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유전 알고리듬을 이용한 토션빔 현가장치의 기구학적 최적설계
Kinematic Optimum Design of a Torsion-Beam Suspension Using Genetic Algorithms 원문보기

한국자동차공학회논문집 = Transactions of the Korean Society of Automotive Engineers, v.14 no.1, 2006년, pp.25 - 30  

옥진규 (부경대학교 기계공학부 대학원) ,  백운경 (부경대학교 기계공학부) ,  손정현 (부경대학교 기계공학부)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study is about an optimum design to improve the kinematic and compliance characteristics of a torsion-beam suspension system. The kinematic and compliance characteristics of an initial design of the suspension was obtained through a roll-mode analysis. The objective function was set to minimize...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 논문에서는 VisualDO*와 ADAMS/Car# 연계하여 탄성효과로 인해 비선형성이 강한 토션빔 현가장치의 탄성 기구학적(kinematic and compliance) 특성을 개선하는 최적설계를 수행하였다. 현가장치는 탄성 기구학적 거동이 비선형적이고 정량화하기 어렵기 때문에 이에 적합한 GA를 적용하여 최적 설계가 가능하도록 하였다.
  • 본 논문에서는 토션빔 현가장치에서 토션빔을 탄성체로 모델링을 하였다. 해석 대상물의 탄성효과를 고려한 해석을 하기 위해서 해석 대상에 대한 정규모드 해석이 먼저 이루어져야 하고, 모드해석 결과 파일을 이용하여 동역학 해석에 필요한 입력 파일을 생성해야 한다.
  • 본 논문에서는 후륜의 토션빔 현가장치의 탄성 기구학적 특성을 개선하는 최적설계를 수행하였다. ADAMS/Cai.
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참고문헌 (13)

  1. T. O. Tak, 'Optimal Design of Vehicle Suspension Systems Using Sensitivity Analysis,' Transactions of KSAE, Vol.2, No.3, pp.50-61, 1994 

  2. W. Y. Kim, K. W. Ahn, C. S. Oh, W. G. Hwang and H. E. Im, 'A Study on Optimization of Hard Points for Double Wishbone Type Suspension,' Spring Conference Proceedings, KSAE, pp.897-902, 2002 

  3. S. J. Kim, C. J. Park and T. W. Park, 'Suspension Parameter Design Using a Design of Experiments,' Transactions of KSAE, Vol.4, No.1, pp.16-27, 1996 

  4. W. G. Hwang, W. Y. Kim and H. E. Im, 'Development of Optimal Design of Vehicle Suspension,' Transactions of KSAE, Vol.7, No.3, pp.339-347, 1999 

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  6. T. Yamanaka, H. Hoshino and K. Motoyama, 'Design Optimization Technique for Suspension Mechanism of Automobile,' Seoul 2000 FISITA World Automotive Congress, F2000G 309, 2000 

  7. D. H. Lee, T. S. Kim and J. J. Kim, 'Optimum Design of Suspension Systems Using a Genetic Algorithm,' Transactions of KSAE, Vol.8, No.5, pp.138-147, 2000 

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  10. A. D. Belegundu and T. R. Chandrupatla, 'Optimization Concepts and Applications in Engineering,' Prentice-Hall, NJ, 1999 

  11. G. C. Travaglio, 'Optimizing the Handling Behaviour of a Vehicle with McPherson Front Suspension and Twist Beam Rear Suspension Using ADAMS/Car,' 14th European ADAMS User Conference, 2000 

  12. D. C. Lee and J. H. Byun, 'A Study on the Structural Characteristics and Roll Behavior of Suspension for the Section Profile of Torsion Beam,' SAE 99370297, 1999 

  13. J. S. Kang, 'Kinematic Analysis of Torsion Beam Rear Suspension,' Transactions of KSAE, Vol.12, No.5, pp.146-153, 2004 

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