전북 마이산 일대의 야외지질 교수-학습자료 개발 및 초등 교사들의 반응 The Responses of Elementary Teachers and the Development of Teaching Materials for Geological Fieldwork in the Area of Mai Mountain원문보기
본 연구는 마이산 일대의 야외지질 학습자료를 개발하고, 이 개발된 자료를 초등 교사들에게 적용하여 나타난 반응을 분석하였다. 야외지질 학습자료 개발 지역은 전북 진안군 마이산 도립공원 주변이며 규모가 큰 백악기 퇴적층이 공원 주변에 노두로 잘 나타나 있어 관찰하기가 용이하다. 이 퇴적층을 통해 다양한 종류의 퇴적암과 퇴적구조를 관찰할 수 있으며, 백악기의 호수 퇴적환경을 이해할 수 있다. 또한 기반암과 분지 경계 단층의 형성과정에서 생성된 변성암 및 변성구조와 현생 하천 주변의 제4기 하천 퇴적층도 관찰할 수 있다. 야외학습은 13명의 초등 교사들에게 4 단계의 절차로 적용되었다. 질문지와 면담을 통한 연구 결과, (a) 야외지질 학습과 학습자료가 교사들의 과학 수업을 긍정적으로 증진시키는 데 매우 유용하였다는 반응을 얻었고, (b) 학생들의 인지 발달에 도움이 되는 체험학습이 활발하게 진행될 수 있도록 다양한 학습장과 자료 개발이 필요하다는 반응도 얻었다. 그러므로 교육기관은 초등 교사들이 초등학생들의 야외지질 체험학습을 적절히 수행할 수 있도록 야외활동과 관련된 연수 프로그램을 지속적으로 제공하는 것이 바람직하다.
본 연구는 마이산 일대의 야외지질 학습자료를 개발하고, 이 개발된 자료를 초등 교사들에게 적용하여 나타난 반응을 분석하였다. 야외지질 학습자료 개발 지역은 전북 진안군 마이산 도립공원 주변이며 규모가 큰 백악기 퇴적층이 공원 주변에 노두로 잘 나타나 있어 관찰하기가 용이하다. 이 퇴적층을 통해 다양한 종류의 퇴적암과 퇴적구조를 관찰할 수 있으며, 백악기의 호수 퇴적환경을 이해할 수 있다. 또한 기반암과 분지 경계 단층의 형성과정에서 생성된 변성암 및 변성구조와 현생 하천 주변의 제4기 하천 퇴적층도 관찰할 수 있다. 야외학습은 13명의 초등 교사들에게 4 단계의 절차로 적용되었다. 질문지와 면담을 통한 연구 결과, (a) 야외지질 학습과 학습자료가 교사들의 과학 수업을 긍정적으로 증진시키는 데 매우 유용하였다는 반응을 얻었고, (b) 학생들의 인지 발달에 도움이 되는 체험학습이 활발하게 진행될 수 있도록 다양한 학습장과 자료 개발이 필요하다는 반응도 얻었다. 그러므로 교육기관은 초등 교사들이 초등학생들의 야외지질 체험학습을 적절히 수행할 수 있도록 야외활동과 관련된 연수 프로그램을 지속적으로 제공하는 것이 바람직하다.
The purpose of this study is to develop teaching materials for geological fieldwork around the area of Mai Mountain and to analyze the responses of elementary teachers as to the application of fieldwork. The site of geological fieldwork, Mai Mountain area, is located around the Maisan Provincial Par...
The purpose of this study is to develop teaching materials for geological fieldwork around the area of Mai Mountain and to analyze the responses of elementary teachers as to the application of fieldwork. The site of geological fieldwork, Mai Mountain area, is located around the Maisan Provincial Park of Jinan-gun, Jeonbuk Province where a large-scale sedimentary succession in the era of Cretaceous is shown. It provides an easy access to distinct outcrops around the provincial park. The sequences reveal different kinds of sedimentary rocks and various sedimentary structures, and provide information of the lacustrine sedimentary environments of the Cretaceous. In addition, metamorphic rocks and structures formed at the margin of the basement and the basinal fault as well as a sedimentary sequence of the Quaternary formed in a modern fluvial stream are observable. A 4-step fieldwork procedure was applied to a group of 13 elementary teachers. Through questionnaire and interview, results showed that (a) the geological fieldwork and materials were effective to positively increase science teaching from the participating teachers, and that (b) there is a great need of the development of various fieldwork sites and teaching materials that promote active fieldwork for students to have their lived experience and knowledge gain. It is suggested that teacher education programs be able to provide active fieldwork for elementary inservice teachers to properly carry out a geological fieldwork for their students.
The purpose of this study is to develop teaching materials for geological fieldwork around the area of Mai Mountain and to analyze the responses of elementary teachers as to the application of fieldwork. The site of geological fieldwork, Mai Mountain area, is located around the Maisan Provincial Park of Jinan-gun, Jeonbuk Province where a large-scale sedimentary succession in the era of Cretaceous is shown. It provides an easy access to distinct outcrops around the provincial park. The sequences reveal different kinds of sedimentary rocks and various sedimentary structures, and provide information of the lacustrine sedimentary environments of the Cretaceous. In addition, metamorphic rocks and structures formed at the margin of the basement and the basinal fault as well as a sedimentary sequence of the Quaternary formed in a modern fluvial stream are observable. A 4-step fieldwork procedure was applied to a group of 13 elementary teachers. Through questionnaire and interview, results showed that (a) the geological fieldwork and materials were effective to positively increase science teaching from the participating teachers, and that (b) there is a great need of the development of various fieldwork sites and teaching materials that promote active fieldwork for students to have their lived experience and knowledge gain. It is suggested that teacher education programs be able to provide active fieldwork for elementary inservice teachers to properly carry out a geological fieldwork for their students.
이를 위해 초등과학의 대부분은 탐구 과정 및 활동 위주로 구성되어 있다. 특히 지구과학 분야는 시간적, 공간적으로 규모가 큰 자연환경을 대상으로 하기 때문에 야외 학습이 중요하다. 초등과학 교과에서 지질관련 단원은 주로 자연환경을 다루며 대부분이 탐구활동으로 이루어져 있다.
초등과학 교과에서 지질관련 단원은 주로 무엇을 다루고 무엇으로 이루어져 있는가?
특히 지구과학 분야는 시간적, 공간적으로 규모가 큰 자연환경을 대상으로 하기 때문에 야외 학습이 중요하다. 초등과학 교과에서 지질관련 단원은 주로 자연환경을 다루며 대부분이 탐구활동으로 이루어져 있다. 초등학생들에게 과학수업은 흥미와 호기심 및 과학적 사고력을 자극하며(허명, 1993), 특히 야외지질 체험학습은 과학적 태도를 향상시키는데 도움이 된다(조규성 외, 2002).
야외지질 학습의 장점은?
따라서 이 시기의 학생들은 직접적인 경험이 중요하며(서동욱, 2004), 그러한 경험을 제공할 수 있는 가장 좋은 프로그램들 중 하나가 야외지질 학습이다. 특히 야외 지질 학습은 과학에 대한 긍정적 방향, 호기심 증가, 자연에 대한 이해를 증진시켜 잠재력을 표출시키고 비판적 사고를 향상 시켜준다(Manner, 1995). 따라서 초등학생의 인지 발달을 위해서 교사는 야외지질 학습과 같은 다양한 경험을 제공할 필요가 있다.
참고문헌 (33)
김규봉, 최위찬, 황재하, 김정환, 1984, 한국지질도(1:50,000), 오수도폭 및 설명서. 한국동력자원연구소, 38 p
교육인적자원부, 2007, 초등학교교육과정: 교육인적자원부고시 제2007-79호(별책 02). 교육인적자원부, 296 p
김정화, 조부경, 2002, 유치원과 초등학교 학생의 과학 및 과학활동에 대한 인식. 한국과학교육학회지, 22, 617-631
허명, 1993, 초중고 학생의 과학 및 과학교과에 대한 태도 조사 연구. 한국과학교육학회지, 17, 85-92
홍만섭, 윤선, 길영준, 1966, 한국지질도(1:50,000), 갈담 도폭 및 설명서. 국립지질조사소, 21 p
Baag, C.B. and Baag, C.E., 1994, Aeromagnetic interpretation of the southern and western offshore Korea. Korean Society of Petroleum Geology, 2, 51-57
Choi, H.I., 1986, Sedimentation and evolution of the Cretaceous Gyeongsang Basin, southeastern Korea. Journal of the Geological Society, London, 143, 29-40
Chough, S.K., Kwon, S.-T., Ree, J.-H., and Choi, D.K., 2000, Tectonic and sedimentary evolution of the Korean Peninsula: A review and new view. Earth Science Reviews, 52, 175-235
Chun, S.S. and Chough, S.K., 1992, Tectonic history of Cretaceous sedimentary basins in the southeastern Korean Peninsula and Yellow Sea. In Chough, S.K. (eds.), Sedimentary Basins in the Korean Peninsula and Adjacent Seas. Korean Sedimentology Research Group, Special Publication, Seoul, 60-76
Kim, J.H. and Kee, W.S., 1994, Structural characteristics of the Soonchang Shear Zone, Korea. Journal of Southeast Asian Earth Science, 9, 417-428
Lee, S.H., 1995, Depositional architecture in the eastern part of Jinan Basin (Cretaceous), SW: Depositional model for differential along the strike-slip margin. M.S. Thesis, Seoul National University, Seoul, Korea, 147 p
Lee, S.H. and Chough, S.K., 1999, Progressive changes in sedimentary facies and stratal patterns along the strikeslip margin, northeastern Jinan Basin (Cretaceous), Southwest Korea: implications for differential subsidence. Sedimentary Geology, 123, 81-102
Orion, N., 1989, Development of high school geology course based on field trips. Journal of Geological Education, 37, 13-17
Ryang, W.H., 2005, Channel-fill deposits of gravel-bed stream, southeastern Eumsung Basin (Cretaceous), Korea. The Journal of the Korean Earth Science Society, 27, 757-767
Ryang, W.H. and Chough, S.K., 1999, Alluvial-to-lacustrine systems in a pull-apart margin: Southwestern Eumsung Basin (Cretaceous), Korea. Sedimentary Geology, 127, 31-46
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.