In this paper, It is examined the patterns of fashion style in the history of subcultural clothing from 1930s to 1960s, focusing on the way each generation resisted the main stream through its styles. The subcultural styles examined and classified in this study are mainly British and American, with ...
In this paper, It is examined the patterns of fashion style in the history of subcultural clothing from 1930s to 1960s, focusing on the way each generation resisted the main stream through its styles. The subcultural styles examined and classified in this study are mainly British and American, with a few European and Western Indian styles included. This study understands subcultural style as a way of deviate or resistant expression within a society. The patterns of subcultural styles presented in this study are based on their form of resistance, and they are classified as follows: The pattern is revision, which tries to revise and change the given form by adding new elements. There are two kinds of revision, one is dressing up, which dresses for success, and the other is minimal dressing. Zoot, caribbean, western, teddy boy, rockabilly style are included here. As minimal dressing, there are hipster, beatnik, modernist, mod, rude boy style. In conclusion, it can be said that subcultural style puts the foremost importance on individual freedom. The new and significant development can be found in the fact that subcultural style emerges as a dominating force in our culture. This implies that the energy of a subculture is essential as a formative force of a fashion world.
In this paper, It is examined the patterns of fashion style in the history of subcultural clothing from 1930s to 1960s, focusing on the way each generation resisted the main stream through its styles. The subcultural styles examined and classified in this study are mainly British and American, with a few European and Western Indian styles included. This study understands subcultural style as a way of deviate or resistant expression within a society. The patterns of subcultural styles presented in this study are based on their form of resistance, and they are classified as follows: The pattern is revision, which tries to revise and change the given form by adding new elements. There are two kinds of revision, one is dressing up, which dresses for success, and the other is minimal dressing. Zoot, caribbean, western, teddy boy, rockabilly style are included here. As minimal dressing, there are hipster, beatnik, modernist, mod, rude boy style. In conclusion, it can be said that subcultural style puts the foremost importance on individual freedom. The new and significant development can be found in the fact that subcultural style emerges as a dominating force in our culture. This implies that the energy of a subculture is essential as a formative force of a fashion world.
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
문제 정의
억압된 내면 의식, 사회로부터의 소외에 대한 저항, 윤리적, 도덕적 관념으로부터 일탈 등이 패션 형식으로 반영되는 특징을 띤다. 그러므로 본 연구에서는 하위문화 스타일을 저항의 형식으로 보고, 그 유형을 고찰하고자 하였다.
서인도제도와 미국 사이의 빈번한 교류 및 할리우드 영화의 영향은 미국적 경향이 짙은 새로운 스타일을 가져오게 하였고, 이들은 스타일을 더욱 과장되게 치장하기 위해서 디테일에서 변화를 주어 흰색이나 파스텔 톤 같은 화려한 색감의 옷감을 사용함에 의해 아메리칸 드림의 현란한 꿈을 성취하고자 시도하였다.
이러한 비트닉들의 메시지는 패션에 대한 새로운 접근을 의미하며, 새로운 방식의 멋내기를 말하고자 하였다. 이같이 의복에 대하여 생각하는 방식은 새로운 것이었으며, 패션에 대한 커다란 영향이 었다.
가설 설정
그 룩은 60년대에도 지 속되 었다.27) 이것들은 명백하게 주트들과 웨스턴에서 이미 보았던 상향적 치장의 전통이다. 일에 의해 더럽혀지지않는 생활을 과시하는 청결한, 공이 많이 든 이러한스타일의 복장은, 사회경제적으로 가난한 청소년들이 존경과 성공을 과시하기 위하여 사용하였다.
모드 스타일은 색이 밝거나 대담한 무늬를 사용하였는데, 둘 다 남성 패션으로서는 평범한 것이 아닌 동성애적 경향을 보인다.33) 모드 스타일의 신조는 적을수록 좋은 것이었다. 1960년대 중반 많은 모드들은 초기의 룩으로부터, 보다 용이한 캐주얼웨어로 이동하였다.
제안 방법
그러므로 일탈의 방편인 저항의 방식으로서, 다른 사회적 집단에 의해 사용되 거 나 만들어 진 사물을 수정을 통하여 저항하려는 유형을 10가지 스타일을 통하여 본 결과, 상향치장형과 단순치장형 의두가지 유형 으로 분류하였다.
스타일이 형성되는 대상의 선택은 하위문화 집단들에 전유된 것임을 전제로, 그들이 저항을 표현하기위하여 선택하는 유형을 다른 사회적 집단에 의해사용되거 나 만들어진 사물을 부가의 방법에 의해저 항하는 유형을 분석하고자 한다.
대상 데이터
따라서 연구대상이 되는 복식은 하위문화 스타일 특성상 주로 미국과 영국의 복식이며, 그 외기타 유럽 지역과 서인도 제도 지역의 복식도 포함된다.
이에, 본 연구는 하위문화 스타일의 전개된 양상과 스타일을 저항방식으로 보고, 그 유형을 분석함에 있어서, 연구범위는 하위문화 스타일의 시발점인 1930년대부터 I960년대까지이며, 본 연구에서다루어지는 하위문화 스타일의 선택은, 에이미 헤 (Amy de la Haye)와 캐 티 딩 월 (Cathie Dingwall), 테 드 폴 헤 머 스 (Ted Pothemus)와 제 수 타 카무 라 (Zeshu Takamura)에 근거한 10가지 스타일들을 분석 대상으로 하였다.
성능/효과
단정하고 깔끔한 스타일을 유지했다.32) 기능주의의 영향으로 주트 스타일의 영향은 많이 감소되고 형태나장식에서 보다 단순해진 양식을 취하였다. 이 스타일은 훗날의 루드 보이 룩에 영감을 주었다.
이러한 스타일적 해법들은 기존의 지배 문화적 구성들과의 관계 속에서 자신들을 다르게 위치시켜서 만든 결합들이라는 결과를 낳았다. 결과, 다른 사회적 집단에 의해 사용되거나 만들어진 사물을 수정하려는 상향지향형과 단순지향형으로 분류되었다. 상향지향형은 계급을 개의치 않고 성공을 열망하는 옷차림으로, 주트 스타일, 카리비안 스타일, 웨스턴 스타일, 테디 보이 스타일, 로커빌리 스타일 등이 포함되었다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.