최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국호스피스·완화의료학회지 = Korean journal of hospice and palliative care, v.12 no.2, 2009년, pp.61 - 71
강경아 (삼육대학교 간호학과) , 김신정 (한림대학교 간호학부) , 송미경 (경주시 흥무초등학교)
Purpose: The purpose of this study was to develop a CD program of applied logotherapy for psycho spiritual care of late adolescents with terminal cancer. Methods: Keller & Song's ARCS theory and a model for developing learning materials was applied to develop this program composed four distinct phas...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
자율성을 발달시켜야 하는 청소년기에 가족이나 자신을 돌보는 사람에게 의존하여 신체적 관리를 한다는 것은 어떠한 영향을 미치는가? | 청소년기에 암이나 암의 전이와 같이 절망적으로 여겨지는 질병으로 진단을 받게 되면 현재 및 미래 계획의 상실, 여성 또는 남성미의 상실, 기존의 역할상실, 독립적인 존재로서의 자율감 상실로 인식하게 되며, 이로 인하여 심리, 정서적으로 고통을 경험하게 된다.4) 또한 자율성을 발달시켜야 하는 이 시기에 가족이나 자신을 돌보는 사람에게 의존하여 신체적 관리를 한다는 것은 적대감, 공격성, 치료거부 등과 같은 부정적 대처를 하도록 하며, 사회적 수용감이나 자기 가치감이 낮아지고 인생의 목표와 의미를 상실하게 한다.4-6) | |
고등학교 시기는 어떠한 시기인가? | 특히 고등학교 시기는 자신의 신체적 및 성적 감정, 유능감에 대한 평가, 현재의 역할이나 예상되는 역할에 대한 자신의 감각을 재통합하려는 강렬한 욕구가 있는 시기이다. Erickson은 이 기간동안의 중요한 발달과제로 정체감 형성을 제시하였는데, 만일 ‘나는 누구인가?’, ‘나는 왜 나인가?’라는 물음에 만족을 느끼지 못한다면 인생에서의 자신의 역할에 대해 의문과 혼란을 갖게 된다. | |
청소년기는 어떠한 시기인가? | 청소년기는 신체적, 심리ㆍ사회적, 지적, 정서적 발달이 이루어지는 시기로서, 한 개인의 종합적인 성숙을 통하여 성인으로서의 과제와 책임을 수행하며 주체의식을 확립하고 인격과 가치관을 발달시키는 시기이다. 즉, 아동과 성인기 사이의 과도기로서, 매우 다양한 발달 특성변화를 보이게 된다. |
Kim SY. Growth and development of adolescent and nursing. Seoul:Sumoonsa Publishing Co;2004.
Korea Youth Research Association. Adolescence. Seoul:YangSue-Won Publishing Co;2003.
Han SC, Jo AM, Park SH. The psychology of adolescent. Seoul:YangSueWon Publishing Co;2004.
Moon YL, Hwang AR, Choi HS, Park HR, Moon DH, Kim SJ, et al. Hospice care for children. Seoul:Kunja Publishing Co;2004.
Gill KA. Teenage cancer journey. Pittsburge:Oncology Nursing Press;1999.
Pillitteri A. Child health nursing : care of the child and family. LA:Lippincott;1999.
Korea National Statistical Office. Korea statistical yearbook. Seoul:Author;2006.
National Cancer Center. Institutionalization of hospice.palliative care. Seoul:National Cancer Center Symposium;2005.
Kang KA. The effect of logotherapy on suffering, finding meaning, and spiritual well-being of adolescents with terminal cancer. The 1st Korean Association of Academic Societies Conference;Kyung-ju:2006.
Kang KA, Kim SJ, Lyu CJ, You YG, Song MK. Development of a CD program applied logotherapy to promote quality of life in adolescents with terminal cancer. J Korean Acad Child Health Nurs 2007;13(4):495-505.
Kang KA, Kim SJ, Song MK. CD program development applied logotherapy to improve quality of life of older school-age children with terminal cancer. Korean J Hosp Palliat Care 2008;11(2):82-90.
Frankl VE. Man's search for meaning. New York:Washington Square Press;1963.
Frankl VE. The will to meaning: foundations and applications of logotherapy, expanded edition. New York:Penguin;1988.
Keller JM, Song SH. Charming instruction design. Seoul:Kyoukkwahaksa; 1999.
Kang LC. Theory and practice of educational technology for course-ware design. Seoul:Hak Ji Sa;2000.
Shim KJ. The effects of logotherapy group counseling on the level of the purpose in life of vocational high school students (Unpublished master's thesis). Sunchon:Sunchun National University;2001.
Lee SO. The effect of logotherapy group counseling on female adolescent workers’ job satisfaction (Unpublished master's thesis). Daegu:Keimyung University;1997.
Kim YH. The effects of group counseling based on logotherapy on the level of the purpose in life, the self-esteem and the decreasing of the stress of unmarried females in their twenties (Unpublished master's thesis). Busan:Donga University;1995.
Jung SY. The effects of logotherapy group counseling program on the improvement of a purpose in life and responsibility in high school students from bronken families (Unpublished master's thesis). Yosu:Yosu National University;2003.
Choi MO. The effects of logotherapy group counseling on the purpose in life and a life of faith of christian teenager (Unpublished master's thesis). Daegu:Keimyung University;2000.
Breitbart W, Gibson C, Poppito SR, Berg A. Psychotherapeutic interventions at the end of life : a focus on meaning and spirituality. Can J Psychiatry 2004;49(6):366-72.
Gagne RM, Briggs CT. Principles of instructional design. 2nd ed. Newyork:Holt, Reinhart & Winston;1979.
Jo SI, Kim SH, Shin JW, Choi HY, Kim HI. Education method and education technology. Seoul:Donmoon Co;2006.
Na IJ. Web-based education. Seoul:Education Science Co;2005.
Kim YS, Kang MH, Jung JS. The theory and practice of education technology in 21th. Seoul:Education Science Co;2003.
해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다.
더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.