최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국가정관리학회지 = Journal of Korean Home Management Association, v.30 no.2 = no.116, 2012년, pp.65 - 73
황윤정 (대구가톨릭대학교 아동학과) , 민하영 (대구가톨릭대학교 아동학과)
This study investigates influence of parental attachment on school adjustment using self-perceived competence as a mediating variable for perceived school age children. The subjects were 760 children who are 4, 5, and 6 grades in 4 elementary schools at Daegu. The collected data were analyzed by sin...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
초등학교 입학과 더불어 시작되는 학령기는 어떤 시기인가? | 초등학교 입학과 더불어 시작되는 학령기는 공적 측면에서 사회적 관계가 확장되는 시기다. 뿐만 아니라 한 사회의 건강한 구성원으로 생활하기 위해 필요한 지식과 덕목 등이 공식적 기관인 학교를 통해 교육됨으로써 본격적인 사회화가 이루어지는 시기다. 사회적 관계의 확장 및 본격적인 사회화 과정이 학교를 통해 이루어지기 때문에 학령기 아동의 학교생활 적응은 이후 사회적 적응을 예측하는 중요 지표가 될 수 있다. | |
부모와의 관계 특히 애착관계가 학교적응에 영향을 미치는 이유는? | 부모와의 관계 특히 애착관계가 학교적응에 영향을 미치는 것은 부모와의 애착이 학교생활에서 요구하는 내적특성(동조, 협동, 정서조절)의 기반을 제공하기 때문이다. 부모와 안정된 애착을 형성한 아동은 ‘타인이 자신의 요구에 반응적일 것이라 기대’하는 긍정적 내적작동모델에 따라 학교생활에서 만나게 되는 동료나 선배 또는 교사와의 상호작용에서 동조적 행동을 더 많이 하고 부정적 정서를 더 많이 조절하며 긍정적 감정을 더 많이 표현한다. | |
자기역량을 높게 지각하는 아동은 자기역량감을 바탕으로 발달한 높은 성취동기를 기반으로 학교생활을 보다 성공적으로 수행할 것이라 보여지는 이유는? | 개인이 학교 환경에 관심을 가지고 참여하며 편안해하고 학교 생활을 성공적으로 수행하는 정도를 학교적응이라 정의(Ladd, Kochenderfer, & Coleman, 1996)할 때, 학교생활에 긍정적이고 능동적인 태도를 견지할 수 있는 내적 힘이 있다면 학교적응은 상당히 수월해질 수 있다. 이러한 점에서 자기역량지각은 학교적응을 예언하는 주요 지표라 할 수 있다. 왜냐하면 자신의 인지적, 신체적, 사회적 능력 등 자기자신의 전체적 능력에 대해 내려지는 긍정적이고 능동적 지각이 자기역량지각이기 때문이다. 이러한 자기역량지각은 아동의 성취동기를 유발하는 내적 힘(Harter, 1983)을 지니고 있는 것으로 알려져 있다. 따라서 자기역량을 높게 지각하는 아동은 자기역량감을 바탕으로 발달한 높은 성취동기를 기반으로 학교생활을 보다 성공적으로 수행할 것이라 보여진다. |
Baik, J. S.(2000). Attachment to parents : Relationship to self-esteem and adjustment to college. Journal of the Korean Home Economics Association, 18(1), 127-137.
Choi, Y. J.(2005). The influence of internalization problem and attachment to parents on the adjustment to school life in middle school students. Korean Journal of Child Studies, 26(2), 15-25.
Han, J. H.(1995). A study on the relationship between social network of relationships and children's selfperceived competence. Journal of the Korean Home Economics Association, 33(2), 129-141.
Jang, S. C. & Song, M. H.(2004). Relationships between high school students' appearance satisfaction and self-esteem and school-related adjustment. Korean Journal of Youth Studies, 11(3), 115-133.
Jeong, H. H. & Oh, M. K.(1993). The relation between adolescent's attachment on parent and self-concept. Journal of the Korean Home Economics Association, 31(1), 85-95.
Jung, S. H.(2003). The relationship between security of attachment, children's stress coping behaviors, and schoolrelated adjustment. Unpublished Master's Thesis. Sookmyung Women's University, Seoul.
Kim, G. S., Jung, Y. O., & Lee, N. H.(2003). A study of relationship between adolescents' attachment, selfefficacy and adaptation to school life. The Korean Journal of East West Science, 6(2), 259-279.
Kim, S. S.(2007). The effects of parenting behavior for predicting physical and psychological aggression among children -Focused on mediating effects of emotion regulation-. Korean Journal of social welfare studies, 32, 65-95.
Lee, J. L.(1994). A study on children's home environment and peer group environment and their self-perceived competence. Unpublished Doctoral Dissertation. Seoul National University, Seoul.
Lee, J. L.(1996). Child-mother attachment and the selfperceived competence in early childhood. Journal of Korean Home Management Association, 14(1), 1229-1331.
Lee, J. S. & Chung, H. J.(2004). The relations among adolescent's perception of parents' marital relationship, attachment with their parents, and school adjustment. Journal of Korean Home Management Association, 22(3), 47-61.
Lee, K. M. & Kim, M. S.(2008). A validation study on the school adjustment scale for middle school students. The Korean Journal of School Psychology, 5(1), 27-40.
Lee, M. J.(1988). The relation between paternal self-esteem, child-rearing behaviors and child's selfesteem. Korean Journal of Child Studies, 9(1), 47-61.
Lee, S. R. & Park, H. W.(2005). The influence of attachment with mother on self-concept, peer relationship and school adjustment in korean-chinese school age children. Journal of the Korean Home Economics Association, 43(9), 109-127.
Moon, E. J. & Sim, H. O.(2001). Relationships between children's friendship quality, self-perception and school adjustment. Korean Journal of Child Studies, 22(4), 99-113.
Nam, Y. J. & Park, T. Y.(2009). The mediating effect of self-esteem in the relation between adolescent's family strengths and school adaptation. Korean Journal of Youth Studies, 16(4), 47-71.
Park, E. Y.(2011). A study on factors of children's adaptation to school. Korean Journal of Youth Studies, 18(6), 1-27.
Park, W. M. & Cheon, S. M.(2008). A study on parent attachment, self-concept, self-efficacy and peer relationship of the 6th grade children in elementary school. The Korean Journal of School Psychology, 5(1), 41-59.
Shin, H. S. & Im, M. R.(2005). Testing the mediation effect of horizontal social relationships in the relation between adolescents' parent attachment and school adjustment. Korean Journal of Youth Studies, 12(1), 103-126.
Yoon, J. H.(2002). The relationships between mothers' child-rearing behavior, children's attachment, and social adjustment. Unpublished Master's Thesis. Sookmyung Women's University, Seoul.
Armsden, G. C. & Greenberg, M. T.(1987). The inventory of parent and peer attrachment: Individual differences and their relationship to psychological well-being in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 16(5), 427-453.
Baron, R. M. & Kenny, D. A.(1986). The moderatormediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical consideration. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182.
Bartholomew, K. & Horowitz, L. M.(1991). Attachment styles among young adults: A test of a four-category model. Journal of Personality and Social Psychology, 61, 226-244.
Bowlby, J.(1980). Attachment and loss: Vol. 1. Sadness and depression. N.Y.: Basic Books.
Bowlby, J.(1982). Attachment and loss: Vol. 1. Attachment (2nd ed.). N.Y.: Basic Books.
Harter, S.(1983). Developmental perspectives on the self-system. In E. M. Hetherington(Ed.), Handbook of child psychology(4th ed.): Vol. 4. Socialization, personality, and social development, 275-385. N.Y.:Wiley.
Harter, S.(1985). Self-perception profile for children. University of Denver.
Ladd, G. W., Kochenderfer, B. J., & Coleman, C. C.(1996). Friendship quality as a predictor of young children's early school adjustment. Child Development, 67(3), 1103-1118.
Steer, R. M., Porter, L. W., & Bigley, G. A. (1996). Motivation and leadership at work. N.Y.: McGrow-Hill.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.