중학교 학생들의 자유탐구활동 중 주제선정단계에서 나타난 어려움 조사 Investigation on the Difficulties During Middle School Students' Finding Inquiry Topics on Open-Inquiry Activities원문보기
이 연구는 자유탐구의 주제 선정과정에서 중학생들이 겪는 어려움의 유형을 파악하기 위해 실시되었다. 연구목적의 달성을 위해 중학교 1학년 학생 11명이 참여하였고, 자유탐구 활동지와 심층면담의 분석을 통해 귀납적 분석을 실시하였다. 학생들은 자유탐구를 경험하면서 주제선정단계에서 한번 이상의 어려움을 경험하였고, 어려움의 경중은 개인차가 있었지만 주제 선정과정의 체계화된 안내가 필요함을 확인하였다. 자유탐구활동의 주제선정단계 중 탐구대상선정의 어려움으로는 제한 없는 탐구대상 선정에 대한 부담감, 과학적 탐구대상의 이해 부족, 학생들의 과학적 탐구 호기심 부족이 나타났다. 탐구대상을 제한하는 것에 대해서는 학생 선택이 필요하다. 대상선택의 기회제공 유무를 판단하여 자유탐구의 본 취지가 수용된 전략적 지도가 필요하다. 자유탐구활동의 주제선정단계에서는 과학적이지 못한 주제 선정, 단답형식의 해결 가능한 주제 선정, 탐구의 실현 가능성 여부, 주제에 관한 선언적 지식의 부족, 재미에만 집중된 주제를 선택하여 어려움을 겪는 것으로 나타났다. 참가학생들은 자유탐구활동에 대한 경험 부족, 주제선정단계별 실패로 인한 흥미 저하, 자유탐구활동 자체에 대한 부담감을 이유로 자유탐구활동을 중단하는 것으로 나타났다. 자유탐구활동의 성공적 실행을 위해 주제선정단계에 대한 구조화된 안내가 이루어져야 한다.
이 연구는 자유탐구의 주제 선정과정에서 중학생들이 겪는 어려움의 유형을 파악하기 위해 실시되었다. 연구목적의 달성을 위해 중학교 1학년 학생 11명이 참여하였고, 자유탐구 활동지와 심층면담의 분석을 통해 귀납적 분석을 실시하였다. 학생들은 자유탐구를 경험하면서 주제선정단계에서 한번 이상의 어려움을 경험하였고, 어려움의 경중은 개인차가 있었지만 주제 선정과정의 체계화된 안내가 필요함을 확인하였다. 자유탐구활동의 주제선정단계 중 탐구대상선정의 어려움으로는 제한 없는 탐구대상 선정에 대한 부담감, 과학적 탐구대상의 이해 부족, 학생들의 과학적 탐구 호기심 부족이 나타났다. 탐구대상을 제한하는 것에 대해서는 학생 선택이 필요하다. 대상선택의 기회제공 유무를 판단하여 자유탐구의 본 취지가 수용된 전략적 지도가 필요하다. 자유탐구활동의 주제선정단계에서는 과학적이지 못한 주제 선정, 단답형식의 해결 가능한 주제 선정, 탐구의 실현 가능성 여부, 주제에 관한 선언적 지식의 부족, 재미에만 집중된 주제를 선택하여 어려움을 겪는 것으로 나타났다. 참가학생들은 자유탐구활동에 대한 경험 부족, 주제선정단계별 실패로 인한 흥미 저하, 자유탐구활동 자체에 대한 부담감을 이유로 자유탐구활동을 중단하는 것으로 나타났다. 자유탐구활동의 성공적 실행을 위해 주제선정단계에 대한 구조화된 안내가 이루어져야 한다.
The purpose of this study was to investigate the difficulties in engaging in open-inquiry activities - especially finding inquiry topics for student themselves. Data were collected from in-depth interviews with 11 middle school students and their open-inquiry worksheets from 4 months of activities. ...
The purpose of this study was to investigate the difficulties in engaging in open-inquiry activities - especially finding inquiry topics for student themselves. Data were collected from in-depth interviews with 11 middle school students and their open-inquiry worksheets from 4 months of activities. The investigation tools were composed of three domains for topic choice: selecting subjects, making 10 questions, and choosing a topic with the 10 questions. The study revealed that middle school students have difficulties in the domain of 'object selection' and 'finding inquiry topic.' Under the object selection domain, they showed burden of selection of unlimited subject, lack of knowledge on the science object, and lack of interest in object. Under the domain of finding inquiry topic, they have difficulties from their selected topics that were non-scientific, focus only on interest, lack of background information or those that could be resolved by short answers. Each student has difficulty in doing open-inquiry with relatively different seriousness. The findings suggested that an open inquiry program should be provided along with a systematic guide program on finding inquiry topic for open-inquiry activities to be a successful and continual performance gauge.
The purpose of this study was to investigate the difficulties in engaging in open-inquiry activities - especially finding inquiry topics for student themselves. Data were collected from in-depth interviews with 11 middle school students and their open-inquiry worksheets from 4 months of activities. The investigation tools were composed of three domains for topic choice: selecting subjects, making 10 questions, and choosing a topic with the 10 questions. The study revealed that middle school students have difficulties in the domain of 'object selection' and 'finding inquiry topic.' Under the object selection domain, they showed burden of selection of unlimited subject, lack of knowledge on the science object, and lack of interest in object. Under the domain of finding inquiry topic, they have difficulties from their selected topics that were non-scientific, focus only on interest, lack of background information or those that could be resolved by short answers. Each student has difficulty in doing open-inquiry with relatively different seriousness. The findings suggested that an open inquiry program should be provided along with a systematic guide program on finding inquiry topic for open-inquiry activities to be a successful and continual performance gauge.
주제선정의 성공과 실패는 학생이 탐구활동을 계속 진행하느냐 그렇지 못하느냐에 영향을 미친다. 학생 I는 주제선정과정에서 실패를 경험하면서 흥미를 잃게 되는 경우에 해당되었다.
자유탐구는 무엇인가?
자유탐구는 주제선정에서부터 계획수립, 탐구수행, 결과발표에 이르기까지 학생들이 주도하여 창의적으로 수행하며, 비교적 긴 기간 동안 이루어지는 탐구로, 종합적인 탐구의 기회를 제공하는 활동이다(교육 과학기술부, 2008). 내용보다는 그 과정을 학생 스스로 체험하게 함으로써 과정으로서의 과학탐구를 익히게 하는데 목적이 있다(신현화, 김효남, 2010).
자유탐구의 목적은 무엇인가?
자유탐구는 주제선정에서부터 계획수립, 탐구수행, 결과발표에 이르기까지 학생들이 주도하여 창의적으로 수행하며, 비교적 긴 기간 동안 이루어지는 탐구로, 종합적인 탐구의 기회를 제공하는 활동이다(교육 과학기술부, 2008). 내용보다는 그 과정을 학생 스스로 체험하게 함으로써 과정으로서의 과학탐구를 익히게 하는데 목적이 있다(신현화, 김효남, 2010). 이러한 좋은 취지에도 불구하고 현장에서 많은 교사와 학생들은 자유탐구를 운영함에 있어 여러 가지 어려움이 있다고 토로하고 있다(진순희, 장신호, 2007).
참고문헌 (28)
강은형(2001). 중학생 자유주제 과학탐구의 문제해결 유형과 탐구수준 평가연구. 서울대학교 박사학위논문.
곽영순, 김찬종, 이양락, 정득실(2006). 초,중등학생들의 과학 흥미도 조사. 한국지구과학회지,27(3), 260-268.
한재영, 이지영, 이혜인, 노태희(2006). 과학 수업에서의 협동학습에 대한 교사들의 인식, 열린교육연구, 14(3), 103-117.
Abe-El-Khalick, F., Bell, R. L., & Lederman, N. G. (1998). The nature of science and instructional practice: making the unnatural natural. Science Education, 82(4), 417-436.
Anderson, R. D. (2002). Reforming science teaching: What research says about inquiry. Journal of Science Teacher Education, 13(1), 1- 12.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.