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엔진 연비 향상을 위한 오일펌프 사이즈/형상 최적화
Size and Shape Optimization of the Oil Pump for Fuel Consuming Reduction 원문보기

한국자동차공학회논문집 = Transactions of the Korean Society of Automotive Engineers, v.16 no.1, 2008년, pp.22 - 28  

조석현 (현대자동차 선행연구팀) ,  남경우 (현대자동차 선행연구팀)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Generally block imbedded type oil pump is adopted to make a small engine. In this paper 1D/3D numerical simulations were conducted to reduce energy consumption of the block imbedded type oil pump. At each stage of engine development we have estimated the oil flow rate and pressure to optimize oil pu...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • 본 연구에서는 수치 해석방법을 도입하여 엔진 각 개발 단계별 윤활 시스템의 오일 소모량을 예측하고 최적화를수행하여 연비를 향상시키는 작업을 소개하고자 한다. 엔진 초기 개발 시 dual CVVT 로계획된 엔진은 오일 소모량이 많았으나 유로의 저항으로 펌프의 공급효율은 매우 떨어지는 상태였다.
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참고문헌 (7)

  1. M. A. Mian, "Design and Analysis of Engine Lubrication Systems," SAE 970637, 1997 

  2. S. H. Jo, K. W. Nam and O. S. Kwon, "Fuel Consuming Reduction by Power Steering System Optimization," Transactions of KSAE, Vol.14, No.3, pp.119-124, 2006 

  3. K. W. Nam, S. H. Jo and J. I. Park, "Numerical Simulation in the Engine Lubricating Gerotor Oil Pump," Transactions of KSME, B, Vol.30, No.10, p.1019, 2005 

  4. Y. Jiang and C.-Y. Perng, "An Efficient 3D Transient Computational Model for Vane Oil Pump and Gerotor Oil Pump Simulations," SAE 970841, 1997 

  5. M. M. Athavale and A. K. Singhal, "Numerical Analysis of Cavitating Flows in Rocket Turbopump Elements," AIAA-2001-3400, 2001 

  6. S. Manco and N. Nervegna, "Effects of Timing ad Odd/Even Number of Teeth on Noise Generation of Gerotor Lubricating Pumps for IC Engines," SAE 2000-01-2630, 2000 

  7. C. Svedberg, G. E. Totten, Y. H. Sun and R. J. Bishop, Jr., "Hydraulic System Cavitation: Part II - A Review of Hardware Design-Related Effects," SAE 1999-01-2857, 1999 

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