도로시설물은 국가 경제 활동의 기반을 형성하는 기초적인 시설물이며 국가에 필수적인 기반 시설물이다. 현재 국내 관리대상 도로시설물은 해마다 증가하고 있으며, 이에 따른 유지관리비 예산의 상승이 예상된다. 이와 같이 건설되어 축적된 도로시설물에 대한 비용 효율적 관리를 위해서는 자산이 지닌 가치를 객관적으로 나타낼 수 있는 지표가 필요할 것이다. 이러한 지표는 자산가치로써 화폐단위로 나타낼 수 있다. 국외에서는 자산관리 및 자산가치평가에 대한 연구가 활발히 진행되고 실제 공용중인 도로시설물에 적용을 하고 있지만 국내에서는 이에 대한 준비나 연구가 부족한 상황이다. 본 논문은 도로시설물의 자산관리를 위한 합리적인 자산가치평가를 도출하기 위한 방법으로 자산가치평가방법을 기존의 문헌과 연구 자료를 통하여 조사 및 정리를 하였다. 이를 바탕으로 도로시설물에 자산가치평가방법들을 적용하기 위하여 국내 실정과 특성이 반영된 자산가치 프로세스를 개발하였다. 개발된 자산가치 프로세스에 따라 실제 공용중인 도로시설물을 적용하고 그 결과를 분석하여 각 자산가치평가방법들의 활용방안을 도출하였다. 또한, 가장 활용성이 높은WDRC(Written Down Replacement Cost)방법을 이용하여 자산관리업무 수행 절차를 위한 자산 관리 업무지원 모식도를 제시하였다.
도로시설물은 국가 경제 활동의 기반을 형성하는 기초적인 시설물이며 국가에 필수적인 기반 시설물이다. 현재 국내 관리대상 도로시설물은 해마다 증가하고 있으며, 이에 따른 유지관리비 예산의 상승이 예상된다. 이와 같이 건설되어 축적된 도로시설물에 대한 비용 효율적 관리를 위해서는 자산이 지닌 가치를 객관적으로 나타낼 수 있는 지표가 필요할 것이다. 이러한 지표는 자산가치로써 화폐단위로 나타낼 수 있다. 국외에서는 자산관리 및 자산가치평가에 대한 연구가 활발히 진행되고 실제 공용중인 도로시설물에 적용을 하고 있지만 국내에서는 이에 대한 준비나 연구가 부족한 상황이다. 본 논문은 도로시설물의 자산관리를 위한 합리적인 자산가치평가를 도출하기 위한 방법으로 자산가치평가방법을 기존의 문헌과 연구 자료를 통하여 조사 및 정리를 하였다. 이를 바탕으로 도로시설물에 자산가치평가방법들을 적용하기 위하여 국내 실정과 특성이 반영된 자산가치 프로세스를 개발하였다. 개발된 자산가치 프로세스에 따라 실제 공용중인 도로시설물을 적용하고 그 결과를 분석하여 각 자산가치평가방법들의 활용방안을 도출하였다. 또한, 가장 활용성이 높은WDRC(Written Down Replacement Cost)방법을 이용하여 자산관리업무 수행 절차를 위한 자산 관리 업무지원 모식도를 제시하였다.
Infrastructure are the essential element in the country for they are the basic facilities forming the basis of economic activity. In Korea Infrastructure which are subject to the management of government are increasing annually, and subsequently the budget of maintenance costs is expected to rise si...
Infrastructure are the essential element in the country for they are the basic facilities forming the basis of economic activity. In Korea Infrastructure which are subject to the management of government are increasing annually, and subsequently the budget of maintenance costs is expected to rise significantly. For the effective management of the constructed and accumulated infrastructure, the integrated management of the future assets will be needed which includes the determination of the asset status, management subjects, and the location, the maintenance of their performance and state, and the prediction of the cost required to increase their useful lifetime. However, in the domestic cases the road facilities valuation has not been done systematically, and the preparation and research on this is scarce. Thus, the systematic procedure for the road facilities valuation is required. In this paper the following study was conducted to derive the reasonable asset valuation methods. First, the valuation methods was investigated and summarized throughout the domestic and international research literature. Second, to apply the investigated valuation methods to the road facilities the valuation process that reflects domestic conditions and characteristics has been developed. Third, a working Bridge, Highways, and General national ways were applied to the general valuation process, and the results were analyzed. As a final step a schematic diagram of the asset management support by WDRC valuation method was presented.
Infrastructure are the essential element in the country for they are the basic facilities forming the basis of economic activity. In Korea Infrastructure which are subject to the management of government are increasing annually, and subsequently the budget of maintenance costs is expected to rise significantly. For the effective management of the constructed and accumulated infrastructure, the integrated management of the future assets will be needed which includes the determination of the asset status, management subjects, and the location, the maintenance of their performance and state, and the prediction of the cost required to increase their useful lifetime. However, in the domestic cases the road facilities valuation has not been done systematically, and the preparation and research on this is scarce. Thus, the systematic procedure for the road facilities valuation is required. In this paper the following study was conducted to derive the reasonable asset valuation methods. First, the valuation methods was investigated and summarized throughout the domestic and international research literature. Second, to apply the investigated valuation methods to the road facilities the valuation process that reflects domestic conditions and characteristics has been developed. Third, a working Bridge, Highways, and General national ways were applied to the general valuation process, and the results were analyzed. As a final step a schematic diagram of the asset management support by WDRC valuation method was presented.
도로시설물은 국가 경제 활동의 기반을 형성하는 기초적인 시설물이며 국가에 필수적인 기반 시설물이다. 현재 국내의 관리 대상 도로시설물은 해마다 증가하고 있다.
도로시설물의 효율적인 자산관리를 위해 필요한 것은 무엇인가?
국토해양부에서 발간한 도로업무편람(2010)에 따르면 1997년부터 현재까지 교량의 개수는 약 80%정도 증가하였으며 도로연장의 경우 약 20%정도 증가하였다. 이와 같이 증가하는 도로시설물의 효율적인 자산관리를 위해서는 관리 대상 자산의 규모를 공학적으로 나타낼 수 있는 자산가치평가가 필요하다. 자산이 지닌 가치를 측정하는 것은 관리자에게 관리해야할 자산의 전체적인 규모를 한 눈에 알아볼 수 있는 기초적인 지표가 될 뿐만 아니라 사용자에게는 직접적으로 이용하는 자산 가치의 지표를 알 수 있기 때문에 자산이 주는 혜택 및 편리성에 대한 인식이 높아질 것이다.
자산이 지닌 가치평가의 이점은 무엇인가?
이와 같이 증가하는 도로시설물의 효율적인 자산관리를 위해서는 관리 대상 자산의 규모를 공학적으로 나타낼 수 있는 자산가치평가가 필요하다. 자산이 지닌 가치를 측정하는 것은 관리자에게 관리해야할 자산의 전체적인 규모를 한 눈에 알아볼 수 있는 기초적인 지표가 될 뿐만 아니라 사용자에게는 직접적으로 이용하는 자산 가치의 지표를 알 수 있기 때문에 자산이 주는 혜택 및 편리성에 대한 인식이 높아질 것이다. 또한, 자산가치의 우선순위를 통해 예산의 합리적인 분배가 가능할 것이다. 자산가치평가는 자산 가치를 평가하는 절차를 통해 산출된 결과를 지칭하는 의미로 사용되며 도출된 가치평가의 결과는 화폐단위의 객관적인 지표로 나타낸다는 특수성을 가지고 있다.
한국건설기술연구원(2010), "교량의 성능 및 사용효율 증대를 위한 자산관리 기법 개발"
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Financial Statements of the Government of NewZealand for the year ended 30 June 2009
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