Reaching up the present from the past, the design was reflected in our life, thereby having brought about great development in the aesthetic harmony or functional part. In the present era, it is advancing in order to seek for the better direction without being satisfied with formativeness. What come...
Reaching up the present from the past, the design was reflected in our life, thereby having brought about great development in the aesthetic harmony or functional part. In the present era, it is advancing in order to seek for the better direction without being satisfied with formativeness. What comes to represent it is UX design, namely, user-experience design. If a user has confusion in using product or environmental facilities, or if a user needs to utilize by analyzing function, this cannot help being inconvenient. Only what a user's behavior is caused by which the cognitive and sensitive attributes interact without inconvenience can be said to be design for a user. Given explaining easily, UX implies to design and develop the designed product or space from the position of a client who uses. Also, it also implies to offer service of being satisfied. For one example, a work can be said that distributes logo to the upper part of web site. That is because of allowing client to be much confused if logo is distributed to the different position. The designed web site in consideration of user's position is developed much now. However, it is the real situation of being still much insufficient in the public facilities that have UX characteristics amid the living environment. There is great interest in UX of the public facilities. However, there are many cases of facing mostly for the first time. The understanding level is thought to be much different. This study examines about a concept of UX design, and about UX design, which considered from the user's position, and analyzes a case. Thus, the aim is to suggest good directivity in designing by efficiently approaching UX that can be difficult theoretically.
Reaching up the present from the past, the design was reflected in our life, thereby having brought about great development in the aesthetic harmony or functional part. In the present era, it is advancing in order to seek for the better direction without being satisfied with formativeness. What comes to represent it is UX design, namely, user-experience design. If a user has confusion in using product or environmental facilities, or if a user needs to utilize by analyzing function, this cannot help being inconvenient. Only what a user's behavior is caused by which the cognitive and sensitive attributes interact without inconvenience can be said to be design for a user. Given explaining easily, UX implies to design and develop the designed product or space from the position of a client who uses. Also, it also implies to offer service of being satisfied. For one example, a work can be said that distributes logo to the upper part of web site. That is because of allowing client to be much confused if logo is distributed to the different position. The designed web site in consideration of user's position is developed much now. However, it is the real situation of being still much insufficient in the public facilities that have UX characteristics amid the living environment. There is great interest in UX of the public facilities. However, there are many cases of facing mostly for the first time. The understanding level is thought to be much different. This study examines about a concept of UX design, and about UX design, which considered from the user's position, and analyzes a case. Thus, the aim is to suggest good directivity in designing by efficiently approaching UX that can be difficult theoretically.
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문제 정의
더불어 사용자로 하여금 경험을 통해 알 수 있는 빛, 소리, 감촉, 향기 등 다양한 느낄 수 있는 요소를 동원해 시각, 촉각, 청각, 후각까지 자극함으로 불편함이 없는 감각적인 서비스를 제공하는 것이다.
사용자 입장을 배려하여 디자인된 웹사이트는 현재 많은 편리성을 가져다 주고 있지만, 공간 속이나 제품에서 UX (User eXperience) 디자인은 아직까지 기초적인 발전단계에 머물러 있다. 본 연구는 UX 디자인의 개념과 사용자 입장에서 고려한 UX 디자인에 대하여 알아보고, 사례를 분석함으로 이론적으로 어려울 수 있는 UX에 대하여 효율적으로 접근하여 디자인을 하는데 좋은 방향성을 제시하는데 목적이 있다.
제품을 사용함으로 사용자가 원하는 것을 얻을 수 있는 것이 아니라 사용자 환경을 분석하여 사용자가 쉽게 제품에 접근할 수 있도록 하는 것이다.
제안 방법
UX 디자인에 관한 이론적인 요소를 통하여 개념을 정립하며 UX 디자인을 보다 쉽게 접근하도록 하고 기존의 UX 디자인이 어떻게 적용되어 있는지 연구하여 UX 디자인 좋은 사례와 좋지 못한 사례를 분석함으로 UX 디자인의 발전방향을 제시할 것이며 UX 디자인을 진행함에 있어서 꼭 필요한 요소에는 어떤 것이 있는지 제안하였다.
노인의 경우는 일반인에 비해서 더 많은 위험성을 가져다 주고 있다. 이를 해결하기 위해 제안된 방법은 자동차의 앞 유리에 지도를 덧붙여 보여주는 것이고 이것은 기존 네비게이션에 비해 특히 노인들에 도로정보를 잘 전달해 주고 사고위험도 줄여 줄 수 있는 UX라고 말할 수 있습니다.
지하철을 사용하게 되었을 때에 노선도의 중요함을 우리는 알고 있다. 이용하는 사용자를 위하여 노선도를 쉽게 볼 수 있음으로 혼란을 줄일 수 있도록 하였다. 또한 노선도의 수정이 필요할 때는 스티커를 이용하는 것을 발견할 수 있었다.
코엑스 몰의 주요동선에 설치되어 코엑스의 안내를 도와주는 코몰 라이브는 다양한 매장과 편의시설에 대한 손쉬운 접근을 할 수 있도록 도와준다. 코몰 라이브는 터치스크린과 디지털 카메라를 적용 다양한 인터랙티브적인 광고 캠페인이 가능하도록 설계되었다. 인터랙티브 미디어를 사용한 코몰은 손쉬운 접근에 충실하게 제작되었다.
대상 데이터
강남대로에 있는 미디어 폴은 총 22개로 구성되었다. 미디어 폴의 터치스크린을 통해 다양한 콘텐츠를 접할 수 있게 만들어진 미디어 폴은 사용자가 필요한 모든 것을 접할 수 있도록 만들어졌다.
성능/효과
강릉 홈플러스 주차장에는 주차공간을 알려주는 조명이 있다. 주차되어 있는 공간과 주차할 수 있는 공간을 쉽게 찾을 수 있도록 위에 조명을 달아서 빨간색은 빈 공간 녹색은 주차되어 있는 공간이라는 것을 쉽게 알 수 있도록 도와주고 있으며, 대부분 주차장에 들어서면 빈 공간을 찾아 오랫동안 도는 경우가 많이 발생하고 입구에 표시로만 차나 주차공간이 있다는 것만 간략하게 알 수 있을 뿐이었다. 하지만 이런 변화로 인해 주차공간을 쉽게 찾을 수 있게 되었다는 UX 디자인의 좋은 시설물의 사례라고 볼 수 있다.
후속연구
UX 디자인을 할 때 인터페이스와 사용자 경험을 예측한 것을 토대로 디자인 되는 것이 가장 좋은 UX 디자인이라 할 수 있고 향후에 더욱더 연구되어야 할 부분은 공공시설물 등과 같은 직접적인 우리 삶의 환경을 구성하는 다양한 부분에 연구와 접목이 필요합니다. 현재 스마트폰의 유행으로 많은 사람들이 UX에 대하여 관심은 많지만 대부분 처음 접하는 경우가 많고 이해수준이 많이 다르다고 생각한다.
이 논문을 통하여 UX의 기본정의에 대하여 이해하고 더 많은 사람들이 UX 디자인에 대하여 관심을 가지며 우리 주변의 모든 환경을 구성하는 영역으로 UX 연구를 할 수 있는 초석이 되었으면 좋겠다.
질의응답
핵심어
질문
논문에서 추출한 답변
인터랙션 디자인이란 무엇인가?
인터랙션 디자인은 테크놀로지를 이용 인간의 행동과 경험의 구체화로서 상품을 생산하는 것을 의미한다. 다시 말하면, 인터랙션 디자인은 복합적인 테크놀로지와 함께 상호작용하는 인간 경험의 디자인이라 할 수 있는 것이다.
사람과 컴퓨터의 상호작용을 이루는 일반적인 절차는 어떤 단계를 거쳐 이루어지는가?
사용자가 원하는 정보를 쉽고, 빠르고, 효과적으로 찾으면서 새로운 경험을 할 수 있도록 도와주는 역할을 한다. 사람과 컴퓨터의 상호작용을 이루고 있는 네 가지의 일반적인 절차는 표명단계, 변환단계, 표현단계, 그리고 평가단계의 네 단계를 거친다고 할 수 있다. 인터랙션 디자인은 컴퓨터와 사람간의 의사소통과정을 의미하기 때문에 곧 사람의 행동과 컴퓨터의 절차를 설계한다는 것을 의미한다.
디자인에 있어서 조형을 결정하게 하는 인자 중 객관적이고 지적인 요소로 인간공학을 꼽는 이유는 무엇인가?
디자인에 있어서 조형을 결정하게 하는 인자 중 객관적이고 지적인 요소를 들면 그 중 하나가 인간공학이라고 할 수 있다. 조작성이 높은 제품이나 환경은 매우 유용하게 쓰일 수 있기 때문이다.
참고문헌 (13)
박지영, An effective production plan for play space using interactive images 2008.
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