This study is to research the symbolism of the Eastern and Western costumes' color in films. Therefore, I chose movies about colors, which are 'Trzy Kolory', a Western movie directed by Krzysztof Kieslowski and 'Hero', an Eastern movie directed by Zhang Yimou. The purpose of this study is to figure ...
This study is to research the symbolism of the Eastern and Western costumes' color in films. Therefore, I chose movies about colors, which are 'Trzy Kolory', a Western movie directed by Krzysztof Kieslowski and 'Hero', an Eastern movie directed by Zhang Yimou. The purpose of this study is to figure out the symbolism of the common colors shown in both movie which are red, blue and white. Also, by comparing the eastern and western color symbols I studied the ambivalence of colors. Therefore, the comparison of the eastern and western color symbolisms are as the followings. The color red symbols charity in the movie and jealous, hatless, lies, expansion, self esteem, resist, struggle and sadness in the movie . The color blue symbols freedom, lost, gloomy and sadness in the movie and sacrifice and sadness in the movie . The color white symbols equality and emptiness in the movie and true love, sadness and sacrificed love in the movie . Consequently, it appears that the colors symbolize differently in the East and the West. Three series of which is the West movie has more positive meanings than the Eastern movie. Therefore, the meanings of symbols of the costumes' color are different in the East and West as they have different cultures, and also they could be expressed differently by the directors intention.
This study is to research the symbolism of the Eastern and Western costumes' color in films. Therefore, I chose movies about colors, which are 'Trzy Kolory', a Western movie directed by Krzysztof Kieslowski and 'Hero', an Eastern movie directed by Zhang Yimou. The purpose of this study is to figure out the symbolism of the common colors shown in both movie which are red, blue and white. Also, by comparing the eastern and western color symbols I studied the ambivalence of colors. Therefore, the comparison of the eastern and western color symbolisms are as the followings. The color red symbols charity in the movie and jealous, hatless, lies, expansion, self esteem, resist, struggle and sadness in the movie . The color blue symbols freedom, lost, gloomy and sadness in the movie and sacrifice and sadness in the movie . The color white symbols equality and emptiness in the movie and true love, sadness and sacrificed love in the movie . Consequently, it appears that the colors symbolize differently in the East and the West. Three series of which is the West movie has more positive meanings than the Eastern movie. Therefore, the meanings of symbols of the costumes' color are different in the East and West as they have different cultures, and also they could be expressed differently by the directors intention.
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
문제 정의
서양 의복색의 상징성을 살펴보기 위해 색을 주제로 한 서양의 크지쉬토프 키에 슬롭스키 (Krzysztof Kieslowski) 감독의<세 가지 색>시리즈와 동양의 장예모 감독(Zhang Yimou 張 藝謨)의<영웅>을 택하였다. 연구의 목적은 두 영화에서 공통적으로 사용되는 빨강(red), 파랑(blue), 하양(white)을 중심으로 영화에서 표현된 색의 상징성을 파악하고, 동 서양의 색의 상징성을 비교 관찰해보며, 색의 양면성을 규명하는데 연구의 목적이 있다. 연구 방법으로는 선행연구를 비롯한 이론적 자료수집과 인터넷, 비디오 CD, DVD에서 이미지를 캡쳐하여 사용하였으며, 연구의 구성은 동서양의 색채 관의 특징, 동서양의 색의 상징성, <세가지 색>과<영웅> 에서 나타난 의복색의 상징성의 규명으로 이루어졌다.
제안 방법
연구 방법으로는 선행연구를 비롯한 이론적 자료수집과 인터넷, 비디오 CD, DVD에서 이미지를 캡쳐하여 사용하였으며, 연구의 구성은 동서양의 색채 관의 특징, 동서양의 색의 상징성, 과 에서 나타난 의복색의 상징성의 규명으로 이루어졌다.
대상 데이터
연구 방법으로는 선행연구를 비롯한 이론적 자료수집과 인터넷, 비디오 CD, DVD에서 이미지를 캡쳐하여 사용하였으며, 연구의 구성은 동서양의 색채 관의 특징, 동서양의 색의 상징성, <세가지 색>과<영웅> 에서 나타난 의복색의 상징성의 규명으로 이루어졌다. 연구에서 사용되는 색의 이름은 2003년 한국 공업규격에서 정한 관용색명인 빨강(red), 파랑(blue), 하양(white)을 사용하였다2).
성능/효과
서양 영화에서 나타난 의복색의 상징성은 감독이 추구하는 작품에 따라 서로 다르게 나타났으며 동일한 색에 대한 해석에서 서양을 대표하는<세 가지 색>연작 시리즈는 동양의 색채관을 응용한<영웅>에서 보여주는 색의 이미지 보다 긍정적인 상징성을 표현하고 있음을 볼 수 있다. 결론적으로 영화에서 보여 지는 의복 색에 대한 상징성은 동 . 서양의 문화와 표현 방식에 따라 다르다는 것을 알 수 있으며, 감독의 작품의도에 따라 다르게 전달 될 수 있다는 것도 알 수 있다.
결론적으로 영화에서 보여 지는 의복 색에 대한 상징성은 동 . 서양의 문화와 표현 방식에 따라 다르다는 것을 알 수 있으며, 감독의 작품의도에 따라 다르게 전달 될 수 있다는 것도 알 수 있다. 본 연구의 한계점은 영화라는 장르에서 쓰여 지는 의복색의 표현으로 동서양의 색에 대한 상징성을 이해 해 보고자 하였으나, 작품과 작가 선정 이 편중되었음을 밝힌다.
서양의 색채에 대한 상징적 의미는 심리학적, 사회학적 요소의 영향에 의해 이루어졌다少 색을 이해하고 사용하는 동서 양의 색에 대한 개념들이 다른 상황에 놓였을 때 영화에 나타난 색채의 상징성은 많은 차이를 나타내기도 하고, 동일한 의미의 상징도 있는 것으로 볼 수 있다.<표 1>에서와 같이 靑色(파랑색)은 동양에서는 희망, 생명, 청춘, 청렴결백 등으로 나타났다면 서양에서는 냉정, 정절, 진정, 외로움 등으로, 赤 色(빨강색)은 행복, 양기, 생명 등으로 서양에서는 격정, 분노, 위험 등으로, 白色(하양색)은 순결, 청렴, 죽음 등으로 서양에서는 평등, 진실, 공허 등으로 나타났다.
영화과 을 통해서 본 동서양의 색의 상징성은 색의 이미지에 대한 서로 다를 견해를 가지고 있는 것으로 나타났다.
이상의 결과로 두 편의 영화 의복색의 상징성을 살펴보면 서양 예술 영화의 거장으로 자리 잡고 있는 크지 쉬 토프 키 에 슬롭스키 (Krzysztof Kieslowski) 감독은이라는 연작 영화를 통해 자유, 박애, 평등을 표현하려고 하였다.
후속연구
서양의 문화와 표현 방식에 따라 다르다는 것을 알 수 있으며, 감독의 작품의도에 따라 다르게 전달 될 수 있다는 것도 알 수 있다. 본 연구의 한계점은 영화라는 장르에서 쓰여 지는 의복색의 표현으로 동서양의 색에 대한 상징성을 이해 해 보고자 하였으나, 작품과 작가 선정 이 편중되었음을 밝힌다. 앞으로의 연구 방향은 이를 극복하여 다양한 동서양의 작품으로 색에 대한 이해와 차이점을 집중적으로 연구 하고자 한다.
본 연구의 한계점은 영화라는 장르에서 쓰여 지는 의복색의 표현으로 동서양의 색에 대한 상징성을 이해 해 보고자 하였으나, 작품과 작가 선정 이 편중되었음을 밝힌다. 앞으로의 연구 방향은 이를 극복하여 다양한 동서양의 작품으로 색에 대한 이해와 차이점을 집중적으로 연구 하고자 한다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.