본 연구의 목적은 분수에 대한 PCK와 수업 실제를 알아보고 교사의 전문성 향상을 위한 함의점을 알아보는 것이다. 이를 위해 분수 영역에서 PCK 분석 준거를 설정한 후 PCK 질문지를 이용하여 교사의 PCK를 분석하였고, 분수 수업 실제를 관찰, 분석하였다. 3명의 교사를 대상으로 4학년은 '1. 분수의 덧셈과 뺄셈', 5학년은 '2. 분수의 나눗셈' 단원을 선정하여 수업을 관찰하여 교사의 PCK와 비교 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 교수 방법에 대한 지식과 실제 수업은 어느 정도 상관관계가 있는 것으로 보인다. PCK가 풍부한 A, C교사의 경우 교사가 갖고 있는 PCK를 실제 수업에서 적용하는 모습을 보였으나, 상대적으로 약한 B교사의 경우는 갖고 있는 PCK가 실제 수업에서는 발현되지 못하였다. 또 교사가 갖고 있는 PCK는 학습자의 태도, 학교 상황 등에 영향을 받기도 하였다. 따라서 교사의 분수에 대한 PCK를 향상시키기 위해서는 전문성 신장을 위한 연수 프로그램 확충과 예비교사를 위한 PCK 교육 프로그램의 개발이 필요하다.
본 연구의 목적은 분수에 대한 PCK와 수업 실제를 알아보고 교사의 전문성 향상을 위한 함의점을 알아보는 것이다. 이를 위해 분수 영역에서 PCK 분석 준거를 설정한 후 PCK 질문지를 이용하여 교사의 PCK를 분석하였고, 분수 수업 실제를 관찰, 분석하였다. 3명의 교사를 대상으로 4학년은 '1. 분수의 덧셈과 뺄셈', 5학년은 '2. 분수의 나눗셈' 단원을 선정하여 수업을 관찰하여 교사의 PCK와 비교 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 교수 방법에 대한 지식과 실제 수업은 어느 정도 상관관계가 있는 것으로 보인다. PCK가 풍부한 A, C교사의 경우 교사가 갖고 있는 PCK를 실제 수업에서 적용하는 모습을 보였으나, 상대적으로 약한 B교사의 경우는 갖고 있는 PCK가 실제 수업에서는 발현되지 못하였다. 또 교사가 갖고 있는 PCK는 학습자의 태도, 학교 상황 등에 영향을 받기도 하였다. 따라서 교사의 분수에 대한 PCK를 향상시키기 위해서는 전문성 신장을 위한 연수 프로그램 확충과 예비교사를 위한 PCK 교육 프로그램의 개발이 필요하다.
This study was designed to understand PCK to improve professionalism of teachers and derive implications about proper teachings methods. For achieving these research purposes, different PCK and teaching methods in class of three teachers were compared and analyzed targeting arithmetic operation unit...
This study was designed to understand PCK to improve professionalism of teachers and derive implications about proper teachings methods. For achieving these research purposes, different PCK and teaching methods in class of three teachers were compared and analyzed targeting arithmetic operation unit of fraction. For this study, criteria of PCK analysis of teachers was set, PCK questionnaires were produced and distributed, teachers had interviews, PCK of teachers were analyzed, two times fraction class was observed and analyzed, and PCK of teachers and their classes were compared. Followings are results to analyze PCK of teachers about fraction. In relation to PCK of three teachers, first of all, A teacher accurately understood concepts of fraction and learners' errors that may occur when they study fraction. Also, he(she) proposed concrete teaching strategies for fraction based on manipulated materials. B teacher also understood concepts of fraction and learners' errors accurately too. On the other hand, C teacher laid stress on knowledge to stress principles and taught that they are bases for every class. These results mean that self-training and inservice- training should be efficiently upgraded to improve PCK of teachers.
This study was designed to understand PCK to improve professionalism of teachers and derive implications about proper teachings methods. For achieving these research purposes, different PCK and teaching methods in class of three teachers were compared and analyzed targeting arithmetic operation unit of fraction. For this study, criteria of PCK analysis of teachers was set, PCK questionnaires were produced and distributed, teachers had interviews, PCK of teachers were analyzed, two times fraction class was observed and analyzed, and PCK of teachers and their classes were compared. Followings are results to analyze PCK of teachers about fraction. In relation to PCK of three teachers, first of all, A teacher accurately understood concepts of fraction and learners' errors that may occur when they study fraction. Also, he(she) proposed concrete teaching strategies for fraction based on manipulated materials. B teacher also understood concepts of fraction and learners' errors accurately too. On the other hand, C teacher laid stress on knowledge to stress principles and taught that they are bases for every class. These results mean that self-training and inservice- training should be efficiently upgraded to improve PCK of teachers.
분수의 덧셈과 뺄셈은 자연수의 경우에는 더해지거나 빼지는 단위는 수 자체의 자릿값에 의해 결정되기 때문에 세어서 간단히 해결된다. 분수의 덧셈과 뺄셈에서는 더해지거나 빼지는 단위가 분모에 의해 결정되고 같은 단위에서 더하고 빼야 하기 때문에, 동치 분수에 대한 이해가 필요하다. 학생들은 먼저 단위가 무엇인지 잘 찾지는 못하더라도 크기가 같은 단위를 더하거나 빼야 한다는 것을 깨달아야 한다(김옥경, 1997)
PCK란?
PCK(Pedagogical Content Knowledge, 이하 PCK)란 ‘특정 내용을 특정 학생들의 이해를 촉진할 수 있도록 가르치는 방법에 대한 교사의 지식’을 말한다(Shulman, 1986; 1987). PCK에는 주제, 절차 및 개념에 대한 상당량의 교과 내용 지식 및 이들 간의 관계에 대한 이해가 포함된다.
김옥경(1997)은 분수 이해 실태를 진단한 결과 수업에 대한 개선이 필요하다고 보아 초등학교 분수 수업의 방향으로 무엇을 제시하였나?
김옥경(1997)은 분수 이해 실태를 진단한 결과 학생들의 분수의 크기와 양적인 이해가 부족하고 연산의 의미를 알지 못하며 알고리즘에 전적으로 의존하여 연산을 하고 연산을 구체적인 상황과 관련짓지 못하는 것으로 나타났다. 이러한 수업을 토대로 분수 수업에 대한 개선이 요구된다고 보아 초등학교 분수 수업에서는 첫째, 크기 비교나 연산 등에서 기호와 알고리즘에 의한 형식화는 개념 이해를 바탕으로 해야 한다고 하였고, 둘째 분수의 크기를 비교하고 분수 연산의 개략적인 어림을 할 수 있어야 한다고 하였으며, 셋째 연산과 구체적인 상황과 관련지어 보는 경험이 제공되어야 한다고 보았다.
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