 있는 사람들을 대상으로 ...
프로축구단의 SNS 서비스품질이 구단이미지, 만족 및 행동의도에 미치는 영향 경희대학교 체육대학원 스포츠빅테인먼트 전공 장 승 민 본 연구는 프로축구 관람 혹은 시청 경험이 있거나 국내외 프로축구단의 SNS를 구독한 경험이 있는 사람들을 대상으로 프로축구단에서 제공하는 SNS 서비스품질과 구단이미지, 만족, 및 행동의도을 파악하여, 프로축구단의 SNS 서비스품질의 개선하여 효과적인 마케팅 전략수립을 위한 기초자료를 제공하는데 본 연구의 목적이 있다. 본 연구의 대상은 프로축구 SNS를 구독한 경험이 있는 사람들을 대상으로 모집단으로 선정하였으며, 비확률표본추출법 중 편의표본추출법(convenience sampling method)을 활용하여 연구를 진행하였다. 자료 수집은 구글(Google) 폼을 활용하여 설문지 제작 후 2023년 5월부터 약 1개월간의 기간을 설정하여, 회수된 356부의 설문지 중 일괄응답 및 불성실하게 응답한 19부를 제외한 총 337부를 최종 결과 분석에 사용하였다. 수집된 표본을 바탕으로 통계프로그램인 SPSS ver. 28.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석 및 신뢰도분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였으며 본 연구의 결과는 다음과 같이 나타났다. 첫째, SNS 서비스품질이 구단이미지(제공서비스, 사회책임, 구단특성)에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구단이미지의 하위요인 모두 SNS 서비스품질의 하위요인 중 유용성, 상호작용성, 정보성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구단이미지의 하위 요인 중제공서비스, 구단특성은 오락성 요인이 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 사회책임은 오락성 요인이 유의한 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 둘째, SNS 서비스품질이 만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. SNS 서비스품질의 하위요인 중 오락성, 유용성 순으로 영향을 미쳤으며, 정보성, 상호작용성이 유의한 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 셋째, SNS 서비스품질이 행동의도(재방문의도, 구전의도)에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. SNS 서비스품질의 하위요인이 행동의도의 하위요인인 재방문의도에 오락성, 유용성 순으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 구전의도에는 유용성, 오락성, 정보성 순으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 행동의도의 하위요인인 재방문의도에 SNS 서비스품질의 하위요인 중 정보성, 상호작용성 순으로 유의한 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 구전의도에는 상호작용성만 유의한 영향을 미치지 않은 것으로 나타났으며, 이상과 같은 결과를 통하여 프로축구단에 SNS 서비스 품질이 중요한 역할을 하는 것을 알 수 있다. 이러한 결과를 토대로 각 구단 관내 지역 또는 모기업에 긍정적인 이미지를 줄 수 있도록 관련 활동을 SNS에 다양한 방안으로 안내할 수 있도록 하며, 기존에 주로 이용하던 마케팅 요소 외에 프로축구단에서 서비스품질 개선을 위한 SNS를 트렌드와 목적에 맞게 콘텐츠를 제작, 운영해야 할 것이다. 또한, 각 구단에 주 관람 연령층의 필요 욕구를 만족시킬 수 있고 트렌드에 맞춰 새로운 분야의 콘텐츠를 고려할 필요가 있다. 따라서 프로축구단은 이에 맞는 SNS 서비스품질 개선을 위해 다양한 방안을 강구할 필요가 있다.
프로축구단의 SNS 서비스품질이 구단이미지, 만족 및 행동의도에 미치는 영향 경희대학교 체육대학원 스포츠빅테인먼트 전공 장 승 민 본 연구는 프로축구 관람 혹은 시청 경험이 있거나 국내외 프로축구단의 SNS를 구독한 경험이 있는 사람들을 대상으로 프로축구단에서 제공하는 SNS 서비스품질과 구단이미지, 만족, 및 행동의도을 파악하여, 프로축구단의 SNS 서비스품질의 개선하여 효과적인 마케팅 전략수립을 위한 기초자료를 제공하는데 본 연구의 목적이 있다. 본 연구의 대상은 프로축구 SNS를 구독한 경험이 있는 사람들을 대상으로 모집단으로 선정하였으며, 비확률표본추출법 중 편의표본추출법(convenience sampling method)을 활용하여 연구를 진행하였다. 자료 수집은 구글(Google) 폼을 활용하여 설문지 제작 후 2023년 5월부터 약 1개월간의 기간을 설정하여, 회수된 356부의 설문지 중 일괄응답 및 불성실하게 응답한 19부를 제외한 총 337부를 최종 결과 분석에 사용하였다. 수집된 표본을 바탕으로 통계프로그램인 SPSS ver. 28.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석 및 신뢰도분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였으며 본 연구의 결과는 다음과 같이 나타났다. 첫째, SNS 서비스품질이 구단이미지(제공서비스, 사회책임, 구단특성)에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구단이미지의 하위요인 모두 SNS 서비스품질의 하위요인 중 유용성, 상호작용성, 정보성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구단이미지의 하위 요인 중제공서비스, 구단특성은 오락성 요인이 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 사회책임은 오락성 요인이 유의한 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 둘째, SNS 서비스품질이 만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. SNS 서비스품질의 하위요인 중 오락성, 유용성 순으로 영향을 미쳤으며, 정보성, 상호작용성이 유의한 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 셋째, SNS 서비스품질이 행동의도(재방문의도, 구전의도)에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. SNS 서비스품질의 하위요인이 행동의도의 하위요인인 재방문의도에 오락성, 유용성 순으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 구전의도에는 유용성, 오락성, 정보성 순으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 행동의도의 하위요인인 재방문의도에 SNS 서비스품질의 하위요인 중 정보성, 상호작용성 순으로 유의한 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 구전의도에는 상호작용성만 유의한 영향을 미치지 않은 것으로 나타났으며, 이상과 같은 결과를 통하여 프로축구단에 SNS 서비스 품질이 중요한 역할을 하는 것을 알 수 있다. 이러한 결과를 토대로 각 구단 관내 지역 또는 모기업에 긍정적인 이미지를 줄 수 있도록 관련 활동을 SNS에 다양한 방안으로 안내할 수 있도록 하며, 기존에 주로 이용하던 마케팅 요소 외에 프로축구단에서 서비스품질 개선을 위한 SNS를 트렌드와 목적에 맞게 콘텐츠를 제작, 운영해야 할 것이다. 또한, 각 구단에 주 관람 연령층의 필요 욕구를 만족시킬 수 있고 트렌드에 맞춰 새로운 분야의 콘텐츠를 고려할 필요가 있다. 따라서 프로축구단은 이에 맞는 SNS 서비스품질 개선을 위해 다양한 방안을 강구할 필요가 있다.
This study aims to assess the relationship between the quality of SNS services provided by professional soccer teams and their impact on team image, satisfaction, and behavioral intention among fans who have watched or enjoyed professional soccer and have experience in SNS subscription of domestic a...
This study aims to assess the relationship between the quality of SNS services provided by professional soccer teams and their impact on team image, satisfaction, and behavioral intention among fans who have watched or enjoyed professional soccer and have experience in SNS subscription of domestic and foreign professional soccer teams. In addition, the purpose of the study is to present basic academic data to develop SNS service quality of the professional soccer teams. The subjects of this study were selected from the population of people demographics who had experience in subscribing to a professional soccer team’s SNS, and the study was conducted using the convenience sampling method among non-probability sampling methods. Data was collected using a Google form, and a period duration of the research was approximately 1 month set from May 2023 after the questionnaire was created. In total, 356 answers samples were collected, 337 of them were taken to lead the final result, excluding 19 answers that responded in bulk or insincerely. In this study, we plan to conduct frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, and multiple regression analysis on the collected questionnaires using the statistical program SPSS 28.0 Version. The results of this study appeared as follows. First, SNS service quality was found to have a significant influence on the team image (provided services, social responsibility, and team characteristics). All sub-factors of team image were found to have a significant impact on usefulness, interactivity, and informativity among the sub-factors of SNS service quality. Among the sub-factors of the team image, entertainment was found to have a significant effect on the provided services and team characteristics, while entertainment was found to have no significant effect on social responsibility. Second, SNS service quality was found to have a significant effect on satisfaction. Among the sub-factors of SNS service quality, the order of influence was entertainment and usefulness, and informativity and interactivity were found to have no significant influence. Third, SNS service quality was found to have a significant influence on behavioral intention (revisit intention and word-of-mouth). The sub-factors of SNS service quality were found to have a significant impact on revisit intention, which is a sub-factor of behavioral intention, in the order of entertainment and usefulness. And the word-of-mouth intention had a significant impact in the order of usefulness, entertainment, and informativity. It was found that the order of informativity answers and interactivity among the sub-factors of SNS service quality did not have a significant effect on revisit intention, which is a sub-factor of behavioral intention, and only interactivity had a no significant effect on word-of-mouth intention. The above results show that SNS service quality plays an important role in professional soccer teams. Based on these results, related activities can be guided in various ways on SNS to give a positive image to each club's region or parent company. In addition to the marketing elements that were mainly used in the past, professional soccer teams can use SNS to improve service quality. Content must be produced and operated according to trends and purposes. In addition, each club needs to consider new areas of content that can satisfy the needs of the main viewing age group and are in line with trends. Therefore, professional soccer teams need to devise various measures to improve SNS service quality.
This study aims to assess the relationship between the quality of SNS services provided by professional soccer teams and their impact on team image, satisfaction, and behavioral intention among fans who have watched or enjoyed professional soccer and have experience in SNS subscription of domestic and foreign professional soccer teams. In addition, the purpose of the study is to present basic academic data to develop SNS service quality of the professional soccer teams. The subjects of this study were selected from the population of people demographics who had experience in subscribing to a professional soccer team’s SNS, and the study was conducted using the convenience sampling method among non-probability sampling methods. Data was collected using a Google form, and a period duration of the research was approximately 1 month set from May 2023 after the questionnaire was created. In total, 356 answers samples were collected, 337 of them were taken to lead the final result, excluding 19 answers that responded in bulk or insincerely. In this study, we plan to conduct frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, and multiple regression analysis on the collected questionnaires using the statistical program SPSS 28.0 Version. The results of this study appeared as follows. First, SNS service quality was found to have a significant influence on the team image (provided services, social responsibility, and team characteristics). All sub-factors of team image were found to have a significant impact on usefulness, interactivity, and informativity among the sub-factors of SNS service quality. Among the sub-factors of the team image, entertainment was found to have a significant effect on the provided services and team characteristics, while entertainment was found to have no significant effect on social responsibility. Second, SNS service quality was found to have a significant effect on satisfaction. Among the sub-factors of SNS service quality, the order of influence was entertainment and usefulness, and informativity and interactivity were found to have no significant influence. Third, SNS service quality was found to have a significant influence on behavioral intention (revisit intention and word-of-mouth). The sub-factors of SNS service quality were found to have a significant impact on revisit intention, which is a sub-factor of behavioral intention, in the order of entertainment and usefulness. And the word-of-mouth intention had a significant impact in the order of usefulness, entertainment, and informativity. It was found that the order of informativity answers and interactivity among the sub-factors of SNS service quality did not have a significant effect on revisit intention, which is a sub-factor of behavioral intention, and only interactivity had a no significant effect on word-of-mouth intention. The above results show that SNS service quality plays an important role in professional soccer teams. Based on these results, related activities can be guided in various ways on SNS to give a positive image to each club's region or parent company. In addition to the marketing elements that were mainly used in the past, professional soccer teams can use SNS to improve service quality. Content must be produced and operated according to trends and purposes. In addition, each club needs to consider new areas of content that can satisfy the needs of the main viewing age group and are in line with trends. Therefore, professional soccer teams need to devise various measures to improve SNS service quality.
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