사회적 취약계층의 사회적 배제에 대한 문화복지 프로그램의 기능 - 문화복지실천가 대상 질적연구 - A Study about the Function of Culture Welfare Programs for Dissolving Social Exclusion about the Social Vulnerable Classes - A Qualitative Research Focused on the Culture Welfare Practitioners -원문보기
본 연구는 문화복지프로그램을 통한 사회적 취약계층의 사회적 배제 해소가능성을 탐색하기 위한 것이다. 이를 위하여 본 연구에서는 문화복지실천가 대상 인터뷰를 토대로 기노시다(木下康仁)에 의해 창안된 수정근거이론(Modified Grounded Theory Approach)을 활용한 질적 분석을 시도하였다. 분석결과 문화복지프로그램은 사회적 취약계층에게 다양한 문화향유기회의 제공을 통해 이들의 잠재적 역량과 자존감을 증진시켜줌으로써 주체적 변화를 통한 사회적 배제 해소가능성을 보여주었다. 문화복지프로그램은 다양한 창작체험기회 제공, 과정중심의 비정형적 프로그램 운영, 프로그램 참여자의 주체화, 공동체활동 등의 접근전략을 통하여 참여자들의 창의적 역량과 자존감을 증진시키고 공동체적 연대의식을 강화시키는 기능을 하는 것으로 나타났다. 실제로 사회적 취약계층은 문화복지프로그램을 통하여 정서적 충족감을 느끼고 가족 및 대인관계의 향상, 긍정적 자아상 확립, 역량강화, 공동체활동 참여 등 삶의 변화를 경험하는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 사회복지서비스가 취약계층의 사회적 배제를 해소시키기 위해서는 기존의 선별주의적 사회복지프로그램에 문화를 접목시킨 보편적 사회복지 프로그램으로의 전환 필요성을 시사해 주고 있다.
본 연구는 문화복지프로그램을 통한 사회적 취약계층의 사회적 배제 해소가능성을 탐색하기 위한 것이다. 이를 위하여 본 연구에서는 문화복지실천가 대상 인터뷰를 토대로 기노시다(木下康仁)에 의해 창안된 수정근거이론(Modified Grounded Theory Approach)을 활용한 질적 분석을 시도하였다. 분석결과 문화복지프로그램은 사회적 취약계층에게 다양한 문화향유기회의 제공을 통해 이들의 잠재적 역량과 자존감을 증진시켜줌으로써 주체적 변화를 통한 사회적 배제 해소가능성을 보여주었다. 문화복지프로그램은 다양한 창작체험기회 제공, 과정중심의 비정형적 프로그램 운영, 프로그램 참여자의 주체화, 공동체활동 등의 접근전략을 통하여 참여자들의 창의적 역량과 자존감을 증진시키고 공동체적 연대의식을 강화시키는 기능을 하는 것으로 나타났다. 실제로 사회적 취약계층은 문화복지프로그램을 통하여 정서적 충족감을 느끼고 가족 및 대인관계의 향상, 긍정적 자아상 확립, 역량강화, 공동체활동 참여 등 삶의 변화를 경험하는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 사회복지서비스가 취약계층의 사회적 배제를 해소시키기 위해서는 기존의 선별주의적 사회복지프로그램에 문화를 접목시킨 보편적 사회복지 프로그램으로의 전환 필요성을 시사해 주고 있다.
This study aimed to look for the possibility of dissolving social exclusion about the social vulnerable classes through the culture welfare programs. For this purpose, we analyzed interview records focused on the culture welfare practitioners applying the Modified Grounded Theory Approach worked out...
This study aimed to look for the possibility of dissolving social exclusion about the social vulnerable classes through the culture welfare programs. For this purpose, we analyzed interview records focused on the culture welfare practitioners applying the Modified Grounded Theory Approach worked out by Kinosita. The results showed that the culture welfare programs functionated of dissolving social exclusion about the social weaks by enhancing latent faculties and the sense of self-respect of them through providing various opportunities of culture fruition. It was appeared that the culture welfare programs promoted creative competence and the sense of self-respect, and strengthened the sense of solidarity of the participants by using the approaching strategies of offering various opportunities of creational experience, atypical operating programs centered on the process, establishing of the participants' subjecthood, and communal activities. That is, it was proved that actually the social weaks experienced the change of life with feeling emotional satisfaction, promoting family and human relationship, establishing positive identity, empowerment, participating communal activities, and so on, through the culture welfare programs. From these results we can know that if we provide the programs mixing the culture welfare programs with social welfare services which traditionally reinforced social exclusion about the social vulnerable classes by stigma, the social exclusion about them can be dissolved.
This study aimed to look for the possibility of dissolving social exclusion about the social vulnerable classes through the culture welfare programs. For this purpose, we analyzed interview records focused on the culture welfare practitioners applying the Modified Grounded Theory Approach worked out by Kinosita. The results showed that the culture welfare programs functionated of dissolving social exclusion about the social weaks by enhancing latent faculties and the sense of self-respect of them through providing various opportunities of culture fruition. It was appeared that the culture welfare programs promoted creative competence and the sense of self-respect, and strengthened the sense of solidarity of the participants by using the approaching strategies of offering various opportunities of creational experience, atypical operating programs centered on the process, establishing of the participants' subjecthood, and communal activities. That is, it was proved that actually the social weaks experienced the change of life with feeling emotional satisfaction, promoting family and human relationship, establishing positive identity, empowerment, participating communal activities, and so on, through the culture welfare programs. From these results we can know that if we provide the programs mixing the culture welfare programs with social welfare services which traditionally reinforced social exclusion about the social vulnerable classes by stigma, the social exclusion about them can be dissolved.
사회적 취약계층은 사회적 소수자 혹은 사회적 소외계층과 밀접하게 연관되어 있는 개념으로 경제적ㆍ신체적 및 기타 조건으로 인하여 다른 계층에 비해 상대적으로 사회참여의 기회가 제한되고, 나아가 국가의 공공개입을 통하지 않고는 한 사회의 구성원으로써 평등한 혜택을 제공받을 기회로부터 배제되기 쉬운 계층을 일컫는다(김세훈ㆍ김정열ㆍ모선희ㆍ설동훈ㆍ김미권, 2005). 주로 장애인이나 노인, 저소득층이 이에 속하며, 외국인근로자들 또한 이 범주에 포함시킬 수 있다.
사회적 배제란 무엇인가요?
사회적 취약계층의 문제는 사회적 배제(social exclusion) 개념을 통해 보다 구체적으로 파악될 수 있다.4) 사회적 배제란 사회가 분화ㆍ고도화되어가는 과정에서 사회의 구조적 특성으로 인해 다양한 차원에서 사회의 주류(mainstream)영역에 대한 특정 개인이나 집단들의 참여기회가 차단되고 그 권리가 침해되고 있는 상태를 의미한다(Berghman, 1995; 송다영, 2003: 298). 이러한 개념에는 한 사회의 시민으로서의 기본적 권리인 경제적ㆍ사회적ㆍ문화적ㆍ정치적 생활에 참여할 수 있는 수단이 결핍되어 있는 상태이자 이러한 상태가 야기되는 과정(Hills, Le Grand and Piachaud, 2002; 이익섭ㆍ최정아ㆍ이동영, 2007)까지 포함된다.
사회적 취약계층의 사회적 배제 해소를 위한 제도적 노력 중 가장 대표적인 노력은 무엇인가요?
무엇보다 사회적 배제 현상을 해소하기 위한 사회정책 및 제도적 노력에도 불구하고 현재 사회적 배재 현상은 사회적 낙인과 함께 악순환 되는 현상을 보이고 있다. 가장 대표적인 제도적 노력인 국민기초생활보장법의 경우, 자산조사(means test)를 통해 국가복지의 수혜 대상을 분별해 내는데, 이때의 자격기준은 까다롭고 엄격하여 수혜대상자들은 자칫 수치감(stigma)을 갖게 될 수 있다(주재현, 2004). 또한 빈곤선으로 빈민을 또 다른 인구집단으로 구별하여 빈민, 저소득층, 하층계층, 수급자 등 사회적 관계의 분절적 요소를 제공하며 국가의 규제, 보호, 통제의 대상으로 그들을 구분한다(우아영, 2007).
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