$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

중국 여성 소비자의 라이프스타일 유형별 한국 화장품 소비행동 비교
Chinese female consumers' lifestyle groups and consumer behavior for Korean cosmetics 원문보기

The Research Journal of the Costume Culture = 복식문화연구, v.24 no.4, 2016년, pp.511 - 529  

박지선 (인천대학교 패션산업학과) ,  유혜경 (인천대학교 패션산업학과) ,  김찬주 (인천대학교 패션산업학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The current study aims to segment Chinese female consumers using their lifestyle dimensions in the cosmetics market, and analyze their cosmetics purchasing behavior based on that segmentation. Specifically, lifestyle groups were examined to see if there is any group difference(s) in consumer behavio...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
라이프스타일을 측정하는 분석은 어떤 방법을 사용하는가? , 2001; Chaiy, 1992; Hong & Park, 2005; Kim & Jia, 2005; Lee, Yoo, & Choi, 2005). 즉, 소비자 연구에서의 라이프스타일 연구는 대부분 일, 운동, 쇼핑생활 등의 행동 (activity) 관련 항목, 사회문제, 정치, 환경의식 등 사회적 가치관에 관련된 의견(opinion) 관련 항목 및 패션, 음식, 문화, 건강, 외모 가꾸기 등의 관심사(interest) 항목과 더불어 개인 성격 유형 항목을 이용하여 분류하는 방법을 사용하고 있다(Blackwell et al., 2001; Chaiy, 1992; Hong & Park, 2005; Lee et al.
중국 화장품 시장의 성장률은? 3%(267억 달러) 의 비중을 차지하며 세계 2위를 차지하고 있는 전 세계 화장품 기업들의 기대가 큰 시장이다(Korea Health Industry Development Institute [KHIDI], 2015). 중국 화장품 시장은 2014년 기준 세계 13위인 인도시장과 더불어 매해 10%가 넘는 높은 성장률을 유지하며, 높은 성장률을 보이고 있다(KHIDI, 2015). 특히 중국 중산층 소비자들의 소득수준 향상과 외국문화개방에 따른 라이프스타일 변화는 중국 화장품 시장의 성장에 기여하였으며, 이에 따라 중국에서 화장품 시장은 수입품이 주류를 이루는 다양한 소비재 시장에서 가장 중요한 시장 중 하나로 성장하였다(Shadbolt, 2014).
중국이 세계 화장품 시장에서 화장품 소비에서 차지하는 비중은? 중국은 세계 화장품 시장에서 화장품 소비에 있어서 전 세계 10.3%(267억 달러) 의 비중을 차지하며 세계 2위를 차지하고 있는 전 세계 화장품 기업들의 기대가 큰 시장이다(Korea Health Industry Development Institute [KHIDI], 2015). 중국 화장품 시장은 2014년 기준 세계 13위인 인도시장과 더불어 매해 10%가 넘는 높은 성장률을 유지하며, 높은 성장률을 보이고 있다(KHIDI, 2015).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (34)

  1. Ahn, J.-S., & Kim, J. R. (2010). Analyzing Chinese consumers' lifestyle and the perception of country image and its effect. Journal of Northeast Asian Economic Studies, 22(2), 191-233. 

  2. Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), 469-480. doi:10.1037/0003-066X.55.5.469 

  3. Bierbower, A. (2015, May 20). The empowered female market in China. China Skinny. Retrieved on August 06, 2016 from http://www.chinaskinny.com/blog/the-empowered-female-market-in-china 

  4. Blackwell, R. D., Miniard, P. W., & Engel, J. F. (2001). Consumer behavior (9th ed.). Orlando: Harcourt College Publishers. 

  5. Chaiy, S. (1992). Systematic analysis of Korean lifestyle. Journal of Consumer Studies, 3(1), 46-63. 

  6. Fung Business Intelligence Centre. (2014, April). China's cosmetics market, 2013. Retrieved August 01, 2016, from http://www.funggroup.com/eng/knowledge/research/industry_series24.pdf 

  7. HKTDC Research. (2016, July 25). China's cosmetics market. Retrieved August 01, 2016, from http://china-trade-research.hktdc.com/business-news/article/China-Consumer-Market/China-s-Cosmetics-Market/ccm/en/1/1X000000/1X002L09.htm 

  8. Hong, S.-T., & Park, E.-A. (2005). Comparison of female consumers' purchasing behavior by lifestyle types: In the case of cosmetics. Korea Marketing Review, 20(1), 55-89. 

  9. Hwang, J. S., & Kweon, S. A. (2006). The purchasing behavior and the satisfaction for door to door selling cosmetics according to lifestyles. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 30(5), 742-752. 

  10. Kim, B. Y. (2016, April 05). 한류 바람 타고 화장품 수출 연간 3조 육박 [Cosmetics exports reaching 3 trillion won on the popularity of Hallyu]. YTN, Retrieved August 01, 2016 from http://www.ytn.co.kr/_ln/0102_201604052303198755 

  11. Kim, H.-J. (2009). A study of segmentation on environment-friendly cosmetic purchasing behavior according to well-being consumer' lifestyle. Korea Journal of Beauty Design, 5(2), 193-207. 

  12. Kim, J. H., & Jia, Y. H. (2005). Assessing the perspective of individual consumers on cosmetics brand purchasing according to their lifestyle of young consumers living in the metropolitan areas of China. Journal of Global Scholars of Marketing Science, 15(3), 1-30. 

  13. Kim, J. H., & Son, J. Y. (2008). A study on lifestyle and cosmetics purchasing behavior: Focused on the comparison of Korean and Chinese female college student. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 32(7), 1104-1115. doi:10.5850/JKSCT.2008.32.7.1104 

  14. Kim, M. H., & Lee, H. J. (2008). A study on brand trust of color cosmetics according to lifestyle of 20-40s woman consumer. Korean Journal of Human Ecology, 17(5), 1015-1026. doi:10.5934/KJHE.2008.17.5.1015 

  15. Kim, S.-Y., & Nam, M.-W. (2010). A study on white collar men's knowledge of skin and their pattern of purchasing cosmetics by their lifestyle. Asian Journal of Beauty and Cosmetology, 8(2), 195-210. 

  16. Kim, Y. J., & Kim, H. (2000). A literature review on the value and the lifestyle of contemporary Chinese consumers. International Business Journal, 11(1), 1-31. 

  17. Kim, Y. J., Kwon, J. E., Park, C. H., & Lee, J. H. (2007). An empirical study on Chinese consumer's lifestyle: Focused on Beijing, Shanghai, Guanzhou. Korea Marketing Review, 22(2), 21-47. 

  18. Korea Health Industry Development Institute. (2015). 2015년 화장품산업 분석 보고서 [Report on 2015 cosmetics industry] (자체-화장품-2015-49). Retrieved August 01, 2016, from https://www.khidi.or.kr/board/view?linkId162722&menuIdMENU00085 

  19. Lee, E.-J., Rui, D.-G., & Lee, C.-S. (2012). An empirical study on brand positioning of Korean cosmetics firms at Chinese market - Focused on Chinese student with MDS method. Journal of North-east Asian Cultures, 30, 295-311. 

  20. Lee, J. (2016, August 3). Fast beauty: Korean cosmetics shine in China, draw investors. Reuters, Retrieved on August 10, 2016 from http://www.reuters.com/article/southkorea-cosmetics-idUSL4N1A82DF 

  21. Lee, J.-H. (2010a). The market segmentation according to lifestyle types of Chinese consumers: Focused on Beijing residents. Journal of Product Research, 28(5), 125-137. 

  22. Lee, J.-H. (2010b). The market segmentation according to lifestyle types of Chinese consumers: Focused on Shanhai residents. Journal of Fashion Business, 14(5), 176-194. 

  23. Lee, M.-H. (2000). The purchasing behavior and use of cosmetics associated with self-monitoring and demographic variables. The Research Journal of the Costume Culture, 8(5), 771-784. 

  24. Lee, M.-Y., & Kim, Y.-S. (2006). A study on the cosmetics purchasing behavior according to the 20-30 year old men's life style. Journal of the Korean Society of Costume, 56(1), 56-69. 

  25. Lee, S. H., Yoo, C. J., & Choi, S. M. (2005). A study on cosmetic purchasing behavior and pursuing value based upon types of lifestyle: Focusing on twenties and thirties women. The Korean Journal of Consumer and Advertising Psychology, 6(3), 79-99. 

  26. Liu, P. (2016, March 18). The power behind China's "she economy". Mintel, Retrieved on August 06 2016, from http://www.mintel.com/blog/consumermarket-news/the-power-behind-chinas-she-economy 

  27. Ollagnier, M., & Feitosa, J. (2012, August 28). Beauty is in the eye of the trendsetter. GCI magazine, Retrieved August 01, 2016 from http://www.gcimagazine.com/marketstrends/consumers/167739405.html 

  28. Ryu, S.-J. (2009). The study of behavior on buying cosmetics according to life style type for women consumers in the United State. The Research Journal of the Costume Culture, 17(1), 28-39. 

  29. Shadbolt, P. (2014, November 6). How South Korea drives Asia's love affair with cosmetics. CNN, Retrieved August 01, 2016 from http://edition.cnn.com/2014/11/05/world/asia/virtual-think-tank-china-asia-cosmetics 

  30. Sun, J.-H., & Yoo, T.-S. (2003). Cosmetics purchasing behavior according to lifestyle types of discount store consumers. Journal of the Korean Society of Costume, 53(6), 75-86. 

  31. Tanner, M. (2016, August 03). Chinese women: The most important group in the most important consumer group in the world. China Skinny, Retrieved on August 06, 2016 from http://www.chinaskinny.com/blog/women-most-important-consumers-china 

  32. Wei, R. (1997). Emerging lifestyles in China and consequences for perception of advertising, buying behaviour and consumption preferences. International Journal of Advertising, 16(4), 261-275. doi:10.1111/j.0265-0487.1997.00060.pp.x 

  33. Xu, Y.-Y., & Hwang, J.-S. (2011). Clothing consumption value and attitude toward Korean fashion brand according to lifestyles of Chinese female consumers. Journal of Korea Design Forum, 30, 71-81. 

  34. Zhou, X. (2015, January 4). The power of the sheconomy. Beijing Review, Retrieved on August 06, 2016 from http://www.bjreview.com.cn/business/txt/2015-01/04/content_662302.htm 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로