$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

유아의 공격성에 관련된 어머니의 성격특성과 훈육방식 및 유아의 정서조절능력
Mother's Characteristics, Disciplinary Methods, & Young Children's Emotional Regulation Associated with Young Children's Aggression 원문보기

대한가정학회지 = Journal of the Korean Home Economics Association, v.45 no.2 = no.228, 2007년, pp.1 - 22  

오희옥 (우암 어린이집) ,  오선영 (충북대학교 아동복지학과) ,  김영희 (충북대학교 아동복지학과)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to investigate the effect of mother's characteristics, mediated by disciplinary methods and young children's emotional regulation, on young children's aggression. Subjects of this study consisted of 342 young children drawn from seven preschools in Cheongju city. The pi...

주제어

참고문헌 (93)

  1. 곽혜경, 조복희(1999), 유아의 기질, 어머니의 통제책략과 유아의 자기통제행동과의 관계. 아동학회지, 20(1), 165-175 

  2. 김경희(2002). 현실요법을 적용한 자기통제 훈련이 초등학교 아동의 자율성 선장에 미치는 효과. 제주교육대학교 교육대학원 석사학위논문 

  3. 김민정, 도현심(2001). 부모의 양육행동, 부부갈등 및 아동의 형제자매관계와 아동의 공격성간의 관계. 아동학회지, 22(1), 149-166 

  4. 김성태(1984). 발달심리학, 서울: 법문사 

  5. 김정택, 심혜숙(1991). 나의 모습 나의 얼굴. 서울: 한국 심리검사연구소 

  6. 김정희(2001). 가정환경 요인 및 어머니의 통제유형이 유아의 공격성에 미치는 영향. 전남대학교 교육대학원 석사학위논문 

  7. 박세은(1994). 아동의 정서적 부적응행동과 부모의 훈육과의 관계 연구. 서울여자대학교 대학원 석사학위논문 

  8. 박일현(1995). 어머니 성격특성과 유아기질 및 적응간의 상관. 경상대학교 대학원 석사학위논문 

  9. 박혜경, 박성연(2002). 아버지의 양육행동 및 남아의 정서조절 능력과 공격성간의 관계. 대한가정학회지, 40(8), 87-98 

  10. 박희분(2002). 유아의 공격성 유형과 부모, 교사, 또래관계. 충북대학교 교육대학원 석사학위논문 

  11. 양연숙, 조복희(2001). 타인양육 영아의 정서조절 : 격리 및 타인양육 특성과 어머니 및 영아 특성의 영향. 대한가정학회지, 39(3), 67-81 

  12. 이경희(1998). 관계지향 공격성 및 외현과 공격성과 심리 사회적 적응과의 관계: 초등학생과 중학생을 대상으로. 연세대학교 대학원 석사학위논문 

  13. 이동희(2003). 유아의 기질, 부모간 갈등 및 어머니의 훈육방식이 유아의 공격성에 미치는 영향. 충북대학교 교육대학원석사학위논문 

  14. 이원영(1983) 어머니의 자녀 교육관 및 양육태도와 유아발달과의 관련성 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문 

  15. 이정란(2003). 유아의 자기조절 구성 요인 및 관련 변인에 대한 구조 분석. 덕성여자대학교 대학원 박사학위논문 

  16. Eysenck, 이현수(1985). Eysenck의 성격차원에 관한 연구: 호택과 영국. 한국심리학회지, 5(1), 51-66 

  17. 이지선, 유안전(1999). 분노 및 슬픔 상황에서 아동의 정서조절 동기와 정서조절 전략. 아동학회지, 2(3), 123-137 

  18. 이지현(1998). 유아의 기질 및 성에 따른 놀이행동. 성신여자 대학교 대학원 석사학위논문 

  19. 이현순(1982). 부모의 양육태도가 아동의 공격성에 미치는 영향. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문 

  20. 전현진, 박성현(1999). 부모의 아동기 경험, 인성 및 결혼만족도가 양육행동에 미치는 영향, 아동학회지, 20(3), 153-169 

  21. 진순옥(2002). 유아의 기질, 어머니의 성격특성과 훈육방식. 충북대학교 교육대학원 석사학위논문 

  22. 최연희(2001). 학령전 아동의 기질, 부모의 훈육방식 및 문제 행동간의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문 

  23. 최영희(1993). 기질과 환경간의 '조화로운 합치' 모텔 검증연구(I): 조화로운 합치 정도와 양육태도. 한국심리학회지: 발달, 6, 217-226 

  24. 최영희(1995). 유아의 기질과 어머니 심리적 안정성의 양육태도 설명력에 관한 연구. 대한가정학회지, 33(5), 187-196 

  25. 하은혜, 오경자, 이혜련, 홍강의(1995). 한국판 CBCL의 문제 행동 증후군 척도 재구성을 위한 연구. '95임상심리학회 하계학술대회, 93-105 

  26. Achenbach, T. M., & Edelbrock, C. S.(1984). The classification of child psychopathology: A review and analysis of empirical efforts. Psychological Bulletin, 85, 1275-1301 

  27. Angold, A., & Costello, E. S.(1995). Developmental Epidemiology. Epidemiologic Reviews, 17, 74-82 

  28. Becker, W. C.(1964). Consequences of different kinds of parental discipline. In M. L. Hoffman & L. W. Hoffman(Eds). Review of child development research(Vol. 1, pp. 169-208). New York: Russell Sage Foundation 

  29. Belsky, J.(1984). The determinants of parenting: A process model. Child Development, 55, 83-96 

  30. Berkowitz, L. (1993). Aggression: Its causes, consequences, and control. NY: Academic Press 

  31. Bjorkqvist, K., Lagerspetz, K., & Kaukiainen, A.(1992). Do girls manipulate and boys fight? Developmental trends regarding direct and indirect aggression. Aggressive Behavior, 18, 117-127 

  32. Buss, A. H., & Durke, A.(1977). An inventory for assessing different kinds of hostility. Journal of Consulting Psychology, 21, 343-349 

  33. Buss, A. H., & Plomin, R.(1975). A temperament theory of personality development. NY: Wiley 

  34. Calzada, E. J., & Eyberg, S. M.(2002). Self-reported parenting practices in dominican and puerto rican mothers of young children. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 31(3), 354-363 

  35. Campos, J. J., Campos, R, G., & Barrett, K. C.(1989). Emergent themes in the study of emotional development and emotion regulation. Developmental Psychology, 25(3), 394-402 

  36. Casey, R. J.(1996). Emotional competence in children with externalizing and internalizing disorders. in M. Lewis & M. W. Sullivan(Eds.), Emotional development in atypical children(pp.161-183). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum 

  37. Coie, J. D., & Dodge, K. A.(1998). Aggression and antisocial behavior. in W. Damon(Series Ed.) & N. Eisenberg(Eds.), Handbook of child psychology: Vol. 3. Social, emotional, and personality development(5th ed., pp.779-862). New York: Wiley 

  38. Crick, N. R, Casas, J. F., & Mosher, M.(1997). Relational and overt aggression in preschool. Developmental Psychology, 33, 579-588 

  39. Crick, N. R, & Dodge, K. A.(1989). Children's perceptions of peer entry and conflict situations: Social strategies, goals, and outcome expectations. in S. B. Nadel, J. Attili, & R. Weissberg(Eds): Social competence in developmental perspective.(pp. 396-399). Norwell, MA: Kluwer Academic 

  40. Crick, N. R., & Grotpeter, J. K.(1995). Relational aggression, gender, and social-psychological adjustment. Child Development, 66, 710-722 

  41. David, C. F., & Kistner, J. A.(2000). Do positive self­perceptions have a 'dark side'? Examination of the link between perceptual bias and aggression. Journal of Child Psychology, 28, 327-337 

  42. Davies, P. T., & Cummings, E. M.(1994). Marital conflict and child adjustment: An emotional security hypothesis. Psychological Bulletin, 116, 387-411 

  43. Denham S. A., Zahn-Waxler, C., Iannotti, R., & Cummings, E. M.(1991). Working and playing together: Prediction of preschool social­emotional competence from mother-child interaction. Child Development, 62, 242-249 

  44. Dodge, K., & Coie, J.(1987). Social information processing factors in reactive. Child Development, 58, 219-224 

  45. Eisenberg, N., Fabes, N. A., Carlo, G., Troyer, D., Speer, A. L., Karbon, M., & Switzer, G.(1992). The relations of maternal practice and characteristics to children's vicarious emotional responsiveness. Child Development, 63, 583-602 

  46. Ellis, S., Rogeff, B., & Cromer, C. C.(1982). Age separation in children's social interaction. Developmental psychology, 17, 399-407 

  47. Eysenck, H. J.(1967). The biological basis of personality. Springfield, II.: Charles C Thomas 

  48. Eysenck, H. J.(1982). Why do conditional responses show incrementation, while unconditional responses show habituation? Behavioral Psychotherapy, 10, 217-220 

  49. Eysenck, H., & Eysenck, S.(1975). The Manual of the Eysenck Personality Questionnaire. London; Hodder & Stoughton 

  50. Fabes, R. A., & Eisenberg. N.(1992). Young children's coping with interpersonal anger. Child Development, 63, 116-128 

  51. Fabes, R. A., Eisenberg, N., Hanish, L. D., & Spinrad, T. L.(2001). Preschoolers' spontaneous emotion vocabulary: Relations to likability. Early Education and Development, 12, 11-18 

  52. Feshbach, S.(1970). Aggression. in P. Mussen(Ed.), Carmichael's manual of child psychology. New York: John Wiley 

  53. Field, N. A. (1994). Dynamic process underlying emotion regulation. in N. Fox(Eds.), The development of emotion regulation: Biological and behavioral consideration(pp. 152-166). Monographs of the society for research in child Development, 59, 2-3 

  54. Frodi, A., Macaulay, J., & Thome, P. R.(1977). Are Women always Aggressive than Men? A Review of the Experimental Literature. Psychological Bulletin, 84(4), 634-660 

  55. Galambos, N. L., Barker, E. T., & Almeida, D. M.(2003). Parents do matter: Trajectories of change in externalizing and internalizing problems in early adolescence. Child Development, 74(2), 578-594 

  56. Galen, B. R., & Underwood, M. K.(1997). A developmental investigation of social aggression among children. Developmental Psychology, 33, 589-600 

  57. Garner, P. W., & Estep, K. M.(2001). Emotional competence, emotion socialization, and young children's peer-related social competence. Early Education and Development, 12, 29-48 

  58. Goleman, D.(1995). Emotional intelligence. New York: Bantam Books 

  59. Goodman. S. H., Brogan, D., Lynch, M. E., & Fielding. B.(1993). Social and emotional competence in children of depressed mother. Child Development, 64, 516-531 

  60. Gottman, J. M., & katz, L. F. (1989). Effects of marital and health. Developmental Psychology, 25(3), 373-­381 

  61. Gottman, J. M., & Mettetal, G.(1986). Speculations about social and affective development: Friendship and acquaintanceship through adolescence. in J. M. Gottman & J. C. Parker (Eds.), Conversations with friends: Speculations on affective development. NY: Cambridge University Press 

  62. Gouze, K. R.(1987). Attention and social problem solving as correlates of aggression in preschool males. Journal of Abnormal Child Psychology, 14, 217-234 

  63. Graham, S., Hudley, C., & Williams, E.(1992). Attributional and emotional determinants of aggression among African-American and Latino young adolescents. Developmental Psychology, 28, 731-740 

  64. Hall, J. A, Herzberger, S. D., & Skowronski, K. J.(1998). Outcome expectancies and outcome values as predictors of children's aggression. Aggressive Behavior, 24, 439-454 

  65. Hardy, D. F., Power, T. G., & Jaedicke, S. (1993). Examining the relation of parenting to children's coping with everyday stress. Child Development, 64, 1829-1841 

  66. Hardy, D. F., Power, T. G., & Jaedicke, S. (1993). Examining the relation of parenting to children's coping with everyday stress. Child Development, 64, 1829-1841 

  67. Hart, C. H., Nelson, D, A., Robinson, C. C., Olson, S, F., & Mcneilly-Choque, M. K.(1998). Overt and relational aggression in Russian nursery-school­age children: Parenting style and marital linkages. Developmental Psychology, 34, 687-697 

  68. Hartup, W. W.(1974). Aggression in childhood: Developmental perspectives. American Psychologist, 29, 336-341 

  69. Hough, L. M., & Schneider, R J.(1996). Personality constructs and the effect of response distortion on those validities. Journal of Applied Psychology, 75, 581-595 

  70. Izard, C. E. (1977). Human emotions. New York: Plenum Press 

  71. Kagan, J., Mussen, D., & Conger, J.(1979). Child development & personality. New York: Harper Row 

  72. Kagan, J., Reznick, S., & Snidman, N.(1988). Biological bases of childhood shyness. Science, 240, 167-171 

  73. Lazelere, E. M., Ambersun, A. J., & Martin, G. T.(1989). The Toddler Behavior Checklist(TBC): A parent completed assessment of social-emotional characteristics of young preschoolers. Family Relations, 38, 418-425 

  74. Lesser, G S.(1959). The relationship between various forms of Aggression and Popularity among lower-class children. Journal of Educational Psychology, 50, 20-25 

  75. Loeber, R., & Stouthamer-Loeber, M.(1998). Development of juvenile aggression and violence. Some common misconceptions and controversies. American Psychologist, 53, 242-259 

  76. Mcfadyen-Ketchum, S. A., Bates, J. E., Dodge, K. A., & Petit, G. S.(1996). Patterns of change in early childhood aggressive-disruptive behavior. Gender differences in predictions from early coercive and affectionate mother-child interactions. Child Development, 67, 2417-2433 

  77. Offord, D. R, Boyle, M. H., Szatmari, P., Rae Grant, J. I., Links, P. S., Cadman, D. T., Byles, J. A., Crawford, J. W., Blum, H. M., Byrne, C., Thomas, H., & Woodword, C. A.(1987). Ontario Child Health Study: II . Six-month prevalence of disorder and rates of service utilization. Archives of General Psychiatry, 44, 832-836 

  78. Parker, J. G., & Asher, S. R.(1987). Peer relations and later personal adjustment: Are low-accepted children at risk? Psychological Bulletin, 102, 357­389 

  79. Perry, D. G., & Bussey, K.(1984). Social Development. New Jersey: Prentice-Hall 

  80. Pope, A. W., & Bierman, L. K.(1999). Predicting adolescent peer problems and antisocial activities: the roles of aggression and deregulation. Developmental Psychology, 35, 335-346 

  81. Porges, S. W., Doussard-Roosvelt, J., & Maiti, A. J.(1994). Vagal tone and the physiological regulation of emotion. in N. Fox(Eds.), The development of emotion regulation: Biological and behavioral considerations(pp.167-186). Monographs of the Society for Research in Child Development, 59(2-3) 

  82. Rigel, K. F. (1973). Dialectic operations: The final period of cognitive development Human Development, 16, 346-370 

  83. Rothbart, M. K., &, Bates, J. E.(1998). Temperament. In W. Damon & N. Eisenberg(Eds.), Handbook of child psychology(vol. 3): Social, emotional, and personality development(pp.105-176), 5th ed. New York: Wiley 

  84. Rubin, K. H. (1998). Social and emotional development from a cultural perspective. Developmental Psychology, 34(4), 611-615 

  85. Rubin, K., Stewart, S., & Chen, X.(1995). Parents of aggressive and withdrawn children. in M. Bornstein(Eds.), Handbook of parenting. I. NJ: LEA, 255-284 

  86. Saarni, C.(1999). The development of emotional competence. New York: Guilford Press 

  87. Shield, A., & Cicchetti, D.(1998). Reactive aggression among maltreated children: The contributions of attention and emotion dysregulation. Journal of Clinical Child Psychology, 27, 381-395 

  88. Slaby, R. G., & Guerra, N. G.(1988). Cognitive mediators of aggression in adolescent offenders: Assessment. Developmental Psychology, 24, 580-588 

  89. Tallandini, M. A.(2004). Aggressive behavior in children's doll's house play. Aggressive Behavior, 30, 504-519 

  90. Thompson, R. A.(1994). Emotional regulation: A theme in search of definition. in N. A. Fox(Eds.), The development of emotion regulation: Biological and considerations. Monographs of the society for research in child development, 59, 2-3, Serial NO, 240) 

  91. Tomada, G., & Schneider, B. H.(1997). Relational aggression, gender, and peer acceptance: Invariance across culture, stability, and concordance among informants. Developmental Psychology, 51, 943-963 

  92. Tremblay, R. E., Masse, L. C., Vitaro, F., & Dobkin, P. L.(1995). The impact of friend's deviant behavior on early onset of delinquency: Longitudinal data from 6-to-13-years-of-age. Developmental Psychopathology, 7, 649-667 

  93. Weinberg, M. K., Tronick, E., Cohn, J. E., & Olson, K. L.(1999). Gender differences in emotional expressivity and Self-regulation during early infancy. Developmental Psychology, 35(1), 175-188 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로