본 연구의 목적은 LOGO를 이용한 프로젝트 학습에서 나타난 초등 수학영재 학생들의 전략적 사고 유형을 분석하여 LOGO 학습과 고등 사고 활동과의 연관성을 구체적으로 밝힘으로써 영재교육 프로그램으로서 LOGO 활용에 대한 새로운 방향을 제시하고 LOGO 교수-학습의 효과적인 접근 방안을 모색하는데 있다. LOGO 프로그래밍을 계획하는 과정에서는 기존의 지식과 절차를 활용하는 유추적 사고, 변수를 이용한 일반화, 여러 가지 명령어의 기능을 통합하여 활용하는 통합적 사고, 문제 해결을 위해 기존 명령어를 평가하는 비판적 사고, 현재의 상황을 새로운 관점에서 이해하고 응용하는 발전적 사고, 여러 가지 해결 방법을 구상하는 유연한 사고 등의 전략적 사고가 관찰되었다. 오류 수정 과정에서 나타난 전략은 명령어의 문법적인 지식, 그림과 절차를 대조하는 방법, 절차를 분해하는 분석적 사고, 도형-분석적 추론, 시각적 추론, 경험적 추론 등이 나타났다.
본 연구의 목적은 LOGO를 이용한 프로젝트 학습에서 나타난 초등 수학영재 학생들의 전략적 사고 유형을 분석하여 LOGO 학습과 고등 사고 활동과의 연관성을 구체적으로 밝힘으로써 영재교육 프로그램으로서 LOGO 활용에 대한 새로운 방향을 제시하고 LOGO 교수-학습의 효과적인 접근 방안을 모색하는데 있다. LOGO 프로그래밍을 계획하는 과정에서는 기존의 지식과 절차를 활용하는 유추적 사고, 변수를 이용한 일반화, 여러 가지 명령어의 기능을 통합하여 활용하는 통합적 사고, 문제 해결을 위해 기존 명령어를 평가하는 비판적 사고, 현재의 상황을 새로운 관점에서 이해하고 응용하는 발전적 사고, 여러 가지 해결 방법을 구상하는 유연한 사고 등의 전략적 사고가 관찰되었다. 오류 수정 과정에서 나타난 전략은 명령어의 문법적인 지식, 그림과 절차를 대조하는 방법, 절차를 분해하는 분석적 사고, 도형-분석적 추론, 시각적 추론, 경험적 추론 등이 나타났다.
The purpose of this study is to suggest a new direction in using LOGO as a gifted education program and to seek an effective approach for LOGO teaching and learning, by analyzing the strategic thinking of mathematically gifted elementary students. This research is exploratory and inquisitive qualita...
The purpose of this study is to suggest a new direction in using LOGO as a gifted education program and to seek an effective approach for LOGO teaching and learning, by analyzing the strategic thinking of mathematically gifted elementary students. This research is exploratory and inquisitive qualitative inquiry, involving observations and analyses of the LOGO Project learning process. Four elementary students were selected and over 12 periods utilizing LOGO programming, data were collected, including screen captures from real learning situations, audio recordings, observation data from lessons involving experiments, and interviews with students. The findings from this research are as follows: First, in LOGO Project Learning, the mathematically gifted elementary students were found to utilize such strategic ways of thinking as inferential thinking in use of prior knowledge and thinking procedures, generalization in use of variables, integrated thinking in use of the integration of various commands, critical thinking involving evaluation of prior commands for problem-solving, progressive thinking involving understanding, and applying the current situation with new viewpoints, and flexible thinking involving the devising of various problem solving skills. Second, the students' debugging in LOGO programming included comparing and constrasting grammatical information of commands, graphic and procedures according to programming types and students' abilities, analytical thinking by breaking down procedures, geometry-analysis reasoning involving analyzing diagrams with errors, visualizing diagrams drawn following procedures, and the empirical reasoning on the relationships between the whole and specifics. In conclusion, the LOGO Project Learning was found to be a program for gifted students set apart from other programs, and an effective way to promote gifted students' higher-level thinking abilities.
The purpose of this study is to suggest a new direction in using LOGO as a gifted education program and to seek an effective approach for LOGO teaching and learning, by analyzing the strategic thinking of mathematically gifted elementary students. This research is exploratory and inquisitive qualitative inquiry, involving observations and analyses of the LOGO Project learning process. Four elementary students were selected and over 12 periods utilizing LOGO programming, data were collected, including screen captures from real learning situations, audio recordings, observation data from lessons involving experiments, and interviews with students. The findings from this research are as follows: First, in LOGO Project Learning, the mathematically gifted elementary students were found to utilize such strategic ways of thinking as inferential thinking in use of prior knowledge and thinking procedures, generalization in use of variables, integrated thinking in use of the integration of various commands, critical thinking involving evaluation of prior commands for problem-solving, progressive thinking involving understanding, and applying the current situation with new viewpoints, and flexible thinking involving the devising of various problem solving skills. Second, the students' debugging in LOGO programming included comparing and constrasting grammatical information of commands, graphic and procedures according to programming types and students' abilities, analytical thinking by breaking down procedures, geometry-analysis reasoning involving analyzing diagrams with errors, visualizing diagrams drawn following procedures, and the empirical reasoning on the relationships between the whole and specifics. In conclusion, the LOGO Project Learning was found to be a program for gifted students set apart from other programs, and an effective way to promote gifted students' higher-level thinking abilities.
이러한 논의를 바탕으로 본 연구에서는 국내 영재 교육 프로그램의 일환으로 LOGO 컴퓨터 언어를 활용하는 새로운 관점을 제안하고자 한다. LOGO 프로그래밍 언어는 기하학적 대수적 개념을 이해하는 차원을 넘어 다양한 창의적인 활동과 여러 가지의 지식을 통합적으로 적용 발전시킬 수 있는 기회를 제공하는 역동적인 프로젝트 학습을 가능하게 한다. 많은 선행연구는 LOGO가 학생들의 고등 사고 기능 향상을 위한 대표적인 학습 환경으로 활용될 수 있다고 보고 있다(Clements & Gullo, 1984; Swan, 1989; Keller, 1990; Clements et al.
John(2000)이 설명하고 있는 프로젝트 학습에서 프로젝트가 되기 위한 기준 다섯 가지는 무엇인가?
John(2000)은 프로젝트 학습에서 프로젝트가 되기 위한 기준을 다섯 가지로 설명하고 있다. 첫째, 프로젝트는 교육과정에서 주변적인 것이 아니라 중심적이어야 한다. 프로젝트 자체가 교육과정이 됨으로써 학생들은 프로젝트를 통해 교과의 중요 개념을 이해하고 학습하도록 한다. 둘째, 프로젝트는 학생들이 교과의 주요 개념과 원리를 적용할 수 있는 문제 상황이 강조되어야 한다. 이 기준은 프로젝트 학습을 "학생들의 탐구 활동을 이끄는 문제(Blumenfeld et at., 1991)" 또는 "구조화되지 않은 문제(Stepien & Gallegher, 1993)"라는 정의와 관련되어 있다. 즉 프로젝트는 두 교과 이상의 주제가 상호 관련되어 있어서 중요한 인지적인 목적을 위한 활동으로 이루어져야 한다. 셋째, 프로젝트는 학생들로 하여금 구성적인 탐구 활동에 참여하도록 하는 것이다. 탐구활동은 지식의 재구성과 문제 해결을 위한 목적 지향적인 과정이다. 넷째, 프로젝트는 학생-중심이어야 한다. 미리 정해진 결과나 해법보다는 학생들의 진정한 참여와 선택으로 이루어져야 한다. 다섯째, 프로젝트는 학문적이 아니라 실제적이어야 한다. 학생들이 주체적이면서 협력자로서 적극적으로 참여할 수 있도록 의미 있는 주제로서 의도적으로 계획한 것이 아니라 진정으로 실생활과 관련된 문제이어야 한다.
프로젝트 학습이란 단순히 지식을 습득하는 것이 아니라 프로젝트 수행을 통해 실제적인 문제 상황에 직면하여 협력을 통해 주제를 깊이 탐구하고 해결책을 찾는 고도의 사고 능력을 개발하는 학습이다. 학습자들이 오랜 시간을 투자하여 과제 해결을 위한 방법을 스스로 구상해 나가는 구조화된 맥락적인 학습이다(Laffey et al.
초등 수학 영재 교육은 무엇에 중점을 두어야 하는가?
Sheffield(1994)는 학습속도가 빠르고, 예리한 관찰, 유용한 질문, 독창적인 추론, 창의적인 사고 기능이 뛰어나다고 설명한다. 따라서 초등 수학 영재 교육은 이러한 영재 학생들의 특성을 고려한 차별화된 교육과정이 구성되어야 하며, 창의적인 문제해결력, 분석적, 비판적, 통합적인 사고력과 같은 고등 사고 기능 향상에 중점을 두어야 한다.
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