교육복지투자우선지역 지원사업이 아동.청소년의 사회.정서 및 인지적 발달에 미치는 효과 Effect of the Spportive Project for the Priority Region of Educational Welfare Investment[SPPREWI] on School Children's Psychosocial and Cognitive Adjustment원문보기
본 연구는 교육과학기술부에서 실시하고 있는 빈곤 아동 청소년 정책인 '교육복지투자우선지역 지원사업'(이하 교육복지사업)의 정당성 확인과 지속적 실시 여부를 확인해 보기 위해 사업의 성과를 평가하고자 하였다. 특히 교육복지사업에서 기대되는 성과지표에 기반하여 사회 정서적 발달('긍정적인 자아개념', '우울 불안 자살충동', '공격성 분노', '비행', '학교생활적응', '사회적 변화')과 인지적 발달('학습자기조절인지', '학습행동통제전략', '직업준비성')을 측정하고자 하였다. 이를 위해 교육복지사업을 운영하는 학교[즉, 실험집단]와 동일한 지역 내 열악한 환경에 놓여 있는 비운영학교[즉, 통제집단] 간 비교 그리고 사업운영학교의 서비스 이용수준에 따른 실험집단 내 분석을 실시하였다. 이러한 연구결과로부터 교육복지사업이 성과지표에 긍정적인 효과가 있음을 확인할 수 있었다. 또한 열악한 환경이라는 위험요인에 대한 완충효과를 갖는 동시에 서비스제공에 상승효과를 나타내는 '학교 건강성'의 조절효과 확인을 통해 교육복지실천에 유용한 정보를 제공할 수 있었다.
본 연구는 교육과학기술부에서 실시하고 있는 빈곤 아동 청소년 정책인 '교육복지투자우선지역 지원사업'(이하 교육복지사업)의 정당성 확인과 지속적 실시 여부를 확인해 보기 위해 사업의 성과를 평가하고자 하였다. 특히 교육복지사업에서 기대되는 성과지표에 기반하여 사회 정서적 발달('긍정적인 자아개념', '우울 불안 자살충동', '공격성 분노', '비행', '학교생활적응', '사회적 변화')과 인지적 발달('학습자기조절인지', '학습행동통제전략', '직업준비성')을 측정하고자 하였다. 이를 위해 교육복지사업을 운영하는 학교[즉, 실험집단]와 동일한 지역 내 열악한 환경에 놓여 있는 비운영학교[즉, 통제집단] 간 비교 그리고 사업운영학교의 서비스 이용수준에 따른 실험집단 내 분석을 실시하였다. 이러한 연구결과로부터 교육복지사업이 성과지표에 긍정적인 효과가 있음을 확인할 수 있었다. 또한 열악한 환경이라는 위험요인에 대한 완충효과를 갖는 동시에 서비스제공에 상승효과를 나타내는 '학교 건강성'의 조절효과 확인을 통해 교육복지실천에 유용한 정보를 제공할 수 있었다.
This study attempted to evaluate the effectiveness of the Supportive Project for the Priority Region of Educational Welfare Investment(SPPREWI) which has been put into action in Korea as a part of national policies for poor school children. In so doing this study aimed to test SPPREWI's legitimacy a...
This study attempted to evaluate the effectiveness of the Supportive Project for the Priority Region of Educational Welfare Investment(SPPREWI) which has been put into action in Korea as a part of national policies for poor school children. In so doing this study aimed to test SPPREWI's legitimacy as well as whether we have to continue this program or not. In order to fulfill this research purpose researchers identified several outcome indicators of SPPREWI, which represent psychosocial and cognitive adjustment. The variables pertaining to psychosocial adjustment domain are: self-concept; depression, anxiety, and suicidal impulse; inclination of assault and indignation; delinquency; school life adjustment; and change in social relations. The variables of cognitive adjustment include recognition of self-control in learning; control strategy of learning behavior; and preparedness for job hunting. In this study the quasi-experimental group contained students from schools which are under the SPPREWI. The control group was composed of students from schools which were free from SPPREWI but under the influence of deteriorating school environment. The quasi-experimental group and the control group were compared in terms of outcome indicators presented earlier. Within the quasi-experimental group both the students below poverty-line and the students above poverty-line were divided into two groups each by the level of service use, and were compared in terms of the outcome variables presented earlier. Study results supported the argument that SPPREWI was effective generally in improving students' school adjustment. Study results also showed that the variable of 'school nurturance' played a significant role in moderating the effect of SPPREWI on a couple of outcome variables specially when schools' overall educational environment was in poor condition. Implication as well as suggestion were presented on the basis of study findings.
This study attempted to evaluate the effectiveness of the Supportive Project for the Priority Region of Educational Welfare Investment(SPPREWI) which has been put into action in Korea as a part of national policies for poor school children. In so doing this study aimed to test SPPREWI's legitimacy as well as whether we have to continue this program or not. In order to fulfill this research purpose researchers identified several outcome indicators of SPPREWI, which represent psychosocial and cognitive adjustment. The variables pertaining to psychosocial adjustment domain are: self-concept; depression, anxiety, and suicidal impulse; inclination of assault and indignation; delinquency; school life adjustment; and change in social relations. The variables of cognitive adjustment include recognition of self-control in learning; control strategy of learning behavior; and preparedness for job hunting. In this study the quasi-experimental group contained students from schools which are under the SPPREWI. The control group was composed of students from schools which were free from SPPREWI but under the influence of deteriorating school environment. The quasi-experimental group and the control group were compared in terms of outcome indicators presented earlier. Within the quasi-experimental group both the students below poverty-line and the students above poverty-line were divided into two groups each by the level of service use, and were compared in terms of the outcome variables presented earlier. Study results supported the argument that SPPREWI was effective generally in improving students' school adjustment. Study results also showed that the variable of 'school nurturance' played a significant role in moderating the effect of SPPREWI on a couple of outcome variables specially when schools' overall educational environment was in poor condition. Implication as well as suggestion were presented on the basis of study findings.
사회복지 실천 영역에서 확인되지 않은 직관, 일화적인 경험, 이전부터 전해져온 전통 등에 의지하는 ‘권위에 기반을 둔 실천(authority-based practice)’이 효과적이지 않다는 비판 속에 등장한 것이 ‘증거기반실천(evidence-based practice)’ 모델이다(공계순·서인해, 2006). 증거기반실천은 실천가가 이용 가능한 최선의 경험적 연구 증거에 기반하여 실천을 설계하는 하나의 과정이며, 그 실천의 결과에 대한 평가도 포함한다(Rubin and Babbie, 2008: 김기덕·김용석·유태균·이기영·이선우·정슬기 역, 2009).
교육복지사업의 사업명칭 변경과 5개월 만에 명칭을 환원한 일은 무엇으로 볼 수 있는가?
그러나 최근 교육복지사업의 사업명칭 변경과 5개월 만에 명칭을 환원한 일은 정책추진의 일방적 결정방식과 관계자들의 인식부족 그리고 교육복지사업 운영의 문제점을 드러낸 해프닝으로 볼 수 있다. 2008년 7월 3일 교육과학기술부의 ‘교육투자우선지역 지원사업 추진계획’에는 6년째 시행해온 사업 명에서 ‘복지’라는 용어를 삭제하고 그 배경으로 교육적 투자의 강조와 예산지원에 대한 책무성 강화를 골자로 하고 있다.
증거기반실천에서 강조하는 최적의 개입, 그리고 그 효과에 대한 평가가 교육복지실천에서 특히 중요한 이유는?
증거기반실천에서 강조하는 최적의 개입, 그리고 그 효과에 대한 평가는 교육복지실천에서 특히 중요하다. 교육복지실천 현장에는 사회복지사뿐만 아니라 관련 전문가들이 각자의 전문적 노력을 투입하고 있고, 그러한 노력들이 최적의 실천이었는가에 대한 논의가 사회적 주목의 대상(Franklin, 2001)이 되고 있기 때문이다. 미국 교육현장에서 증거기반실천의 강조 예로서는 연방정부가 2001년부터 추진하고 있는 No Child Left Behind Act(NCLB)1)를 들 수 있다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.