이 연구는 인터넷 중독 문제를 겪고 있는 학생들에게 컴퓨터 교육으로서의 접근인 컴퓨터 활용을 병행한 프로그램을 투입하여 인터넷 중독증을 치료하는데 그 목적이 있다. 연구목적을 달성하기 위하여 스크래치 프로그래밍을 활용한 게임 만들기와 자기성찰 활동, 미래 직업 탐색활동 등으로 구성된 프로그램을 구성하였다. 이 치료 프로그램의 적용을 통하여 인터넷 중독 학생들에게 여러 가지 유익한 효과를 볼 수 있다고 본다. 첫째, 인터넷 이용 시간 단축이나 게임에 대한 몰입과 같은 중독증을 개선시키는 효과를 가져 올 것이다. 둘째, 본 치료프로그램은 대상자들의 인터넷에 대한 사고의 전환과 지적 능력의 향상을 가져올 것이다. 인터넷을 하는 것만이 재미있는 것이 아니라, 직접 내가 만들어 보고, 그것을 동료들과 공유하면서 프로그램제작의 즐거움을 알 수 있을 것이며, 알고리즘적 사고와 창의적 사고를 훈련함으로써 지적 사고력을 높이게 될 것이다. 셋째, 본 치료프로그램은 대상자들의 정의적 영역에도 긍정적인 효과를 가져와. 미래의 직업에 대한 탐색하는 시간을 통해 직업관의 깊이와 넓이를 넓히고, 자기성찰을 통한 반성을 통하여 메타자아를 발견하여 자신을 돌아볼 수 있으며, 자신감 성취감 등을 갖게 될 것이다.
이 연구는 인터넷 중독 문제를 겪고 있는 학생들에게 컴퓨터 교육으로서의 접근인 컴퓨터 활용을 병행한 프로그램을 투입하여 인터넷 중독증을 치료하는데 그 목적이 있다. 연구목적을 달성하기 위하여 스크래치 프로그래밍을 활용한 게임 만들기와 자기성찰 활동, 미래 직업 탐색활동 등으로 구성된 프로그램을 구성하였다. 이 치료 프로그램의 적용을 통하여 인터넷 중독 학생들에게 여러 가지 유익한 효과를 볼 수 있다고 본다. 첫째, 인터넷 이용 시간 단축이나 게임에 대한 몰입과 같은 중독증을 개선시키는 효과를 가져 올 것이다. 둘째, 본 치료프로그램은 대상자들의 인터넷에 대한 사고의 전환과 지적 능력의 향상을 가져올 것이다. 인터넷을 하는 것만이 재미있는 것이 아니라, 직접 내가 만들어 보고, 그것을 동료들과 공유하면서 프로그램제작의 즐거움을 알 수 있을 것이며, 알고리즘적 사고와 창의적 사고를 훈련함으로써 지적 사고력을 높이게 될 것이다. 셋째, 본 치료프로그램은 대상자들의 정의적 영역에도 긍정적인 효과를 가져와. 미래의 직업에 대한 탐색하는 시간을 통해 직업관의 깊이와 넓이를 넓히고, 자기성찰을 통한 반성을 통하여 메타자아를 발견하여 자신을 돌아볼 수 있으며, 자신감 성취감 등을 갖게 될 것이다.
The purpose of this study is to treat the students addicted to the internet by implementing a program using computers. In order to accomplish the purpose, the program was created by combining the game making activities using scratch programming, self-examination activities, and future occupation sea...
The purpose of this study is to treat the students addicted to the internet by implementing a program using computers. In order to accomplish the purpose, the program was created by combining the game making activities using scratch programming, self-examination activities, and future occupation search activities. This treatment program will have major positive effects on the students who are addicted to the internet. First, it will be effective for reducing the time for using the internet and it will also improve the addictiveness such as being immersed in playing games. Second, there will be a change in attitude toward the internet and an improvement in intellectual capacity of the students. They will realize the fun of making and sharing the programs with friends, and their thinking skills will be improved by getting training for algorithmic and creative thinking. Third, this treatment program will have positive effects on the students' affective domain. They will have deeper and wider perspective on occupation by searching their future occupation, and discover the meta-ego through self-examination., which in turn, help them gain confidence and feel a sense of accomplishment.
The purpose of this study is to treat the students addicted to the internet by implementing a program using computers. In order to accomplish the purpose, the program was created by combining the game making activities using scratch programming, self-examination activities, and future occupation search activities. This treatment program will have major positive effects on the students who are addicted to the internet. First, it will be effective for reducing the time for using the internet and it will also improve the addictiveness such as being immersed in playing games. Second, there will be a change in attitude toward the internet and an improvement in intellectual capacity of the students. They will realize the fun of making and sharing the programs with friends, and their thinking skills will be improved by getting training for algorithmic and creative thinking. Third, this treatment program will have positive effects on the students' affective domain. They will have deeper and wider perspective on occupation by searching their future occupation, and discover the meta-ego through self-examination., which in turn, help them gain confidence and feel a sense of accomplishment.
스크래치의 특징으로는 첫째, 직관적 언어이며, 둘째로 스크래치는 블록을 가져와 쌓으면서 프로그래밍이 가능하다. 셋째로 다양한 미디어 활용이 가능하며, 넷째로 한글을 지원한다는 특징이 있다. 마지막으로 스크레치는 웹을 통해 공유할 수 있다는 특징을 가지고 있다.
인터넷 중독은 일반적으로 어떻게 나눌 수 있는가?
인터넷 중독에 대한 분류는 학자에 따라 다소 다른 의견도 있지만 일반적으로 통신중독, 게임중독, 음란물 중독 등으로 나눌 수 있다. 청소년들이 모두 빠져들기 쉬운 형태의 중독들이다.
청소년들이 인터넷 게임중독에 쉽게 노출되는 이유는 무엇인가?
청소년기, 특히 요즘 청소년들에게는 성취지향적 삶의 태도가 청소년들을 인터넷 게임에 빠져들게 하는 요소가 된다. 즉 청소년들은 자신들이 실생활중에 얻지 못하는 지배욕구와 성취욕구, 놀이욕구를 채우기 위해 게임에 심취하게 되는 것이다. 예컨대 학업의 성취를 통해 자신의 성취감과 자존감을 충족하지 못한 청소년들은 사이버 세계 속에서 자신의 성취감을 얻으려 시도하는 것이다.
참고문헌 (5)
YhKim, "Theoretical Implication on Establishing the National Countermeasure System against Cyber Crime- Focusing on a Pattern of Cyber Terror -," Journal of The Korea Society of Computer and Information Vol.14 No.6, p. 170, 2009.
SchKim, "Analysis of Issues on On-line Game Addiction," Korean Journal of Sociology of Education Vol.20 No.1, pp. 46-48, 2010.
EhKim, "An Exploratory Study on Juvenile's Internet Addiction," The Journal of Hanyoung Theological University, Vol. 13, pp. 340-344, 2009.
YmYun, "Adolescents to Use of Internet," Information and Society, No, 2, pp. 135-152, 2000.
JhKwon, "The internet game addiction of adolescents," The Korean Journal of Clinical Psychology, Vol. 24, No. 2, pp. 267-280, 2005.
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