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나선형 홈을 가진 브레이크 유로 내에서의 국소 열전달 측정 및 열 유동 해석
Measurement of Local Heat Transfer Coefficients and Numerical Analysis in the Flow Passage of Disc Brake with Spirally Grooved Surfaces 원문보기

한국자동차공학회논문집 = Transactions of the Korean Society of Automotive Engineers, v.14 no.6, 2006년, pp.104 - 111  

이대희 (인제대학교 기계자동차공학부) ,  박성봉 (한양대학교 기계공학과) ,  임창율 (인제대학교 기계공학과) ,  김흥섭 (인제대학교 기계자동차공학부) ,  이관수 (한양대학교 기계공학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

A ventilated disc brake having spirally fluted surface has been proposed to improve the thermal judder by way of heat transfer enhancement. The local heat transfer coefficients were measured in the flow passage of disc brake. These measured local heat transfer data were utilized to do the finite ele...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 연구에서는 나선형 홈을 가진 디스크 브레이크 유로 내에서의 열전달 측정 및 수치 해석을 통해 다음과 같은 결론을 얻었다.
  • 본 연구에서는 이런 선행 연구들을 바탕으로 하여 벤틸레이티드 브레이크 디스크의 열 방출을 증가 시키기 위한 방안으로 벤틸 레 이 티 드 디 스크의 유로 내에 나선형 홈을 설치하여 액정을 이용한 shroud 비정상기법을 이용하여 국소 열전달 측정 실험 수행하였다.

가설 설정

  • 의해 기타 에너지로 변환되어진다. 그러나 자동차 바퀴와 지면의 마찰은 무시할 정도로 작다고 가정하고 또한 기타 요인에 의한 에너지 손실도 무시할 수 있을 정도로 작다고 가정한다면 주행 중인 운동에너지가 모두 패드와 디스크의 마찰 에너지로 변환된다고 가정할 수 있다.13,14) 마찰에 의한 열유속은 다음 식과 같다.
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참고문헌 (16)

  1. J. W. Baughn and X. Yan, 'Liquid Crystal Methods in Experimental Heat Transfer,' Proceedings, 32nd Heat Transfer and Fluid Mechanics Institute, pp.15-40, 1991 

  2. J. C. Han, Y. M. Zhang and C. P. Lee, 'Augmented Heat Transfer in Square Channels with Parallel, Crossed, and V-Shaped Angled Ribs,' ASME Transactions, Vol.113, pp.590-596, 1991 

  3. T. S. Ravigururajan and A. E. Bergles, 'General Correlations for Pressure Drop and Heat Transfer for Single Phase Turbulent Flow in Internal Ribbed Tubes,' Augmentation of Heat Transfer in Energy Systems. ASME HTD, Vol.52, pp.9-20, 1985 

  4. J. Yampolsky, P. A. Libby, B. E. Launder and J. C. LaRue, 'Fluid Mechanics and Heat Transfer in Spirally Fluted Tubing,' General Atomic Technology Report, GA-A17833, 1984 

  5. C. J. Craft, B. E. Launder and M. A. Leschziner, 'On the Prediction of Turbulent Flow in Sprally Fluted Tubes,' Fifth IAHR Conference on Refined-Flow Modelling and Turbulence Measurements, Paris, 1993 

  6. J. R. Barber, 'Thermoelastic Instabilities in the Sliding of Conforming Solids,' Proc. Roy. Soc. Series A312. pp.381-394, 1989 

  7. K. Lee and J. R. Barber, 'Frictionally Excited Thermoelastic Instability in Automotive Disk Brakes,' ASME Journal of Tribology, Vol.115, pp.607-614, 1993 

  8. D. L. Hartsock and J. W. Fash, 'Effect of Pad/caliper Stiffness, Pad Thickness, and Pad Length on Thermoelastic Instability in Disc Brake,' ASME Journal of Tribology, Vol.122, pp.511- 518, 2000 

  9. A. Floquet and M. C. Dubourg, 'Realistic Braking Operation Simulation of Ventilated Disk Brakes,' ASME Journal of Tribology, Vol.118, pp.466-472, 1996 

  10. A. Floquet and M. C. Dubourg, 'Nonaxisymmetric Effects for Three Dimensional Analysis of Brake,' ASME Journal of Tribology, Vol.116, pp.401-408, 1994 

  11. D. H. Lee, Y. S. Chung and D. S. Kim, 'Turbulent Flow and Heat Transfer Measurement on a Curved Surface with a Fully Developed Round Impinging Jet,' International Journal of Heat and Fluid Flow, Vol.18, pp.160-169, 1997 

  12. J. W. Baughn and X. Yan, 'Liquid Crystal Methods in Experiemental Heat Transfer,' Proceedings, 32nd Heat Transfer and Fluid Mechanics Institute, pp.15-40, 1991 

  13. S. K. Lee, B. Y. Sung and S. K. Ha, 'Optimal Design of Ventilated Disc Brake Rotor,' Transaction of KSME(A), Vol.24, No.3, pp.593-602, 2000 

  14. R. Limpert, Brake Design and Safety, SAE, Warrendale, pp.111-143, 1992 

  15. S. W. Gang, C. J. Kim, D. H. Lee and H. S. Kim, 'The Thermal Analysis of Brake Disc using the Solid Model and 2D Coupled Model,' Transactions of KSAE, Vol.17, No.7, pp.93-100, 2003 

  16. J. H. Choi, D. H. Kim, I. Lee, H. B. Cha and C. M. Kang, 'Transient Thermoelastic Analysis of Disk Brakes Using Finite Element Method,' Transactions of KSAE, Vol.10, No.5, pp.160- 167, 2002 

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