최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국가정관리학회지 = Journal of Korean Home Management Association, v.27 no.5 = no.101, 2009년, pp.91 - 99
민하영 (대구가톨릭대학교 아동학과) , 권기남 (서울사이버대학교 복지시설경영학과)
This study investigates the relationships among emotional support from social network, ego-resiliency, and role conflict of teachers in kindergartens and day care centers. The subjects were 192 teachers who worked in kindergartens or child care centers in Daegu and Gyeongbuk Province. Questionnaires...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
구은미(2007). 보육교사의 건강지각, 건강증진 생활양식과 직무 스트레스에 관한 연구. 열린유아교육연구, 12(4), 97-113
김교헌.권선중.심미영(2005). 초등학생의 시험스트레스와 신체화 증상: 자아탄력성의 중재효과. 한국심리학회지: 건강, 10(1), 113-126
김동춘.송미선(2005). 유치원 교사의 갈등관리 유형과 직무 스트레와의 관계. 미래유아교육학회지, 12(4), 261-280
김희태(2004). 유아교사의 갈등에 대한 질적 연구. 유아교육논집, 8(2), 5-34
문성태.김민배(2005). 농업계 고등학생들의 사회적지지, 자기 효능감 및 적응간의 구조방정식 분석. 농업교육과 인적 자원개발, 37(2), 37-56
박지원(1989). 사회적 지지척도 개발을 위한 일 연구. 연세대학교 대학원 박사학위논문
송연숙.유수경(2008). 유아교사용 역할갈등 척도의 개발과 타당화. 유아교육연구, 28(4), 189-213
성영혜(1993). 부모의 사회적 지지체계가 아동의 행동에 미치는 영향에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문
송정애.장정순(2008). 보육교사의 역할갈등이 역할수행에 미치는 영향에 관한 연구. 한국가족복지학, 13(4), 229-249
신현규.장재호(2003). 대학 4학년생의 성격특성과 성별에 따른 취업 스트레스 및 정신건강. 한국심리학회지 임상, 22(4), 815-827
안도희.김지아(2007). 대학생의 적응유연성에 따른 집단별 특성: 대처전략, 사회적지지, 유능감 및 학업성적을 중심으로. 교육심리연구, 21(1), 47-67
양병화(2002). 다변량 자료분석의 이해와 활용. 서울: 학지사
이무영.박상희.문수경(2008). 보육교사의 심리적 복지감에 영향을 미치는 관련변인에 관한 연구. 유아교육학논집, 12(2), 277-294
이순자(2000). 초등학교 병설유치원 교사의 교직생활에 관한 문화기술적 사례연구. 유아교육연구, 20(4), 77-106
임승렬.권혜진(2005). 이직한 유치원 초임교사의 이직 동기에 관한 연구. 열린유아교육연구, 10(4), 361-391
조성연(2006). 영국보육교사의 직무만족도와 직무 스트레스. 한국생활과학학회지, 15(5), 719-727
허정선.현명호(2005). 가족의 애착, 귀인양식 및 자아탄력성과 표출정서(Expressed Emotion)의 관계. 한국심리학회지 임상, 24(2), 37-51
Aldwin, C. M.(1994). Stress, coping, and development: An integrative perspective. N.Y.: Guilford
Armstrong, M. I., Birnie-Lefcovitch, S., & Ungar, M.(2005).Pathways between social support, family well being, quality of parenting, and child resilience: What we know. Journal of Child and Family Studies, 14(2), 269-281
Baron, R. M. & Kenny, D. A.(1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. J. of Personality and Social Psychology, 51, 1173-1182
Block, J. & Block, J.(1980). The role of ego-control and ego-resiliency in the organization of behavior. In W.A. Collins (Ed.), Minnesota symposium on child development, Vol. 13. (pp. 89-101). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
Block, J., & Kremen, A. M.(1996). IQ and ego-resiliency:Conceptual and empirical connections and separateness. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 349-361
Clifton, R. A., Perry, R. P., Stubbs, C. A., & Roberts, L. W.(2004). Faculty environments, psychosocial dispositions, and the academic achievement of college students. Research in Higher Education, 45, 801-828
Cobb, S.(1976). Social support as a moderator of life stress. Psychosomatic Medicine, 38, 300-314
Cohen, S., & Hoberman, H. M.(1983). Positive events and social supports as buffers of life change stress. Journal of Applied Social Psychology, 13, 99-125
Cullen, F. T., Link. B. C., Cullen, J. B., & Wolfe, N. T. (1990). How satisfying is prison work? A comparative occupational approach. Journal of Offender Counselling, Services and Rehabilitation, 14, 89-108
Fredrickson, B. L.(2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist: Special Issue, 56, 218-226
Folkman, S. & Moskowitz, J. T.(2000). Positive affect and the other side of coping. American Psychologist, 55, 647-654
Gutek, B. A., Searle, S., & Klepa, L.(1991). Rational versus gender role explanations for working-family conflict. Journal of Applied Psychology, 76, 560-568
House, J. S.(1981). Work stress and social support. Reading MA: Addison-Wesley
Ivancevich, J. M., & Matteson, M. T.(1980). Stress and work:A managerial perspective. Glenview, IL: Scott, Foresman and Company
Kahn, R. L., Wolfe, D. M., Quinn, R. P., Snoek, J. D., & Rosenthal, R. A.(1964). Organizational stress: Studies in role conflict and ambiguity. N.Y.: Wiley
Klohnen, E. C.(1996). Conceptual analysis and measurement of the construct of ego-resiliency. Journal of Personality and Social Psychology, 70(5), 1067-1079
Luthar, S. S. & Zigler, E.(1991). Vulnerability and competence:A review of research on resilience in childhood. American Journal of Orthopsychiatry, 61, 6-22
Markstrom, C. A., Marshall, S. K., & Tryon, S. J.(2000). Resiliency, social support and coping in urban low income: Appalachian adolescents from two racial groups. Journal of Adolescence, 23, 693-703
MacKinnon, D. P., Fairchild, A. J., & Fritz, M. S.(2007). Mediation analysis. Annual Review of Psychology, 58, 593-614
Montgomery, D. C., Blodgett, J. G., & Barnes, J. H.(1996). A model of financial securities sales persons' job stress. Journal of Service Marketing, 10(3). 21-34
Pomaki, G., Supeli, A. & Verhoeven, C.(2007). Role conflict and health behaviors: Moderating effects on psychological distress and somatic complaints. Psychology & Health, 22(3), 317-335
Schulz, I. L. & Teddlie, C.(1989). The relationship between teacher's job satisfaction and their perceptions of principals' use of power and school effectiveness. Education, 109(4), 461-468
Steers, R. M. & Black, J. S.(1994). Organizational behavior. Harper Collins College
Tellegen, A.(1985). Structures of mood personality and their relevance to assessing anxiety with an emphasis on self-report. In A. H. Tuma & J. D. Master(Eds.) Anxiety and anxiety disorders(pp. 681-706). Hillsdale, NJ: Erlbaum
Tidd, S. T. & Friedman, R. A.(2002). Conflict style and coping with role conflict: An extension of the uncertainty model of work stress. International Journal of Conflict Management, 13(3), 236-258
Tugade, M. M. & Fredrickson, B. L.(2004). Resilient individuals use positive emotions to bounce back from negative emotional experiences. Journal of Personality and Social Psychology, 86(2), 320-333
Van der Linde, C. H.(2001). The teacher's sress and its implications for the school as an organization: How can TQM help?. Education, 121(2), 375-382
Werner, E. E. & Smith, R. S.(1992). Overcoming and odds: High risk children from birth to adulthood. Ithaca, NY: Cornell University Press
Wilks, S. E.(2008). Resilience amid academic stress: The moderating impact of social support among social work students. Advances in Social Work, 9(2), 106-125
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.