$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

세대간 원예활동 프로그램이 노인과 유아의 정서와 자아존중감에 미치는 영향
Effects of the Intergenerational Horticultural Activity Program on Emotion and Self-esteem of the Elderly and Young Children 원문보기

원예과학기술지 = Korean journal of horticultural science & technology, v.28 no.3, 2010년, pp.484 - 491  

이은숙 (고려대학교 대학원) ,  박현구 (고려대학교 대학원) ,  김미옥 (적십자간호대학) ,  박천호 (고려대학교 생명과학대학)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구는 세대간 원예활동 프로그램이 노인과 유아의 정서와 자아존중감에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 세대간 원예활동 프로그램 실시 전, 후 노인의 정서를 비교한 결과, 대조군과 실험군 모두 유의한 차이를 나타내지 않았다. 노인의 자아존중감을 비교한 결과 대조군에서는 유의한 차이를 나타내지 않았지만, 실험군에서는 유의한 차이를 나타냈다($p$<0.01). 세대간 원예활동 프로그램 실시 전, 후 유아의 정서지능을 비교했을 때, 대조군은 유의한 차이를 나타내지 않았으나, 실험군은 유의한 차이를 나타냈다($p$<0.001). 유아의 자아존중감을 비교한 결과 대조군, 실험군 두 집단 모두 유의한 차이를 나타내지 않았다. 본 연구를 통해 세대간 원예활동 프로그램이 노인의 자아존중감과 유아의 정서지능 향상에 기여할 수 있었다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

This study investigated the effects of the intergenerational horticultural activity program on the improvement of emotion and self-esteem for the elderly and young children. When the pre- and post-treatments of the elderly was compared, both the control and treatment didn't show a significant differ...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • 따라서 본 연구에서는 노인과 유아의 세대간 교류의 기회를 제공하는 원예활동 프로그램이 노인과 유아의 정서와 자아존중감에 미치는 영향을 알아보고자 하였다.
  • 본 연구는 세대간 원예활동 프로그램이 노인과 유아의 정서와 자아존중감에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 세대간 원예활동 프로그램 실시 전, 후 노인의 정서를 비교한 결과, 대조군과 실험군 모두 유의한 차이를 나타내지 않았다.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
사회, 심리적인 배경을 살펴보면 노인 세대는 어떤 것을 겪고 있는가? 각 세대의 사회, 심리적인 배경을 살펴보면, 노인은 고령화사회 속에서 가정과 사회 내 역할 상실로 인해 고독감, 우울성향이 증가되거나 자아존중감을 상실하는 등의 심리적인 갈등을 경험하게 된다(Kim, 2004a).
세대간 원예활동 프로그램 실시 전, 후 대상자들의 정서와 자아존중감은 누가 평가하였는가? 세대간 원예활동 프로그램 실시 전, 후 대상자들의 정서와 자아존중감을 평가하였다. 유아의 정서지능은 담당교사가 평가하였고, 노인의 정서, 자아존중감과 유아의 자아존중감은 연구자와 보조 연구자 1인이 평가하였다. 따라서 조사자들의 신뢰도를 알아본 결과 노인의 정서, 자아존중감과 유아의 자아존중감이 p<0.
세대 간 활동을 통하여 얻을 수 있는 것은 무엇인가? 현대사회는 도시화, 핵가족화로 인해 유아와 조부모 세대와의 접촉 및 교류가 감소되고 있다(Heo, 2003). 이에 세대 간 활동은 세대간 만남의 기회를 제공하며 각 세대가 미처 경험하지 못한 것들을 서로를 통해 배우고 얻을 수 있는 기회를 가질 수 있다(McClusky 등, 1990).
질의응답 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (45)

  1. Cherlin, A.J. and F.F. Furstenberg. 1986. The new American grandparent: A place in the family. A life apart. Basic Books, New York, USA. 

  2. Chi, S.A., Y.O. Kim, and H.S. Park. 2003. A study on the development of a self-esteem assessment for young children. J. of Early Childhood Education Res. and Rev. 7:43-67. 

  3. Choi, S.M. 2006. Effects of the community of generations education and service-learning programs. PhD Diss., Hanseo Univ., Chungnam, Korea. 

  4. Cohen, J. 1988. Statistical power analysis for the behavioral sciences. 2nd ed. Academic Press, New York, USA. 

  5. Goleman, D. 1995. Emotion intelligence. Bantam Books, New York, USA. 

  6. Greenberg, M.T., C.A. Kusche, E.T. Cook, and J.P. Quamma. 1995. Promoting emotional competence in school-aged deaf children: The effects of the PATHS curriculum. J. Development and Psychopathology 7:117-136. 

  7. Han, J.R. 2001. Educational gerontology. Hakjisa, Seoul, Korea. 

  8. Heo, E.J. 2003. The effects of intergenerational activities in the day care center. PhD. Diss., Wonkwang Univ., Jeonbuk, Korea. 

  9. Jo, N.H. 2006. Effect of horticultural therapy on the improvement of self-esteem and sociality of the low-income group children. MS Diss., Konkuk Univ., Seoul, Korea. 

  10. Joo, E.Y. 2008. Effect of horticultural therapy based on positive psychology on development of at-risk children's creativity. MS Diss., Catholic University of Daegu, Daegu, Korea. 

  11. Jeon, B.J. 1974. Self-esteem: A test of its measurability. J. Yousei Non-chong 11:107-130. 

  12. Jung, H.J. 2002. Effect of horticultural therapy on the change of self-esteem and anxiety of the mentally retarded students in high school. MS Diss., Konkuk Univ., Seoul, Korea. 

  13. Jung, J.S. 2007. The effect of horticultural activities on the emotional intelligence of students in elementary school. MS Diss., Jinju Education Univ., Jinju, Korea. 

  14. Jung, S.H. 2004. Effect of horticultural therapy on the self-esteem of geriatric patients. MS Diss., Gyeongsang Natl. Univ., Jinju, Korea. 

  15. Kang, S.S. 2004. Effect of activity to grow flowers and vegetables in the practical arts education on personality. MS Diss., Daegu Univ., Daegu, Korea. 

  16. Kim, D.Y. 2004a. Dementia prevention and cognitive rehabilitation program. Seo Hyun Publishing Co., Ilsan, Korea. 

  17. Kim, E.Y. 2009. Effect of horticultural therapy based upon theory of emotional intelligence on the improvement of emotional quotient and sociality of children in the dual-income family. MS Diss., Konkuk Univ., Seoul, Korea. 

  18. Kim, K.H. 1998. Development of emotional intelligence rating scale for preschool children. PhD Diss., Yonsei Univ., Seoul, Korea. 

  19. Kim, K.J. 2004b. Effect of horticultural therapy on the changes of depression and self-esteem of demented old adults. MS Diss., Honam Univ., Gwangju, Korea. 

  20. Kim, S.J. 2004c. Evaluating the effect of the intergenerational program. MS Diss., Sungkyunkwan Univ., Seoul, Korea. 

  21. Kong, W.A. 2007. The effect of integral art appreciation activities to enhance children's emotional intellects. MS Diss., Yonsei Univ., Seoul, Korea. 

  22. Koonmin-ilbo. 2006, August 3. http://www.kukinews.com. 

  23. Kwak, Y.J. 2003. Developing a model for designing emotional intelligence education programs. PhD Diss., Seoul Univ., Seoul, Korea. 

  24. Kwack, B.H., J.K. Suh, and H.R. Kwack. 1999. Studies desirable for revealing typical features of horticultural therapy. J. Kor. Flower Res. Soc. 8:23-29. 

  25. Lee, E.S. 2006. Effect of horticultural program based on reminiscence on the improvement of self-intergration of the aged. MS Diss., Konkuk Univ., Seoul, Korea. 

  26. Lee, E.S. 2008a. Effects of horticultural therapy on the depression and self-esteem in old woman of day-care center. MS Diss., Mokpo Nat'l. Univ., Mokpo, Korea. 

  27. Lee, G.O. 2008b. Effect of plant experience activity on children's emotional development. MS Diss., Daegu Univ., Daegu, Korea. 

  28. Lee, Y. 1974. A study on traditional child rearing in Korea. MS Diss, Yonsei Univ., Seoul, Korea. 

  29. Lowerstein, L.F. 1983. Developing self-control in children: Development of rating scale. J. of Consulting & Clinical Psychology 47:1020-1029. 

  30. McClusky, N.G. and E.F. Borgatta. 1981. Aging and retirement: Project, planning and policy. Sage Publications, Beverly Hills, USA. 

  31. McNair, D.M., M. Lorr, and L.F. Droppleman. 1992. Mannual for the profile of mood states. Educational and Industrial Testing Service, San Diego, USA. 

  32. Morgan, B. 1993. Growing together: Activities to use your horticulture and horticultural therapy programs for children. Pittsburgh Civic Garden Center, Pittsburgh, USA. 

  33. Nam, J.E. 2009. Effect of the ecological horticultural program of the nature school on elementary school student's selfesteem and sociability. MS Diss., Korea Univ., Seoul, Korea. 

  34. Park, H.S. 1993. The effect of group cognitive therapy on depression, self-esteem and loneliness of the elderly. PhD Diss., Kyungpook Univ., Daegu, Korea. 

  35. Predny, M.L. and D. Relf. 2000. Interactions between elderly adults and preschool children in a horticultural therapy research program. HortTechnol. 10:64-70. 

  36. Ra, S.H. 2000. Effect of the horticultural activities in leisure on the changes of depression, life satisfaction and small muscles of old woman. MS Diss., Chonbuk Nat'l. Univ., Chonju, Korea. 

  37. Relf, P.D. 1981. The use of horticultural in vocational rehabilitation. J. of Rehab. 47:53-56. 

  38. Rosenberg, M. 1965. Society and adolescence self-image. Princeton University Press, New Jersey, USA. 

  39. Rosenberg, M. 1979. Conceiving the self. Basic Books, New York, USA. 

  40. Shin, Y.H. 1996. A study on verification of the profile of mood states for Korean elders. J. of Korean Academy of Nursing 26:743-755. 

  41. Son, K.C. 2004. The interior plant can saves residents in the home. Joongang Press, Seoul, Korea. 

  42. Song, D.Y. 2008. Effect of the classroom horticultural program on elementary school student's self-esteem and peer- relationships. MS Diss., Chongju Nat'l. Univ., Chungbuk, Korea. 

  43. Yang, K.J. 2006. Effect of spiritual support horticultural therapy program on the spiritual well-being and depression of the elderly. MS Diss., Dankook Univ., Cheonan, Korea. 

  44. Yuk, M.R. 2003. Effect of horticultural therapy on the changes of self-esteem and sociality of broken home and normal home children. MS Diss., Konkuk Univ., Seoul, Korea. 

  45. Ward, C.R., L.L. Kamp, and S. Newman. 1996. The effects of participation in an intergenerational program on the behavior of resident with dementia. J. of Activities, Adaptation and Aging 20:61-76. 

저자의 다른 논문 :

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로