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3D VR 기술을 이용한 서비스 공간의 감성적 디자인
Affordable 3D VR Technology for Sensible Design - An Approach to Designing an End-User Oriented Service Space 원문보기

감성과학 = Science of emotion & sensibility, v.13 no.1, 2010년, pp.269 - 278  

윤소연 (미주리 주립대학교 건축학과) ,  황조혜 (경희대학교 외식경영학과) ,  박정아 (한남대학교 산업기술연구소)

초록
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최근 가상현실 시뮬레이션 기술은 컴퓨터 테크놀로지의 급속한 발달과 더불어 시각적 표현과 인터랙션의 성능은 정교화 되는 동시에, 고급 장비나 전문 지식에 의존하지 않고도 사실적인 구현이 가능한 단계까지 발전해 왔다. 본 연구는 저가의 비용으로도 가능한 가상현실 시뮬레이션 테크놀로지를 바탕으로, 시각적 현실감이 뛰어난 시뮬레이션으로 서비스 환경을 구현하여 제시함으로써 실제사용자 즉, 엔드유저의 감정적인 반응을 파악하고, 그러한 과정을 기존의 디자인 프로세스에 접목하는 방안을 제안하는데 그 목적이 있다. 본 논문에서는 실제 레스토랑 디자인 프로젝트의 사례를 통해 가상현실 테크놀로지를 사용한 시뮬레이션의 구체적인 개발과정 및 적용과정을 살펴보았다. 이를 통해 사용자 경험에 관한 데이터를 수집하고 분석하는 과정 그리고 시뮬레이션을 통한 결과 적용 시 고려해야 할 사항에 대해서 소개하고 있다. 본 연구는 사용자의 감정적인 반응이 중요시 되어야 하는 디자인 분야에 3차원 가상현실 시뮬레이션이 도입될 경우 유용한 지침을 제공할 수 있으리라 기대한다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Today's Virtual Reality(VR) technology has become considerably more affordable and sophisticated with rapidly advancing computer technology. Photo-realistic visual representations along with real-time interactivity are now achievable without special programing knowledge and expensive equipment. The ...

주제어

AI 본문요약
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문제 정의

  • The goal of this study is to provide a framework for the design process model utilizing VR based user testing integrated through the process. The study presents a framework for designers as well as researchers interested in users’ emotional responses to the design outcome utilizing readily available yet effective technology.
  • The study presents a framework for designers as well as researchers interested in users’ emotional responses to the design outcome utilizing readily available yet effective technology.
  • This case study demonstrates the promise of an affordable yet effective computer-mediated simulation for user testing during a restaurant spatial configuration design process. Sensible design should also allow designers to receive greater trust in the design outcome by the client knowing how the decisions are derived.
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참고문헌 (12)

  1. Altman, I. (1975). The Environment and Social Behavior: Privacy, Personal Space, Territory, and Crowding. Monterey, California: Brooks/Cole Publishing Company. 

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  3. Biocca, F., Li, H., & Daugherty, T. (2001). Experiential ecommerce: Relationship of physical and social presence to consumer learning, attitudes, and decisionmaking. Paper presented at the Presence 4th Annual International Workship on Presence, Philadelphia, PA. 

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  6. Li, H., Biocca, F., & Daugherty, T. (2001). Characteristics of virtual Experience in electronic commerce: A protocol analysis. Journal of Interactive Marketing, 15(3), 13-30. 

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  10. Robson, S. (2004). Designing for dollars. Restaurant Hospitality, 88(10), 72-73. 

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