$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

미국과 영국 정보전문직 교육 현황의 비교 연구
A Comparative Study on the Present Education for Information Professionals in the U.S.A. and the U.K. 원문보기

한국도서관 정보학회지 = Journal of Korean Library and Information Science Society, v.38 no.4, 2007년, pp.277 - 298  

엄영애 (대구가톨릭대학교 사회과학대학 도서관학과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

대학의 교육과 전문직 단체의 시험이라는 상이한 제도로 출발한 미국과 영국의 석사과정 정보전문직 교육의 현황을 비교하는 것이다. 비교의 대상은 교육과 관련된 전문직 단체의 역할, 교육 기관과 학위의 명칭, 교과과정, 그리고 최근의 경향이다. 연구는 문헌조사 방법과 전문직 단체와 교육기관 홈페이지의 내용 분석으로 수행되었다. 연구의 결과로 나타난 상이함과 유사함에 대한 설명과 이것을 근거로 우리의 사서직 교육에 대한 제안을 하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this research is to compare the present education for information professionals in the United Kingdom and the United States of America. It is intended to find out how the differences in the professional organization's role on the education and the educational institution's status of t...

주제어

참고문헌 (16)

  1. Bramley, Gerald. Apprentice to Graduate: A History of Library Education in the United Kingdom. London : Clive Bingley, 1981 

  2. Broady-Preston. 'CILIP: A Twenty-first Century Association for the Information Profession?' Library Management, Vol. 27, No.1/2(2006), pp.48-65 

  3. Cronin, Blaise. 'Holding the Center While Prospecting at the Periphery: Domain Identity and Coherence in North American Information Studies Education.' Education for Information, Vol.20, No.1(2002), pp.3-10 

  4. Durrance, Joan C. 'Competition or Convergence? Library and Information Science Education at a Critical Crossroad.' Advances in Librarianship, Vol. 28(2004), pp.171-198 

  5. Judith Elkin and Tom Wilson, ed. The Education of Library and Information Professionals in the United Kingdom. London : Mansel Publishing, 1997 

  6. Enser, Peter. 'The role of Professional Body Accreditation in Library and Information Science Education in the UK.' Libri, Vol.52(2002). pp.214-219 

  7. Hornby, Susan and Andretta, Susie. 'The Janus-Face Information Professionals.' ' Education for Information, Vol.19, No.1(2003). pp.35-45 

  8. Johnson, Ian. 'Library and Information Education and Research in Great Britain: Some Observations on the Current Situation and Speculation on Future Trends.' Bibliothek, Vol.24, No.1(2000), pp.27-35 

  9. Markey, Karen. 'Current Educational Trends in the Information and Library Science Curriculum.' Journal of Education for Library and Information Science, Vol.45, No.4 (2004), pp.317-339 

  10. Muddiman, Dave. 'Towards a Postmodern Contect for Information and Library Education.' Education for Information, Vol.17, No.1(1999). pp.1-19 

  11. Pettigrew, Karen and Durrance, Joan C. 'KALIPER: Introduction and Overview of Results.' Journal of Education for Library and Information Science. Vol.42, No.3(2001). pp.170-180 

  12. Stoker, David. 'Persistence and Change: Issues for LIS Educators in the First Decade of the Twenty First Century.' Education for Information, Vol.18, No.2/3(2000). pp.115-122 

  13. Stueart, Robert D. 'Preparing Information Professionals for the Next Century.' Education for Information, Vol.16, No.3(1998). pp.243-351 

  14. Sutton, Stuart A. 'Trends, Trends Projections, and Crystal Ball Gazing.' Journal of Education for Library and Information Science, Vol.42, No.3(2001). pp.241-247 

  15. Um, A. Y. and Feather, John. 'Education for Information Professionals in the UK.' The International Information and Library Review, Vol.39, No.3-4(Sept./Dec. 2007), pp.260-268 

  16. Van House, Nance and Sutton, Stuart A. 'The Panda Syndrome.' Journal of Education for Library and Information Science, Vol. 41, No.1(2000). pp.52-68 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로