최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기의학교육논단 = Korean medical education review, v.19 no.1, 2017년, pp.10 - 17
김소연 (연세대학교 의과대학 의학교육학과)
Since the World Health Organization identified interprofessional education (IPE) as an important component in primary health care in the 1980s, medical and health sciences educators have continued to debate factors for implementing effective IPE in the classroom. Although IPE research is widespread ...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
유럽지역 전문직간 교육 네트워크를 결성한 목적은? | 캐나다의 경우 1960년 중반부터 University of British Columbia에서 이미 전문 직종전 문가 간 교육에 대한 장점을 탐구하면서 캐나다 처음으로 보건훈련 대학(College of Health Discipline at UBC)이 설치되고 보건의료분야 전공 학생들에게 전문직 간 보건교육이 처음으로 시도되었다[6]. 유럽의 경우 보건의료 관련 종사자들과 여러 기관들 간의 네트워크를 형성하고 효과적인 전문직 간 교육과정, 교육방법, 관련 자료 등을 공유하고 개발하기 위한 목적으로 2005년에 핀란드, 그리스, 스웨덴, 영국 등 6개 나라가 유럽지역 전문직간 교육 네트워크 (European Interprofessional Education Network, EIPEN)를 결성 하였다[7]. EIPEN은 몇 차례 워크숍을 통해 보건의료 전문직의 성격과 협업에 대하여 이해하고, 몇 차례의 설문조사를 통하여 전문직 간 교육을 발전시키는 데 필요한 여러 가지 요구(needs) 등을 분석해 오고 있다. | |
전문직 간 교육이란 무엇인가? | 국제적으로는 이미 의료분야 직종의 전문가들이 함께 일하는 환경의 중요성을 인식하여 일차 보건 의료의 중요한 요소로서 보건의료 전문직종의 전문직 간 교육 (interprofessional education)이 활발하게 논의되어 왔다[1]. 전문직 간 교육은 ‘둘 혹은 그 이상의 전문가들이 서로 함께 서로에게서 서로에 대해 배워 협력을 증진시키고 진료의 질을 높이는 것’으로 정의된다[2-5]. 세계보건기구(World Health Organization, WHO) 에서는 다전문가교육(multiprofessioanl education)과 전문직간 교육은 비슷한 의미를 지닌다고 하면서 다전문가교육을 ‘다른 교육 배경을 가진 보건 관련 직업의 학습자들이 건강증진, 예방, 치료, 재활, 그리고 그 외 기타 보건 관련 서비스를 제공하는데 협력한다는 중요한 목표를 위해 서로 상호작용하며 특정 기간 함께 학습하는 과정’이라고 정의내린다[1]. | |
영국의 전문직간 교육 발전센터는 다전문가교육을 어떻게 정의하는가? | 그러나 영국의 ‘전문직간 교육 발전센터’(Center for the Advancement of Interprofessional Education) 는 이 두 개념을 구분하고 있다. 다전문가교육은 ‘둘 혹은 그 이상의 전문직업인이 나란히 앉아 학습하는 것’이라고 정의내리고 있다. 즉 전문직 간 교육보다는 더 넓은 범위의 목적을 달성하기 위해 함께 학습을 한다는 의미로 사용되고 있다[2]. |
World Health Organization. Learning together to work together for health: report of a WHO Study Group on Multiprofessional Education of Health Personnel: the team approach. World Health Organ Tech Rep Ser. 1988;769:1-72.
Barr H. Interprofessional education. In: Dent JA, Harden R, editors. A practical guide for medical teachers. 2nd ed. Edinburgh: Elsevier Churchill Livingstone; 2005. p. 203-16.
Centre for Advancement in Interprofessional Education. Interprofessional education: a definition [Internet]. Fareham: Centre for Advancement in Interprofessional Education; 2002 [cited 2007 Apr 5]. Available from: http://www.caipe.org.uk/.
World Health Organization. Framework for action on interprofessional education & collaborative practice. Geneva: World Health Organization; 2010.
Howkins E. Perspectives of inteprofessional learning and teaching. In: Howkins E, Bray J, Barr H, editors. Preparing for interprofessional teaching: theory and practice. Oxford: Radcliffe; 2008. p. 1-12.
College of Health Disciplines, University of British Columbia. New collaborations to improve health care in our communities: annual report [Internet]. Vancouver (BC): College of Health Disciplines, University of British Columbia; 2006 [cited 2017 Jan 15]. Available from: http://heatherkent.com/samples/CHD2006AnnualReport.pdf.
Liaskos J, Frigas A, Antypas K, Zikos D, Diomidous M, Mantas J. Promoting interprofessional education in health sector within the European Interprofessional Education Network. Int J Med Inform. 2009;78 Suppl 1:S43-7.
Kwon HS. Gumi University, 3rd rehabilitation interprofessional education [Internet]. Seoul: Gukjenews; 2016 [cited 2017 Jan 15]. Available from: http://news.mt.co.kr/mtview.php?no2016102903157428995.
Cheon JY. Gwangju Health University, interprofessional education [Internet]. Seoul: Daily UNN; 2017 [cited 2017 Jan 15]. Available from: https://news.unn.net/news/articleView.html?idxno168117.
Tunstall-Pedoe S, Rink E, Hilton S. Student attitudes to undergraduate interprofessional education. J Interprof Care. 2003;17(2):161-72
Cooper H, Spencer-Dawe E, McLean E. Beginning the process of teamwork: design, implementation and evaluation of an inter-professional education intervention for first year undergraduate students. J Interprof Care. 2005;19(5):492-508.
Rudland JR, Mires GJ. Characteristics of doctors and nurses as perceived by students entering medical school: implications for shared teaching. Med Educ. 2005;39(5):448-55.
Leaviss J. Exploring the perceived effect of an undergraduate multiprofessional educational intervention. Med Educ. 2000;34(6):483-6.
Herzberg J. Tribes or teams?: the challenge of multiprofessional education. Hosp Med. 1999;60(7):516-8.
Hoffman SJ, Harnish D. The merit of mandatory interprofessional education for pre-health professional students. Med Teach. 2007;29(8): e235-42.
Reeves S, Zwarenstein M, Goldman J, Barr H, Freeth D, Hammick M, et al. Interprofessional education: effects on professional practice and health care outcomes. Cochrane Database Syst Rev. 2008;(1): CD002213.
Horsburgh M, Lamdin R, Williamson E. Multiprofessional learning: the attitudes of medical, nursing and pharmacy students to shared learning. Med Educ. 2001;35(9):876-83.
Interprofessional Education Collaborative Expert Panel. Core competencies for interprefessional collaborative practice: report of an expert panel [Internet]. [place unknown]: Interprofessional Education Collaborative Expert Panel; 2011 [cited 2017 Jan 15]. Available from: https://ipecollaborative.org/uploads/IPEC-Core-Competencies.pdf.
Parsell G, Bligh J. The development of a questionnaire to assess the readiness of health care students for interprofessional learning (RIPLS). Med Educ. 1999;33(2):95-100.
Curran V, Heath O, Adey T, Callahan T, Craig D, Hearn T, et al. An approach to integrating interprofessional education in collaborative mental health care. Acad Psychiatry. 2012;36(2):91-5.
D'Amour D, Oandasan I. Interprofessionality as the field of interprofessional practice and interprofessional education: an emerging concept. J Interprof Care. 2005;19 Suppl 1:8-20.
Yoon BJ, Lee JH. A review study on interprofessional college education in health care sector. J Korean Soc Sch Health Educ. 2010;11(1):149-58.
Leaviss J. Exploring the perceived effect of an undergraduate multiprofessional education intervention. Med Educ. 2000;34(6):483-6.
Horder J. The centre for the advancement of interprofessional education. Educ Health. 1996;9(3):397-400.
Pirrie A, Wilson V, Harden RM, Elsegood J. AMEE guide no. 12: multiprofessional education: part 2-promoting cohesive practice in health care. Med Teach. 1998;20(5):409-16.
Harden RM. AMEE guide no. 12: multiprofessional education: part 1-effective multiprofessional education. Med Teach. 1998;20(5):402-8.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
오픈액세스 학술지에 출판된 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.