본 연구는 초등학교 학생들의 게임 중독과 공격성 및 인성과의 관계를 살펴보기 위해 수도권 초등학교 5.6학년 남녀 360명을 대상으로 게임 중독과 공격성 및 인성과의 관계에 대해 조사하였다. 연구결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 초등학생의 컴퓨터 게임 중독 실태를 분석한 결과, 전체적인 중독성은 낮은 수준이었다. 성별 학년에 따른 게임 중독 정도는 성별에 따라서는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났지만, 학년별로는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 게임 중독정도는 게임경력이 오래될수록, 게임빈도가 높을수록, 게임 집중도가 높을수록 게임 중독정도가 심한 것으로 나타났다. 둘째, 게임 중독 정도와 공격성의 관계는 상당히 유의한 차이가 나타났으며 평범한 그룹보다는 심각한 중독의 수준에 있는 그룹이 다소 공격성이 높은 것으로 나타났다. 전체적인 공격성은 성별에 따라서 유의한 차이가 없으며, 게임 중독 정도가 높은 그룹의 아동들이 신체적, 언어적, 부정성, 간접적 공격성 모두가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 게임 중독수준별로 전체적인 인성 정도의 차이는 p<0.01수준에서 유의한 차이가 있었다. 게임에 중독된 아동일수록 사회성, 성취성, 활동성, 안정성이 낮게 나타났다. 게임에 중독 된 집단의 아동이 평범한 이용자 집단에 비해 사회성, 성취성, 활동성, 안정성의 평균치가 낮았다. 사회성과 안정성에 있어서는 중독집단과 평범한 집단사이에 유의한 차이를 보였다. 이는 게임에 중독된 아동은 친구들과 어울리기를 싫어하고, 정서적으로 불안정하다고 해석할 수 있다.
본 연구는 초등학교 학생들의 게임 중독과 공격성 및 인성과의 관계를 살펴보기 위해 수도권 초등학교 5.6학년 남녀 360명을 대상으로 게임 중독과 공격성 및 인성과의 관계에 대해 조사하였다. 연구결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 초등학생의 컴퓨터 게임 중독 실태를 분석한 결과, 전체적인 중독성은 낮은 수준이었다. 성별 학년에 따른 게임 중독 정도는 성별에 따라서는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났지만, 학년별로는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 게임 중독정도는 게임경력이 오래될수록, 게임빈도가 높을수록, 게임 집중도가 높을수록 게임 중독정도가 심한 것으로 나타났다. 둘째, 게임 중독 정도와 공격성의 관계는 상당히 유의한 차이가 나타났으며 평범한 그룹보다는 심각한 중독의 수준에 있는 그룹이 다소 공격성이 높은 것으로 나타났다. 전체적인 공격성은 성별에 따라서 유의한 차이가 없으며, 게임 중독 정도가 높은 그룹의 아동들이 신체적, 언어적, 부정성, 간접적 공격성 모두가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 게임 중독수준별로 전체적인 인성 정도의 차이는 p<0.01수준에서 유의한 차이가 있었다. 게임에 중독된 아동일수록 사회성, 성취성, 활동성, 안정성이 낮게 나타났다. 게임에 중독 된 집단의 아동이 평범한 이용자 집단에 비해 사회성, 성취성, 활동성, 안정성의 평균치가 낮았다. 사회성과 안정성에 있어서는 중독집단과 평범한 집단사이에 유의한 차이를 보였다. 이는 게임에 중독된 아동은 친구들과 어울리기를 싫어하고, 정서적으로 불안정하다고 해석할 수 있다.
The purpose of this study was to find out the relations between elementary children's game addition, aggression, and personality, by making a survey with 360 children of 5th and 6th grade in the Metropolitan are. The results were made as follows: First, as it examined the real condition of computer ...
The purpose of this study was to find out the relations between elementary children's game addition, aggression, and personality, by making a survey with 360 children of 5th and 6th grade in the Metropolitan are. The results were made as follows: First, as it examined the real condition of computer addition, it presented a low level of addiction. There was a meaningful difference according to their gender, however no meaningful differences were found between the grades. It found that the more they had game experience, game frequency, game concentration, the more they were addicted. Second, there were significant differences when investigated the relations of game addiction and aggression, students who were in severe addicted group showed more aggressive attitudes. Aggression in general, seemed less related to the gender, but related to the level of addiction, showing higher level of physical, linguistic, negative, indirect aggression in the more addicted group. Third, when it compared the difference between the general personality by the level of game addiction, there was a meaningful difference statistically in the addicted level of p<0.01. In detail, more addicted children showed low level of sociality, achievement, mobility, stability, and they showed lower figures in comparison with normal user group. It is interpreted that they dislike to get along with friends, and unstable emotionally.
The purpose of this study was to find out the relations between elementary children's game addition, aggression, and personality, by making a survey with 360 children of 5th and 6th grade in the Metropolitan are. The results were made as follows: First, as it examined the real condition of computer addition, it presented a low level of addiction. There was a meaningful difference according to their gender, however no meaningful differences were found between the grades. It found that the more they had game experience, game frequency, game concentration, the more they were addicted. Second, there were significant differences when investigated the relations of game addiction and aggression, students who were in severe addicted group showed more aggressive attitudes. Aggression in general, seemed less related to the gender, but related to the level of addiction, showing higher level of physical, linguistic, negative, indirect aggression in the more addicted group. Third, when it compared the difference between the general personality by the level of game addiction, there was a meaningful difference statistically in the addicted level of p<0.01. In detail, more addicted children showed low level of sociality, achievement, mobility, stability, and they showed lower figures in comparison with normal user group. It is interpreted that they dislike to get along with friends, and unstable emotionally.
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