$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

교실에서의 실질적 과학 탐구를 위한 과학적 논증 기회에 대한 이론적 고찰
Theoretical Study on the Opportunity of Scientific Argumentation for Implementing Authentic Scientific Inquiry 원문보기

한국지구과학회지 = Journal of the Korean Earth Science Society, v.27 no.4, 2006년, pp.401 - 415  

박영신 (한국교육개발원)

초록

초 중고 과학 교육에서는 과학적 소양의 함양을 그 학습 목표로 하고 있으며 이를 위해서 학생들은 과학자들이 어떻게 과학적 지식을 정립해 가는지를 이해하는 과정이 필요하다고 주장하고 있다. 하지만 학교에서의 과학 탐구는 오로지 경험을 중시하는 실험 위주의 과학 탐구를 실행, 어떻게 자신들이 수집한 자료가 세운 이론에 합당한지를 밝히는 논증활동이 없다는 것이 문제점으로 지적되고 있다. 이 고찰 논문은 학교에서의 과학 탐구가 과학자들의 그것과 다르며, 실질적 과학 탐구의 실현을 위해서는 교사들이 탐구 자체의 정의, 목표 및 요소를 정확하게 이해하고, 과학적 논증기회를 부여하기 위한 적절한 교수 전략을 개발해야 함을 보여주고 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The science education reforms put the emphasis of scientific literacy, so that students can understand how scientific knowledge is constructed through scientific inquiry at schools. However, scientific inquiry at schools has a problem as a cookbook system without the opportunity of developing argume...

주제어

참고문헌 (25)

  1. 교육부, 1997, 과학과 교육과정. (주)대한교과서, 서울, 90 p 

  2. 김희경, 송진웅, 2004, 학생의 논변활동을 강조한 개방적 과학탐구활동 모형의 탐색. 한국과학교육학회지, 24(6), 1216-1234 

  3. American Association for the Advancement of Science, 1993, Benchmarks for science literacy. Oxford University Press, NY, USA, 418 p 

  4. Bybee, R.W., 2000, Teaching science as inquiry. In Minstrell, J. and Van Zee, E.H. (eds.), Inquiring into inquiry learning and teaching in science. Washington, D.C., American Association for the Advancement of Science, 21-46 

  5. Chinn, C.A., and Malhotra, B.A., 2002, Epistemologically authentic inquiry in schools: A theoretical framework for evaluating inquiry tasks. Science Education, 86, 175-218 

  6. Crawford, B.A., 1998, The poisons project: Motivate your students with inquiry-based unit. Science Scope, 21(5), 18-21 

  7. Crawford, T., Kelly, G.J., and Brown, C., 2000, Ways of knowing beyond facts and laws of science: An ethnographic investigation of student engagement in scientific practices. Journal of Research in Science Teaching, 37(3), 237-258 

  8. Driver, R., Asoko, H., Leach, J., Mortimer, E., and Scott, P., 1994, Constructing scientific knowledge in the classroom. Educational Researcher, 23(7), 5-12 

  9. Driver, R., Newton, P., and Osborne, J., 2000, Establishing the norms of scientific argumentation in classrooms. Science Education, 84, 287-312 

  10. Dunbar, K. and Klahr, D., 1989, Developmental differences in scientific discovery processes. In Klahr, D. and Kotovsky, L. (eds.), Complex information processing: The impact of Herbert, A. Simon Lawrence Erlbaum Associates, NJ, USA, 109-143 

  11. Flick, L.B., 1997, Focusing research on teaching practices in support of inquiry. Annual Meeting of the National Association of Research in Science Teaching, Oak Brook, IL 

  12. Gallagher, J.J. and Tobin, K., 1987, Teacher management and student engagement in high school science. Science Education, 71(4), 535-555 

  13. Jimenez-Aleixandre, M.P. and Bugallo-Rodriguez, A., 1997, Argument in high school genetics. Annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Chicago, IL 

  14. Keys, C.W. and Kennedy, W., 1999, Understanding inquiry science teaching in context: A case study of an elementary teacher. Journal of Science Teacher Education, 10(4), 315-333 

  15. Khishfe, R., and Abd-El-Khalick, F., 2000, The Influence of explicit reflective versus implicit inquiry-oriented instruction on sixth graders' views of nature of science. Annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, New Orleans, LA 

  16. Krajcik, K., Blumenfeld, P.C., Marx, R.W., Bass, K.M., Fredricks, J., and Soloway, E., 1998, Inquiry in projectbased science classrooms: Initial Attempts by middle students. The Journal of the Learning Science, 7(3-4), 313-350 

  17. Kuhn, D., 1989, Children and adults as intuitive scientists. Psychological Review, 96(4), 674-689 

  18. Lederman, N.G., 1992, Students' and teachers' conceptions about the nature of science: A review of the research. Journal of Research in Science Teaching, 29, 331-359 

  19. National Research Council, 1996, National Science Education Standards. National Academy Press, Washington, D.C., USA, 262 p 

  20. National Research Council, 2000, Inquiry and the national science education standards: A guide for teaching and learning. National Research Council, Washington, D.C., USA, 410p 

  21. Newton, P., Driver, R., and Osborne, J., 1999, The place of argumentation in the pedagogy of school science. International Journal of Science Education, 21(5), 553-576 

  22. Park, Y.-S., 2005, Analyzing explicit teaching strategies and student discourse for scientific argumentation. Doctoral dissertation, Oregon State University, 286 p 

  23. Reif, F., and Larkin, J.H., 1991, Cognition in scientific and everyday domains: Comparison and learning implications. Journal of Research in Science Teaching, 28(9), 733-760 

  24. Reiff, R., Harwood, W.S., and Phillipson, T., 2002, Scientists' conceptions of scientific inquiry: Voices from the front. Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching, New Orleans, LA 

  25. Ritchie, S.M., and Rigano, D.L., 1996, Laboratory apprenticeship through a student research project. Journal of Research in Science Teaching, 33(7), 799-815 

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로