본 연구는 서울시 북부교육청에서 실시하고 있는 저소득층 학생을 위한 학교도서관 내 학부모 멘토링 프로그램을 조사 분석하기 위하여 서울북부지역 5개 초등학교에서 실시하고 있는 학교도서관 학부모 멘토링 프로그램을 다각적으로 분석하였다. 우선 학교별 멘토링 현황을 분석하고 멘토, 멘티, 전담자에 대한 설문조사 및 담임교사와 방과 후 교사를 포함한 면담조사를 실시하였으며 멘토링 후에 멘토가 작성한 멘토링 활동일지를 분석하였다. 연구결과로 학교도서관 학부모 멘토링 프로그램은 학교도서관의 역할을 확대하고 사회적으로 소외받을 수 있는 대상아동에 대하여 독서를 통하여 더 넓은 세계를 접하도록 함으로써 책과 함께 한 작은 소통이 궁극적으로 사회양극화 해소를 위한 하나의 계기를 만들어 가고 있음을 밝히고 있다.
본 연구는 서울시 북부교육청에서 실시하고 있는 저소득층 학생을 위한 학교도서관 내 학부모 멘토링 프로그램을 조사 분석하기 위하여 서울북부지역 5개 초등학교에서 실시하고 있는 학교도서관 학부모 멘토링 프로그램을 다각적으로 분석하였다. 우선 학교별 멘토링 현황을 분석하고 멘토, 멘티, 전담자에 대한 설문조사 및 담임교사와 방과 후 교사를 포함한 면담조사를 실시하였으며 멘토링 후에 멘토가 작성한 멘토링 활동일지를 분석하였다. 연구결과로 학교도서관 학부모 멘토링 프로그램은 학교도서관의 역할을 확대하고 사회적으로 소외받을 수 있는 대상아동에 대하여 독서를 통하여 더 넓은 세계를 접하도록 함으로써 책과 함께 한 작은 소통이 궁극적으로 사회양극화 해소를 위한 하나의 계기를 만들어 가고 있음을 밝히고 있다.
This study focused on and analyzed the mentoring program for low income families practiced by Northern Seoul Metropolitan Office of Education, and develop the program to become an opportunity to vitalize the school library. Parents mentoring programs from five Northern Seoul elementary schools were ...
This study focused on and analyzed the mentoring program for low income families practiced by Northern Seoul Metropolitan Office of Education, and develop the program to become an opportunity to vitalize the school library. Parents mentoring programs from five Northern Seoul elementary schools were analyzed from many different perspectives for this research. Firstly analyzed current status of mentoring program, interviewed mentor, mentee, and people in charge of these programs, were surveyed, and homeroom teachers, after school curriculum teachers were interviewed. Also the mentoring journals by mentor were analyzed. Based upon this research, school library parent mentoring program expands the role of school library, inviting the students with any possibility of being alienated from the society to the broader world by books. Eventually, this chance is to allow the small communication started out with books bring changes to the society and help to diffuse the social gap conflict in our society.
This study focused on and analyzed the mentoring program for low income families practiced by Northern Seoul Metropolitan Office of Education, and develop the program to become an opportunity to vitalize the school library. Parents mentoring programs from five Northern Seoul elementary schools were analyzed from many different perspectives for this research. Firstly analyzed current status of mentoring program, interviewed mentor, mentee, and people in charge of these programs, were surveyed, and homeroom teachers, after school curriculum teachers were interviewed. Also the mentoring journals by mentor were analyzed. Based upon this research, school library parent mentoring program expands the role of school library, inviting the students with any possibility of being alienated from the society to the broader world by books. Eventually, this chance is to allow the small communication started out with books bring changes to the society and help to diffuse the social gap conflict in our society.
학부모 멘토링프로그램은 자원봉사 학부모와 저소득층 대상 학생들이 1:1 결연을 맺어 학교도서관의 장서를 매개로 하여 책 읽어주기 및 독후체험활동 등을 실시하는 것이다. 이 프로그램은 교육과학기술부에서 2003년부터 시행하고 있는 교육투자우선지역사업안에 소속된 초등학교 중에서 2005년부터 시작된 해당지역 자원학부모와 함께 하는 프로그램으로 지원대상은 도시 저소득층 자녀들이다(서울특별시교육청 2008). 이 아동들은 대부분이 한부모 가정이거나 조손가정으로서 일반적인 가정에서 자라나는 아동에 비해 정서적인 측면에서 대부분 불안정한 태도를 보이는 경우가 많다.
학부모 멘토링프로그램은 무엇인가?
학부모 멘토링프로그램은 자원봉사 학부모와 저소득층 대상 학생들이 1:1 결연을 맺어 학교도서관의 장서를 매개로 하여 책 읽어주기 및 독후체험활동 등을 실시하는 것이다. 이 프로그램은 교육과학기술부에서 2003년부터 시행하고 있는 교육투자우선지역사업안에 소속된 초등학교 중에서 2005년부터 시작된 해당지역 자원학부모와 함께 하는 프로그램으로 지원대상은 도시 저소득층 자녀들이다(서울특별시교육청 2008).
도시 저소득층 자녀들을 대상으로 학부모 멘토링프로그램을 실시하는 이유는 무엇인가?
이 프로그램은 교육과학기술부에서 2003년부터 시행하고 있는 교육투자우선지역사업안에 소속된 초등학교 중에서 2005년부터 시작된 해당지역 자원학부모와 함께 하는 프로그램으로 지원대상은 도시 저소득층 자녀들이다(서울특별시교육청 2008). 이 아동들은 대부분이 한부모 가정이거나 조손가정으로서 일반적인 가정에서 자라나는 아동에 비해 정서적인 측면에서 대부분 불안정한 태도를 보이는 경우가 많다. 이러한 아동들을 대상으로 부모역할을 담당할 수 있는 학부모 멘토링프로그램을 통하여 보다 안정된 학교생활을 할 수 있도록 지원해 줄 필요가 있다.
참고문헌 (8)
노영희, 홍강표. 2006. 학교도서관 활성화 사업의 추진 현황 분석 및 평가 연구. 문헌정보학회지. 41(1):244.
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