이 연구는 한국힐링아로마협회가 학습공동체로 발전하는 과정에 대하여 분석하고자 하였다. 협회를 설립한지 10년 이상의 시간이 지난 지금까지 한국힐링아로마협회가 어떠한 방식으로 학습공동체적 성격을 가지고 있는지 그 과정을 분석하였다. 구체적 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 한국힐링아로마협회의 추진배경과 초기 활동은 어떠한가?, 둘째, 한국힐링아로마협회를 통해 학습공동체는 어떠한 방식으로 형성되고 있는가?, 셋째, 한국힐링아로마협회의 활동내용과 상호작용은 학습공동체 활동에 어떻게 작용하고 있는가?, 넷째, 한국힐링아로마협회의 교육과 학습의 평생교육적 의미와 구성원의 학습적 의미는 무엇인가? 이 연구는 학습공동체에 속한 임원, 지도자 및 학습자를 대상으로 인터뷰를 진행하였고, 이와 병행하여 문헌조사와 한국힐링아로마협회의 기초자료를 활용하여 연구를 진행하였다. 한국힐링아로마협회는 2016년 4월 28일 공식적으로 출발하였다. 협회는 자격증 취득과정과 함께 임상연구와 ...
이 연구는 한국힐링아로마협회가 학습공동체로 발전하는 과정에 대하여 분석하고자 하였다. 협회를 설립한지 10년 이상의 시간이 지난 지금까지 한국힐링아로마협회가 어떠한 방식으로 학습공동체적 성격을 가지고 있는지 그 과정을 분석하였다. 구체적 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 한국힐링아로마협회의 추진배경과 초기 활동은 어떠한가?, 둘째, 한국힐링아로마협회를 통해 학습공동체는 어떠한 방식으로 형성되고 있는가?, 셋째, 한국힐링아로마협회의 활동내용과 상호작용은 학습공동체 활동에 어떻게 작용하고 있는가?, 넷째, 한국힐링아로마협회의 교육과 학습의 평생교육적 의미와 구성원의 학습적 의미는 무엇인가? 이 연구는 학습공동체에 속한 임원, 지도자 및 학습자를 대상으로 인터뷰를 진행하였고, 이와 병행하여 문헌조사와 한국힐링아로마협회의 기초자료를 활용하여 연구를 진행하였다. 한국힐링아로마협회는 2016년 4월 28일 공식적으로 출발하였다. 협회는 자격증 취득과정과 함께 임상연구와 데이터 분석을 통한 연구, 그리고 아로마테라피 관련 강좌를 주된 역할로 하고 있다. 특히, 아로마테라피의 실무교육과 함께 일반적으로 아로마테라피를 활용할 수 있는 다양한 프로그램을 진행하여 그 영역을 확장하고 있다. 자격증 취득과정에는 아로마 DIY 전문가 과정, 아로마 지도사 과정, 아로마 색채 심리상담사, 반려동물 아로마 전문지도사 등으로 구분하여 육성하고 있으며, 각 자격증에 부합되는 교육과정을 설정하고 이를 교육하고 있다. 초기는 한국힐링아로마협회의 학습공동체 형성은 협회 설립과 한국힐링아로마협회협의회 구성을 시작으로, 오프라인 교육시설 구축(힐라이프평생교육원)과 홈페이지 구축을 통한 홍보. 그리고 아로마테리피 관련 교육과정 개설 등이 초기 활동의 특성이라고 할 수 있다. 중기는 한국힐링아로마협회의 학습공동체 형성은 커리큘럼의 다양화, 아로마테라피 교육을 통한 외부 활동 기회 획득, DIY 교육과정 개편과 교육 과정에 대한 환류 절차 수립, 학습자 및 지도자 과정을 마친 지도자들의 개인 사업 운영, 일반 사용자와의 상호작용, 소규모 스터디그룹, 그리고 학습자들의 지속적이고 반복적인 학습 등이 중기 활동의 특성이라고 할 수 있다. 확산기는 한국힐링아로마협회의 학습공동체 형성은 DIY 원데이 클래스를 도입, 생활아로마클래스DIY, 아로마색채심리삼당사 개설, 반려동물 아로마를 개설, 지자체 및 평생교육원 아로마테라피 개설, 각종 세미나 및 워크숍 참여, 각종 교육 지원 사업 선정을 통한 교육 확산 등이 확산기의 특징이라고 할 수 있다. 이 연구의 대상인 한국힐링아로마협회는 능동적이고 자발적인 학습자들의 참여를 통해 학습공동체를 형성하였고, 초기와 중기, 그리고 확산기를 거치면서 학습공동체와 평생학습이라는 시대적 요구를 잘 반영하여 형성된 협회이다. 향후 고도화를 위한 준비와 역량을 키워야할 것이며, 본 연구를 비롯하여 후속 연구가 계속 진행되어야 한다.
이 연구는 한국힐링아로마협회가 학습공동체로 발전하는 과정에 대하여 분석하고자 하였다. 협회를 설립한지 10년 이상의 시간이 지난 지금까지 한국힐링아로마협회가 어떠한 방식으로 학습공동체적 성격을 가지고 있는지 그 과정을 분석하였다. 구체적 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 한국힐링아로마협회의 추진배경과 초기 활동은 어떠한가?, 둘째, 한국힐링아로마협회를 통해 학습공동체는 어떠한 방식으로 형성되고 있는가?, 셋째, 한국힐링아로마협회의 활동내용과 상호작용은 학습공동체 활동에 어떻게 작용하고 있는가?, 넷째, 한국힐링아로마협회의 교육과 학습의 평생교육적 의미와 구성원의 학습적 의미는 무엇인가? 이 연구는 학습공동체에 속한 임원, 지도자 및 학습자를 대상으로 인터뷰를 진행하였고, 이와 병행하여 문헌조사와 한국힐링아로마협회의 기초자료를 활용하여 연구를 진행하였다. 한국힐링아로마협회는 2016년 4월 28일 공식적으로 출발하였다. 협회는 자격증 취득과정과 함께 임상연구와 데이터 분석을 통한 연구, 그리고 아로마테라피 관련 강좌를 주된 역할로 하고 있다. 특히, 아로마테라피의 실무교육과 함께 일반적으로 아로마테라피를 활용할 수 있는 다양한 프로그램을 진행하여 그 영역을 확장하고 있다. 자격증 취득과정에는 아로마 DIY 전문가 과정, 아로마 지도사 과정, 아로마 색채 심리상담사, 반려동물 아로마 전문지도사 등으로 구분하여 육성하고 있으며, 각 자격증에 부합되는 교육과정을 설정하고 이를 교육하고 있다. 초기는 한국힐링아로마협회의 학습공동체 형성은 협회 설립과 한국힐링아로마협회협의회 구성을 시작으로, 오프라인 교육시설 구축(힐라이프평생교육원)과 홈페이지 구축을 통한 홍보. 그리고 아로마테리피 관련 교육과정 개설 등이 초기 활동의 특성이라고 할 수 있다. 중기는 한국힐링아로마협회의 학습공동체 형성은 커리큘럼의 다양화, 아로마테라피 교육을 통한 외부 활동 기회 획득, DIY 교육과정 개편과 교육 과정에 대한 환류 절차 수립, 학습자 및 지도자 과정을 마친 지도자들의 개인 사업 운영, 일반 사용자와의 상호작용, 소규모 스터디그룹, 그리고 학습자들의 지속적이고 반복적인 학습 등이 중기 활동의 특성이라고 할 수 있다. 확산기는 한국힐링아로마협회의 학습공동체 형성은 DIY 원데이 클래스를 도입, 생활아로마클래스DIY, 아로마색채심리삼당사 개설, 반려동물 아로마를 개설, 지자체 및 평생교육원 아로마테라피 개설, 각종 세미나 및 워크숍 참여, 각종 교육 지원 사업 선정을 통한 교육 확산 등이 확산기의 특징이라고 할 수 있다. 이 연구의 대상인 한국힐링아로마협회는 능동적이고 자발적인 학습자들의 참여를 통해 학습공동체를 형성하였고, 초기와 중기, 그리고 확산기를 거치면서 학습공동체와 평생학습이라는 시대적 요구를 잘 반영하여 형성된 협회이다. 향후 고도화를 위한 준비와 역량을 키워야할 것이며, 본 연구를 비롯하여 후속 연구가 계속 진행되어야 한다.
Research on the formation of a learning community is being conducted in various fields, and it is time for the Korea Healing Aroma Association, which was the subject of this study, to examine in earnest how the development process was carried out as a learning community according to the demands of t...
Research on the formation of a learning community is being conducted in various fields, and it is time for the Korea Healing Aroma Association, which was the subject of this study, to examine in earnest how the development process was carried out as a learning community according to the demands of the times. More than 10 years have passed, so far, there are few studies that have analyzed the process of how the Korea Healing Aroma Association has the characteristics of a learning community. The specific research question is, first, what is the background and initial activities of the Korea Healing Aroma Association? Second, how is the learning community formed through the Korea Healing Aroma Association? Third, how do the activities and interactions of the Korea Healing Aroma Association work on the activities of the learning community? Fourth, what is the meaning of lifelong education of education and learning of the Korea Healing Aroma Association? And what is the meaning of lifelong education through learning? This study conducted interviews with executives, leaders, and learners belonging to the learning community, and in parallel, the study was conducted using literature research and basic data from the Korea Healing Aroma Association. The general characteristics of the Korea Healing Aroma Association were officially established on April 28, 2016, starting with the registration of a unique number (745-02-00387). Along with the certification acquisition process, research through clinical research and data analysis, and courses related to aromatherapy are the main roles. In particular, along with practical education on aromatherapy, various programs that can generally utilize aromatherapy are being conducted to expand their scope. The certification acquisition process is divided into aroma DIY expert course, aroma instructor course, aroma color psychologist, companion animal instructor, etc. and a curriculum suitable for each certification is established and educated. The formation of a learning community of the Korea Healing Aroma Association in the early years (1-5) started with the establishment of the association and the formation of the Korea Healing Aroma Association Council, and the establishment of offline educational facilities (Healife Lifelong Education Center) and the establishment of a website. The characteristics of the initial activities are the establishment of an aromatherapy-related curriculum. The formation of a learning community of the Korea Healing Aroma Association is characterized by diversification of curriculum, acquisition of opportunities for external activities through aromatherapy education, reorganization of DIY curriculum and establishment of feedback procedures for curriculums, operation of personal businesses of leaders who have completed learners and leadership courses, interactions with general users, small study groups, and continuous and repetitive learning of learners. The formation of a learning community by the Korea Healing Aroma Association (11 years-present) is characterized by the introduction of a DIY one-day class, the opening of a living Aroma class DIY, the opening of an aroma for companion animals, the opening of aromatherapy for local governments and lifelong education centers, participation in various seminars and workshops, and the spread of education through the selection of various educational support projects. The Korea Healing Aroma Association, the subject of this study, formed a learning community through the participation of active and voluntary learners, and is an association formed by reflecting the demands of the times of a learning community and lifelong learning through the early, mid-, and diffusion periods. It is necessary to develop preparations and capabilities for advancement in the future, and follow-up studies including this study should continue.
Research on the formation of a learning community is being conducted in various fields, and it is time for the Korea Healing Aroma Association, which was the subject of this study, to examine in earnest how the development process was carried out as a learning community according to the demands of the times. More than 10 years have passed, so far, there are few studies that have analyzed the process of how the Korea Healing Aroma Association has the characteristics of a learning community. The specific research question is, first, what is the background and initial activities of the Korea Healing Aroma Association? Second, how is the learning community formed through the Korea Healing Aroma Association? Third, how do the activities and interactions of the Korea Healing Aroma Association work on the activities of the learning community? Fourth, what is the meaning of lifelong education of education and learning of the Korea Healing Aroma Association? And what is the meaning of lifelong education through learning? This study conducted interviews with executives, leaders, and learners belonging to the learning community, and in parallel, the study was conducted using literature research and basic data from the Korea Healing Aroma Association. The general characteristics of the Korea Healing Aroma Association were officially established on April 28, 2016, starting with the registration of a unique number (745-02-00387). Along with the certification acquisition process, research through clinical research and data analysis, and courses related to aromatherapy are the main roles. In particular, along with practical education on aromatherapy, various programs that can generally utilize aromatherapy are being conducted to expand their scope. The certification acquisition process is divided into aroma DIY expert course, aroma instructor course, aroma color psychologist, companion animal instructor, etc. and a curriculum suitable for each certification is established and educated. The formation of a learning community of the Korea Healing Aroma Association in the early years (1-5) started with the establishment of the association and the formation of the Korea Healing Aroma Association Council, and the establishment of offline educational facilities (Healife Lifelong Education Center) and the establishment of a website. The characteristics of the initial activities are the establishment of an aromatherapy-related curriculum. The formation of a learning community of the Korea Healing Aroma Association is characterized by diversification of curriculum, acquisition of opportunities for external activities through aromatherapy education, reorganization of DIY curriculum and establishment of feedback procedures for curriculums, operation of personal businesses of leaders who have completed learners and leadership courses, interactions with general users, small study groups, and continuous and repetitive learning of learners. The formation of a learning community by the Korea Healing Aroma Association (11 years-present) is characterized by the introduction of a DIY one-day class, the opening of a living Aroma class DIY, the opening of an aroma for companion animals, the opening of aromatherapy for local governments and lifelong education centers, participation in various seminars and workshops, and the spread of education through the selection of various educational support projects. The Korea Healing Aroma Association, the subject of this study, formed a learning community through the participation of active and voluntary learners, and is an association formed by reflecting the demands of the times of a learning community and lifelong learning through the early, mid-, and diffusion periods. It is necessary to develop preparations and capabilities for advancement in the future, and follow-up studies including this study should continue.
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