$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[국내논문] 유기축산물 소비동향과 해결과제
A Review of Emerging Trends and Critical Aspects in Organic Livestock Product Consumption 원문보기

한국동물자원과학회지 = Journal of animal science and technology, v.49 no.2, 2007년, pp.245 - 256  

김동훈 (농촌진흥청 축산연구소) ,  성필남 (농촌진흥청 축산연구소) ,  조수현 (농촌진흥청 축산연구소) ,  권두중 (농촌진흥청 축산연구소)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

세계 유기농가 수는 약 25만호에 달하며 세계시장의 유기제품판매액은 27,800백만불(2006)에 이른다. 유기축산물 주요소비국은 EU 및 미국이며 주요품목은 우유, 양고기, 쇠고기이다. EU와 미국의 유기식품 시장점유율은 2% 미만이며 이중 유기축산물의 비중은 17%(미국)이다. 유기축산물의 주된 유통통로는 수퍼마?R(유럽), 건강식품전문매장(미국)이며 Tesco, Walmart 등과 같은 대형체인점의 판매비중도 증가하는 추세이다. 국가간 유기축산물교역량은 극히 적으며 주로 개발국 특히 유럽국가 간에 활성화하고 있다. 앞으로의 유기식품시장은 남미, 중동, 오세아니아를 중심으로 급성장할 것이다. 그러나 성장속도는 높은 가격, 유통인프라 미비, 유사유기축산물의 시장진입, 국가간의 인증 기준차이 등에 의해 제한될 것이다. 유기축산 선발국들은 유기농업을 농촌사회의 발전, 농업 생산방식의 다양화, 환경개선 등을 위한 정책적 수단으로 활용하고 있다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

There are approximately 250,000 organic livestock farming in the world. The total retail value of organic food sales in the world is $ 27 billion. The organic livestock products such as milk, lamb and beef are marketed mostly in Europe and the USA. The market share of organic food is about 2% in tot...

Keyword

참고문헌 (32)

  1. Argyris, V. 2001. Delegate speech. In:Proceedings: Organic Food and Farming. Towards Partnership and Action in Europe, Copenhagen, May 2001. Danish Ministry of Food, Agriculture, and Fisheries, Copenhagen, Denmark, p. 39 

  2. Brennan, C., Gallagher, K. and McEachern, M. 2003. A review of the consumer interest in organic meat. Interna. J of Consumer Stud. 27: 381-394 

  3. Codex Alimentarius Commission(CAC). 2001. Guidlines for The Production, Processing, Labelling and Marketing of Organically Produced Foods, CAC/GL32-1999, Rev-2001 

  4. Cooke, M. 2002. Importing organic meat and dairy products and retail markets in the UK. Proceedings of a Symposium on Organic Markets for Meat and Dairy Products: Trade Countries for Developing Countries. Intergovernmental Group on Meat and Dairy Products. 19th Session, 27-29 August 2002. FAO, Rome, Italy, p. 16 

  5. Council Regulation(EC) NO 1804/.1999. 1999. Supplementing Regulation (EEC) No 1804/1991 on Organic Production of Agricultural Products and Indications Referring Thereto on Agricultural Products and Foodstuffs to Include Livestock Production. Off. J. Eur. Communities, L222, p. 1-28 

  6. Desai, R. 2001. Unfolding the organic maze : Lack of international regulations could stifle the organics market. In: http://just food-food.com/ features-detail.aspart373 

  7. Dimitri, C. and Richman, N. J. 2000. Organic Food Markets in Transition. Policy Studies Report No. 14. Henry A. Wallace Center for Agricultural and Environmental Policy, Greenbelt, Maryland, USA 

  8. Eder, M., Kirner, L. and Zollitsch, W. 2000. Animal husbandry in alpine organic farming- regional diversity and critical obstacles in Austria. In: http://www.veeru.reading.ac.uk/organic/proc/eder. htm 

  9. Elm Farm Research Centre. 1999. Evidence from Elm Farm Research Centre to the House of Lords Select Committee on the European Communities Sub-Committee Department of Agriculture, Fisheries and Foods, p. 4. EFRC, Berkshire, UK 

  10. Food and Agriculture Organization. 2002. Market development for organic meat and dairy products: Implications for developing countries. Committee of commodity problems. International Group on Meat and Dairy Products. 19th Session, 27-29 August 2002. Rome, Italy 

  11. Grannis, J. and Thilmany, D. 2001. Marketing opportunities for natural pork products: Defining the consumers who would purchase natural pork. J. Amer. Soc. p. 93-98 

  12. Hamm, U., Gronefeld, F. and Halpin, D. 2002. Analysis of the European Market for Organic Food. Organic Marketing Initiatives and Rural Development. Vol. 1 

  13. Harris, P. J. C., Browne, A. W., Barrett, H. R. and Gandiya, F. 2003. The Organic Livestock Trade from Developing Countries: Poverty, Policy and Market Issues. DFID Final Technical Report. School of Science and The Environment Coventry University, Priory Street Coventry CV1 5F13, UK 

  14. Helga, W. and Minou, Y. 2006. The world of organic agriculture-statistics and emerging trends 2006. IFOAM, Bonn, Germany 

  15. Hermansen, J. 2003. Organic livestock production systems and appropriate development in relation to public expectations. Livest. Prod. Sci. 80:3-15 

  16. International Trade Center. 1999. Overview World Markets for Organic Food and Beverages. International Trade Center, UNCTAD/WTO, Geneva, Switzerland 

  17. International Federation of Organic Agricultural Movement. 1996. Basic Standards for Organic Agriculture and Food Processing. 10th Edition. Sol, Bad Durchein, Germany 

  18. Jolly, D. A. 1991. Differences between buyers and nonbuyers of organic produce and willingness to pay organic price premiums. J. Agribusiness. 9: 97-111 

  19. Lohr, L. and Semali, M. 2000. Reconciling Attitudes and Behavior in Organic Food Retailing. Faculty Series 00-08. Dept of Agricultural and Applied Economics. University of Georgia, Athens, USA 

  20. Ministry of Food, Agriculture and Fisheries. 2001. In: Proceedings: Organic Food and Farming Towards Partnership and Action in Europe, Copenhagen, May 2001. Danish Ministry of Food, Agriculture, and Fisheries, p. 25 

  21. Michelsen, J. 2001. Recent development and political acceptance of organic farming in Europe. Sociol. Ruralis. 41:3-20 

  22. Organic Trade Association. 2006. Manufacturer survey. In: hattp://www.ota.com/bookstore.html 

  23. Park, T. A. and Lohr, L. 1995. Supply and demand factors for organic produce. Faculty series 95-02, Dept. of Agricultural and Applied Economics. University of Gorgia, Athens, USA 

  24. Richman, N. J. 2000. The Natural Foods Market: A Natural Survey of Strategies for Growth. Policy Studies Report Number 12. The Henry A. Wallace Institute for Alternative Agriculture, Greenbelt, Maryland, USA 

  25. Richman, N. J. 2000. The Growing Natural Foods Market: Opportunities and Obstacles for Mass Market Supermarkets. Working Paper WP 00-02. The Retail Food Industry Center, Dept of Applied Economics, University of Minnesota, St. Paul, USA 

  26. Santucci, F. M. 2002. Market Issues in Organic Meat and Dairy Markets. The Symposium on Organic Markets for Meat and Dairy Products. FAO, Rome, Italy 

  27. Trujillo, R. G. 2000. Organic livestock production in Spaim. In: Proceedings of the Second NAHWOA Workshop, http://www.veeru.reading.ac. uk/organic/proc/garcia.htm 

  28. Van Ravenswaay, E. O. 1996. Emerging Demands on Our Food and Agricultural System: Developments in Environmental Labeling. Staff Paper Series No. 96-88. Dept of Agricultural Economics, Michigan State University, East Lansing, USA 

  29. Van Ravenswaay, E. O. and Blend, J. R. 1997. Use of Ecolabeling to Encourage Adoption of Environmental Technology in Agriculture. Staff Paper No. 97-19. Dept of Agricultural Economics, Michigan State University, East Lansing, USA 

  30. Wheatley, W. P. 2003. The natural and organic pork market: A sustainable niche for small-scale producers? A review and analysis of the evidence. Amer. J. of Altanative Agric. 18:18-26 

  31. Wleck, S., Eder, M. and Zollitsch, W. 2003. Organic livestock production and marketing of organic animal products in Austria. http://www. wiso.boku.ac.at/fileadmin 

  32. Yussefi, M. and Willer, H. 2003. The World of Organic Agriculture 2003-Statistics and Future prospects. IFOAM, Tholey-Theley, Germany 

저자의 다른 논문 :

LOADING...

활용도 분석정보

상세보기
다운로드
내보내기

활용도 Top5 논문

해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다.
더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

이 논문과 함께 이용한 콘텐츠

유발과제정보 저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로