최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기韓國食生活文化學會誌 = Journal of the Korean Society of Food Culture, v.24 no.6, 2009년, pp.702 - 710
The purpose of this study was to identify the competing values leadership of restaurant general managers and to investigate the impact of their competing values leadership on employee job satisfaction and turnover intention. A sample of full-time restaurant employees (n=360, 36% response) completed ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
외식산업 분야는 급변하는 환경과 치열한 경쟁에 대응하기 위해 무엇이 중요시 되고 있는가? | 외식산업 분야는 급변하는 환경과 치열한 경쟁에 대응하기 위해서 인적자원의 효율적 관리가 중요시 되고 있으며, 외식산업 관리자들에게는 뛰어난 통찰력과 기술, 안정된 경영과 예측을 할 수 있는 리더의 역할이 중요시 되고 있다(전 2006). 즉 외식관리자의 리더십은 종사자들로 하여금 외식 산업 기업이 지향하는 방향으로 자발적으로 움직이게 하는 원동력이 될 것이며 리더십을 보유한 관리자가 많은 기업만이 장기적 경쟁력을 확보할 수 있을 것이다(Jung 등 2005; 전 2006). | |
외식산업 관리자들의 리더십은 어떤 역할을 하는가? | 외식산업 분야는 급변하는 환경과 치열한 경쟁에 대응하기 위해서 인적자원의 효율적 관리가 중요시 되고 있으며, 외식산업 관리자들에게는 뛰어난 통찰력과 기술, 안정된 경영과 예측을 할 수 있는 리더의 역할이 중요시 되고 있다(전 2006). 즉 외식관리자의 리더십은 종사자들로 하여금 외식 산업 기업이 지향하는 방향으로 자발적으로 움직이게 하는 원동력이 될 것이며 리더십을 보유한 관리자가 많은 기업만이 장기적 경쟁력을 확보할 수 있을 것이다(Jung 등 2005; 전 2006). | |
외식산업 관리자들에게는 무엇이 중요시 되고 있는가? | 외식산업 분야는 급변하는 환경과 치열한 경쟁에 대응하기 위해서 인적자원의 효율적 관리가 중요시 되고 있으며, 외식산업 관리자들에게는 뛰어난 통찰력과 기술, 안정된 경영과 예측을 할 수 있는 리더의 역할이 중요시 되고 있다(전 2006). 즉 외식관리자의 리더십은 종사자들로 하여금 외식 산업 기업이 지향하는 방향으로 자발적으로 움직이게 하는 원동력이 될 것이며 리더십을 보유한 관리자가 많은 기업만이 장기적 경쟁력을 확보할 수 있을 것이다(Jung 등 2005; 전 2006). |
박동수, 임서영, 이정민. 2009. 팀장의 리더십이 구성원의 경력몰입과 이직의도에 미치는 영향: 감성지능의 조절효과를 중심으로. 한국산업경영학회 하계통합학술대회 논문집. pp 1-11
전경철 2006. 외식산업 관리자의 리더십에 관한 최근 연구 동향. 산학경영연구 9(1):223-240
조경호, 김정필. 2005. 지방자치단체장의 리더십, 조직문화, 조직효과성의 관계. 지방행정연구 19(4):59-90
장태윤, 박찬식. 2001. 리더십 유형이 조직구조와 조직성과에 미치는 영향에 관한 연구. 인적자원관리연구 제3집:321-343
한봉주. 2008. 조직문화와 리더십이 조직몰입과 직무만족에 미치는 영향. 한국정책학회 하계학술대회. pp 59-93
Analdo MI. 1981. Hotel General manager: a profile. Cornell HRA Quarterly. 22(3):53-56
Bass BM, Avolio BJ. 1990. The implications of transactional and transformational leadership for individual, team and organizational develop. In Staw BM, Cummings LL (Eds.), research in organizational change and development 4:231-272. JAI Press, Greenwich. CT
Bluedorn AC. 1982. A unified model of turnover from organizations. Human Relations. 35(2):135-153
Cameron KS, Quinn RE. 1999. Diagnosing and changing organizational culture. New Yokr: Addison Wesley Inc.:33- 40
Church AH, Waclawski JW. 1998. The relationship between individual personality orientation and executive leadership behavior. J Occup Organ Psychol 71:99-125
Choi WS, Kim SH. 2004. The effect of managers' leadership style on employee's job satisfaction and service quality in hotel industry. Korean tourism industry research association 2004 symposium proceeding book:391-404
Daniel K, Darby D. 1997. A dual perspective of customer motivation: a modification, extension and application of the SOCO scale. International Journal of Service Industry Manage 8(2):31-47
Kim SH, Kwon SM, Yang HK. 2009. The effect of leadership and followership types of hotel employee on organizational commitment, job satisfaction and turnover intention. Korean J Hospitality Administration 18(3):81-97
Kim SR, Ahn TK. 2007. Effect of revolutionary leadership on organizational availability of employees from western food industry. Tourism Manage Res 11(1):1-21
Kim YI. 2003. Analysis of three competing elements of leadership practiced by Takewondo-jang owners and trainers' job satisfaction. Korea Sport Res 14(6):977-988
Ko JW, Kim YI. 2001. Assessment of the phychometric soundness of COVALSS.The Korean Journal of Physical Educ 40(3):341-350
Lee KM, Jeon KC. 2006. The relationship between leadership, procedural justice, and service-oriented OCB in the food service industry. J Foodservice Manage 9(3):197-218
Lee SK. 2008 The impact of Job stress on the turnover intention: focusing moderating role of transformational leadership. Korean J Tourism and Hospitality Res 22(1):19-29
Masi RJ, Cooke RA. 2000. Effects of transformational leadership on subordinate motivation, empowering norms, and organizational productivity. Int J Oran Anal 8(1):16-47
McColl-Kennedy JR, Anderson RD. 2002. Impact of leadership style and emotions on subordinate performance. The Leadership Quarterly 13:545-559
Medely F, Larochelle DR. 1995. Transformational leaderships and job satisfaction. Nurs Manage 26(9): 64jj, 64ll, 64nn
Park SH. 2007. Evaluation of organizational effectiveness and service quality by leadership style of dietitians in industrial foodservice. Doctoral Dissertation. Sookmyung Women's Univ. Seoul. pp 137-141
Quinn RE, 1988. Beyond Rational Management. Jossey-Bass Publishers. San Francisco. pp 174-180
Quinn RE, Faerman S, Thompson McGrath M. 2003. Becoming a master manager: A competency framework, 3rd (ed). New York: Wiley:16-19
Reimer HA, Chelladurai P. 1995. Leadership and satisfaction in athletics. J Sport & Excercise Psychology 17:276-293
Robert W, Geoff E. 2002. Shared leadership in the implementation or reorientations. Leadership & Organ Devel J 23(7):400- 407
Shin JT, Park YS. 2006. The effects of competing values leadership of coach in middle school sports team on leader satisfaction. Korean J Physical Educ 45(1):141-150
Smith PC, Kendall LM, Hulin CL 1969. The measurement of satisfaction in work and retirement: A strategy for the study of attitudes. Rand McNally & Co. IL. p 6
Thyer GL. 2003. Dare to different: transformational leadership may hold the key to reding the nursing shortage. J Nurs Manage 11:73-79
Warsfold P. 1989. Leadership and managerial effectiveness in the hospitality industry. Int J Hospitality Manage 8(2):145-155
Yang O, Shao YE. 1996. Shared leadership in self-managed team: a competing values approach. Total Quality Manage 7(5):521-534
Yoon JY, Yoo YJ, Hong WS. 2006. An investigation of the employee job satisfaction according to leadership style in family restaurant. Korean J Food Cookery Sci. 22(3):259-269
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Free Access. 출판사/학술단체 등이 허락한 무료 공개 사이트를 통해 자유로운 이용이 가능한 논문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.