최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기Journal of the Korean Society of Mathematical Education. Series E: Communications of Mathematical Education, v.24 no.2, 2010년, pp.475 - 502
In this paper, the ability to use mathematical representations in solving math problem was analyzed according to student assessment levels using 113 first-year high school students, and the characteristics of their representation usage according to student assessment levels were also examined. For t...
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
NCTM(2000)이 제시한 표상에 대한 학습 목표 세 가지는? | 첫째, 학생들은 수학적인 개념을 조직하고 기록하며 의사소통을 하기 위해서 표상을 창조하고 사용할 수 있어야 한다. 둘째, 문제 해결에 적절하고 효율적인 표상을 선택하고 적용하며, 표상 유형들 간에 자유로운 전환을 할 수 있어야 한다. 셋째, 물리적, 사회적, 수학적 현상을 모델링하고 해석하기 위해서 표상을 활용할 수 있어야 한다(NCTM, 2000, p. 67). | |
수학교육에서 사용하고 있는 표상의 예로는 어떤 것이 있는가? | 표상은 그 무언가를 어떤 방식을 이용하여 나타내고 있는 형태이다(Goldin, 2008). 실세계의 물건을 표현하는 단어, 집합의 순서를 표현하는 수, 수직선 위의 위치를 나타내는 수 등이 수학교육에서 사용하고 있는 표상의 예이다. | |
본 연구에서, 자기 주도적 사고와 추론을 통한 학생들의 문제해결력 신장이 수학교육에서 중요한 이유가 무엇이라고 하는가? | 산업화, 정보화로 야기된 급격한 기술적, 사회적, 문화적 발전으로 인해 현대 사회는 더욱 복잡해지고 예측 불가능하게 변해가고 있다. 이러한 사회에서 학생들은 뜻하지 않은 문제 상황에 직면하게 될 수 있고, 이때 학생들에게는 창의적으로 대처해나갈 수 있는 능력이 요구되어 진다. 따라서 연산 기술이나 공식 암기보다는 자기 주도적 사고와 추론을 통한 학생들의 문제해결력 신장은 수학교육에서 강조되어야할 가장 중요한 요소 중의 하나이다(National Council of Teachers of Mathematics [NCTM], 1989, 2000). |
김선화 (1992). 표현의 문제에 대한 수학 교육적 고찰-함수영역을 중심으로, 서울대학교 대학원 석사학위논문
심은영 (2006). 다면적 표상 기반 전략훈련이 수학 문장제 해결에 미치는 영향, 국민대학교 대학원 박사학위 논문
이양미.전평국 (2005). 초등학교 3학년 학생의 수학적 문제 해결에서의 표상과 정교화 과정 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 A . 44(4). pp.627-651.
장혜원 (1997). 수학학습에서의 표현 및 표상에 관한 연구-표상모델 개발을 중심으로, 서울대학교 대학원 박사학위 논문
한국교육개발원 (1985). 수학과 문제해결력 신장을 위한 수업 방법 개선 연구, 연구 보고 RR 85-9, 서울:한국교육개발원
Bruner, J. S. (1967). Toward a theory of instruction, London : Oxford University Press
Cobb, P. (2000). From representation to symbolizing : Comments on semiotics and mathematical learning. In P. Cobb, K. McClain, & E. Yackel (Eds.), Symbolizing and communicating in mathematics classroom. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Dreyfus, T. (1991). Advanced mathematical thinking process. In D. Tall (Ed.), Advanced mathematical thinking. Dordrechet, The Netherlands : Kluwer Academic.
Diezmann, C. M., & English, L. D. (2001). Promoting the use of diagrams as tools for thinking, In A. A. Cuoco (Ed.). The roles of representation in school mathematics. Reston, VA : National council of Teachers of Mathematics.
Friedlender, A., & Tabach, M (2001), Promoting multiple representation in algebra, In A. A. Cuoco (Ed.). The roles of representation in school mathematics. Reston, VA : National council of Teachers of Mathematics.
Goldin, G. A. (1990). Chapter 3 : Epistemology, Constructivism, and Discovery Learning in Mathematics. In Davis, R. B., Maher, C. A. & Nodding, N. (Eds.) Constructivist views on the teaching and learning of mathematics, Reston : NCTM.
Goldin, G. A. (2008). Perspectives on representation in mathematical learning and problem solving, In L. D. English, (Ed.) Handbook of international research in mathematics education, 2nd Edition. Routledge, NY : New York.
Goldin, G., & Janvier, C.,(Eds.). (1998a). Representation and the psychology of mathematics education: Part I. Special issue, Journal of Mathematical Behavior 17(1).
Goldin, G., & Janvier, C.,(Eds.). (1998b). Representation and the psychology of mathematics education: Part II. Special issue, Journal of Mathematical Behavior 17(2).
Goldin, G, . & Shteingold, N. (2001). System of representations and the development of mathematical concepts, In A. A. Cuoco (Ed.). The roles of representation in school mathematics. Reston, VA : National council of Teachers of Mathematics.
Greeno, J. G. (1978). Understanding and procedural knowledge in mathematics instruction. Educational Psychologist, 12(3), pp.262-283.
Haylock, D. W. (1982). Understanding in mathematics : Making connections. Mathemastics Teaching, 98, pp.54-56
Izsak (2003). "We want a statement that is always true"; Criteria for good algebraic representations and the development of modeling knowledge. Journal of research in mathematics education. 34(3), pp.191-227.
Kiczek, R. D., Maher, C. A. & Speiser, R. (2001). Tracing the origins and extensions of Michael's representation, In A. A. Cuoco (Ed.). The roles of representation in school mathematics. Reston, VA : National council of Teachers of Mathematics.
Lesh, R., Landau, M., & Hamilton, E. (1983). Concrptual models and applied mathematical problem-solving research. In R. Lesh & M. Landau (Eds.), Acquisition of mathematics concepts & processes. NY : Academic Press.
Lesh, R, Post, T., & Behr, M. (1987). Representations and Translations among Representations in mathematics learning and problem solving. In C. Janvier, (Ed.), Problems of representation in the teaching and learning of mathematics. Hillsdale, NJ : Lawrence Erlbaum.
Mayer, R. E. (1987). Learnable aspects of problem solving : some examples. In D. E. Berger, K. Pezdek, & W. P. Banks (Eds.), Application of cognitive psychology : problem solving, education, and computing. New York : Routledge.
Miura, I. T. (2001). The influence of language on mathematical representations, In A. A. Cuoco (Ed.). The roles of representation in school mathematics. Reston, VA : National council of Teachers of Mathematics.
National Council of Teachers of Mathematics (1989). Curriculum and evaluation for school mathematics, Reston. VA: Author.
National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and Standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
Polya, G. (2004). How to solve it? : A new aspect of mathematical method, New York: Doubleday & Company.
Pugalee, D. K. (2004). A comparison of verbal and written descriptions of students' problem solving process, Educational Studies in Mathematics, 55: pp.27-47
Pyke, C. L. (2003). The use of symbol, words, and diagram as indicators of mathematical cognition : a casual model, Journal of Research in Mathematicals Education, 34(5), pp. 406-432.
Schoenfeld, A. H. (1992). Learning to think mathematically : problem solving, meta-cognition, and sense making in mathematics. In D. G. Grouws(Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning. NY : Macmillan Publishing Company.
Swarfford, J. O. & Langrall, C. W. (2000). Grade 6 Students' Pre-instructional Use of Equations to Describe and Represent Problem Situations, In A. A. Cuoco (Ed.). The roles of representation in school mathematics. Reston, VA : National council of Teachers of Mathematics.
Vygotsky, L. S. (1987), Thinking and speech. In G. A. Rieber and A. S. Carton (eds.), The collected works of L. S. Vygotsky, Plenum Press, New York, pp.39-243.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.