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버스 운행 신뢰성 평가를 위한 정시성지표의 개발 및 적용
A Development of Punctuality Index for Bus Operation and Analysis of its Characteristics 원문보기

大韓交通學會誌 = Journal of Korean Society of Transportation, v.23 no.2 = no.80, 2005년, pp.131 - 142  

고승영 (서울대학교 지구환경시스템공학부) ,  박준식 (서울대학교 지구환경시스템공학부) ,  김은호 (서울대학교 지구환경시스템공학부)

초록

버스 운행 정시성은 운행계획에 따라 정시에 운행하는 정도를 나타낸다. 이용자의 대기시간은 버스 운행의 정시성에 직접적으로 영향을 받기 때문에 정시성지표는 이용자 관점에서 버스 운행의 신뢰성을 평가하는 지료로 가장 널리 사용되는 평가척도 중 하나이다. 그러나 실제 버스 운행은 도로여건, 교통상황, 승객수요 등 여러 가지 상황에 의해 사전에 작성된 운행 계획을 준수하지 못하게 된다. 따라서 여러 가지 상황에 따라 버스 운행의 정시성을 평가할 수 있는 정시성 지표를 개발하여 제시한다. 또한 서울시에서 운행하는 여러 버스 노선의 운행 자료를 분석하여 정시성 지표를 산출하였으며 이를 통해 여러 가지 운행 여건에 따른 정시성지표의 변화 특성을 분석하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Punctuality of bus operation can be defined as "timely operation of buses according to their operation schedules." It tis often considered as one of the important measures of bus operation reliability in evaluating bus operation performance from the viewpoint of bus users. Passenger waiting times ar...

주제어

참고문헌 (11)

  1. 건설교통부(2004), 도로용량편람 

  2. Abkowitz, M. and Engelstein, I. (1984) Methods for Maintaining Transit Service Regularity, Transportation Research Record 961, pp.178-187 

  3. Benn, H. P. (1995) TCRP synthesis of Transit Practice 10: Bus Route Evaluation Standards, Transportation Research Board, National Academy Press, Washington. DC 

  4. Ceder, A. (2001) Bus Timetables with Even Passenger Loads as Opposed to Even Headways, Transportation Research Record Journal of the Transportation Research Board 1760, pp.3-9 

  5. Chang, S. K. J. and Hsu, C. L. (2001) Modeling Passenger Waiting Time for Intermodal Transit Stations, Transportation Research Record Journal of the Transportation Research Board 1753, pp.69-75 

  6. Ding, Y. and Chien, S. I. (2001) Improving Transit Service Quality and Headway Regularity with Real-Time Control, Transportation Research Record Journal of the Transportation Research Board 1760, pp.161-170 

  7. Fielding, G. J. (1992) Transit Performance Evaluation in the U.S.A. Transportation Research, Vol.26A, No.6, pp.483-491 

  8. TCRP Report 95 (2003) Traveler Response to Transportation System Changes, Transportation Research Board, National Academy Press, Washington, DC. 

  9. TCRP Report 100 (2003) Transit Capacity and Quality of Service Manual-2nd Edition, Transportation Research Board, National Academy Press, Washington, DC 

  10. Robert. L. B. and Ahmed, E. G. (2003) Using Archived Data to Generate Transit Performance Measures, 82nd Annual Meeting of the Transportation Research Board, Washington D.C., 12-16, January 2003 

  11. Victoria, A. P. and Chandra, F. (2003) Evaluation of First-Year Florida MPO Transit Capacity and Quality of Service Reports, 82nd Annual Meeting of the Transportation Research Board, Washington D.C., 12-16, January 2003 

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