최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국가정관리학회지 = Journal of Korean Home Management Association, v.23 no.4 = no.76, 2005년, pp.17 - 26
김혜순 (경희대학교 생활과학대학) , 강기숙 (순천제일대학 사회복지과)
The purpose of the this study was to identify the relations among intelligence, parenting environment and self-regulation of preschool children. The subjects were 81 children between the ages 3 and 6 and their mothers from one day-care center in Seoul. T-test, correlation analysis, multiple regressi...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
강기숙 . 이경님(2001). 어머니의 양육행동과 유아의 사려성이 유아의 자기통제행동에 미치는 영향. 한국아동학회지, 22(4)
고병채(1999). 가정의 자녀양육형태검사. 서울: 상담심리검사연구소
곽혜경 . 조복희(1999). 유아의 기질, 어머니의 통제책략과 유아의 자기통제행동과의 관계. 한국아동학회지, 20(1)
김혜리(1994). 언어적 계획 및 평가(VPE) 프로그램이 유아의 사려성과 의사소통능력에 미치는 영향. 덕성여자대학교 대학원 석사학위 논문
남미숙(1995). 가정환경에 따른 유동적 지능과 결정적 지능의 관계분석, 건국대학교대학원논문집, 41
박혜원외(1996). K-WPPSI 지침서. 서울; 도서출판 특수교육
안미경(1996). 아동의 자기조절능력 및 기질과 어머니의 양육 행동간의 관계. 서울여자대학교대학원 석사학위논문
양옥승(1993). 유아교육과정 연구의 재개념과 II: Vygotsky의 발생학적 인식론 활용. 유아교육연구, 13, 93-113
양옥승, 김혜리(1995). 언어적 계획 및 평가(VPE)프로그램에 의한 유아의 자기조절 기초형성. 유아교육연구, 15(1), 143-155
이경님(2000). 학령전 아동의 자기통제, 사려성과 자아개념의 관계. 동아교육논총, 26
이경님(2001). 아동의 자기통제와 관련변인간의 인과관계. 대한가정학회지, 39(2), 46-68
이미라(1999). 아동의 인지양식 및 어머니 양육행동과 아동의 욕구충족지연행동간의 관계. 연세대학교대학원 석사학위논문
이수연(1985). 부모의 양육태도가 아동의 욕구충족지연행동에 미치는 영향. 이화여자대학교대학원 석사학위논문
이정란(2003). 유아의 자기조절 구성요인 및 관련 변인에 대한 구조분석. 덕성여자대학교대학원, 박사학위논문
이정란(1989). Vygotsky의 발달이론에 따른 어머니의 상호작용 전략과 유아의 자기조절과의 관계분석. 덕성여자대학교대학원 석사학위논문
이정란 . 양옥승(2003). 유아의 자기조절구성능력에 관한 연구. 유아교육연구, 23(2), 69-80
조복희(1999). 아동발달. 서울:교육과학사
한미란(1986). 유아의 욕구충족지연행동에 관한 연구: 사회경제적 배경을 중심으로. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문
허수경 . 이경님(1996). 인지양식 유형과 보상의 제시형태에 따른 아동의 만족지연능력 발달. 아동학회지, 16(2)
Becker, G. S.(1981). A treatise on the family. Cambridge, MA: Harvard
Berk.(1986). Private speech: Learning out loud. Psychology Today, 20, 34-42
Bodrova, E. & Leong, D. J.(1996). Tools of mind A Vygotskian approach to early childhood education, Englewood Cliffs, NJ: Prentis Hall
Branson, M. B.(2000). Recognizing and supporting the development of self-regulation in young children. Young Children, 55(2), 32-37
Browonell, C, Etheridge, W. & Hugerford, A.(1997). Socialisation of self-regulation: Continuity and discontinuity over age and context Paper presented at the biennial meeting of the society for research in child development
Diaz, R, Neal, C. & Williams, M.(1990). The social origins of self-regulation. Vygotsky and Education: Instructional impllications and application of sociohistorical psychology. In L. C. Moll(Ed), 127-154
Dunn, J. & Brown, J.(1994). Family talk about feeling states and children's later understanding of other's emotions. Developmental Psychology. 62, 1352-1366
Eisenberg, N., Fabes, R A. & Murphy, B. C.(1996). Parents' reactions to children's negative emotion; Relations to children's social competence and comforting behavior. Child Development, 67, 227-247
Eisenberg, N., Fabes, R. A., Shepard, S., Murphy, B. C, Guthire, I., Jones, S., Friedman, J., Poulin, R & Maszk, P. (1997). Contemporaneous and longitudinal prediction of children's social functioning from regulation and emotionality. Child Development, 68(4), 642-664
Flavell, J. H, Miller, P. H & Miller, S. A.(1993). Cognitive development(3rd Ed). Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hall
Funder, D. C. & Block, J.(1989). The role of ego-control, ego-resiliency, and IQ in the delay of gratification in adolescence. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 1041- 1050
Goleman, D.(1995). Emotional intelligence, Bamtam Books
Gralinski, J. H. & Kopp, C. B.(1993). Everyday rules for behavior: Mothers requests to young children. Developmental Psychology, 29(3), 573-584
Honing, A. S.(1985). Compliance, control and discipline. Young Children, 41, 48-52
Kendall, P. C. & Wilcox, L. E.(1979). Self-control in children: Development of a rating scale. Journal of Consulting & Clinical Psycholosy, 47(6), 1020-1029
Kochanska, G, Aksan, N. & Koening, G.(1995). A longitudinal study of the roots of preschoolers conscience: Committed compliance and early internalization. Child Development, 66, 1752-1769
Kopp, C. B.(1982). Antecedents of self-regulation; A developmental perspective. Developmental Psychology, 18, 199-214
Kopp, C. B.(1989). Regulation of distress and negative emotions: A developmental view. Developmental Psychology, 25, 343-354
Kuczynski et, al.(1987). Socialization and mother-child interactions: Strategies for long term and short-term compliance. Developmental Psychology, 20, 1061-1073
Maccoby, E. E.(1983). Social development. New York: Harcourt Brace Javanovich, Inc
Melikian, L.(1959) Preference for delayed Feinforcement; An experimental study among Palestinian Arab refugee children, Journal of Social Psychology, 50, 81-86
Mischel, W., Shoda, Y. & Rodriguez, M. L.(1989). Delay of gratification in children. Science, 244. 933-937
Micheal, W. & Mischel, H. N.(1984). The development of children's knowledge of self-control strategies. Child Development, 54, 603-619
Perry, N. E.(2002). Promoting nonviolent behavior in children. Scholarstic Early Childhood Today, 16, 26-29
Piaget, J.(1970). Piaget's theory. In P. M. Mussen(Ed). Carmichael's manual of child psychology(3rd ed ), N. Y. Willey
Piaget, J.(1962). Language of operations intellectualles (Language and intellectual operations.) In Collectif, problems de psycholinguistique problems of psycholiguistics'. Paris. Presses University de press
Power, T. & Chapieski, M.(1986). Childreaing and impulse control in toddlers: A naturalistic investigation. Developmental Psychology, 2, 271-275
Raver, C. C, Blackburn, E. K., Bancroft, M. & Trop, N. (1999). Relations between effective emotional self-regulation, attentional control, and low-income preschooler's social competence with peers. Early Education & Development, 10(3), 333-350
Silverman, I. W. & Ragusa, D. M.(1991). Child and maternal correlates of impulse control in 24-month-old children: Correction, Genetic Social & General Psychology. Monographs, 17(1)
Singer, J. L.(1955). Delayed gratification and ego development: Im;oication for clinical and experimental research. Journal of Consulting Psychology, 19, 259-266
Sroufe, L. A. (1995). Emotional development: The organization of emotional life in the early years. Cambirdge, UK: Cambridge University Press
Toner, I. J., Holstein, R. B. & Hetherigton, E. M.(1977). Reflection-impulsivity and self-control in preschool children. Child Development, 48, 239-245
Vaughn, B. E., Kopp, C. B. & Krakow, J. B.(1984). The emergence and consolidation of self-control from eighteen to thirsty months of age: Normative trends and individual differences. Child Development, 55, 990-1004
Vigotsky, L. S.(1978). Mind in society: The development of the higher psychological processes. Cambridge, MA: Havard University Press
Walls, R. T.(1973). Delay of Feinforcement development, Child Development, 44, 689-692
Walls, R. T. & Smith, T. S.(1970). Development of preference for delayed reforcement in disadvantaged children. Journal of Educational Psychology, 2, 118-123
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.