$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

외식.급식경영 전공 학생들의 근로 가치관 비교
Comparison of Work Values of Undergraduate-level Foodservice Major Students 원문보기

東아시아食生活學會誌 = Journal of the East Asian Society of Dietary Life, v.21 no.1, 2011년, pp.134 - 145  

윤지영 (숙명여자대학교 문화관광학부 르꼬르동블루 외식경영)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

본 연구의 목적은 향후 푸드 서비스 산업의 전문 인력이 될 외식 급식 경영 전공 대학생들이 전공에 따른 직업 선택에 있어 중요하게 여기는 근로 가치관에 차이가 있는지 비교해 보고, 전공 관련 진로 및 푸드서비스 산업내 희망 직업 분야에 따른 차이도 함께 살펴보았다. 조사 결과, '지위 향상'(4.21)이 두 그룹 모두에서 가장 중요한 근로 가치관으로 나타났다. 외식경영 전공의 경우 '이타심'(3.74)이 가장 덜 중요한 근로 가치관으로 조사되었으며, 급식 경영 전공의 경우 '직무다양성에 따른 동기 부여'(3.79)에 가장 낮은 점수를 주었다. 두 그룹 모두 학년에 따라 근로 가치관의 중요성이 달라지는 것으로 나타났는데, 외식경영 전공은 '직무 안정성', 급식 경영 전공은 '경제적 보상 및 권한' 항목에서 저학년보다는 고학년이 더 중요하게 여기는 것으로 조사되었다 (p<0.05). 또한 희망하는 전공 관련 직무에 있어서 외식경영 전공의 경우 외식 종사원, 외식 창업, 외식 컨설턴트 사이의 근로 가치관의 중요성 인식에는 유의적 차이가 없었으나, 급식 경영 전공에서는 '직무 다양성에 따른 동기 부여' 항목에서 영양사를 원하는 학생(3.92)과 식품회사 종사원을 원하는 학생(3.67) 사이에 유의적 차이가 있었다(p<0.01). 향후 직업을 얻고 싶은 관심 푸드 서비스 분야에 따른 근로 가치관 비교에 있어서는 외식경영 전공의 경우 파인다이닝 분야를 원하는 학생이 패스트푸드 서비스 분야를 원하는 학생보다 '만족 및 성취도' (p< 0.05)와 '이타심'(p<0.01)의 중요성을 유의적으로 높게 생각하는 것으로 조사되었다. 급식경영 전공의 경우 '만족 및 성취도'(p<0.05), '경제적 보상 및 권한'(p<0.001), '직무 다양성에 따른 동기 부여'(p<0.001) 항목에서 희망 푸드서비스 분야별로 근로 가치관에 대한 유의적인 차이를 보였다. 본 연구 결과는 외식 급식전공 학생들의 교육에 있어서 외식 급식업 직무를 수행하는데 필요한 기술 이외에도 바람직한 근로 가치관을 형성할 수 있도록 지도하는데 도움을 줄 수 있을 것으로 사료되며, 업계에는 미래의 종사원들의 근로 가치관을 정확히 파악하고 그들이 얻고자 하는 근로 가치를 성취할 수 있도록 조직 정책 및 문화를 형성하는데 필요한 기초자료로 사용될 수 있을 것으로 기대된다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to examine the work values of undergraduate-level foodservice major students. In order to assess work values of the participating students, this study adopted 'Maryland Work Values Inventory'. Data from a total of 290 surveys were collected. The participants consisted o...

주제어

AI 본문요약
AI-Helper 아이콘 AI-Helper

* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.

문제 정의

  • Therefore, this study was intended to identify major differences in work values among students of two different foodservice majors. The purpose of this study was to address the work values of undergraduate-level foodservice major students. The main objectives were to (1) identify the ranking of importance of work values perceived by students between commercial and institutional foodservice major; (2) determine whether there were differences of work values between two foodservice majors.
  • The purpose of this study was to examine work values held by undergraduate foodservice major students. A total number of 290 Survey data were collected and the participants were composed of 146 commercial foodservice major and 144 institutional foodservice major students.
  • While many area studies focusing on work values have been con- ducted, scarcely any were specifically focused on major and career path differences within the foodservice context. Therefore, this study was intended to identify major differences in work values among students of two different foodservice majors. The purpose of this study was to address the work values of undergraduate-level foodservice major students.
본문요약 정보가 도움이 되었나요?

참고문헌 (32)

  1. 신구범 (2010) 서비스기업 종업원의 셀프리더십이 자기효능감 및 직무성과에 미치는 영향. 인적자원 관리연구 17(1): 91-104. 

  2. 이지우(1994) 우리나라 대학생들의 근로 가치관에 관한 연구. 계명대학교 산업경영연구소 경영경제 1: 135-146. 

  3. Aksu AA, Koksal CD (2005) Perceptions and attitudes of tourism students in Turkey. International Journal of Contemporary Hospitality Management 17: 436-447. 

  4. Berings D, De Fruyt F, Bouwen R (2004) Work values and personality traits as predictors of enterprising and social vocational interests. Personality and Individual Differences 36: 349-364. 

  5. Blumenfeld W, Kent W, Shock P, Jourdan L (1987) Job attribute preferences of a group of potential hospitality industry manager (what makes a job good or bad?). Hospitality Education and Research Journal 11: 79-91. 

  6. Chen P, Choi Y (2008) Generational differences in work values: A study of hospitality management. International Journal of Contemporary Hospitality Management 17: 436-447. 

  7. Cho KW, Yoon JY (2006) TQM performance and job satisfaction of dietitians in institutional foodservice. Korean J Community Nutrition 11: 750-760. 

  8. Chuang N, Goh B, Stout B (2005) Factors that affect hospitality undergraduate students' career intentions in the hospitality industry after graduation. In J. Mills (Ed.), Proceedings of the Tenth Annual Hospitality and Tourism Graduate Student Education Research Conference: Volume X. Advances in Hospitality and Tourism Research 235-239. 

  9. DePoy E, Merril SC (1988) Value acquisition in occupational therapy curriculum. The Occupational Therapy Journal of Research 8: 259-275. 

  10. Dose JJ (1997) Work values: An integrative framework and illustrative application to organizational socialization. Journal of Occupational and Organizational Psychology 70: 219-240. 

  11. Furnham A, Forde L, Ferrari K (1999) Personality and work motivation. Personality and Individual Differences 26: 1035-1043. 

  12. Jenkins AK (2001) Making a career of it? Hospitality students' future perspectives: An Anglo-Ditch study. International Journal of Contemporary Hospitality Management 13: 13-20. 

  13. Judge TA, Bretz RD Jr (1992) Effect of work values on job choice decisions. Journal of Applied Psychology 77: 261-271. 

  14. Madigan MJ (1985) Characteristics of students occupational therapy educational programs. The American Journal of Occupational Therapy 39: 41-48. 

  15. Meglino BM, Ravlin EC (1998) Individual values in organizations: concepts controversies, and research. Journal of Management 24: 351-389. 

  16. Mietus WS (1977) The development of an instrument measuring values associated with work. Journal of Industrial Teacher Education 14: 63-72. 

  17. Pryor RL (1982) Values, preferences, needs, work ethics and orientation to work: Toward conceptual and empirical integration. Journal of Vocational Behavior 20: 40-42. 

  18. Roe RA, Ester R (1999) Values at work: Empirical findings and theoretical perspective. Applied Psychology: An International Review 48: 1-21. 

  19. Rounds JD (1990) The comparative and combined utility of work value and interest date in career counseling with adults. Journal of Vocational Behavior 37: 32-45. 

  20. Shapira Z, Griffith TL (1990) Comparing the work values of engineers with managers, production and clerical workers: A multivariate analysis. Journal of Organizational Behavior 11: 281-291. 

  21. Silva P (2006) Effects of disposition on hospitality employee job satisfaction and commitment. International Journal of Contemporary Hospitality Management 18: 317-328. 

  22. Spence J (2003) The relationship between cooperative education student work values and work site manager's referent power. Doctoral dissertation. The Ohio State University. 

  23. Walker JR (2007). The Restaurant: From Concept to Operation (5th ed.). John Wiley & Sons Inc. NJ. pp 7-9. 

  24. Walsh BD, Kapes JT, Vacha-Haase T (1996) The values scale: Differences across grade levels for ethnic minority students. Educational and Psychological Measurement 56: 263-275. 

  25. Walsh K (2002) Service-delivery strategies: three approachers to consulting for hospitality. Cornell Hotel & Restaurant Administration Quarterly 43: 37-48. 

  26. Weiss M (1978). Social learning of work values in organizations. Journal of Applied Psychology 63: 711-718. 

  27. Wilkinson R (2005) A comparison of work aspect preferences and reinforcement patterns in foodservice career path. Journal of Foodservice Business Research 8: 39-54. 

  28. Wollack S, Godale J, Wijting J, Smith P (1971) Development of the survey of work values. Journal of Applied Psychology 55: 331-338. 

  29. Wu TY (1985) Relationships among characteristics of postsecondary vocational students and their work values. Doctoral Dissertation. Pennsylvania State University. 

  30. Yoon JY, Joo NM (2005) Perceived leadership style of Korean dietitians: Focusing on the transformational and transactional leadership styles. Korean Journal of Community Nutrition 7: 207-214. 

  31. Yoon JY, Yoo YJ, Hong WS (2006) An investigation of the employee job satisfaction according to leadership style in family restaurant. Korean Journal of Food & Cookery Science 22: 259-269. 

  32. Young JM (1978). Effects of school supervised work experience on work values, school attitudes, and the relationship between the two. Dissertation Abstracts International 39: 129. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로