초등과학 영재학생의 개방적 탐구 활동에서 나타난 참과학탐구의 특정 분석 Analysis of Features Related to Authentic Science Inquiry Appear in Open-ended Activities of the Elementary Science-gifted Students원문보기
이 연구에서는 초등과학 영재학생의 개방적 탐구 활동에서 나타난 참과학탐구의 특징을 분석하여 효과적인 영재교육 프로그램이 되기 위한 방안을 제시하고자 하였다. 이를 위하여 청주교대부설 과학영재교육원의 여름집중교육에서 실시하는 탐구토론대회에 참가한 초등과학 영재학생 5명으로 이루어진 한 소집단을 선정하였고, 계획단계에서부터 탐구결과 정리 단계까지 학생들의 상호작용과 수행 과정을 녹음 녹화하였다. 수집된 자료는 참과학탐구의 인식론적 측면과 인지과정 측면의 특징을 토대로 분석하였다. 분석 결과 영재학생들의 개방적 탐구 활동에서는 참과학탐구의 인식론적 특징인 이론 의존성과 지식의 사회적 구성이 나타났다. 학생들은 탐구 과제의 이해 및 실험 설계에 대해서 이야기를 할 때 사고 실험이나 과학적 개념에 대해서 자주 언급했다. 또한 인지과정 측면에서는 연구 설계 부분의 특징이 두드러지게 나타났는데, 주로 변수선택, 과정 계획, 변수 통제, 측정 계획 등에서 참과학탐구와 유사한 특징을 보였다.
이 연구에서는 초등과학 영재학생의 개방적 탐구 활동에서 나타난 참과학탐구의 특징을 분석하여 효과적인 영재교육 프로그램이 되기 위한 방안을 제시하고자 하였다. 이를 위하여 청주교대부설 과학영재교육원의 여름집중교육에서 실시하는 탐구토론대회에 참가한 초등과학 영재학생 5명으로 이루어진 한 소집단을 선정하였고, 계획단계에서부터 탐구결과 정리 단계까지 학생들의 상호작용과 수행 과정을 녹음 녹화하였다. 수집된 자료는 참과학탐구의 인식론적 측면과 인지과정 측면의 특징을 토대로 분석하였다. 분석 결과 영재학생들의 개방적 탐구 활동에서는 참과학탐구의 인식론적 특징인 이론 의존성과 지식의 사회적 구성이 나타났다. 학생들은 탐구 과제의 이해 및 실험 설계에 대해서 이야기를 할 때 사고 실험이나 과학적 개념에 대해서 자주 언급했다. 또한 인지과정 측면에서는 연구 설계 부분의 특징이 두드러지게 나타났는데, 주로 변수선택, 과정 계획, 변수 통제, 측정 계획 등에서 참과학탐구와 유사한 특징을 보였다.
This study intends to analyze open-ended inquiry activities of elementary science-gifted students in terms of how similar they are to authentic science inquiry and suggest desirable ways to make more effective programs for the gifted. For this study, we selected a small group with five elementary sc...
This study intends to analyze open-ended inquiry activities of elementary science-gifted students in terms of how similar they are to authentic science inquiry and suggest desirable ways to make more effective programs for the gifted. For this study, we selected a small group with five elementary science-gifted students who had participated in the open inquiry program of summer camp held in the Institute for Science Gifted Education and collected data through recording and video-taping their discussion and performance from planning to coordinating inquiry results. The data was analyzed in terms of epistemological features and cognitive process in authentic science inquiry. The results is as follows. In terms of epistemology, students' inquiry methods were theory laden and they constructed knowledge in collaborative groups. For example, the students often discussed about performing the thought experiment and scientific concept related to inquiry task or their opinion. And in terms of cognitive process, their designing inquiry was similar to authentic science inquiry especially selecting variables, planning procedures, controlling variables, planning measures.
This study intends to analyze open-ended inquiry activities of elementary science-gifted students in terms of how similar they are to authentic science inquiry and suggest desirable ways to make more effective programs for the gifted. For this study, we selected a small group with five elementary science-gifted students who had participated in the open inquiry program of summer camp held in the Institute for Science Gifted Education and collected data through recording and video-taping their discussion and performance from planning to coordinating inquiry results. The data was analyzed in terms of epistemological features and cognitive process in authentic science inquiry. The results is as follows. In terms of epistemology, students' inquiry methods were theory laden and they constructed knowledge in collaborative groups. For example, the students often discussed about performing the thought experiment and scientific concept related to inquiry task or their opinion. And in terms of cognitive process, their designing inquiry was similar to authentic science inquiry especially selecting variables, planning procedures, controlling variables, planning measures.
Anderson, T., Howe, E., Soden, R., Halliday, J . & Low, J. (2001). Peer interaction and the learning of critical thinking skills in further education students, Instructional Science, 29, 1-32
Chinn, C. A., & Brewer, W. F. (1993). The role of anomalous data in knowledge acquisition: Atheoretical framework and implications for science instruction. Review of Educational Research, 63, 1-49
Chinn, C. A., & Malhorta, B. A. (2002). Epistemologically authentic inquiry in schools: A theoretical Framework for evaluating inquiry tasks. Science Education, 82(2), 175-218
Hackling, M. W., & Fairbrother, R. W. (1996). Helping students to do open investigation in science. Australian Science Teachers Journal, 42(4), 26-33
Lo, J., & Wheatley, G. H. (1994). Learning opportunities and negotiation social norrns in mathematics class discussion. Educational Studies in Mathematics, 27(2), 145-164
National Research Council (1996). National Science Education Standard. Washington, DC: National Academy Press
Richmond, G. & Striley, J. (1996). Making meaning in classrooms; Social processes in small-group discourse and scientific knowledge building. Journal of Research in Science Teaching, 33(8), 839-858
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.