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아동학, 유아교육 전공 대학생의 읽기 실태에 관한 조사연구
A Survey of Reading Behavior among College Students Majoring in Child Development or Early Childhood Education 원문보기

대한가정학회지 = Journal of the Korean Home Economics Association, v.49 no.2, 2011년, pp.97 - 109  

박찬화 (연세대학교 아동.가족학과) ,  김길숙 (연세대학교 생활과학연구소)

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The purpose of this study was to investigate the reading habits, reading patterns and reading motivation of 362 college students from the capital area majoring in child development or early childhood education. The main findings of this study were as follows. Firstly, 70 percent of students spent le...

주제어

질의응답

핵심어 질문 논문에서 추출한 답변
문해 능력은 어떻게 기를 수 있는가? 현대사회는 지식정보화 사회로 다양한 지식과 정보를 습득하고 선택하는 능력이 필수적으로 요구된다. 이러한 능력의 기반이 되는 것은 개인의 문해 능력이며 이것은 독서를 통해서 가장 잘 길러질 수 있다. 읽기행위가 중요한 이유는 읽기능력이 학교에서의 성공 뿐 아니라 직업에서의 성공을 위한 초석이 되기 때문이다.
읽기행위의 중요성이 강조되는 이유는 무엇 때문인가? 이러한 능력의 기반이 되는 것은 개인의 문해 능력이며 이것은 독서를 통해서 가장 잘 길러질 수 있다. 읽기행위가 중요한 이유는 읽기능력이 학교에서의 성공 뿐 아니라 직업에서의 성공을 위한 초석이 되기 때문이다. 즉 읽기능력이 갖추어지지 않고서는 자기실현 및 직업에서의 성공을 이루지 못하기 때문이다(Anderson, Hiebert, Scott, & Wilkinson, 1985).
2009년 우리나라 성인의 연평균 독서율이 낮게 나타나는 이유는 무엇인가? 9권이며 독서시간은 평일 28분, 주말 29분으로 나타났다. 이러한 감소현상은 TV, 인터넷과 휴대폰 이용과 같은 영상·정보매체 이용시간의 증가로 인해 여가시간에 자발적으로 독서를 하는 시간이 줄어든 점에 그 원인이 있다(문화관광부, 2009; Mokhtari, Reichard, & Gardner, 2009).
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참고문헌 (18)

  1. 권광희(2002). 대출통계로 본 대학생의 독서경향에 관한 연구: 1998-2002년까지 서울대학교 학부생의 대출빈도를 중심으로. 동국대학교 언론정보대학원 석사학위논문. 

  2. 김선남, 강혜영(2007). 대학생의 독서태도와 미디어 활용에 관한 연구. 서지학연구, 36, 217-240. 

  3. 문화체육관광부(2009). 2009년 국민 독서실태 조사. 서울: 문화체육관광부, 한국출판연구소. 

  4. 박정길(2004). 한국인의 독서부진에 관한 연구. 부산대학교 대학원 석사학위논문. 

  5. 박정길(2006). 대학생 독서부진 해결방안에 대한 연구. 한국도서관.정보학회지, 37(4), 3-22. 

  6. 박제일, 김승환(2002). 대학생 내담자가 호소하는 문제유형과 성격유형과의 관계 연구. 한국심리유형학회지, 9(1), 15-29. 

  7. 이만수(2004). 대학생 독서교육 방안에 관한 연구: D대학교 신입생 독서실태를 중심 으로. 한국도서관.정보학회지, 35(1). 155-185. 

  8. Anderson, R. C., Hiebert, E. H., Scott, & Wilkinson, I. A. G.(1985). Becoming a nation of readers: The report of the commission on reading. Washington, DC: The National Institute of Education. 

  9. Gallik, J. D.(1999). Do they read for pleasure?: Recreational reading habits of college students. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 42(6), 480-488. 

  10. Guthrie, J. T., & Wigfield, A.(2000). Engagement and motivation in reading In M. L. Kamil, & P. B. Mosenthal (Eds.), Handbook of reading research Vol. III. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. 

  11. Metsala, J. L., Sweet, A. P., & Guthrie, J. T.(1996). How children's motivations relate to literacy development and instruction. The Reading Teacher, 49(8), 660-662. 

  12. Mokhtari, K., Reichard, C. A., & Gardner, A.(2009). The impact of internet and television use on reading habits and practices of college. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 52(7), 609-619. 

  13. Ryan, R. M., & Deci, E. L.(2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being, American Psychologist, 55, 68-78. 

  14. Scales, A. M., & Rhee, O.(2001). Adult reading habits and patterns. Reading Psychology, 22, 175-203. 

  15. Schutte, N. S., & Malouff, J. M.(2004). University student reading preference in relation to the big five personality dimension. Reading Psychology, 25, 273-295. 

  16. Schutte, N. S., & Malouff, J. M.(2007). Dimensions of reading motivation: Development of an adult reading motivation scale. Reading Psychology, 28, 467-489. 

  17. Stonovich, K. E.(2000). Progress in understanding reading: Scientific foundations and new frontiers. New York: Guilford. 

  18. Wigfield, A., & Guthrie, J. T.(1997). Relations of children's motivation for reading to the amount and breadth of their reading. Journal of Educational Psychology, 89, 420-432. 

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