최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기원예과학기술지 = Korean journal of horticultural science & technology, v.28 no.5, 2010년, pp.877 - 883
김혜지 (단국대학교 원예치료학과) , 이상미 (단국대학교 원예치료학과) , 서정근 (단국대학교 원예치료학과)
The purpose of this study was to investigate the effect of horticultural therapy program based on Reasoner's building self-esteem for juveniles. Fourteen middle school students were recommended by Community education specialist (social worker). Seven experimental group members received a horticultur...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
청소년기는 어떤 시기인가? | 청소년기는 인생의 발달 과정에서 다른 어느 단계보다 이상과 현실 사이에서 불안을 느끼고, 불안과 동요를 거치면서 자아의식이 발달하며 이러한 발달과정상 청소년기는 타인이 자신을 어떻게 보는가에 대한 자의식이 강하고 자아개념이 혼란스러운 시기이다(Felker, 1974). 특히, 초기 청소년기인 중학생들은 스스로 자아 정체감의 발견을 위해 전력을 다한다(Min, 1997). | |
Reasoner가 구분한 자아존중감의 하위영역은 무엇이 있는가? | Reasoner(1982)는 자아존중감의 하위영역을 안정감, 자 아감, 소속감, 목적감, 능력감으로 구분하고, 아동의 자아존중감은 각 영역을 순차적으로 성취함으로써 구축되며 강화 된다고 하였다. 자아존중감이 구축되는 과정은 안정감과 정체감 또는 현실적인 자기이해의 수립으로 시작되고, 그룹의 일원으로서 역할을 배우면서 소속감을 느끼게 된다. | |
청소년의 자아존중감 증진을 위한 치료적 도구로 사용되는 원예치료는 어떤 과정인가? | 원예치료는 ‘원예활동’이나 ‘치료적 원예’와는 구별되는 활동으로 원예활동은 원예학적 관점에서 활동의 순서(procedure)와 지식적인 면에 초점이 맞추어져 이루어진다면 치료적 원예는 식물 또는 원예활동(plant or horticulture), 참가자(participant), 지도자(leader)의 세 요소를 가지고 일반적인 목적(generalized goal) 달성을 위한 과정이라고 규정할 수 있다(Relf, 2006). 반면 원예치료는 식물 또는 원예활동 (plant or horticulture), 대상자(client), 원예치료사(horticultural therapist)의 세요소를 가지고 치료목적 달성(treatment goal)을 위해 사정, 계획, 실행, 평가로 구성되는 원예치료과정을 따른다(Han 등, 2008; Lee, 2007; Relf, 2006; Suh와 Lee, 2004). |
Choi, B.G. and K.Y. Jeon. 1992. A study on the construct validity of the Coopersmith self-esteem inventory (SEI). Research Rept. Kyungbook Univ. 24:1-15.
Choi, H.Y. 2005. Study on the self-esteem of youth. MS Diss., Kwan Dong Univ.
Coopersmith, S. 1967. The antecedents of self-esteem. W. H. Freeman, San Francisco.
Felker, D.W. 1974. Building positive self-concept. Burgess Publishing, Minneapolis, M.I.
Ha, C.S. 1998. Study of relationships between self-esteem and career maturity in drug abuse of minors. MS Diss., Kunkook Univ., Seoul.
Han, K.H., S.M. Lee, and J.K. Suh. 2008. Conceptual Frame of Group Horticultural Therapy Model Focused on Reference Review. J. Kor. Soc. People Plants Environ. 11(4):53-64.
Hwang, C.M. 2007. Effect of horticulture therapy program on ego-identity and self-esteem of middle school students. MS Diss., Kyungbook Univ., Daegu.
Jeon, S.J. 2009. Effect of gestalt-therapeutic horticulture program based upon the 7th educational curriculum on the improvement of self-esteem and academic achievement in vocational high school students. MS Diss., Kunkook Univ., Seoul.
Jeong, H.J. 2002. Effect of horticultural therapy on the changes of self-esteem and anxiety of the mentally retarded students in high school. MS Diss., Kunkook Univ., Seoul.
Joe, K.H. and T.K. Kim. 2005. The science of statistics. Global, Seoul.
Jung H.Y. 2004. Study on educational effects of gardening program on building self-esteem of elementary school students. MS Diss., Chuncheon National Univ., Chuncheon.
Kim, B.S., W.S. Pae, K.H. Seok, D.H. Joe, and K.R. Choi. 2003. The science of statistics using SPSS. Kyosa, Seoul.
Kim, H.C. 2008. Nonparametric statistical analysis. Science Education, Paju.
Kim, J.E. 2003. The effect of group music activity on the self-esteem and depression of the maladjusted adolescents. MS Diss., Sookmyung Women's Univ., Seoul.
Lee, E.H. and S.M. Nam. 2002. Application of horticultural therapy to middle-school pupils. J. of Kor. Soc. Plants People Environ. 5(3):32-42.
Lee, J.A. 2007. Effect of the non-directive group art therapy on the stress and self-esteem of middle school students : focused on middle school students at L region in Jeonbuk province. Ph.D Diss., Wonkwang Univ., Iksan.
Lee, S.H., E.J. Kim, and M.Y. Kim. 2002. The psychosocial factors of youth mental health. Research Rept. Community Mental Health Research Institute of Samsung Life Public Service Foundation p. 32-45.
Lee, S.M. 2006. An analysis of the effects of horticultural therapy to each client and the economic value by income approach. Ph.D Diss., Dankook Univ., Seoul.
Manning, P. C. 1989. Family functioning, sibling relationships, and a child's self-esteem, Ph.D Diss., California Institute of Integral Studies.
Min, S.K. 1997. Latest psychiatry. Iljogak, Seoul.
Na, K.M. 2006. Effect of horticultural therapy program on the improvement of self esteem and reduction of state trait anxiety of alternative school student. MS Diss., Kunkook Univ., Seoul.
Nam, S.M. 2003. Application of horticultural therapy to middleschool pupils. MS Diss., Seoul Women Univ., Seoul.
Reasoner, R.W. 1982. Building self-esteem. CPP, C.A.
Relf, D. 2006. Volunteers: Implementtion therapeutic horticulture or supporting horticultural therapy. Proc. Hort. therapy international Symp. Kor. Hort. Therapy Assn. p. 23-44.
Seo, J.H. 2009. The effects of leisure activity programs on the ego-identity and self-esteem of students with intellectual disabilities. MS Diss., Changwon Univ., Changwon.
Son, K.S., M.K. Joe, J.E. Song, S.Y. Kim, and S.S. Lee. 2006. Practice of professional horticultural therapy. Koobook, Seoul.
Song, J.H. 2000. The program development which improves the self-esteem of a 'adult-child youth' with low self-esteem. MS Diss., Hannam Univ., Daejeon.
Suh, J.G. and S.M. Lee. 2004. Application and practice of horticultural therapy process. Dankook Univ. Press, Seoul.
Yoo, B.S. 2003. Effects of peer relation improvement program on the self-esteem of 4th graders. MS Diss., Incheon Univ., Incheon.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.