Many countries of the world is driving forward development of large-scale hub port. They are now pushing ahead with setting up of effective marketing strategies to survive in keen competitions of the 21st century port industry. The port is of ever increasing importance for the bridge connecting sea ...
Many countries of the world is driving forward development of large-scale hub port. They are now pushing ahead with setting up of effective marketing strategies to survive in keen competitions of the 21st century port industry. The port is of ever increasing importance for the bridge connecting sea and road transportation in handling international cargoes. The port, differently from general working places, is a closed area required for security, customs, and quarantine procedures. The loading and unloading is being done differently by ports, cargoes, and ships. To do loading and unloading, a lot of equipment and different types of labor are required, which flow is complicated and safe management is essential. As above mentioned the port is very unique and very deteriorated working place in its working environment. The purpose of this study is to propose ways to reduce and prevent from port accidents. As first step to do this, we have collected 923 accidents happened at Incheon Port during the period of 1994 to 2003. We have thoroughly analyzed characteristics, harmfulness, and risk of the loading/unloading they have done, as well as the accident frequency and relationship between the accidents. As second step to further analyze, We have employed DMAIC technology, an advanced process of 6 sigma presently in spotlight as the best program for management innovation. This analysis results in recognition of important accident characteristics, causes and effects analysis, critical causes of accident, and suggestions to decrease accidents.
Many countries of the world is driving forward development of large-scale hub port. They are now pushing ahead with setting up of effective marketing strategies to survive in keen competitions of the 21st century port industry. The port is of ever increasing importance for the bridge connecting sea and road transportation in handling international cargoes. The port, differently from general working places, is a closed area required for security, customs, and quarantine procedures. The loading and unloading is being done differently by ports, cargoes, and ships. To do loading and unloading, a lot of equipment and different types of labor are required, which flow is complicated and safe management is essential. As above mentioned the port is very unique and very deteriorated working place in its working environment. The purpose of this study is to propose ways to reduce and prevent from port accidents. As first step to do this, we have collected 923 accidents happened at Incheon Port during the period of 1994 to 2003. We have thoroughly analyzed characteristics, harmfulness, and risk of the loading/unloading they have done, as well as the accident frequency and relationship between the accidents. As second step to further analyze, We have employed DMAIC technology, an advanced process of 6 sigma presently in spotlight as the best program for management innovation. This analysis results in recognition of important accident characteristics, causes and effects analysis, critical causes of accident, and suggestions to decrease accidents.
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문제 정의
따라서 본 연구에서는 인천항에서 10년간(1994~2003) 발생된 총 923건의 항만하역 재해 자료를 입수하여 항만하역의 특수성 및 유해 . 위험성 그리고 인천항의 항만하역 재해의 빈도 및 교차 등의 집중적인 분석을 21세기 최고의 경영혁신 프로그램으로 각 광받고 있는 6시그마의 프로세스 개선 방법인 DMAIC기법을 적용, 인천항에서 발생한 항만하역 재해에 대한 특성과 재해에 영향을 미치는 원인에 대한 특성요인도를 작성 하고 품질에 대한 결함수를 재해로 대치시켜 항만하역재해 주요 원인분석과 향후 동일종류 및 유사재해의 재발방지와 예방대책 방안을 제시하고자 한다.
국제물류관리체계에서 물류의 핵심적인 역할을 하는 항만에서 하역작업의 안전성(재해감소 및 예방) 확보를 통한 항만하역 생산성 제고와 경쟁력 강화를 최우선 과제로 선정하였다. 실천과제로는 인천항에서 발생한 지난 10년간(1994 ~ 2003)이 항만하역 재 해사례의 철저한 분석을 통해 이와 같은 동종 및 유사재해의 재발을 방지와 항만하역 재해감소 및 예방대책을 제시 하고자 한다.
제안 방법
본 연구는 인천항에서 10년간(1994-2003) 발생한 총 923건의 항만하역재해사례를 항 만하역의 특수성 및 유해 . 위험성 그리고 SPSS통계프로그램을 이용한 항만하역재해의 빈도 및 교차 등의 집중적인 분석을 21세기 최고의 경영혁신 프로그램으로 각광받고 있는 6시그마의 프로세스 개선 방법인 DMAIC기법을 적용하여 인천항의 항만하역 재해의 특성요인도를 작성과 재해예방 대책을 제시 하였다.
항만하역의 재해원인분석은 13개 재해요목으로 분류, SPSS통계 프로그램을 이용하여 각 요목별 재해빈도수 및 재해요목간 교차분석은 물론 항만하역작업의 특수성과 작업환경의 유해 . 위험성 그리고 인천항의 재해분석결과를 통해 항만하역 재해의 특성요인도 작성과 함께 핵심인자와 상호 인과관계를 규명 하였다.[2]
따라서 본 연구에서는 인천항에서 10년간(1994~2003) 발생된 총 923건의 항만하역 재해 자료를 입수하여 항만하역의 특수성 및 유해 . 위험성 그리고 인천항의 항만하역 재해의 빈도 및 교차 등의 집중적인 분석을 21세기 최고의 경영혁신 프로그램으로 각 광받고 있는 6시그마의 프로세스 개선 방법인 DMAIC기법을 적용, 인천항에서 발생한 항만하역 재해에 대한 특성과 재해에 영향을 미치는 원인에 대한 특성요인도를 작성 하고 품질에 대한 결함수를 재해로 대치시켜 항만하역재해 주요 원인분석과 향후 동일종류 및 유사재해의 재발방지와 예방대책 방안을 제시하고자 한다.
대상 데이터
본 연구는 인천항에서 10년간(1994-2003) 발생한 총 923건의 항만하역재해사례를 항 만하역의 특수성 및 유해 . 위험성 그리고 SPSS통계프로그램을 이용한 항만하역재해의 빈도 및 교차 등의 집중적인 분석을 21세기 최고의 경영혁신 프로그램으로 각광받고 있는 6시그마의 프로세스 개선 방법인 DMAIC기법을 적용하여 인천항의 항만하역 재해의 특성요인도를 작성과 재해예방 대책을 제시 하였다.
데이터처리
인천항의 재해자료를 두 재해요목간 독립성 여부를 판정하는 독립성 검정( x2, 검정: Chi-square test)을 수행하여 각 변수간 유의수준 (a=0.05) 양측검정으로 유의한 경우 즉, 상관관계가 성립된 것(서로 연관이 있는 것)중에서 중요한 내용만을 요약한 것이다.
항만하역의 재해원인분석은 13개 재해요목으로 분류, SPSS통계 프로그램을 이용하여 각 요목별 재해빈도수 및 재해요목간 교차분석은 물론 항만하역작업의 특수성과 작업환경의 유해 . 위험성 그리고 인천항의 재해분석결과를 통해 항만하역 재해의 특성요인도 작성과 함께 핵심인자와 상호 인과관계를 규명 하였다.
성능/효과
< 표2-4 >는 빈도분석결과를 요약한 것으로 화물별로는 원목이 가장 많았고 철재, 컨테이너, 잡화, 펄프 순으로 나타났고, 상해종류는 골절이 제일 높았으며, 재해발생형태는 추락, 낙하, 전도, 협착 순으로 나타났다..
하적단, 쌓기헐기 등이 65%를 차지하고, 물적요소 중에서는 작업공정결 함과 물의 배치배열 . 작업장소 및 통로결함이 전체 69%를 차지하여 이 두요소를 개선한다면 항만하역재해의 약 74%는 예방이 가능하다는 결론이고 항만의 특수성과 작업환경의 열악성, 이원적 노사관계로 인한 안전관리의 어려움 등을 고려할 때 안전관리 시스템의 체제개편과 화물별, 선박별, 장비별, 부두별 하역작업방법 및 공정에 대한 매뉴얼 제정, 항만종사자에 대한 실무적인 안전교육 실시, 그리고 항만하역작업 실정에 부합되는 통합적 . 세부적인 안전법령과 기준이 시급히 마련되어야 할 것으로 사료된다.
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