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한국음식과 태국음식에 대한 국내.외국인의 소비자 의식비교
Consumer survey of foreigners and Koreans about Korean and Thai foods and restaurants 원문보기

한국조리과학회지 = Korean Journal of Food and Cookery Science, v.22 no.2 = no.92, 2006년, pp.122 - 130  

이승주 (한국식품연구원 전통식품연구본부 외식산업연구팀) ,  김은미 (한국식품연구원 전통식품연구본부 외식산업연구팀) ,  이민아 (한국식품연구원 전통식품연구본부 외식산업연구팀) ,  김선아 (한국식품연구원 전통식품연구본부 외식산업연구팀)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study was conducted to investigate the consumer perceptions of Koreans and foreigners towards Korean and Thai foods and restaurants. Self-administered questionnaires were collected from 129 foreign residents and 291 Koreans who have been members or the Thai travel association in the seoul area....

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 따라서 본 연구에서는 최근 국내외에서 급성장하고 있는 태국 음식과 더불어 한국 음식에 대해 외국인과 국 내인을 대상으로 태국 음식 선호요인, 일반 외식 행동, 태국 음식 및 한국 음식에 대한 평가를 조사하였다. 이를 통해 한국 음식과 태국 음식 간의 특성 차이를 분석하고 이를 한국 음식의 상품화 및 세계화 전략의 기초자료로 삼고자 한다.
  • 따라서 본 연구에서는 최근 국내외에서 급성장하고 있는 태국 음식과 더불어 한국 음식에 대해 외국인과 국 내인을 대상으로 태국 음식 선호요인, 일반 외식 행동, 태국 음식 및 한국 음식에 대한 평가를 조사하였다. 이를 통해 한국 음식과 태국 음식 간의 특성 차이를 분석하고 이를 한국 음식의 상품화 및 세계화 전략의 기초자료로 삼고자 한다.
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참고문헌 (12)

  1. Gai YH, Zhao JI. 2003. Marketing strategy for Korean restaurants in Florida; Through view of customers' preference, recognition and satisfaction, J. Foodservice Management. 6(2) : 85-100 

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  3. Jang MJ, Cho MS. 2000. Recognition and preference to Korean traditional food of foreign visitors in Korea. Korean J. Dietary Culture 15(3) : 215-223 

  4. Joo N, Kennon LR, Sim YJ, Lee KA, Jeong HS, Park SJ, Chun HJ. 2001. The perception and preference of Americans residing in Korea for Korean traditional food. J. Korean Home Economics 39(6) :15-24 

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  6. Kim EM, Lee SJ, Kim S, Lee MA, Jung MK, Han HK. 2004. The study on the globalization strategy of Thai foods by comparative analysis of traditional Korean and Thai dietary culture. Korea Food Research Institute, Korea 

  7. Kim S, Lee MA, Kim EM, Lee SJ. 2004. The gap analysis of recognition and preference for Korean traditional foods and restaurants between foreign visitors and foreign residents, Korean J. Food Cookery Sci 20(6) : 619-629 

  8. Ko JC. 2000. The study on the strategy of Korean food service industry for the promotion in China, Doctoral dissertation, Kyung Hee Univ 

  9. Min DW. 2003. Globalization strategy of Korean traditional foods. Samsung economy research institute 

  10. National Food Institute Thailand (2003) : Report of foodservice industry. www.nfi.or.th 

  11. NRA (2002) : Restaurant industry forecast. Natl. Rest. Assn., Washington, D.C. www.restaurant.org 

  12. Seo KW. 2003. A research on Korean food preference and satisfaction level on Korean restaurant of Japanese and Chinese students in Korea. MS thesis, Kyung Hee Univ 

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