최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기기본간호학회지 = Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, v.16 no.4, 2009년, pp.430 - 437
김혜숙 (목포가톨릭대학교 간호학과) , 김미선 (광주보건대학 응급구조과) , 박미화 (전남과학대학 간호과)
Purpose: This study was designed to provide a systematic understanding of nursing students' knowledge, attitude and ability to perform cardiopulmonary resuscitation (CPR). Fundamental data regarding CPR education was processed in order to analyze factors influencing knowledge, attitude and ability. ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
심정지 환자의 생존 퇴원율을 향상시킬 수 있는 심폐소생술 관련 요인들은 무엇인가? | 심정지 환자의 생존 퇴원율을 향상시킬 수 있는 심폐소생술 관련요인들은 심정지 목격 후 구조요청까지의 소요시간, 목격자 심폐소생술 시행여부, 심정지 후 심폐소생술 실시까지의 소요시간, 제세동(defibrillation)까지의 소요시간이다(Song & Oh, 2007). 기본소생술(BLS: Basic Life Support)은 심폐소생술과 제세동을 포함하며 이러한 기본소생술이 적절히 시행된 것을 전제로 전문소생술(ACLS: Advanced Cardiac Life Support)의 치료효과를 기대할 수 있다. | |
심정지의 특징은 무엇인가? | 현대 의학의 발전 및 응급의료체계의 발달에도 불구하고 인구의 고령화 및 심장질환의 유병률 증가와 더불어 심정지로 급사하는 경우가 점차 증가하고 있다(Choi, 2006). 심정지는 예측 가능한 일이 아니며, 또한 발생 후 4~6분이 경과하면 치명적인 뇌손상이 일어나므로, 환자가 발생한 현장에서 목격자에 의한 조기 심폐소생술 시행여부가 심정지 환자의 생명을 좌우하는 경우가 많다(Hwang & Lim, 2006). | |
간호대학생의 심폐소생술에 대한 지식, 태도, 수행능력을 구체적으로 파악하고 이에 영향을 미치는 요인을 분석하여 효과적인 심폐소생술 교육의 기초자료를 제공하고자 실시된 서술적 조사연구 결과를 토대로 무엇을 제언하는가? | • 심폐소생술 교육을 활성화시키기 위해서 체계적인 교육훈련 프로그램 이외에 이러한 교육을 실시할 수 있는 여건을 마련할 수 있도록 학교나 전문기관의 적극적인 교육적 지원을 제안한다. • 심폐소생술의 수행능력 측정도구인 수행능력 자가 평가표, 전문가에 의한 술기 항목 체크리스트, 객관적 술기 측정도구 등의 신뢰도와 타당도 검증 및 이들 간의 상관성을 보는 연구를 제안한다. • 심폐소생술 태도와 수행능력 향상을 위한 동기강화 교육프로그램을 개발하여 그 효과를 검증하는 연구를 제안한다. |
American Heart Association. (2005). Highlights of the 2005 American Heart Association guidelines for cardiopulmonary resuscitation and emergency cardiovascular care. Currents in Emergency Cardiovascular Care, 16(4) Winter 2005-2006, 1-28.
An, J. Y. (2008). Comparison study on the effects of VSI (Video self-instruction) and basic CPR (Cardiopulmonary resuscitation) education. Unpublished master's thesis, Kong Ju National University, Kongju.
Campbell, N. R., Ayala, G. X., Litrownik, A. J., Slymen, D. J., Zavala, F., & Elder, J. P. (2001). Evaluation of a first aid and home safety program for Hispanic migrant adolescents. American Journal of Preventive Medicine, 20(4), 258-265.
Chamberlain, D., Smith, A., Woollard, M., Colquhoun, M., Handley, A. J., Leaves, S., et al. (2002). Trials of teaching methods in basic life support (3): Comparison of simulated CPR performance after first training and at 6 months, with a note on the value of re-training. Resuscitation, 53(2), 179-187.
Choi, H. O. (2006). A study on knowledge and competence of nurses in performing cardiopulmonary resuscitation. Unpublished master's thesis, Yonsei University, Seoul.
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for behavioral sciences (2nd ed.). New York: Academic Press.
Han, J. S., Ko, I. S., Kang, K. S., Song, I. J., Moon, S. M., & Kim, S. H. (1999). The effectiveness of cardiopulmonary resuscitation training targeted for nursing students. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing, 6(3), 492-505.
Hwang, S. O., & Lim, K. S. (2006). Cardiopulmonary resuscitation and advanced cardiovascular life support (3rd ed.). Seoul: Koonja Publishing.
Kang, B. W. (2009). Act on emergency medical xervice. Seoul: Chung-Ku Publishing.
Kang, K. H. (1997). Effectiveness of a cardiopulmonary resuscitation program for first responders in Korea. Unpublished master's thesis, Ewha Womans University, Seoul.
Kang, K. H., & Yim, J. (2008). A population health characteristic analysis of willingness to perform cardiopulmonary resuscitation. Journal of Korean Society for Health Education and Promotion, 25(4), 43-54.
Kim, D. O. (2009). Knowledge and attitude difference about cardiopulmonary resuscitation between experienced and non-experienced paramedic student for cardiac arrest. Unpublished master's thesis, Chungnam National University, Daejon.
Kim, J. Y., Ahn, W., Park, C., Bahk, J. H., Lim, Y. J., & Han, B. M. (2004). The current status of cardiopulmonary resuscitation in Korean university hospitals-education, CPR cart items, post-CPR report. Korean Journal of Anesthesiology, 47(4), 553-558.
Kwon, H. (2000). Analyzing the cognition of CPR by college students who major in public health or not. Journal of the Korean Society Emergency Medical Technology, 4(4), 35-46.
Lee, J. S. (2006). The research for the application status of basic CPR and AED by the hospital nurse. Unpublished master's thesis, Yonsei University, Seoul.
Nagashima, K., Takahata, O., Fujimoto, K., Suzuki, A., & Iwasaki, H. (2003). Investigation on nurses' knowledge of and experience in cardiopulmonary resuscitation and on nurses' knowledge of the guidelines for cardiopulmonary resuscitation and emergency cardiovascular care established in 2000: Results of a survey at Asahikawa Medical College Hospital. Masui, 52(4), 427-430.
Nyman, J., & Sihvonen, M. (2000). Cardiopulmonary resuscitation skills in nurses and nursing students. Resuscitation, 47(2), 179-184.
Oh, S. I. (2007). Study on the sustainable effects of reeducation on cardiopulmonary resuscitation on nurses' knowledge and skills. Unpublished master's thesis, Kyunghee University, Seoul.
Park, D. S., Yun, Y. H., & Kim, J. S. (2008). Education effect in basic CPR for the dental hygiene students. Journal of Dental Hygiene Science, 8(4), 381-386.
Park, J. M. (2006). The effectiveness of competency and retention in cardiopulmonary resuscitation through self-directed learning. Unpublished doctoral dissertation, Kyungpook National University, Daegu.
Park, J. M., & Suh, S. R. (2007). Skills in cardiopulmonary resuscitation of the hospital nurses. The Journal of Kyungpook Nursing Science, 11(1), 39-49.
Ryoo, H. W. (2008). Basic life support performance and its related factors in new doctors. Unpublished doctoral dissertation, Kyungpook National University, Daegu.
Song, K. J., & Oh, D. J. (2007). Current status of CPR in Korea. Korean Journal of Medicine, 73(1), 4-10.
Uray, T., Lunzer, A., Ochsenhofer, A., Thanikkel, L., Zingerle, R., Lillie, P., et al. (2003). Feasibility of life-supporting first-aid (LSFA) training as a mandatory subject in primary schools. Resuscitation, 59(2), 211-220.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.