최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기한국임상약학회지 = Korean journal of clinical pharmacy, v.22 no.2, 2012년, pp.143 - 152
제남경 (아주대학교 약학대학) , 이인향 (아주대학교 약학대학) , 윤정현 (부산대학교 약학대학)
Purpose: The purpose of the study was to explore changes in pharmacists' perceptions of preceptorship in the experiential education and to evaluate the educational effects of a preceptor orientation program. Methods: Code-matched pre- and post-surveys were conducted for Pharmacists who participated ...
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
핵심어 | 질문 | 논문에서 추출한 답변 |
---|---|---|
6년제 약학교육의 핵심이념은 무엇인가? | 1-6) 우리나라에서도 확대된 약사 직능에 대한 패러다임의 변화와 국제적인 약학교육의 변화에 발맞추어 1990년대 초반부터 약학교육의 연장에 대한 필요성이 제기되어 왔으며, 2005년에 확정된 학제 개편에 따라 2011년부터는 6년제 약학대학의 신입생을 선발하여 교육하고 있다. 6년제 약학교육은 이론중심, 의약품 중심, 공급자 중심이었던 약학교육을 실무중심, 환자 중심, 소비자 중심의 교육으로 전환하는 것을 핵심이념으로 하고 있다. 이에, 교육의 우선 과제는 환자의 건강한 삶의 질을 유지하고 향상시킬 수 있도록 환자 중심의 약료(patient-centered pharmaceutical care) 서비스를 제공할 수 있는 유능한 약사를 양성, 배출하는 것이라 할 수있다. | |
실무실습 교육은 무엇인가? | 7-8) 이를 위해 새로운 약학교육과정에서는 종래에는 없었던 실무실습 교육을 도입하여 시행하게 되었다. 실무실습 교육은 학생들로 하여금 학교에서 배운 기초 과학 및 임상 이론지식을 다양한 형태의 실무현장에서 실제로 적용할 수 있도록 교육하는 과정으로, 실무실습 교육을 통해 학생들은 미래의 약사로서 반드시 갖추어야 할 지식, 기술, 태도 및 가치관을 습득하게 된다. 우리나라의 경우 병원 약국, 지역 약국, 제약산업, 의약품 행정, 약학연구 등의 영역에서 총 1600시간의 실무실습 교육이 시행될 예정이며8), 실무실습을 포함한 체계적인 약학교육을 통하여 한 사람의 학생을 한사람의 전문직능인으로 변화시켜 향후 다양한 영역에서 국민 보건증진과 보건의료서비스의 질적 향상에 기여할 수 있는 인재를 양성하는 것을 목표로 하고 있다. | |
양질의 환자 케어 서비스를 제공할 수 있는 약사인력 양성에 대한 요구가 높아진 이유는 무엇인가? | 지난 수십 년간 전 세계적으로 의료기술이 눈부시게 발전하고 많은 신약들이 개발되면서 의약품 사용은 과거보다 훨씬 복잡해졌을 뿐 아니라, 제한된 자원을 가장 효과적으로 사용하여 환자에게 양질의 서비스를 제공할 수 있는 의료 제공 시스템의 개혁에 대한 필요성이 꾸준히 제기되어 왔다. 이러한 의료 서비스 환경의 변화 속에서 보다 안전하고, 합리적인 의약품 사용에 대한 관심 증대는 약사 직능을 의약품의 제조, 공급, 관리, 조제 및 투약과 같은 물질중심에서 처방전 검토, 약물정보제공, 약물요법관리, 환자복약상담 등의 환자 케어 서비스(patient care service)를 제공하는 업무로 확대, 변화시켰다.1) 이에 따라 양질의 환자 케어 서비스를 제공할 수 있는 약사인력 양성에 대한 요구가 높아졌으며 약학교육의 변화는 거스를 수 없는 시대의 흐름이 되었다. |
WHO/FIP. Developing pharmacy practice: A focus on patient care. Available at http://apps.who.int/medicinedocs/en/m/abstract/Js14094e/ (Last accessed Mar 7, 2012).
FIP Statements of Policy. Good pharmacy education practice. The Hague, The Netherlands: International Pharmaceutical Federation; 2002. Available at: http://www.fip.org. (Last accessed Mar 7, 2012).
van Mil JW, Schulz M, Tromp TF. Pharmaceutical care, European developments in concepts, implementation, teaching, and research: a review. Pharm World Sci 2004; 26: 303-311.
American College of Clinical Pharmacy. A vision of pharmacy's future roles, responsibilities and manpower needs in the United States. White paper. Pharmacotherapy 2000; 20: 991-1022.
American College of Clinical Pharmacy. Background Papers I-V: Commission to implement change in pharmaceutical education, American Association of Colleges of Pharmacy, Center for the Advancement of Pharmaceutical Education CAPE. Available at: http://www.aacp.org.(Last accessed Mar 7, 2012).
Shugars DA, O' Neil EH, Bader JD (eds). Healthy America: practitioners for 2005. An agenda for action for U.S. health professional schools. Durham, North Carolina: Pew Health Professions Commission; 1991.
Pharmacy system and Health Industry Development. The strategy for improving pharmacy education and pharmacist development system. Chung-Ang Journal of Pharmacal Sciences 2002; 16: 79-102.
Chung KH et al., Research on the operation of the trial and the development of the pharmacy practices curriculum for the 6 year program. 2011
Cuellar LM, Ginsburg DB (eds). Preceptor's handbook for pharmacists. 2nd ed. American Society of Health-System Pharmacists, 2009.
Gaba ND, Blatt B, Macri CJ, et al., Improving teaching skills in obstetrics and gynecology residents: evaluation of a residents-as-teachers program. Am J Obstetgynecol 2007; 196: 87.e1-87.e7.
Hammoud MM, Haefner HK, Schigelone A, et al., Teaching residents how to teach improves quality of clerkship. Am J Obstetgynecol 2004; 191: 1741-1745.
Dunnington GL, DaRosa D. A prospective randomized trial of a residents-as-teachers training program. Acad Med 1998; 73: 696-700.
Frattarelli LC, Kasuya R. Implementation and evaluation of a training program to improve resident teaching skills. Am J Obstetgynecol 2003; 189: 670-673.
Lacasse M, Ratnapalan S. Teaching-skills training programs for family medicine residents: Systematic review of formats, contents, and effects of existing programs. Can Fam Physician 2009; 55: 902-3.e1-5.
Scott DM, Narducci WA, Jungnickel PW, et al., Pharmaceutical care preceptor training and assessment in community pharmacy clerkship sites. Am J Pharm Edu 1999; 63: 265-271.
Wamsley MA, Julian KA, Wipf JE. A literature review of "resident-as-teacher" curricular: Do teaching courses make a difference? J Gen Intern Med 2004; 19: 574-581.
Liaison Committee on Medical Education. Functions and structure of a medical school. Washington (DC): Liaison Committee on Medical Education; 2011. Available at:http://www.lcme.org/functions.pdf, (Last accessed Mar 7, 2012).
Accreditation Council for Graduate Medical Education. Graduate Medical Education directory, 1995-1996, Chicago (IL): American Medical Association; 1995.
Accreditation Council for Pharmacy Education. Accreditation standards and guidelines for the professional program in pharmacy leading to the doctor of pharmacy degree (Guidelines Version 2.0), Chicago (IL), 2011. Available at: https://www.acpe-accredit.org/, (Last accessed Mar 7, 2012).
Bang JS, Jang J, Kim SJ, et al., A Survey for the recognition and adoption rates concerning the application of preceptorship into the pharmacy education settings. Kor J Clin Pharm 2008; 18: 50-59.
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.