국내 중소기업의 정보화는 정부의 지원정책에 의존하고 있는 것이 현실이다. 그러나 이런 상황에서도 중소기업에서 정보기술의 성공적 도입이 이루어고 있는 경우가 있다. 그 성공의 주요한 요인으로 고려되는 것이 CEO의 정보화에 대한 축적된 지식과 강력한 리더십이다. 본 연구는 국내 중소기업 정보화의 성공적 사례 중의 하나인 더페이스샵에 대한 심층적 사례분석을 시도한다. 더페이샵의 CEO는 기업의 목표달성을 위해 정보화에 대한 해박한 지식을 토대로 CEO가 시스템 구축을 위한 강력한 리더십을 발휘하였고 의사결정 기구로서 이사회가 이를 효과적으로 지원하고 종업원들의 주도적인 참여로 성공산화를 이루었다. CEO의 강력한 리더십하에 모든 정보시스템의 구축이 만족화되고 효율화되었으며 현업과의 연계를 통해 조직과 시스템의 경쟁력 강화를 이끌었다. 특히, 더페이스샵은 경쟁력을 강화하기위해 세 가지 단계로 접근하였다. 첫째, 업무효율성과 사무자동화를 위한 ERP와 같은 기본 시스템을 구축하였고, 둘째, 고객지향성과 마케팅효과를 극대화하기 위한 분석 CRM 시스템을 완성하였으며, 셋째, 타켓 마케팅의 반응률 향상과 점주들의 수익개선을 위한 운영 CRM 시스템을 구축하였다. 이런 체계적인 노력을 통해 기업의 성과가 크게 개선되었다. 결과적으로 더페이스샵은 자기만의 차별점, "Natural Story"와 가격경쟁력이라는 매력을 가지고 화장품 업계에서 장사 2년 만에 국내 화장품업계 3위, 브랜드삽 화장품 업계 1위라는 성과를 일구었다. 그 바탕에는 여타 중소기업에서 엄두를 못내고 있는 체계적인 정보시스템에 대한 투자 있었고 이를 가능하게 한 전문지식에 입각한 CEO의 강력한 리더십이 있었다.
국내 중소기업의 정보화는 정부의 지원정책에 의존하고 있는 것이 현실이다. 그러나 이런 상황에서도 중소기업에서 정보기술의 성공적 도입이 이루어고 있는 경우가 있다. 그 성공의 주요한 요인으로 고려되는 것이 CEO의 정보화에 대한 축적된 지식과 강력한 리더십이다. 본 연구는 국내 중소기업 정보화의 성공적 사례 중의 하나인 더페이스샵에 대한 심층적 사례분석을 시도한다. 더페이샵의 CEO는 기업의 목표달성을 위해 정보화에 대한 해박한 지식을 토대로 CEO가 시스템 구축을 위한 강력한 리더십을 발휘하였고 의사결정 기구로서 이사회가 이를 효과적으로 지원하고 종업원들의 주도적인 참여로 성공산화를 이루었다. CEO의 강력한 리더십하에 모든 정보시스템의 구축이 만족화되고 효율화되었으며 현업과의 연계를 통해 조직과 시스템의 경쟁력 강화를 이끌었다. 특히, 더페이스샵은 경쟁력을 강화하기위해 세 가지 단계로 접근하였다. 첫째, 업무효율성과 사무자동화를 위한 ERP와 같은 기본 시스템을 구축하였고, 둘째, 고객지향성과 마케팅효과를 극대화하기 위한 분석 CRM 시스템을 완성하였으며, 셋째, 타켓 마케팅의 반응률 향상과 점주들의 수익개선을 위한 운영 CRM 시스템을 구축하였다. 이런 체계적인 노력을 통해 기업의 성과가 크게 개선되었다. 결과적으로 더페이스샵은 자기만의 차별점, "Natural Story"와 가격경쟁력이라는 매력을 가지고 화장품 업계에서 장사 2년 만에 국내 화장품업계 3위, 브랜드삽 화장품 업계 1위라는 성과를 일구었다. 그 바탕에는 여타 중소기업에서 엄두를 못내고 있는 체계적인 정보시스템에 대한 투자 있었고 이를 가능하게 한 전문지식에 입각한 CEO의 강력한 리더십이 있었다.
In general, the introduction of information technology to domestic small and middle size firms is depending on the governmental supporting policy. However, even under this situation there is also a case that the building up of information technology is initiated by the management of small and middle...
In general, the introduction of information technology to domestic small and middle size firms is depending on the governmental supporting policy. However, even under this situation there is also a case that the building up of information technology is initiated by the management of small and middle size firms. An accumulated know-how for information technology and powerful leadership in such firms are considered as success factors. This study attempts to analyze a case for 'THEFACESHOP', in which MIS is successfully built. To achieve corporate goals, the CEO of THEFACESHOP based on the extensive knowledge of information technology drove to build up information system. Also, the board of directors supported him, and employees committed to their organization. Through the strong leadership of the CEO, the information system of THEFACESHOP became sufficient and efficient. And it led the organization and the information system to be competitive. In particular, the systematic approach of THEF ACESHOP reinforcing its competitiveness can be summarized as follows: First, it tried to construct basic information systems as like ERP etc. to increase work-efficiency. Second, it completed CRM related systems for analysis to maximize its customer orientation and marketing effect. Third, the last step can be stated as the building up of operation related CRM systems to improve the responsiveness of target marketing activities and the profitability of its agencies. Such endeavors of THEFACESHOP contributed to increase productivity and performance of the organization. As a result, THEFACESHOP has had its own 'Natural Story' and price competitiveness. For that reason THEFACESHOP became the best of brand-shop cosmetic firms. This success based on the strong leadership and the systematic investment on the information system.
In general, the introduction of information technology to domestic small and middle size firms is depending on the governmental supporting policy. However, even under this situation there is also a case that the building up of information technology is initiated by the management of small and middle size firms. An accumulated know-how for information technology and powerful leadership in such firms are considered as success factors. This study attempts to analyze a case for 'THEFACESHOP', in which MIS is successfully built. To achieve corporate goals, the CEO of THEFACESHOP based on the extensive knowledge of information technology drove to build up information system. Also, the board of directors supported him, and employees committed to their organization. Through the strong leadership of the CEO, the information system of THEFACESHOP became sufficient and efficient. And it led the organization and the information system to be competitive. In particular, the systematic approach of THEF ACESHOP reinforcing its competitiveness can be summarized as follows: First, it tried to construct basic information systems as like ERP etc. to increase work-efficiency. Second, it completed CRM related systems for analysis to maximize its customer orientation and marketing effect. Third, the last step can be stated as the building up of operation related CRM systems to improve the responsiveness of target marketing activities and the profitability of its agencies. Such endeavors of THEFACESHOP contributed to increase productivity and performance of the organization. As a result, THEFACESHOP has had its own 'Natural Story' and price competitiveness. For that reason THEFACESHOP became the best of brand-shop cosmetic firms. This success based on the strong leadership and the systematic investment on the information system.
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